Winterseizoen 2021 - 2022

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Afgelopen weekend werd er alweer geschaatst op het Lipno-meer. Bron denik.cz.

Na de storm komt er vannacht ijzel, maar donderdag begint het weer echt te sneeuwen:

In Tsjechië zou er in de loop van de week tot 40 centimeter sneeuw moeten vallen, en zelfs op lagere plaatsen zal er sneeuw vallen. In combinatie met de wind zullen er ook sneeuwduinen ontstaan. Het einde van de week wordt koud, de temperaturen dalen in het weekend tot -10°C.
Bron novinky.cz.
 
Inderdaad ! Ook te zien in de voorspellingen voor Vrchlabi
Donderdag veel sneeuw, temperaturen onder 0 en in de nacht soms diep onder 0.

Vandaag is er zon te zien en ook na donderdag komt er weer wat zon bij.
 
Laatst bewerkt:
Wat heb ik vandaag geboft. De wegen zijn vrijwel sneeuwvrij. Op mijn terrein ligt nog wat sneeuw. Mijn aanhanger staat bij huis en het huis ligt ongeveer 2 meter lager dan de weg. Je moet dus eerst de auto naar beneden rijden, want die parkeer ik bij de weg. Dan aanhanger aanhaken en naar boven rijden. Vervolgens bij de houtzagerij ongeveer 800 kg resthout opgehaald. Ze maken bundels van 4 m lang en zagen die in twee delen. Leggen een deel op mijn aanhanger. Thuis moet ik dan plankje voor plankje er afhalen en ergens zo opstapelen dat het hout wat gaat drogen. De prijs zal ik maar niet noemen. Ik heb geen last van hoge gasprijzen! Er komen natuurlijk wel eigen kosten voor verzagen bij.
 
Afgelopen weekend werd er alweer geschaatst op het Lipno-meer. Bron denik.cz.

Na de storm komt er vannacht ijzel, maar donderdag begint het weer echt te sneeuwen:

In Tsjechië zou er in de loop van de week tot 40 centimeter sneeuw moeten vallen, en zelfs op lagere plaatsen zal er sneeuw vallen. In combinatie met de wind zullen er ook sneeuwduinen ontstaan. Het einde van de week wordt koud, de temperaturen dalen in het weekend tot -10°C.
Bron novinky.cz.
En nu maar hopen dat het met carnaval ook zo is❄️❄️
 
Het sneeuwt aardig door in het Reuzengebergte.
De voorspellingen zijn, natuurlijk, weer gewijzigd voor de komende dagen. Minder zon en daardoor ook minder diepe vorst in de nacht.
Ook wordt er voor zaterdag/zondag weer sneeuw voorspelt. Temperaturen blijven onder 0.
Verder vooruit hebben we het maar niet over, dat veranderd toch nog wel ;)
 
Op dit moment is het in de bergen nog onder 0, in het dal rond 0 of net er boven.
Vanaf morgen wordt er in het Reuzengebergte weer behoorlijk wat sneeuw voorspeld.
Elke dag valt er wel iets van verse sneeuw. Het lijkt daarbij ook wel onder 0 te blijven in de bergen.
Goed voor de pistes dus. Al zijn de meeste pistes inmiddels wel open, deels geholpen door de sneeuwkanonnen. Maar wat lagen verse sneeuw zullen ze altijd prettig vinden. :) En dan kunnen de laatste pistes ook open.
 

kuurgast

Donateur
Waarom stond de lift stil en was er niemand vandaag?

winter 2022 28 januari.PNG
Afbeelding Špindlerův Mlýn-Medvědín kamery.humlnet.cz.

Meteorologen van het Tsjechisch Hydrometeorologisch Instituut (ČHMÚ) hebben donderdag en vrijdag twee waarschuwingen afgegeven. De eerste betreft harde wind met snelheden van 55 tot 70 km/u en geldt voor alle regio's. De tweede waarschuwt voor de vorming van sneeuwduinen op grotere hoogten en is alleen van toepassing op bepaalde locaties.

Het Tsjechisch Hydrometeorologisch Instituut (ČHMÚ) waarschuwde vrijdag voor een zeer harde wind, die zondag Tsjechië zou moeten treffen. Daarnaast valt er in sommige gebieden tot 10 centimeter nieuwe sneeuw. De oorzaak van de harde wind is de naderende storm Nadia.
De waarschuwing voor harde wind met een snelheid tot 110 kilometer per uur geldt voor heel Tsjechië. Volgens meteorologen wordt schade aan bomen en bossen, eigendommen en enkele gebouwen verwacht. Er is ook een risico op letsel en overlijden door losse voorwerpen, afgebroken takken of ontwortelde bomen.
Tegelijkertijd raden meteorologen aan om niet te blijven of te parkeren, vooral niet in de buurt van oudere gebouwen, in de buurt van grotere bomen en hoge palen. Loop niet het bos in en kom niet in de buurt van gevallen hoogspanningskabels.

Rijd indien nodig zo voorzichtig en langzaam mogelijk. In de bergen, beperk klimmen en ga niet wandelen en volg de instructies van de bergdienst.
Daarnaast geldt sinds vrijdagochtend een sneeuwwaarschuwing. Op sommige plaatsen zal tot 10 centimeter nieuwe sneeuwbedekking ontstaan.
Bron tn.nova.cz.

Voorlopig komt er iedere dag wel sneeuw bij in Tsjechië, zie chmi.cz.
 
Vrijdag toch een prima dag gehad. In de ochtend was een stukje van de snelweg tussen Turnov en Liberec glad. Er stond een auto met blauw zwaailicht in de berm. Mijn snelheid wat aangepast en natuurlijk niet geremd. Verderop was de weg weer prima. Temperatuur net boven 0. Op de terugweg was de weg helemaal droog. Ook geen sneeuw in Liberec. De sterkte van de wind was nog alleen voelbaar.
 
Waarom stond de lift stil en was er niemand vandaag?
Als je het in de toekomst nog eens afvraagt kan je ook naar skiareal.cz gaan. Bij bijzonderheden staat dan onderin een rode balk met tekst wat er aan de hand is. Meestal is het de harde wind. Afgelopen vrijdag stond er ook bij dat er te veel ijsvorming was.

Er wordt de komende dagen nog meer sneeuw verwacht.
 
Ik kan bovenstaand bericht niet meer bewerken, ik wilde toevoegen dat nu in Tsjechië in de berggebieden code oranje geldig is voor sneeuwval.
Tot 00:00 vanavond. Morgen weer vanaf 15:00 en dan tot 21:00 een dag later. Veel sneeuwval wordt verwacht.

Live overzicht, zie hier: https://www.chmi.cz/files/portal/docs/meteo/om/vystrahy/index.html

Als ik de webcams en radar bekijk is het vandaag niet continue een sneeuwval op de meeste plekken, maar wel flinke buien.
 
Sinds gistermiddag is het bijna onafgebroken aan het sneeuwen geweest in het Reuzengebergte.
Het ziet er allemaal weer prachtig wit uit en er wordt aangegeven door de pistes dat er 20-30 cm verse sneeuw is gevallen.
Op sommige plekken vallen nu nog wat vlokjes, als ik de radar bekijk zitten er nog wel wat buien in de omgeving maar het meeste hebben ze gehad.

De komende dagen wordt elke dag nog wel wat sneeuw verwacht, in de nacht vriest het en overdag ligt het rond 0 of net erover (uiteraard afhankelijk van hoogte).
Er wordt nu voor as. zondag ook weer veel sneeuw verwacht, maar dat is nog te ver om betrouwbaar te zijn. De dagen erna gaat de temperatuur omhoog, maar ook dat kan uiteraard nog behoorlijk veranderen.
 
De Snezka ziet er inderdaad nu ook nog wit uit, en ook bij Medvedin is al wat sneeuw te zien op de top. De dalen zijn nog niet wit.

Hierbij nog wat meer linkjes.

Webcams
http://kamery.humlnet.cz/cz/kamery/
http://www.holidayinfo.cz/cs/snowinfo (sneeuw info per gebied, met ook webcams)
https://www.spindleruv-mlyn.com/cz/webkamery/webkamery/
https://www.webkamery-krkonose.cz/

Weerberichten
http://portal.chmi.cz/predpovedi/predpovedi-pocasi/ceska-republika/tydenni-predpoved?l=en (CZ week vooruit)
YR.NO Vrchlabi
https://www.buienradar.nl/wereldwijd/europa/7daagse (7 dagen vooruit neerslag indicatie)

Ook bedankt beste @Plank

Prachtig om de winterbeelden zo te zien,
Wij houden wel van de winter, heb er in mijn leven goed van genoten, vooral vroeger dat waren nog eens winters.
Ik ben van 1952, mijn vrouw van 1953
 

kuurgast

Donateur
Zondag kans op calamiteiten, tot een halve meter sneeuw op één dag

Natte sneeuw kan bomen breken of problemen veroorzaken op hoogspanningslijnen. Mensen mogen niet rijden als dat niet nodig is.

Zondag dreigt er een sneeuwramp in de Tsjechische bergen. Volgens meteorologen kan er in de middag af en toe tot een halve meter sneeuw vallen, waardoor sneeuwduinen kunnen ontstaan. Er zullen problemen zijn op het gebied van transport en energie. Het Tsjechisch Hydrometeorologisch Instituut (ČHMÚ) waarschuwt ook voor harde wind op zondagochtend, die windstoten tot 70 km/u kan hebben.

De waarschuwing voor hoge sneeuwbedekking met een hoge mate van gevaar geldt voor hoger gelegen plaatsen in de regio's Zuid-Bohemen, Plzeň, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Olomouc en Moravië-Silezië. Ook moet men bergwandelingen beperken vanwege de verwachte sneeuwval.

In sommige andere delen van Tsjechië gaven meteorologen dezelfde waarschuwing, maar met een lage mate van gevaar. Beide waarschuwingen gelden van zondagmiddag tot middernacht.

De windwaarschuwing is geldig van zondag 08.00 uur tot middernacht. Het betreft het grootste deel van Tsjechië, met uitzondering van Zuid-Moravië, de regio Liberec, de regio Zlín en delen van de regio Olomouc.

Bron oa.seznamzpravy.cz.

Zie ook weerbericht op chmi.cz/en of yr.no/en.
Actuele sneeuwhoogtes hydro.chmi.cz.
Weer-webcams overzicht op chmi.cz waar je goed de sneeuwgrens-hoogte-verschillen ziet.
Er zijn enkele nieuwe webcams toegevoegd op webkamery-krkonose.cz.
 
Pistes rapporteren 10 tot 30 cm verse sneeuw.
Op dit moment sneeuwt het ook nog op verschillende plekken, met wisselende intensiteit. Vandaag kan het ook nog flink gaan waaien las ik. Met af en toe zelfs zon erbij.
Morgen wordt er ook nog wat sneeuw verwacht.

Hierna lijkt het rustiger te worden met meer kans op zon. In de nacht vriest het goed en overdag is het rond 0 of een paar graden erboven (afhankelijk van hoogte uiteraard).
 
Deze dagen zijn niet best voor de pistes. Temperaturen zijn boven 0 waardoor het natuurlijk "papsneeuw" wordt.
De komende dagen zal er meer nachtvorst zijn en ook overdag wordt de temperatuur weer lager.
De lange termijn ziet er nu niet best uit. Veel regen en weer hogere temperaturen. Hopelijk veranderd dat nog.
Nog ruim een week te gaan voor de vakantie van regio noord en 2 weken voor midden en zuid. Kan nog alle kanten op ;)
 
Bovenaan