Winterbanden, socks en sneeuwkettingen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
voor wie nog winterbanden nodig heeft, opschieten! Zelfs hier in CZ begint het nijpend te worden en zeker in de wat grotere maten.
Ik heb net Vredestein Comtrac gemonteerd, 215/75/16.
 

Vodnik

† In Memoriam
dat zijn Vredestein Comtrac banden Load index 111/113 en speedindex 170 km/h. (zitten onder een camper)
Deze banden worden gemaakt in Nederland! (niet in China waar veel vredestein vandaan schijnt te komen)
Ik betaalde tien dagen geleden 3280 czk (ca 135 Euro). Als ik in de zomer gekocht had was de prijs nog onder 3000 czk.
Hier komt nog bij 230 czk per band voor het plaatsen (wiel verwijderen /zomerband eraf / winterband erom / balanceren / plaatsen)
 
Winter banden verplicht in CZ

Vandaag een 3 pagina's groot artikel over winter banden in DNES,
winter banden zijn verplicht in de periode 1 november 2011 t/m 31 maart 2012.

Od listopadu musí mít zimáky všichni. Prodejci slibují zdražení.
- pokudna silnici lezi souvisla vrstva snehu, led nebo namraza.
Bekeuring als het wegdek bedekt ligt met sneeuw, ijs of vorst/ijzel en men heeft geen winter banden gemonteerd.
Boete bedrag 2000-2500 plus (1000 czk za naklady na rizeni)

http://auto.idnes.cz/pneu.aspx
 
Ik kreeg een waarschuwing voor heel veel controle op winterbanden en voldoende profiel. Heb begrepen dat de boetes heel hoog zullen zijn.

Gouden tip: neem een euro en leg deze in je profiel. Het gouden randje komt overeen met de minimum profieldiepte. Dit randje moet overal verdwijnen in de groeven van je banden. Zo niet, dan vervangen.
 

Vodnik

† In Memoriam
Winterbanden: profieldiepte minimaal 4 mm, bij minder worden de banden gezien als zomerbanden.
Het "gouden" randje van één euro is 3,6 mm dus eigenlijk te weinig.
 
Winterbanden in Tsjechië

Bijgaande een artikel dat ik in vandaag 2 november 2011 in het NHD las (ingekort).

Automobilist Tsjechië als amateur-meteoroloog.

Het kan in Tsjechië flink sneeuwen en hard vriezen. Geen wonder dat er een wettelijke plicht geldt voor automobilisten om hun wagens tussen 1 november en 1 maart te voorzien van winterbanden. Wie dat niet doet en wordt betrapt, kan op een forse boete rekenen.

Het lijkt logisch, maar zo simpel is het niet dankzij de vage wettekst. De winterband hoeft alleen als er 'een laag sneeuw of ijs' ligt of als te voorzien valt dat tijdens de rit de weersomstandigheden verslechteren. Wat daaronder wordt verstaan, staat nergens. De formulering over verslechterende weersomstandigheden tijdens de rit zorgt voor nog veel meer verwarring. Het veronderstelt, volgens juristen, dat elke Tsjech of gebruiker van de Tsjechische wegen, zich als een amateur-meteoroloog gaat gedragen. De automobilist moet de weersverwachtingen immers permanent raadplegen,waarbij nog niet eens vaststaat voor welke periode dat moet. Een uur vooruit, een halve of een hele dag?
Advocaten voorspellen dat automobilisten die op de bon worden geslingerd, hieronder uitkomen. Zelfs in politiekringen wordt gesteld dat de wet niet is te handhaven. Vroeger, onder het communistische regime, bestond een simpele regel: zodra de temperatuur onder de zeven graden daalde, diender er met winterbanden te worden gereden. Overigens is er nog een extra complicerende factor: op een twintigtal wegen, waaronder een deel van de snelweg tussen Praag en Brno, is het rijden op winterbanden verplicht. Dat wordt aangegeven door speciale verkeersborden.

Er staat in de krant nog een mooie foto bij van een winters tafereel in de bergen bij Karlovy Vary.
 

Vodnik

† In Memoriam
is allemaal niet zo complex als geschreven wordt.
Op een aantal wegen in CZ zijn sneeuwbanden verplicht tusse 1-11 en 1-4. Ook al is het plus 20 en je rijdt op zomerbanden dan krijg je een prent.

Raak je op een weg, waar het niet verplicht is, betrokken bij een aanrijding, dan heb je een probleem, ook al ben je in eerste instantie niet schuldig.
Voorbeeld: Je wordt van links aangereden om dat een auto je geen voorrang verleende (spatbord-spatbord schade) dan loop je een redelijke kans mede verantwoordelijk gesteld te worden, immers met winterbanden had je net iets eerder stil kunnen staan.
 
Lijkt mij ook dat de beste oplossing gewoon is om met winterbanden te rijden. Ook het veiligste. Kun je jezelf nooit verwijten dat je die maatregel niet hebt genomen. Vond het wel grappig dat dit artikel in een Nederlandse krant stond. Moet overigens wel toegeven dat ik 11 jaar geleden zonder winterbanden in december naar Tsjechië ben gegaan... wist niet eens van het bestaan van winterbanden. Nu zou ik dat nooit meer doen.
 
Ben net terug uit Tsjechie en de Tsjechen vertelden dat op ALLE wegen met ingang van 1 november winterbanden vereist zijn. Hadden ze van de tv.

Is dit waar of wordt er gekletst?
 
Dat klopt! (Als ik het goed begrepen heb :D) Buiten de verplichte zones waar winterbanden sowieso verplicht zijn moet je nu ook van 1 nov tot 31 maart in het hele land op winterbanden rijden als....... er vorst, sneeuw, ijs op de grond aanwezig is. Met je zomerbandjes bv over een met natte sneeuw bedekt wegdek mag dus ook niet meer. Ook als het voorspelbaar is dat je winterse weertypes tegen komt moet je winterbanden onder je auto hebben. Volgens mij zijn het nu dezelfde regeltjes als Duitsland.

Hier nog een link, waarin het ook staat.
 

Vodnik

† In Memoriam
Maar op de weg is het toch niet verplicht, dwz aangegeven door verkeersborden?
En, nog steeds niet verplicht TENZIJ de weersomstandigheden dat noodzakelijk maken. Bij 15 graden boven nul is daar nog geen sprake van!
 
Bovenaan