Winterbanden, socks en sneeuwkettingen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Als het goed is, dan is de bandmaat van de winterband één slag kleiner dan de zomerband.
Hierdoor komt er ruimte voor de eventuele sneeuwkettingen is aparte bescherming eigenlijk niet nodig.
 
Ik rij gewoon met vierseizoenen banden in Tsjechië.
Sneeuwkettingen heb ik niet bij me.
Alleen bij extreem steile hellingen staat er een bord met sneeuwkettingen verplicht.
Maar die borden zie je weinig.
 
Sneeuwkettingen zijn niet verplicht om bij je te hebben, handig kan het wel zijn. Vaak kan je in Nederland een set huren en bij geen gebruik weer inleveren tegen een klein bedrag.
 
Sneeuwkettingen kunnen inderdaad heel handig zijn. Vooral als je ergens geparkeerd staat en je kan door de gladheid niet wegkomen. Kijk eens op marktplaats, daar worden regelmatig sneeuwkettingen voor weinig geld aangeboden. Wel even op de bandenmaat letten of het past.
 
Winterbanden zijn verplicht vanaf 1 november en sneeuwkettingen zijn bij ons in de omgeving op sommige wegen ook verplicht om bij je te hebben en te gebruiken als het nodig is.
Weg van Zacler richting Krenov is het verplicht om sneeuwkettingen bij je te hebben, maar ik weet van vorig jaar dat veel mensen die vanaf de piste komen te berooerd zijn om ze om de banden te leggen met het gevolg dat er een opstopping ontstaat omdat de eigenwijze mensen dan niet omhoog kunnen komen.......
 
Ook als het niet verplicht zou zijn, zou ik voor mijn eigen gemoedsrust sowieso sneeuwkettingen meenemen naar heuvelachtig landschap! (En oude handschoenen, die vuil mogen worden.) Vastzitten in de winter is geen pretje!

Maar je hebt nog niet aangegeven waar je heen gaat. Als je alleen over de snelwegen of grotere provinciale wegen naar een stad(je) rijdt, dan zijn sneeuwkettingen haast overbodig.
 

kuurgast

Donateur
Sint Maarten komt op zijn witte paard en brengt meestal sneeuw mee. Nu is de sneeuw iets later maar wel tijd om te zorgen voor winterbanden als je naar Tsjechië wilt rijden. Vanaf 1 november verplicht onder winterse omstandigheden.
Met de komst van Sint Maarten was het dit jaar redelijk warm in Tsjechië en geen sneeuw te zien.
Nu komt er serieus sneeuw aan en denk daarbij aan de winterbandenverplichting onder winterse omstandigheden. ;)
 
Bovenaan