Winterbanden, socks en sneeuwkettingen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pflicht sind Winterreifen demnach nur bei schlechten Straßenverhältnissen, etwa Schnee, Eis und Reifglätte. Der ADAC empfiehlt Autofahrern, Winterreifen nach der sogenannten O-bis-O-Regel zu montieren: Demnach sollen von Oktober bis zum Wochenende nach Ostern Winterreifen auf dem Auto bleiben. Ab einer Profiltiefe von nur noch drei Millimetern sollten die Pneus ausgemustert werden.
 
om dan moeilijkheden te krijgen met de tsjechische politie?

zie: http://www.policie.cz/clanek/zimni-pneumatiky-jsou-letos-povinne.aspx

ik lees hieruit dat de verplichting om winterbanden op de auto gemonteerd te hebben in de periode van 1 november tot 31 maart, óf, indien er sneeuw of ijs op de weg ligt, buiten de tijd van 1 november tot 31 maart.

ook tv beelden van controlerende politieagenten op 1 november (tv nova-nieuws) bevestigen mijn stelling, maar ja, wie ben ik!

ik ga er niet om strijden hoor, radka!!! :zwijg:
 
Bij deze link van je:

http://www.policie.cz/clanek/zimni-pneumatiky-jsou-letos-povinne.aspx

staat, dat er winterbandenplicht is van 1.11. tot en met 31.03., INDIEN er sprake is van sneeuw, ijs (of andere winterse omstandigheden).

Verder goed om te vermelden, dat deze plicht alleen geldt op wegen, waar dit met een verkeersbord is aangegeven (zoals ook met de sneeuwkettingen het geval is).

Desalniettemin is het natuurlijk gewoon aan te raden en veiliger om te wisselen naar winterbanden, zodra het weer "omslaat". Dit kan in Tsjechie natuurlijk ook al in oktober het geval zijn!
 

kuurgast

Donateur
Sint Maarten komt op zijn witte paard en brengt meestal sneeuw mee. Nu is de sneeuw iets later maar wel tijd om te zorgen voor winterbanden als je naar Tsjechië wilt rijden. Vanaf 1 november verplicht onder winterse omstandigheden.
 

kuurgast

Donateur
Camyl die discussie had je al met Radka. ;)
Radka en Kuur gaan uit van officiële politieberichtgeving en die krant volgt de veiligste weg.
Natuurlijk moeten toeristen de veilige weg volgen, veiligheid boven al. Maar als je daar in een grotere stad woont/werkt en niet in de bergen komt plus de hoge temperatuur van afgelopen tijd, kan je de politie richtlijn volgen.
Bij schade onder winterse omstandigheden zonder winterbanden, hoeft de verzekering niet betalen.

Ačkoli znění zákona dává prostor k různému pochopení.
Užití zimních pneumatik je povinné od 1. listopadu do 31. března v době souvislého sněhu či náledí, ale také v případě, že lze předpokládat, že k takové změně dojde.

Shrnutí:
Od 1. listopadu musí mít řidič zimní pneu v místech za dopravní značkou "Zimní výbava" vždy. V místech kde není tato dopravní značka, (vyznačený úsek) musí mít řidič zimní obutí v okamžicích je-li na pozemní komunikaci vrstva sněhu, ledu, námraza nebo pokud je toto možno předpokládat. A to až do 31. března.

Aanvullend:
Bij motorvoertuigen met een maximaal gewicht van 3500 kg moet de profieldiepte van de winterbanden minstens 4 mm bedragen. Voor vrachtwagens van meer dan 3500 kg moet de profieldiepte op de aandrijfwielen tenminste 6 mm zijn.
Bron policie.cz.

Voor mensen die willen weten welke winterband het beste is, staat er een test op test-zimnich-pneumatik.cz/2015.
 
Hoop dat ik hier op de juiste plek mijn vraag stel...
Wij vertrekken over ongeveer 4 weken naar tsjechie, voor het eerst in de winter en nu las ik dat je sneeuwkettingen verplicht bij je moet hebben. Nu attendeerde iemand mij erop dan wel iets te regelen voor velgbescherming. Zijn er mensen die hier tips voor hebben. Hoe ik dat het beste en voordeligste kan aanpakken? Het is voorlopig voor eenmalig een week. Vandaar de vraag.
 
Bovenaan