Winterbanden, socks en sneeuwkettingen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Als het enkel voor de rit naar Praag is zullen de winterbanden wel volstaan en zal je de kettingen niet hoeven op te leggen. Fluojasje kan ook nuttig zijn en een extra deken in de wagen kan ook geen kwaad.
 
Over de regelgeving rond winterbanden doen allerlei verhalen de ronde. Van een expliciete verplichting is in de bekende wintersportlanden nog geen sprake, maar hoe zit het dan wel? Dat zetten we graag voor u op een rij. Feit is wel, dat rijden zonder winterbanden niet zonder risico is.

De ontstane commotie is veroorzaakt door berichtgeving in Duitse en Nederlandse media over vermeende winterbandenplicht in Duitsland. Toch is daar geen sprake van, hoewel er wel degelijk aangepaste regelgeving is op dit vlak. Op 1 mei 2006 zijn er in Duitsland nieuwe verkeersregels van kracht geworden, ook met betrekking tot het rijden onder winterse omstandigheden. Er wordt niet met zoveel woorden gesproken over het rijden op winterbanden; het desbetreffende wetsartikel zegt dat de bestuurder zijn auto moet aanpassen aan de weersomstandigheden. Dat houdt in dat de banden voldoende profiel moeten hebben als het regenwater met bakken tegelijk naar beneden komt. En dus ook dat de banden voldoende grip moeten hebben als het wegdek bedekt is met een laag sneeuw of ijs. Maar wat betekent deze nieuwe regel nu in de dagelijkse praktijk?
Bewijslast

Het begrip winterbanden staat niet specifiek omschreven. Er staat alleen dat de auto aangepast moet zijn aan de weersomstandigheden. Waarmee gezegd is dat ook zaken als ruitenwisserbladen en antivries voor de ruitensproeier in orde moeten zijn. En uiteraard de banden. De boetes vallen echter mee: wie onder winterse omstandigheden op zomerbanden rijdt, hoeft niet meer dan twintig euro uit zijn binnenzak te trekken. Het dubbele daarvan wordt berekend als de bestuurder in kwestie voor verkeershinder zorgt. Bijvoorbeeld door in de slip te raken of door stil komen te staan op een helling vanwege een gebrek aan grip. In de deelstaat Flensburg krijgt de bestuurder bovendien een strafpunt als een ongeval het directe gevolg is van het niet rijden op bijvoorbeeld winterbanden. Toch roept deze regelgeving vragen op. Want hoe is aan te tonen dat er geen ongeval zou zijn gebeurd als de auto wél was voorzien van winterbanden? Dat zou nog wel eens tot een heel interessante rechtszaak kunnen leiden. De ‘winterbandendichtheid’ in Duitsland is door dit alles wél groeiende. In het seizoen 2005/2006 reed ongeveer 54 procent van de Duitse automobilisten op winterbanden.
Hennerkes: winterband niet gedefinieerd

In een reactie op de ontwikkelingen vertelt Jörg Hennerkes, staatssecretaris bij het Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung ons: “Het begrip winterbanden is niet als zodanig gedefinieerd. Er is geen onderscheid tussen winter-, zomer, of vierseizoenenbanden. Ons ministerie heeft zich ervoor ingespannen om de reeds bestaande en dus ook al geldende regels te verduidelijken. Nu is duidelijk omschreven dat bij motorvoertuigen de uitrusting moet worden aangepast aan de weersomstandigheden. In het bijzonder de banden en de antivries voor de ruitensproeier. Het zou kunnen zijn dat forensich onderzoek moet uitwijzen of de banden een ongeval veroorzaakt hebben. Hoe dan ook, wie zijn auto niet aanpast aan de weersomstandigheden, loopt het risico op een boete. Dat geldt uiteraard ook voor buitenlanders.”
BRON
 
Of winterbanden in wintersportgebieden een must zijn moet je zelf maar beoordelen....

Op de site van de anwb staat het volgende:

ANWB schreef:
Winterband versus zomerband
Als onderdeel van de jaarlijkse winterbandentest is ook een vergelijking met zomerbanden gemaakt. Een remtest in de sneeuw laat het grote verschil zien. Als een auto met winterbanden stilstaat na remmen vanaf 50 km per uur op sneeuw heeft een zelfde auto met zomerbanden nog een snelheid van 36 km per uur.
Duidelijk lijkt me :)
 
Wij gaan volgende week voor het eerst naar Tsjechie, naar spindleruv mlyn en nu staat overal dat je dan sneeuwkettingen mee moet nemen.
Nou is dat prima, maar is dat echt verplicht rond deze tijd van het jaar?
We willen ze best mee nemen hoor, maar het leek ons zo overbodig, want het is september en het sneeuwt nu toch niet of kunnen we dat wel verwachten?
We hebben er in ieder geval erg veel zin in, zeker na alle verhalen te hebben gelezen hier. :)
 
ik ga maandag voor een week naar tsjechie, ons huis ligt bij marianske lazne. omdat ik hoor dat er sneeuw verwacht wordt, vraag ik mij af of mijn winterbanden er al onder moeten? kan iemand inschatten of dit verstandig is of nog niet echt nodig?
eigenlijk rijd ik liever met mijn gewone banden...
groetjes judith
 
Waarom rij jij liever met gewone banden ????

Winterbanden hebben een verhoogde grip bij temperaturen onder de 10 graden celcius. Boven de 10 graden celcius hebben ze bij een nat wegdek ook meer grip, echter ze slijten iets sneller. Dus advies luidt; absoluut winterbanden.

Het kost wat, maar je moet het anders zien....

Elke 2 jaar nieuwe (zomer)banden onder je auto, kost net zoveel als elke 4 jaar twee sets nieuwe banden (zomer en winterbanden).

In Tsjechië heb je ze echt nodig vindt ik. Het is gewoon veel veiliger. Wat is de waarde van je leven? Misschien een beetje cru gezegd, maar zo zie ik het wel.

Blijf ik bij de vraag: Waarom rij jij liever op zomerbanden?????

Overigens, ik zou het niet verkeerd vinden als Tsjechië de regels van Duitsland inzake winterbanden overneemt.....


:zwaai: Aliën.
 
hmm als ik eerlijk ben alleen omdat ik mooie lichtmetale velgen heb ...en mijn winterbanden ..zijn gewoon winterbanden
vrouwenlogica dus!
ik zal de garage bellen en vragen of ze vanmiddag mijn winterbanden eronder willen zetten.
 
Winterbanden geven je NIET de zekerheid dat je geen ongeluk kan krijgen. Winterbanden blijven langer soepel bij lagere temperaturen, zodat je wat langer dan met zomerbanden, grip op het wegdek blijft houden.
En heel belangrijk is in de wintermaanden, en zeker in het buitenland, defensief & oplettend rijden!!!
 
Het is beter / goedkoper voor de winter een extra setje stalen velgen te kopen.

Banden omleggen kost ook 10 tot 20 euro per band per keer met uitbalanceren etc. In het najaar en het voorjaar, is al 2x omleggen, nou dan heb je je stalen velgen er al uit. En het jaar daarna is het een stuk minder werk.

Kwa ruimte maakt het ook niets uit, of je nou je losse banden of het hele wiel ergens moet op slaan, het neemt net zoveel ruimte in.

Dus het is goedkoper een extra setje velgen te regelen. En je mooie lichtmetalen zomerwielen blijven stukken mooier!
Niet alleen de pekel die ze aan kan tasten, maar als je per ongeluk een keer op ijzel tegen een stoepje aan glijdt, kunnen stalen velgen meer hebben, en al gaatie wel kapot, is vervangen goedkoper!
 
We beschikken momenteel nog niet over winterbanden, en op onze (zomer)banden zouden dus geen sneeuwkettingen meer passen, doch ondertussen hebben wij vermoedelijk een andere goede oplossing gevonden, die ons de kost van nieuwe winterbanden (en sneeuwkettigen) bespaart: het gaat namelijk over de Autosock, een soort sok voor de aangedreven wielen (ongeveer 3 jaar op de markt) dat volgens verschillende testen zelfs een betere grip op beijzelde en besneeuwde wegen zou geven dan sneeuwkettingen en...bovendien op onze (iets grotere) (zomer)banden kan bevestigd worden.
 
Ik heb ze ook, die socks. Het tweede stel.
Het eerste stel was na 20 meter al naar zijn malle moer. Doorgeslipt en de gaten sloegen er in.
Nieuwe gekregen, nooit meer gebruikt.

Voor je eigen en andermans veiligheid: koop of huur winterbanden.

En de aanschaf van sneeuwkettingen valt erg mee. Bij de doe-het-zelf zaken een euro of 18.

Groet.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Ik had ooit ook autosocks, maar snel verkocht na alle negatieve publiciteit (zie voorbeeld Kukel). Heb nu gewoon ouderwetse kettingen mee. (naast winterbanden natuurlijk).
 
Bovenaan