Winterbanden, socks en sneeuwkettingen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
helaas niet overal verplicht! Was het maar waar, dat zou een heleboel narigheid voorkomen. De ongevallen genoemd in het artikel zijn deels op wegen waar het niet verplicht is sneeuwbanden te voeren. Zelf stond ik vorige week vast omdat er -zoals gewoonlijk- weer is vrachtwagens reden zonder sneeuwbanden (en uiteraard Poolse kentekens)
 

Vodnik

† In Memoriam
vanaf 1-11 op wegen waar dat aangegeven is, ongeacht of er sneeuw ligt (dus ook bij plus 15)
Verder dient je auto in conditie te zijn dat je veilig aan het verkeer kan deelnemen, maar dat is iets anders dan dat winter banden verplicht zijn!
 
Het wel of niet rijden met gemonteerde winterbanden moeten we nu niet houden, maar zomers.

Het is nu voor je eigen veiligheid beter om op winterbanden te rijden eventueel ook nog met extra gemonteerde sneeuwkettingen. Uit eindelijk zit je ook nog met de verantwoording voor je passagiers en “lading” en die zijn meer waard dan die paar € die je extra betaald voor winterbanden op je auto van > € 20.000.

Als je tijdens winterse periodes betrokken raakt bij een aanrijding veroorzaakt door een derde (rijdend op winterbanden) en zelf rijdt je nog op zomerbanden kan het gebeuren dat je toch de schuld van het ongeluk krijgt (proces verbaal politie). Maar over deze regelingen hoor je niets op het forum, maar dit is wel voer voor “juristen” en geeft mede de meer waarden van het rijden op winterbanden aan.
 

Vodnik

† In Memoriam
Tully: de discussie gaat niet over wel of niet op winterbanden rijden maar of het verplicht is (en overal)
Natuurlijk rijdt ik op wintebanden, ook op m'n camper waar ik in de winter betrekkelijk weinig mee rijd maar ik neem het risico niet en binnen mijn kenissen kring niemand. Of en toe kom je nog wel is een personenauto met geel kenteken die zonder winterbanden rijdt maar dat zijn voorzover ik zie uitzonderingen. Wat geen uitzonderingen zijn, zijn vrachtwagens uit Polen!

Dat je hier niets gelezen heb over aansprakelijkheid bij een ongeval als je op zomerbandjes rijdt en bij een ongeval betrokken bent ligt aan jezelf, ff beter lezen! Staat nb een paar posting hierboven en ik heb het al is eerder genoemd.
 
ik ook hen nu Goodyear winterhawk uit de sleva en die doen niet onder voor de Michelin Alpine van vorig jaar .Onder de camper supersingles achter en extra breed voor van Hankook icebar w 440 die door de ADAC als beste zijn getest.

Echt een wereld verschil met de zomerbanden .bijna normaal kunnen rijden,remmen en sturen in de sneeuw
 

Ad Verschoor

Donateur
Update regelgeving winterbanden.
Bandenbranchevereniging heeft een update samengesteld van de regelgeving van winterbanden in Europa.
Zie hier het persbericht.

Bandenbranchevereniging Vaco heeft opnieuw een overzicht gepubliceerd van alle regelgeving rondom winterbanden in Europa. Het laatste overzicht dateert van september, maar volgens de Vaco zijn er sindsdien zo veel regels gewijzigd dat een update nodig is.
Regelgeving-landkaart-personenwagens-1-februari-2012-300x212.jpg

Vaco wil hiermee met name de ongeveer één miljoen Nederlanders van dienst zijn die met de auto op wintersport gaan. Een belangrijke wijziging is dat Tsjechië sinds kort de lijn van Duitsland volgt. Winterbanden zijn in Tsjechië nu ook verplicht bij ‘winterse omstandigheden’.
In Italië is de vorig jaar ingevoerde winterbandenplicht op regionaal niveau weer grotendeels losgelaten (alleen in het Aostadal geldt die nog). In de overige regio’s in Italië wordt nu langs (snel)wegen met een bord aangegeven of er een verplichting geldt voor winterbanden.
Een andere belangrijke wijziging is dat in Zweden en Roemenië vierseizoenenbanden niet meer worden gezien als winterbanden. Met een vierseizoenenband voldoet de automobilist in deze landen dus niet aan de regelgeving, ondanks dat er op dergelijke banden wel altijd de M&S-markering staat (voor modder en sneeuw) en meestal ook het sneeuwvloksymbool (voor winterbanden).
De geüpdatete versie van het overzicht staat op www.debandenwisselweken.nl en www.vaco.nl. Op deze sites staat ook een overzicht voor bedrijfswagens.
 
Bovenaan