Wielersport

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar wint superprestige

Met winst in de slotwedstrijd in Vorselaar wint Zdenek Stybar ook de superprestige.

Later meer.

De laatste Superprestige-wedstrijd in Vorselaar begon met één minuut stilte ter nagedachtenis van de deze week overleden mountainbiker Davy Coenen. Daarna ging alle aandacht weer uit naar wie de Superprestige zou winnen. De situatie was simpel: zowel Zdenek Stybar als Niels Albert telden 95 punten. De SP-winst was dus voor wie als eerste van hun beiden over de meet zou bollen.

Drie op drie voor Stybar
Na de Wereldbeker en het Wereldkampioenschap heeft de Tsjech Zdenek Stybar nu ook de eindzege in de Superprestige op zijn naam geschreven na een spannend nek-aan-nekduel met Niels Albert, die als tweede eindigde. Radomir Simonek pakte de derde plaats voor Sven Nys.

Het is de eerste keer sinds 2004, toen Bart Wellens won, dat de eindzege niet naar 9-voudig eindwinnaar Sven Nys gaat. De laatste niet-Belg die de eindzege pakte, was de Nederlander Richard Groenendaal in 2001.

Sven Vanthourenhout was de eerste aanvaller, en in de derde ronde kreeg hij Radomir Simunek bij zich. De twee leiders werden er zes, toen ook Niels Albert, Dieter Vanthourenhout, Zdenek Stybar en Sven Nys kwamen aansluiten. Sven Vanthourenhout moest kort daarop echter afgevoerd worden na een val.

In de zesde ronde ging Simunek even voorop rijden. Hij kwam echter ten val, en kreeg Stybar bij zich. Alle hens aan dek voor Albert, die Dieter Vanthourenhout en Nys weer mee voorop bracht. Simunek trok weer in de aanval, en nu sloten Albert en Nys als eersten aan. Stybar moest enkele seconden prijsgeven, en Albert rook zijn kans. Hij sleurde op kop van het toptrio, en op anderhalve ronde van het einde kwam hij zelfs alleen op kop toen Simunek Nys meesleurde in een val.

Albert ging de laatste ronde in met een voorsprong van slechts 3 seconden op Stybar. Het werd man tegen man, en Stybar dichtte de kloof. De twee speelden een halve ronde aan topsnelheid haasje-over, maar kort voor de finish slaagde Stybar er toch in een kloofje te slaan op Albert, die zo de eindzege aan zijn neus zag voorbijgaan. Radomir Simunek werd derde.

Eindstand superprestige:

1. Zdenek Stybar 110 punten.
2. Niels Albert 109 punten.
3. Sven Nys 98 punten.
4. Klaas Vantornout 88 punten.
7. Radomir Simunek 57 punten.

idnes.cz

media_xl_3586419.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Roman Kreuziger slaat dubbelslag in Ronde van Sardinië

De Tsjech Roman Kreuziger van Liquigas heeft de tweede etappe in de Ronde van Sardinië gewonnen. Het was een rit over 172,6 km van Macomer naar Nuoro. Hij was aan de streep sneller dan de Amerikaan Chris Horner en de Fransman Thomas Voeckler, en hij neemt ook de leiding over van de Italiaan Francesco Gavazzi.

hln.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Roman Kreuziger wint Ronde van Sardinië

De Tsjech Roman Kreuziger (Liquigas) heeft de eindzege in de Ronde van Sardinië op zijn naam geschreven.

De Italiaan Alberto Loddo (Androni Giocattoli) was de beste in de vijfde en laatste etappe. In Cagliari versloeg hij zijn landgenoten Alessandro Petacchi (Lampre) en Oscar Gatto (ISD) in een massaspurt.

De talentvolle Kreuziger, die ooit al de Ronde van Zwitserland en de Ronde van Romandië won, legde de basis voor zijn eindoverwinning in de tweede rit, die hij ook won.

vandaag.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Fiets Stybar geveild voor goed doel

De Tsjechische wereldkampioen cyclocross Zdenek Stybar heeft zijn fiets geveild voor een goed doel.
De fiets waarop Štybar in januari van dit jaar in Tabor de wereldtitel won, werd geveild voor 5.000 euro.
Samen met een bedrag van zijn Belgische ploeg Fidea Telenet, gaat het geld naar de ouders van een vijf maanden Belgisch meisje dat lijdt aan een ernstige leverziekte.

radio.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Olympische spelen doel voor Stybar

De Olympische Spelen in Londen in 2012 is een van de belangrijkste doelstellingen van wereldkampioen veldrijden Zdenek Stybar. Dit heeft hij vandaag medegedeeld.
"De Olympische Spelen zijn mijn doel. Op de weg het is niet reëel, maar in het mountainbiken heb ik zeker een kans", aldus Štybar op een bijeenkomst met journalisten thuis in Stříbro, waar hij gehuldigd wordt op een groot feest.

idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjech Frantisek Rabon slaat dubbelslag in Murcia

De 26-jarige Tsjech Frantisek Rabon (HTC-Columbia) heeft zaterdag de macht in de dertigste editie van de Ronde van Murcia (cat. 2.1) gegrepen.
In de vierde etappe, een tijdrit over 22 kilometer in Alhama de Murcia, was hij 33 seconden sneller dan de Rus Denis Menchov.
De Brit Bradley Wiggins werd op 48 seconden derde.
Zevenvoudig tourwinaar Lance Armstrong moest meer dan een minuut toegeven. Hij werd achtste op 1:18.

Rabon nam meteen ook de leidersplaats over van de Spanjaard Josep Jufre.
In de stand heeft hij nu 38 seconden voor op Menchov en 53 op Wiggins.
Zondag wordt de ronde afgesloten met een rit over 121 kilometer in Murcia.

media_xl_3609703.jpg


hln.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Rabon wint Ronde van Murcia

De Tsjech Frantisek Rabon (Columbia) heeft de 30e editie van de wielerronde van Murcia (Spa/2.1) gewonnen.

De 26-jarige Rabon greep al de macht in de tijdrit en stond die zondag in de vijfde en afsluitende etappe niet meer af.

De zege in de slotrit, over 121 km van Redyser naar het centrum van Murcia, was voor de Nederlander Theo Bos (Cervélo).

nieuwsblad.be
 
Vos wint op Tsjechische bodem

29-04-2010 | Door: ANP
STRAMBERK - Marianne Vos heeft voor het derde jaar op rij de openingsetappe van de Tsjechisch-Poolse rittenkoers Gracia Orlova op haar naam geschreven. De wielrenster van Team Nederland Bloeit bleef in de slotfase van de etappe de Britse Nicole Cooke (tweede) en haar eigen ploeggenote Annemiek van Vleuten (derde) voor in finishplaats Stramberk (Tsjechië).
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar onderging een operatie aan zijn zitvlak

Wereldkampioen veldrijden Zdenek Stybar is zondag geopereerd aan zijn zitvlak. De Tsjech had al een hele tijd last van een cyste. Nu de ingreep achter de rug is, moet ook de pijn verdwijnen.
"Er was echt geen alternatief meer", zegt Zdenek Stybar in de kranten. "Ik was aan het aanmodderen, zo kon het niet verder."
Vorige week werd de cyste al opengemaakt. Daarna moest Stybar rusten, maar dat bracht weinig soelaas. De operatie wél.
"Nu alles verwijderd is, ben ik eindelijk van die vervelende pijn verlost. Ik ben ook blij dat het nu gebeurde. Zo raakt mijn voorbereiding op het veldritseizoen niet verstoord."
"Ik mag nu 14 dagen niet fietsen. Daarna zal ik voorzichtig weer beginnen te trainen." Stybar moet nu wel noodgedwongen passen voor de WB-manche in Offenburg en de Ronde van België.

sporza.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zdenek Stybar krijgt Prijs voor Sportverdienste

De gemeentelijke Sportraad heeft de bronzen Nikè, de Prijs voor Sportverdienste, toegekend aan Zdenek Stybar. De Tsjechische wereldkampioen veldrijden woont sinds enkele jaren in Essen.
De Prijs voor Sportverdienste wordt slechts uitgereikt als de geleverde sportprestatie, individueel of in teamverband, van uitzonderlijke aard is. 'De laureaat moet er echt wel bovenuit steken', zegt voorzitter van de Sportraad Francis Michiels. 'Sinds 2000 mochten slechts twee kampioenen de bronzen Nikè omhoog steken. Dat bewijst dat de Sportraad heel kieskeurig te werk gaat. Zdenek Stybar heeft in zijn discipline het hoogst haalbare bereikt. Wereldkampioen worden is niet voor iedereen weggelegd.'

Volledig artikel nieuwsblad.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar: 'Ik rij in regenboog voor Telenet'

Wereldkampioen veldrijden Zdenek Stybar is gegeerd wild op de transfermarkt. Maar ondanks alle geruchten, rijdt hij de komende winter zeker voor Telenet-Fidea, zijn huidige team. 'Ik heb nog een contract tot februari 2011, en dat kan ik niet zomaar breken', zegt hij. 'Ik rij dus in de regenboog voor Telenet. Wat daarna betreft, daar zijn meerdere opties. Maar ik wil zo snel mogelijk duidelijkheid.'

Die opties heten onder meer Liquigas, Quick Step en Landbouwkrediet. Volgens bepaalde berichten zou Stybar ploegmaat worden van Sven Nys, maar teammanager Gérard Bulens ontkent dat met klem. 'Ja, er is een gesprek geweest. Maar Stybar is slechts één tussen tien anderen. Ik ben absoluut niet van plan om hem voor februari 2011 aan te trekken en met sponsor Landbouwkrediet hebben we pas een contract tot 2011. Nu al gewagen van een transfer, is veel te voorbarig.'

Ook Telenet-Fidea blijft een optie. Maar de relatie tussen Stybar en teammanager Hans van Kasteren lijkt flink bekoeld. 'De vraag is of ik na deze winter nog wel verder met hem wil', zegt Van Kasteren. 'Ik ben er nog niet uit. Maar ik hou er niet van dat hij zich nu al overal gaat aanbieden. Kan ik met zo iemand wel een deal maken, vraag ik me af?'

nieuwsblad.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar hervat in Servië

Zdenek Stybar werkt aan zijn herstel. Na de operatie aan zijn zitvlak traint de wereldkampioen nu op Mallorca en plant hij zijn terugkeer in de Ronde van Servië.
Een cyste op het zitvlak hield Zdenek Stybar aan de kant in ondermeer de Ronde van België. De wereldkampioen bleef na een operatie tien dagen zonder fiets en trok na drie dagen rustig trainen in Essen nu naar Mallorca voor een stage tot en met 11 juni.

"Ik kijk echter uit, want de wonde is nog vers", zegt Stybar over zijn trainingswerk op stage. "Toch verplicht ik mezelf de gewone positie op het zadel aan te nemen, want anders riskeer ik kniepijn door een verkeerde houding wat ik ten allen prijze wil voorkomen. In Mallorca vermijd ik alvast ook extra wrijving aan het zitvlak door regen."

"Met ritjes van drie uur en later tot vijf-zes uur hoop ik hier op de elfde juni zo'n niveau te halen dat ik twee dagen later vol vertrouwen de competitie kan hervatten in de Ronde van Servië. Ik durf denken dat dat lukt. In dat geval zal dit voorval allemaal niet meer geweest zijn dan een nare herinnering."

sport.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Sablikova opvallende tijdritkampioene in Tsjechië

Een opvallende winnares tijdens één van de eerste kampioenschappen die deze week verreden werd.
In Tsjechië is de titel bij de tijdrit voor vrouwen dinsdag naar Martina Sablikova gegaan. Waar de Olympische schaats kampioene op de 3000 en 5000 meter vorig jaar nog vijfde werd en in het verleden al twee keer derde was tijdens het tijdritkampioenschap van haar land, stond er dit keer geen maat op haar.
Sablikova legde het 20 kilometer lange parcours af in 27.20 minuten (gemiddeld 43.9 km/uur) en was daarmee 46 seconden sneller dan Martina Ruzickova (SC Michela).
Gabriele Slamova werd derde en gaf bijna twee minuten toe.

wielerland.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Frantisek Rabon tijdritkampioen in Tsjechië

In Tsjechië heeft Frantisek Rabon de nationale titel tijdrijden veroverd. De 26-jarige renner van Team Columbia was in Holic 45 seconden sneller dan Jan Barta.

Het is al de derde keer op rij dat Rabon zich tot beste tijdrijder van zijn land kroont. Ook bij de beloften was hij drie keer de snelste renner van zijn land.

sport.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Martina Sáblíková nu ook nationaal wegkampioene

Met overtuiging heeft Martina Sáblíková vandaag het nationaal wielerkampioenschap op de weg gewonnen in Kyjov. Ze kwam afgescheiden met een voorsprong van bijna 4 minuten over de eindstreep. Tweede werd Růžičková op 3' 48 en derde werd Kozlíková op 5' 31. Sáblíková legde de 100 km af in 3h03'08.

sportovninoviny.cz

MAH340c5c_p201006260415601.jpg
 
Bovenaan