Wielersport

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechische multimiljonair verzekert toekomst Quick.Step

De toekomst van wielerploeg Quick.Step is de volgende jaren verzekerd. In een communiqué bevestigt het team dat de Tsjechische zakenman Zdenek Bakala, samen met de Nederlander Bessel Kok, de nieuwe hoofdaandeelhouder wordt zodat de ProTour-ploeg ook na 2011 actief kan blijven in het peloton. "We hebben de voorbije maanden hard gewerkt om dit akkoord te kunnen sluiten. We zijn dan ook heel gelukkig", reageert Patrick Lefevere.
"Door dit akkoord is onze toekomst ook na 2011 gegarandeerd. We kunnen nu focussen op volgend seizoen en een team bouwen voor de nabije toekomst. Ons doel is zoals altijd prestigieuze prijzen winnen." Lefevere bevestigt ook dat Quick.Step de hoofdsponsor blijft in 2011. Alle andere partners hebben eveneens hun engagement voor volgend seizoen bevestigd.
Nieuwe sterke man Bakala reageert uiteraard ook verheugd. "Quick.Step heeft bewezen dat het een van de meest succesvolle wielerploegen is. Het heeft fantastische renners, een professioneel management en technische staff. Ik ben blij dat ik hiervan deel mag uitmaken", klinkt het.
Door de inbreng van Bakala bij Quick.Step lijkt meteen de weg vrij voor de komst van wereldkampioen Zdenek Stybar. De Tsjech heeft een aanbieding van Quick.Step op zak heeft maar moet wel nog een akkoord vinden met zijn huidige ploeg Telenet-Fidea. (belga/dea)

hln.be

idnes.cz

VEN35f558_164851_17900976.jpg


Zdeněk Bakala
 

Freddy2005

† In Memoriam
Radomír Šimůnek tweede in Šimůnek-Memorial in Gieten

De Superprestigecross in Gieten werd op gang geschoten door de weduwe van Radomir Simunek, als eerbetoon aan de overleden veldrijder die in 1991 in Gieten wereldkampioen werd.
Het was Simunek junior die geïnspireerd startte en als eerste het veld in dook. Wereldkampioen Stybar viel in de materiaalzone na een slechte fietswissel en volgde na vijf ronden op 31 seconden. In de achtergrond vocht Zdenek Stybar voor elke seconde om zoveel mogelijk Superprestigepunten te sprokkelen. Niels Albert daarentegen volgde op vier ronden van het einde al op bijna 2 minuten en gaf er de brui aan.
De winnaar zat vooraan. Een achtervolgend groepje met onder meer Pauwels, Vantornout, Franzoi, Van IJzendoorn en Aernouts kwam niet dichterbij en streed voor plaats vijf. Nys trok door en kreeg in zijn spoor Tom Meeusen, Radomir Simunek junior en Dieter Vanthourenhout mee.
Dieter Vanthourenhout was de eerste die in de laatste ronde moest afhaken. Simunek en Meeusen sprintten op elke strook om als eerste de hindernissen aan te vangen. Nys volgde gezwind. Ook Simunek moest lossen, Meeusen en Nys gingen de laatste rechte lijn in. Nys zat in het wiel van de snelle Meeusen, maar toen hij aanzette brak een pedaal af. Weg zege, Tom Meeusen pakte in zijn eerste profjaar meteen een grote SP-zege. Simunek en Vanthourenhout gingen de lopende Nys nog voorbij en mochten mee op het podium.

nieuwsblad.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Vier weken rust voor Stybar

Wereldkampioen veldrijden Zdenek Stybar komt voorlopig niet in actie. De Tsjechische renner kampt al enige tijd met knieproblemen en moet vier weken rust houden. Dit maakte zijn ploeg Telenet-Fidea donderdag bekend.
Stybar heeft de afgelopen periode ondanks zijn knieproblemen gewoon doorgefietst. De veldrijders zitten nu immers midden in hun seizoen.
„Ik vind het vreselijk jammer. Ik zit in een vicieuze cirkel waar ik uit moet. Dat kan alleen via rusten. Ik ben me ervan bewust dat ik hiermee mijn kansen op eventuele eindzeges in de wereldbeker, de GvA-trofee en de Superprestige tot nul terug breng, maar het zij zo. Ik wil het laatste deel van dit seizoen niet in gevaar brengen en neem gas terug”, aldus Stybar.

telesport.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar mag maandag weer fietsen

De Tsjech Zdenek Stybar mag maandag opnieuw op zijn fiets kruipen. Dat heeft zijn ploeg Telenet-Fidea woensdag bekendgemaakt.
De wereldkampioen veldrijden, die volgend weekend 25 kaarsjes mag uitblazen, sukkelt al enkele weken met zijn knie. Scans hebben echter uitgewezen dat hij toch vlot herstelt. Een operatie is dus niet nodig.
Stybar kan met een gerust hart naar Mallorca trekken. Daar zal hij vanaf maandag op stage gaan. De man is naar eigen zeggen erg blij. "Ik mag nog geen lange ritten doen, maar dit is al een begin. Mentaal is deze stap erg belangrijk", klinkt het. "Ik hoop nog altijd dat ik eind december kan terugkeren".

vandaag.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Telenet-Fidea zet Dlask en Gavenda aan de deur

De wielerploeg Telenet-Fidea heeft het contract van de Tsjech Peter Dlask (foto) en de Slowaak Robert Gavenda niet verlengd. Dat meldt teammanager Hans Van Kasteren.

201012082124-1_telenetfidea-zet-dlask-en-gavenda-aan-de-deur.jpg


Volgens Van Kasteren zijn de prestaties van de twee renners niet in verhouding met de verwachtingen van de ploeg. De keuze om hun contract, dat nu loopt tot februari, niet te verlengen kon dan ook gemakkelijk gemaakt worden.

Van Kasteren laat ook weten dat de Tsjech Karel Hnik beter een tandje bij steekt. "Anders moet ook hij vrezen voor zijn plek", klinkt het.

vandaag.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Simunek triomfeert in besneeuwde Scheldecross

Radomir Simunek, een ploegmaat van Niels Albert, heeft voor de tweede keer de Scheldecross in Antwerpen gewonnen. Sven Nys had in volle finale pech.
Nys en Albert misten hun start, maar Nys sloeg nooit in paniek en leidde halfweg koers de achtervolging op de ontsnapte Aernouts.
Albert kwam niet meer in het stuk voor. Met onder anderen Sven Vanthourenhout, Simunek en Boom in het wiel dichtte Nys de kloof op Aernouts.
In de slotronde glipte Nys voorbij Simunek naar de leiding, maar na pech met zijn ketting zag Nys iedereen wegrijden. Simunek was in een spurt met Vanthourenhout de snelste.

3271152836.jpg


sporza.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Lefevere doet nieuw en verhoogd bod op Stybar

Patrick Lefevere heeft bij Stybars makelaar Paul De Geyter een nieuw en verhoogd bod uitgebracht op de wereldkampioen veldrijden.
De bal ligt dus opnieuw in het kamp van Hans van Kasteren, de werkgever van de Tsjech die het zogenaamde right of first refusal bezit bij een eventuele hernieuwing van zijn contract. Dat wil zeggen dat indien de Nederlander net hetzelfde bedrag neerlegt voor drie jaar loon, Stybar in principe moet blijven bij telenet-Fidea. Volgens Van Kasteren bood Lefevere de vorige keer 525.000 euro op jaarbasis. De Geyter bevestigde noch ontkende het nieuwe bod, maar het zou gaan om een nieuw verbeterd voorstel, zowel financieel, sportief als qua omkadering. Van Kasteren zelf gaf vorige week nog aan dat hij tijdens kerst en nieuw eruit wil zijn of hij effectief voor vier jaar doorgaat met Stybar, of de wereldkampioen voor drie jaar ziet vertrekken naar Quick Step.
Stybar, momenteel in Mallorca werkend aan zijn revalidatie, liet al herhaaldelijk horen dat zijn toekomst bij Quick Step ligt en dat geld niet de doorslag zal geven.

nieuwsblad.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Radomir Simunek wil de naam van vader in ere houden

Op het frame van zijn koersfietsen staat: "Myslím na tebe tati", Tsjechisch voor Papa, ik denk aan jou.

Radomir Simunek (27) viert vandaag voor het eerst Kerstmis zonder zijn vader. Met mama en broer, die speciaal overkomen naar België. Ik voel me nu een beetje verantwoordelijk voor de familie.'

sportwereld.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Radomir Simunek breekt sleutelbeen

Voor Radomir Simunek (BKCP-Powerplus) eindigde de dag, in de Wereldbeker veldrijden in Heusden-Zolder, in mineur. De Tsjech kwam halverwege de wedstrijd zwaar ten val en brak daarbij zijn sleutelbeen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar wint Sylvestercross in Bredene

Zdenek Stybar was donderdag de snelste in de Sylvestercross in Bredene. Het is de eerste overwinning voor de Tsjechische wereldkampioen na zijn knieblessure. Belgisch kampioen Sven Nys kwam als tweede over de meet. Niels Albert werd derde, op dertien seconden van Stybar.

"Het parcours was niet moeilijk genoeg om elkaar te kunnen losrijden", zei Zdenek Stybar achteraf. "Dus kon ik blijven aanklampen, hoewel ik eigenlijk nog niet sterk genoeg ben. In de spurt kon ik het afmaken. Het voornaamste naast de overwinning is dat ik geen pijn meer voel aan mijn knie, terwijl ik in vier dagen tijd toch drie zware wedstrijden gereden heb."

De 25-jarige Tsjech maakte eerder deze week zijn comeback met een derde plaats in Diegem. Ook woensdag was hij derde in de Azencross in Loenhout. Het was al van 31 oktober in Zonhoven geleden dat hij nog eens gewonnen had.

Uitslag:
1. Zdenek Stybar (Tsj)
2. Sven Nys
3. Niels Albert
4. Dieter Vanthourenhout
5. Martin Zlamalik (Tsj)

vandaag.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zdenek Stybar is opnieuw Tsjechisch kampioen

In Tsjechië is het nationaal kampioenschap een dag eerder gereden dan in ons land. Zdenek Stybar (Telenet-Fidea) heeft zich voor de vijfde keer tot Tsjechisch kampioen bij de profs gekroond. De wereldkampioen hield in Hlinsko Martin Zlamalik achter zich.
Door de afwezigheid van de geblesseerde Radomir Simunek kreeg Zdenek Stybar weinig tegenstand. Hij maakte er dan ook een solo van in Hlinsko.
Jaroslav Kulhavy, de vicewereldkampioen mountainbike, kon in de eerste rondes nog in zijn spoor blijven. Daarna begon Stybar al aan zijn triomftocht. Sunweb-renner Martin Zlamalik stak Kulhavy nog voorbij in de strijd om de tweede plaats.

Top vijf Tsjechisch kampioenschap:

Zdenek Stybar - in 1u04'46"
Martin Zlamalik - op 0'53"
Jaroslav Kulhavy - 1'19"
Petr Dlask - 2'03"
Vladimir Kyzivat - zelfde tijd

sporza.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zdenek Stybar past voor WB-manche in Pontchâteau

Zdenek Stybar (Telenet-Fidea) start zondag niet in de wereldbekerwedstrijd veldrijden in het Franse Pontchâteau. De wereldkampioen verlengt zijn verblijf op Mallorca tot volgende week vrijdag.

"Ik blijf weg uit Pontchâteau om twee redenen", zegt de Tsjech. "Eerst en vooral is mijn klassement in de wereldbeker sowieso om zeep. Ik sta op dit moment tiende in de tussenstand zodat ik er niets meer in te winnen heb. Bovendien is de verplaatsing vanuit Mallorca naar Frankrijk en de trip achteraf terug erg moeilijk. Ik geef er bijgevolg de voorkeur aan in Mallorca te blijven en stevig verder te trainen. Dit verlengde verblijf geeft me de kans geconcentreerd toe te leven naar het WK in Sankt-Wendel. Ik wil mijn pechseizoen een prachtig slot geven."

Stybar keert op vrijdag 21 januari terug naar België. "Het is met hier twee trainingen te doen samen met Philippe Gilbert, Jürgen Van den Broeck en de andere Omega-Pharma-Lottorenners dat ik mijn idee om op Mallorca te blijven bevestigd zag. Ik heb heel veel met hen kunnen praten. Over koetjes en kalfjes, ja, maar ook over het wielervak. Uit veel dingen bleek dat ze in volle voorbereiding op het wegseizoen enkel trainen, eten en slapen. Naar het WK toe leek me dat ook ideaal voor mezelf, vandaar. Voor Sankt-Wendel rijd ik enkel nog de crossen in Zonnebeke en Hoogerheide", besluit Stybar.

hln.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar: "Ik wil dit weekend graag winnen"

Zdenek Stybar rijdt komend weekend de A-veldrit in Zonnebeke en de WB-cross in Hoogerheide. De Tsjech wil vertrouwen tanken met het oog op het WK, op zondag 30 januari in Sankt Wendel.

Vrijdagochtend keert Zdenek Stybar terug van zijn controversiële stage op Mallorca. "Ik hoop komend weekend een van de twee crossen te winnen. Dan kan ik met veel vertrouwen naar het WK", vertelt de Tsjech.

Stybar liet de WB-manche in Frankrijk links liggen om op Mallorca wat bij te trainen met het oog op het WK. "Ik heb er alles aan kunnen doen om mijn conditie op niveau te brengen. Nu is het tijd om om te schakelen naar het veld."

"Mijn benen zullen zich weer aan het crossen moeten aanpassen, want dat heb ik de voorbije tien dagen geen enkele keer gedaan", zegt Stybar.

Zdenek Stybar rijdt komend weekend zowel de A-cross in Zonnebeke als de WB-cross van Hoogerheide. "Ik weet niet wat ik daarvan zal moeten verwachten."

"Ik durf te hopen dat ik toch een rol zal kunnen spelen in de finale", zegt de Tsjechische wereldkampioen. "Ik zou graag een van de twee crossen winnen. Dan zou ik met veel vertrouwen naar het WK in Sankt Wendel kunnen afreizen."

sporza.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Bakala: 'Verliefd op de koers door Merckx'

De Tsjechische multimiljonair Zdenek Bakala verzekerde met een stevige financiële injectie de toekomst van wielerploeg Quick Step. Vrijdag legde hij op de voorstelling van het team uit waarom hij in zee ging met Patrick Lefevere en co.

'Mijn liefde voor de fiets is er gekomen toen ik als kleine jongen Eddy Merckx zag gloriëren. Door hem ben ik van het wielrennen gaan houden. Zelf ben ik intussen ook een echte fietsfanaat, in Tsjechië rijd ik zelfs met de mountainbike', vertelde Bakala.

Volgens de Tsjech is de reden van zijn engagement tweeërlei. 'Het is een interessante investering en ik kan er mijn passie voor de sport in kwijt', ging hij verder. 'Ik geloof in de toekomst van het wielrennen en ik geloof in Quick Step. Binnen drie tot vijf jaar moet de ploeg tot de beste vijf teams van het peloton horen'.

Op de vraag of zijn landgenoot en wereldkampioen veldrijden Zdenek Stybar, die nadrukkelijk flirt met Quick Step, binnenkort voor de World Tour-ploeg rijdt, antwoordde Bakala vaag. 'Ik weet van de hele zaak niets af. Het tijdstip is puur toeval. Ik wist zelfs niet dat de twee partijen met elkaar praatten. Zelf vind ik trouwens dat een ploeg rond talent moet worden gebouwd, niet rond nationaliteit', besloot hij.

standaard.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar tekent voor drie jaar bij Quick Step

De kogel is eindelijk door de kerk, Zdenek Stybar verlaat Telenet-Fidea voor Quick Step. De Tsjechische wereldkampioen veldrijden tekende maandagavond een contract voor drie seizoenen. Hij komt vanaf 1 maart uit voor Quick Step.
Patrick Lefevere was al sinds november bezig om Stybar naar Quick Step te halen en de Tsjech zag die transfer zeker en vast zitten. Enkel Hans Van Kasteren, teammanager van Telenet-Fidea, deed nog moeilijk.

Maar nu is het nieuws officieel bevestigd door zowel Quick Step als Telenet-Fidea. Stybar tekende maandagavond een contract van 1 maart 2011 tot eind 2013 bij Quick Step.

"Dit is een droom die waarheid wordt", stelt Stybar in een persbericht. "Ik ben blij dat ik bij een van de beste teams ter wereld aan de slag kan. Dit is een belangrijke stap in mijn professionele carrière."

"Ik ben 25 en nu wordt het voor mij ook tijd om te zien wat ik op de weg waard ben. Dat wil echter niet zeggen dat ik het veldrijden vaarwel zeg", zegt de Tsjech, die sinds 2005 bij het team van Hans Van Kasteren onder contract lag.

"Zdenek heeft me gebeld om me te melden dat hij zijn handtekening zette", aldus Van Kasteren. "We kennen zijn ambities, we kennen zijn interesses zodat we hem gemeend alle geluk toewensen bij zijn nieuwe ploeg."

Het programma van Stybar bij Quick Step zal de komende weken worden uitgewerkt. Wel staat vast dat hij zijn debuut maakt in mei, in de Ronde van België of die van Californië.

Zondag verdedigt Stybar zijn wereldtitel in Sankt Wendel.

gva.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
WK veldrijden 2011: Karel Hník pakt brons

De Nederlander Lars van der Haar heeft zaterdag in het Duitse Sankt-Wendel de wereldtitel in het veldrijden bij de beloften gewonnen. Zijn landgenoot Mike Teunissen pakte zilver, het brons was voor de Tsjech Karel Hník.

FIL38d07b_160045_7484700.jpg


idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Wereldbeker veldrijden 2011-2012: twee wedstrijden in Tsjechië

De UCI heeft de kalender bekendgemaakt van de wereldbeker veldrijden van volgend seizoen. Koksijde, Namen en Zolder zijn de Belgische manches. De UCI houdt voet bij stuk en kiest voor Namen, Kalmthout verliest dus zijn wereldbekerstatus.

De Belgische wielerbond had er bij de UCI op aangedrongen om Kalmthout te behouden en als vierde WB-manche op te nemen, maar de UCI gaf daar geen gehoor aan. Tsjechië krijgt met Plzeň en Tábor een tweede manche in de wereldbeker 2011-2012.

Kalender WB veldrijden 2011-2012, met de winnaars van 2010-2011
zo 16/10 Plzeň (Tsj) Zdeněk Stybar
zo 23/10 Tábor(Tsj) nieuw
za 26/11 Koksijde Niels Albert
zo 04/12 Igorre (Spa) Niels Albert
zo 18/12 Namen nieuw
ma 26/12 Zolder Lars Boom
zo 15/01 Liévin (Fra) nieuw
zo 22/01 Hoogerheide (Ned) Niels Albert

dewielersite.net

uci.ch
 

Freddy2005

† In Memoriam
Superieure Stybar verlengt wereldtitel in Sankt Wendel

Een superieure Zdenek Stybar heeft in het Duitse Sankt Wendel zijn wereldtitel veldrijden verlengd. Nadat topfavoriet Niels Albert al in de tweede ronde wegviel met een lekke band, werd het een boeiende tweestrijd Stybar-Nys. Na een snelle wissel even voorbij halfkoers demarreerde Stybar keihard bergop en Nys moest even passen. Net toen de wereldkampioen van zes jaar geleden in Sankt Wendel iets leek terug te keren, reed Nys lek. De Balenaar moest zich tevreden stellen met zijn eerste WK-zilver. Kevin Pauwels had ook een lekke band, maar snelde toch nog naar brons.

idnes.cz

media_xl_4033432.jpg


stybar-pakt-tweede-wereldtitel-veldrijden_5_460x0.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
WK veldrijden 2011: Katerina Nash pakt brons

Marianne Vos heeft in Sankt Wendel haar wereldtitel veldrijden geprolongeerd.

Vos, die startte als grote favoriete, reed in de laatste ronde met succes weg bij de Amerikaanse Katie Compton en de Tsjechische Katerina Nash.

Bij het eerste schuine klimmetje leek het wel even mis te gaan voor Vos. De Nederlandse wielrenster ging onderuit, maar kon toch snel weer aansluiten bij de kop van de wedstrijd. Halverwege de wedstrijd was Vos attent bij een ontsnappingspoging van Compton en ook de Tsjechische Katerina Nash ging mee. De drie vrouwen namen afstand van de rest van het veld.

FIL38d539_123252_7147168.jpg


idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar vijf keer gecontroleerd

De UCI zal heel snel een afdoend biologisch paspoort kunnen vormen van Zdenek Stybar. De Tsjech werd na zijn nationale kampioenschap alleen al op training in Mallorca drie keer gecontroleerd. De gezagdragers lieten het erbij niet. Zo kreeg hij zaterdagmorgen alweer de inspecteurs aan zijn hoteldeur in Duitsland voor een bloedtest en 's avonds kwamen ze nog even terug om urine af te nemen. Vanaf 1 maart is hij lid van Quick Step dat een World Tourstatuut heeft.

nieuwsblad.be
 
Bovenaan