Wielersport

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar is niet te kloppen in het zand van Koksijde

Zdenek Stybar heeft de vierde Wereldbekermanche veldrijden in Koksijde gewonnen. De Tsjech was in een spetterende race in de spurt sneller dan Sven Nys, Klaas Vantornout en wereldkampioen Niels Albert. Francis Mourey werd vijfde. Bart Wellens werd bij zijn rentree mooi dertiende. Albert, die de vorige drie werelbekercrossen had gepakt, blijft het klassement aanvoeren, maar Stybar nadert tot op 15 punten. Morgen staat de Superprestigewedstrijd in Gieten op het programma.

Koksijde staat altijd garant voor spektakel en dat was vandaag niet anders. Stybar stoof in de eerste rondes al weg, waardoor Nys en Albert even in het defensief werden gedrongen. De wereldkampioen zette zich na enige tijd toch op kop om de beste man van het moment terug te fluiten. Dat lukte en een klein elitegroepje scheidde zich af.

Op het Herygersduin toonde Stybar zijn fysieke overwicht. Enkel hij kon volledig naar boven rijden zodat de kaarten net over halfkoers al geschud waren, een snedige demarrage van Albert ten spijt. Aernouts en Vantornout probeerden het ook nog, maar zij kregen weinig ruimte. Stybar dook de slotronde als eerste in, de ideale plaats om de heikele punten te ronden. Toen Nys even voorbij Stybar naar de eerste plek wipte, leek de buit binnen voor de Belgische kampioen. Dáár toonde Stybar echter dat hij momenteel de beste is: hij passeerde een verraste Nys en trok de spurt aan vanop kop. Niemand was bij machte om een hattrick, na winst in Hasselt en Hamme-Zogge, van de Tsjech te voorkomen.

hln.be

Mooi moment was het podium, bij de ceremonie van een wereldbekerwedstijd wordt immers het volkslied van de winnaar gespeeld.

De vijfde WB-manche wordt op 6 december in het Spaanse Igorre gereden.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Roman Kreuziger lijkt op weg naar Omega Pharma-Lotto

De Belgische wielerformatie Omega Pharma-Lotto heeft naar verluidt een mondeling akkoord met de Tsjech Roman Kreuziger.

De 23-jarige Kreuziger ligt wel nog onder contract bij het Italiaanse Liquigas, maar het Belgische team is na het vertrek van kopman Cadel Evans bereid om een afkoopsom te betalen.

Op die manier zou de Tsjech de kopman van Omega Pharma-Lotto moeten worden in de grote rondes.

Kreuziger heeft onder meer de Ronde van Romandië en de Ronde van Zwitserland op zijn naam staan.

vandaag.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
WB-Cross - Igorre: Stybar snelste in de modder van Igorre

De Tsjeck Zdenek Stybar heeft de vijfde manche van de WB gewonnen. In de blubber van het Spaanse Igorre was hij sneller dan wereldkampioen Niels Albert en Belgisch kampioen Sven Nys.

Igorre, in hartje Baskenland, was het strijdtoneel voor de vijfde manche van de Wereldbeker (na Treviso, Plzen, Nommay en Koksijde). Het waren de mannen van de tweede rij die in de openingsronde de forcing voerden. Jan Verstraeten, Radomir Simunek, Sven Vanthourenhout en Erwin Vervecken probeerden een kloofje te slaan.

De Tsjech Zdenek Stybar stelde al snel orde op zaken. Hij kreeg zijn twee vaste compagnons de route Niels Albert en Sven Nys mee. De rest moest passen.

Dit drietal maakte er in het modderige Igorre een spannend kijkstuk van. In de laatste ronde trok Stybar ten aanval. Nys werd even opgehouden door een gedubbelde renner en gooide de handdoek.

Albert drong wel nog aan maar de vogel was gaan vliegen. Voor Stybar is het na Hasselt, Hamme-Zogge en Koksijde al de vierde grote vis dit seizoen.

De zesde manche van de wereldbeker wordt op 20 december in Kalmthout gereden.

nieuwsblad.be

media_xl_2937580.jpg


Uitslag:
1. Zdenek Stybar (Tsj) in 1u02'12"
2. Niels Albert op 6"
3. Sven Nys 3"
4. Klaas Vantornout 43"
5. Bart Wellens 50"
6. Bart Aernouts 59"
7. Gerben de Knegt (Ned) 1'03"
8. Jonathan Page (VS) 1'17"
9. Radomir Simunek (Tsj) 1'19"
10. Erwin Vervecken 1'22"

WB-stand (na 5 wedstrijden):
1. Niels Albert 370 punten
2. Zdenek Stybar (Tsj) 365
3. Klaas Vantornout 279
4. Sven Nys 270
 

Freddy2005

† In Memoriam
WB-Cross Kalmthout: Nys wint na opmerkelijke remonte

Wat niemand verwachtte gebeurde in de Kalmthoutse sneeuw uiteindelijk toch nog. Sven Nys, die tot tweemaal toe in de fout ging, kon na een lange achtervolging op een spekglad parcours alsnog de winst pakken. Hij haalde het in een langgerekte spurt voor Zdenek Stybar en Niels Albert.

Na een nieuwe kettingproblemen moest Nys een halve minuut toegeven op de kopgroep, waar de Tsjech Zdenek Stybar, al winnaar in Koksijde en Igorre, de forcing voerde.

In de achtergrond ging Sven Nys als een bezetene in de achtervolging. Hij kon in de voorlaatste ronde aanpikken bij Stybar en liet die met een handig manoeuvre ter plaatse.

Nog was het niet gedaan want een nieuw foutje van Nys bracht Stybar en Albert opnieuw vooraan. In een langgerekte sprint kon een dolblije Nys Stybar en Albert achter zich laten.

Albert en Stybar staan ex aequo aan de kop in de WB-tussenstand. Aangezien Albert drie keer en Stybar twee keer won, blijft Albert eigenlijk leider.

Zdenek Stybar had lange tijd uitzicht op de zege. "Dus mag ik niet tevreden zijn met de tweede plek. Ik maakte te veel fouten, en dan kan je niet winnen. De bandenkeuze die ik maakte, was niet de ideale. Ik gebruikte tubes zonder profiel, te gevaarlijk in de laatste rondes".

sport.be

Zware valpartij Simunek

Simunek moest halfweg de koers staken na een zware val met zijn rug op de trappen. Hij moest enkele minuten bekomen maar zijn blessures vielen op het eerste zicht mee.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Simunek heeft niets gebroken bij zijn val

...Simunek moest halfweg de koers staken na een zware val met zijn rug op de trappen...

Geruststellend nieuws over Simunek. Hij kwam lelijk ten val op de trappen in Kalmthout, maar hij brak niets.

"Gelukkig heeft Simunek niets gebroken en moet hij niet naar het ziekenhuis", meldt zijn ploeg BKCP Powerplus. "Hij heeft wel enorm veel pijn aan zijn heup en zijn elleboog."

sporza.be (filmfragment val)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zlamalik wordt elite zonder contract bij Sunweb

De Tsjech Martin Zlamalik zal vanaf 1 april in het shirt van Sunweb-Revor rijden. De 27-jarige veldrijder tekende na de GvA-cross in Baal een contract van één jaar.

"Martin Zlamalik is voor ons een versterking in de breedte", zegt manager Jurgen Mettepenningen. "Naast Klaas Vantornout en Sven Vanthourenhout hebben we nu een derde renner die in beeld kan rijden en tussen de vijfde en tiende plaats kan eindigen in verschillende veldritten."

"We gaan proberen om Zlamalik al vanaf het WK in Tabor (eind januari) in te lijven", zegt Mettepenningen nog.

sporza.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar is opnieuw kampioen van Tsjechië

Zdenek Stybar volgt zichzelf op als Tsjechisch kampioen veldrijden. De Fidea-renner was de beste op het WK-parcours van Tabor, voor Petr Dlask.

Zdenek Stybar was de uitgesproken favoriet voor het Tsjechisch kampioenschap en maakte zijn favorietenrol ook waar.

Na een lange aanloopstrook dook Dlask als eerste het veld in, maar door een slippertje nam Martin Bina de koppositie over.

Lang reed Bina niet aan de leiding, want Stybar nam al snel over en gaf daarna een demonstratie. Aan de finish had Stybar ruim een minuut voorsprong op Dlask, zijn ploegmakker bij Fidea. Martin Bina werd derde.

sporza.be

idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zdenek Stybar kopman Tsjechië in WK veldrijden

De 24-jarige Zdenek Stybar, viervoudig kampioen van Tsjechië, start zondag 31 januari voor eigen publiek als kopman van zijn land in het wereldkampioenschap veldrijden in Tabor. De wereldkampioen van 2005 en 2006 bij de beloften krijgt de hulp van Radomir Simunek jr, Petr Dlask, Martin Bina, Martin Zlamalik en Ondrej Bambula.
Bondscoach Petr Kloucek maakte zijn selectie vandaag bekend.

De selectie bij de vrouwen: Katerina Hanusova-Nash, Pavla Havlikova, Jana Kyptova, Zuzana Pirzkallova, Martina Mikulaskova.

standaard.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar is onhoudbaar rond de piste van Roubaix

Zdenek Stybar heeft de macht gegrepen in de wereldbeker. De Tsjech won de voorlaatste manche, in Roubaix, en neemt de leiding over van Niels Albert. Klaas Vantornout werd tweede, Belgisch kampioen Sven Nys vervolledigde het podium.

Op het lastige parcours van Roubaix moet altijd veel gelopen worden. Het is dan ook geen verrassing dat Erwin Vervecken hier al drie keer won. Ook nu reed hij een sterke koers. Halfweg maakte hij deel uit van een ruime kopgroep met daarin Stybar, Albert, Nys, De Knegt, Chainel, Vantornout en de slecht gestartte Wellens.

Toen sloegen de ploegmaats Stybar en Wellens de handen in elkaar. Ze fietsten een voorsprong bij elkaar en losten elkaar goed af op de beroemde piste van Roubaix.

Lang duurde de koppeltijdrit niet: Stybar was ontketend en Wellens moest de Tsjech laten rijden.

Wereldkampioen Albert sukkelde in de achtergrond: hij reed zich bergop vast en kwam later ten val. Hij zou uiteindelijk achtste worden.

Aan Stybar was er echter niets te doen, de spanning was achter hem te zoeken. Klaas Vantornout bleek de sterkste te zijn van de achtervolgers, Nys werd derde.

Door deze zege is Stybar de nieuwe leider in het wereldbekerklassement. Volgende week wordt in Hoogerheide de laatste proef afgewerkt.

sporza.be

Opnieuw het Tsjechische volkslied mogen aanhoren bij de huldiging. :clap::clap:

stybar2.jpg.275.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Kateřina Hanušová-Nash wint wereldbekerwedstrijd in Roubaix

Verrassende Katerina Hanušová- Nash wint WB veldrijden in Roubaix.

De 32-jarige Tsjechische Katerina Nash, die als skiester en mountainbikester al deelnam aan de Olympische Spelen, heeft zondag verrassend de WB-manche veldrijden in Roubaix bij de vrouwen gewonnen, haar eerste grote zege. Ze won met respectievelijk 13 en 52 seconden voorsprong op de Duitser Hanka Kupfernagel en de Nederlandse Marianne Vos. Een andere Nederlandse, Daphny van den Brand, werd vierde (op 1:31), en begint volgende week als leidster aan de slotmanche van de Wereldbeker.

sport.idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
WK Veldrijden 2010 in Tabor

Met vlagjes op de wangen naar WK

De organisatoren van het WK in Tabor komen op de proppen met een origineel idee: ze verkopen stickers met de nationale vlaggen van België, Nederland en Tsjechië, die fans op de wangen kunnen kleven.
Fanatieke toeschouwers in Tabor hoeven dus niet langer de wangen te beschilderen met de kleuren van hun favoriete land. De stickers met de vlagjes zijn te koop op het parcours van het WK en kosten 1 euro per paar.

sam1.jpg


sport.be

kaartje_Tabor.jpg


mstabor2010.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Eindzege wereldbeker voor Stybar

Ondanks winst van Niels Albert is Zdenek Stybar in Hoogerheide de grote triomfator geworden. De Tsjech had aan een tweede stek genoeg om de eindzege in de Wereldbeker op zak te steken. (Straks meer)


"Ik voel overal pijn", reageerde Stybar aan Sporza. "Het was een zware race. Niels reed ijzersterk, een verschil van dag en nacht met vorige week. Ik voelde me niet zo goed vandaag en maakte veel fouten."

"Gelukkig was Kevin Pauwels, mijn ploegmaat, er. Ik moet hem bedanken voor zijn hulp. Ik vertelde hem dat ik zeker tweede moest worden. Hij heeft champagne verdiend. Ik hoop nu goed te recuperen voor het WK. Sven Nys is voor mij daar de topfavoriet. Hij rijdt het best op ijs", probeert Stybar de druk van zich weg te schuiven. (sporza.be)

idnes.cz

123794-article-ieldg.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zdenek Stybar: "Ik ken elke meter in Tabor"

Zdenek Stybar (Fidea) probeert rustig toe te leven naar het wereldkampioenschap veldrijden, nu zondag in het Tsjechische Tabor. Tegenstand verwacht hij naar goede gewoonte van Sven Nys en Niels Albert. "En Bart Wellens gaat ook heel goed rijden", zegt hij in Knack.

Knack: Je ploegleider Danny De Bie zegt dat je een 'complete crosser' bent geworden.

Stybar: "Ik kan nu alle parcoursen aan. Het is niet zo dat ik in Tabor kansloos zou zijn als het circuit er níét bevroren bij ligt. Ik ken daar elke meter van het parcours, ik weet elke put liggen, ik heb er al in alle weersomstandigheden gereden, dat is een voordeel."

"Mijn seizoen zal niet mislukt zijn, mocht ik géén wereldkampioen worden. Het is niet omdat je één uur de hoge verwachtingen niet inlost dat al de rest niet meer meetelt."

"Ik probeer rustig te blijven, ook al weet ik dat een wereldtitel heel belangrijk zou zijn voor de populariteit van het veldrijden in Tsjechië."

"Het zou voor een echte boom zorgen. Vooral ook omdat er in Tsjechië een paar uitstekende jongeren zijn."

Knack: Je bent 24 jaar. Heb je nog ambities om het op de weg te proberen?

Stybar: Op dit moment denk ik daar niet aan. Ik weet ook niet waar mijn grenzen als wegrenner liggen. Rittenkoersen rijd ik alleen als voorbereiding op het crossseizoen. Stel dat ik het probeer en ik ben slechts goed genoeg voor een rol als knecht, dat zou me toch niet aanstaan.

In het veldrijden moet ik trouwens ook nog aan mijn ontwikkeling werken, stap na stap. Daarom zou die wereldtitel in Tabor heel mooi zijn. Maar de tegenstand is niet min. Technisch blijft Nys de beste en een goeie Albert kan verschrikkelijk hard fietsen. En let op: Bart Wellens gaat ook heel goed rijden.

knack.rnews.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
UCI gaat ijs op WK-omloop te lijf

De Belgische delegatie dook pas donderdagavond neer in Tsjechië. Heel wat concurrenten ontdekten ondertussen de WK-omloop. Donderdagvoormiddag lag die er heel zwaar bij, enkele uren later spiegelglad. Maar de UCI wil het ijs weg.

Woensdagnacht dwarrelde zo'n tien centimeter verse sneeuw over het slapende Tabor heen. De WK-omloop aan de rand van de stad, grotendeels dezelfde als die van de jaarlijkse Wereldbekermanche, kreeg een wit laagje over zich heen. Zdenek Stybar, die het parcours donderdagmorgen verkende, verschoot zich een hoedje.

"Het was loodzwaar", vertelde hij later over zijn parcoursverkenning. "Door al die verse sneeuw leek het wel alsof ik in een modderbad fietste. Je kan dit niet vergelijken met de omloop die we op het Tsjechisch kampioenschap vonden. Dit parcours werd plots veel eerlijker. De beste wint hier, denk ik."

Maar Stybar zou wel eens de verkeerde conclusies kunnen trekken. Toen in de namiddag een resem andere Tsjechen, net als de Nederlandse, Zwitserse en Amerikaanse ploegen en enkele eenzaten zoals Francis Mourey de omloop verkenden, was die omgetoverd in een ijspiste. De nieuwe sneeuw was ondertussen samengekoekt en aangevroren, waardoor ontelbare renners tegen de grond sloegen.

ZAND EN ZOUT

Het spiegelgladde parcours was duidelijk niet naar de zin van de organisatie en de UCI. UCI-verantwoordelijke Beat Wabel ging de gevaarlijkste ijsplekken persoonlijk met een voorhamer te lijf, en men heeft op de Internationale wielerunie nog plannen klaar om alle ijs weg te ruimen.

"Volgens de weersberichten kan het hier iedere dag sneeuwen", weet Peter Van den Abeele. "Als dat gebeurt, ruimen we die eerst met de grote middelen weg. Het laagje aangekoekte sneeuw dat blijft liggen, gaan we te lijf met zand, zodat het straks niet al te veel schuift. Strooizout zetten we alleen op de asfaltstrook aan de aankomst in."

Morgen verkent de Belgische selectie het parcours. Het is maar de vraag in welke toestand onze landgenoten die omloop vinden, en hoeveel maal die voor de strijd voor de regenboogtrui nog van gedaante verwisselt... Extreem vriezen zal het normaal niet: de Tsjechische Frank Deboosere voorspelt dit weekend temperaturen net onder het vriespunt.

sport.be

img-0707.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Goud voor Tsjech Papstrka op WK veldrijden junioren

De Tsjech Tomas Papstrka heeft goud veroverd bij de junioren op het WK veldrijden in het Tsjechische Tabor. In een sprint met twee versloeg hij de Fransman Julian Alaphilippe. De Nederlander Emiel Dolfsma werd derde op 9 seconden. Matěj Lasák werd vierde.

ROU30d01a_paprtska2.JPG


idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar vliegt naar wereldtitel

Ware demonstratie van Zdeněk Štybar. (Straks meer)

De wereldtitel is voor Stybar!! Hij heeft de tegenstand helemaal overklast. Buitengewone prestatie. Vantornout wordt fraai tweede. Nys pakt op de valreep de derde plek. Bina is vierde, Mourey vijfde. Zlamalik is heel knap zesde. Heule op 7, Simunek op 8.

ELV30d687_160555_4372553.jpg


124006-gallery-8yo3v.jpg


Meer info en video's op sporza.be

Het heeft even geduurd maar nu komen de foto's op de diverse websites. Bekijk hier meer foto's van vandaag en de vorige dagen: cyclokros.cz(Tabel links aanklikken)

styby-3-.jpg


Stybar in zijn element, let op de spaken in de landskleuren !
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar: na de wereldtitel date met Wickmayer

Zdenek Stybar kon in zijn thuisland Tsjechië niet lang showen met zijn kersverse wereldkampioenentrui. De 24-jarige renner van Fidea-Telenet werd naar zijn tweede thuisland België gevlogen, waar hij gisteravond landde op de luchthaven in Zaventem. Vandaag stond in Mechelen een ontmoeting op het programma met tennisster Yanina Wickmayer, die met Stybar sponsor Telenet deelt.

Wickmayer en Stybar gingen samen op de foto. De 20-jarige Antwerpse was vol bewondering voor de gouden plak van Stybar.

De nieuwe wereldkampioen had liever in zijn thuisstadje Stribro met zijn ouders gevierd, maar legde zich bij de wensen van zijn sponsor neer. Groot was zijn verwondering dat ook zij aan boord gingen gisteravond, een verrassing van zijn manager Hans van Kasteren. Het werd een champagnevlucht waarbij er 150 flessen soldaat werden gemaakt.

Om 22.50 uur gisteravond kwam Stybar met zijn gevolg de aankomsthal uitgewandeld. Papa Zdenek en mama Hana glunderden, net als vriendin Ine: 'Neen, hij heeft mij nog niet ten huwelijk gevraagd', vertelt ze meteen aan de vele fans die Stybar opwachtten. 'Hij vindt het nog te vroeg.' En kindjes? 'Die komen er zeker. Maar eerst trouwen...

Stybie1.jpg.h380.jpg.568.jpg


nieuwsblad.be
 
Bovenaan