Wielersport

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Ronde van Tsjechië

Donderdag start de Ronde van Tsjechië en daaraan neemt de Telenet-Fideaploeg deel met Zdenek Stybar, Bart Wellens, Kevin Pauwels, Peter Dlask, Rob Peeters, Vincent Baestaens en Robert Gavenda. «Het wordt een zware vierdaagse. Het begint weliswaar met een korte proloog, maar de dagen die volgen is het keihard werken. Vooral de tweede rit is echt lastig, want daarin klimmen de renners tot 1000 meter hoogte. De derde en vierde etappe zijn een ietsje gemakkelijker, maar ook daarin lopen de wegen omhoog tot 600 à 700 meter. Het parcours is lastiger dan onze Ardennen», verwittigt ploegleider Danny De Bie.

Wat mogelijke resultaten betreft wacht hij af. «Het zou natuurlijk schitterend zijn moesten we een rit winnen. Ik kijk bijgevolg uit naar de prestaties van Kevin Pauwels (foto). Hij is onze beste klimmer: hij mag zich uitleven. Ik verwacht ook een steeds betere Bart Wellens. Zijn zesde plaats in de mountainbikewedstrijd van Sankt-Vith zondag was alvast veelbelovend. Zijn betere benen komen eraan», voorspelt Danny.

Wie er in de Ronde van Tsjechië niet bij is, is Tom Meeusen. «Tom heeft al heel veel gekoerst. Hij mag zich nu via gepast trainen en rusten concentreren op het BK mountainbike dat één van zijn hoofddoelen is dit seizoen. Hij is er klaar voor. Tom werkte een prima campagne af op de weg,» aldus de sportdirecteur.

events.telenet.be

czechcyclingtour.cz
 

Bijlagen

  • svaty_kopecek.jpg
    svaty_kopecek.jpg
    82,4 KB · Bekeken: 2

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechen aan de leiding in zesdaagse

De Tsjechen Martin Blaha en Jiri Hochmann hebben zaterdag de leiding overgenomen van de Denen Alex Rasmussen en Michael Mørkøv op de derde dag van de Italiaanse zomerzesdaagse van Fiorenzuola.

sport.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Kreuziger dicht bij overeenkomst met Astana: Astana projevila zájem

Roman Kreuziger heeft op zijn eigen internetsite toegegeven dat hij een lucratief aanbod van Astana heeft gekregen om de komende seizoenen bij hen als kopman te komen te rijden. De Tsjech is momenteel een van de spitsen bij Liquigas-Doimo. Vorig jaar won hij de Tour de Suisse en dit jaar eindigde hij achter Andy Schleck en Robert Gesink als derde in het jongerenklassement van de Tour de France. Kreuziger rust momenteel in Tsjechië uit van de vermoeienissen van de Tour, maar zal zondag weer in Italie terugkeren, waar hij de rest van zijn mogelijk laatste seizoen bij Liguigas gaat voorbereiden.

wielerland.nl

romankreuziger.com
 

Freddy2005

† In Memoriam
Radomír Šimůnek overleden

Vanmorgen is op slechts 48-jarige leeftijd wielerlegende Radomír Šimůnek na een lange ziekte overleden.

Šimůnek werd in 1980 wereldkampioen veldrijden bij de junioren en in 1983 en 1984 wereldkampioen in de beloftencategorie, die toen nog bekend stond als de amateurs. Het communistische regime in Tsjecho-Slowakije verhinderde Šimůnek ervan prof te worden. Na 1989 werd hij dan toch prof, wat hij nog negen jaar zou blijven. In 1991 werd hij wereldkampioen veldrijden bij de profs. In zijn carrière werd hij vier maal Tsjechisch kampioen veldrijden. Hij won ook drie maal de Superprestige.

124002-article-gcp84.jpg


Radomír Šimůnek in 1991 op het podium in Gieten.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar: "Simunek was mijn grote inspiratiebron"

De Tsjechische wereldkampioen veldrijden Zdenek Stybar reageert geschokt op het overlijden van Radomir Simunek senior. "Ik had weet van de problemen van Simunek maar zijn overlijden laat toch een zeer diepe indruk na op mij", zegt Stybar. "Het is door dit Tsjechische icoon dat ik ook ben beginnen veldrijden. Hij was echt mijn inspiratiebron", stelde de wereldkampioen vanuit het trainingskamp in Sankt-Moritz. (belga/dea)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Astana ziet in Kreuziger opvolger van Contador

Roman Kreuziger verlaat Liquigas en zal de komende twee jaar voor Astana uitkomen. De 24-jarige Tsjech wordt bij de Kazakse wielerploeg de kopman voor het rondewerk na het vertrek van Contador.

Aleksandr Vinokoerov, het boegbeeld bij Astana, is in de wolken: "Ik ben heel tevreden met de komst van Kreuziger. We zijn bezig met een ploeg te bouwen voor volgend jaar die met trots de kleuren van Kazakstan zal vertegenwoordigen."

Kreuziger is een van de grootste talenten in het rondewerk. Hij won in 2008 de Ronde van Zwitserland en eindigde de voorbije twee jaar als negende in de Tour.

sporza.be

1796348947.jpg


idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar start in eigen land

Wereldkampioen Zdenek Stybar duikt in Tsjechië een eerste keer het veld in. Hij hervat voor eigen volk in Stribro op 25 september.
Na de thuiswedstrijd in Stribro crosst Stybar op 28 september ook in Louny, meldt Sporza tv. De twee Tsjechische openingscrossen bijten de spits af van de Toi Toi Cup.

Daardoor mist Stybar de wedstrijden in Erpe-Mere (19/9) en Neerpelt (26/9). Zijn eerste Belgische veldrit werkt hij op de Citadel in Namen (3/10) af, opener van de Gazet van Antwerpen Trofee.

Voor zijn veldritdebuut koersen Stybar en zijn Telenet-ploegmaats, momenteel op hoogtestage in Sankt-Moritz, nog in de Ronde van Slowakije.

sport.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Wereldkampioen Zdenek Stybar wint veldrit in eigen dorp

De Tsjechische wereldkampioen Zdenek Stybar (Telenet-Fidea) heeft zaterdag de veldrit in zijn eigen dorp Stribro gewonnen. Hij won met meer dan een minuut voorsprong op zijn teamgenoot Rob Peeters. De Tsjech David Kasek kwam als derde over de streep.

idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar wint opnieuw: 'Ik ben er klaar voor'

Zdenek Stybar heeft in eigen land zijn tweede zege in vier dagen geboekt. Na Stribro verpulverde hij ook in Louny de tegenstand. "Ik was verbaasd dat de voorsprong zo groot was", zegt de wereldkampioen.

"Door de hevige regen was het parcours heel zwaar geworden", vertelt Zdenek Stybar op zijn eigen website. "Er moest dus ook veel gelopen worden. Dat wist ik deze ochtend al, dus ik ben toen al een uur gaan lopen."

"Ik ben wel verbaasd over mijn grote voorsprong. Ik denk dat ik mag zeggen dat ik klaar ben voor het grote werk. Dit was een goeie training."

Zondag rijdt Stybar in Namen voor het eerst dit seizoen in België. "Ik moet Tsjechië dus al weer verlaten. Ik koers hier te weinig", vindt Stybar. "Maar ik beloof dat ik me in de Wereldbekermanche in Pilzen zal laten zien."

Uitslag:

1.Zdenek Stybar (Tsj)
2.Jiri Polnicky (Tsj) op 2'13"
3.Petr Dlask (Tsj) - 2'49"
4.David Kasek (Tsj) - 3'14"
5.Ondrej Bambula (Tsj) - 4'01"

sporza.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar blijft winnen, dit keer in Ruddervoorde

Zdenek Stybar heeft de eerste wedstrijd van de Superprestige in Ruddervoorde gewonnen, tweede werd Bart Aernouts, de derde plaats was voor Sven Nys.

De Tsjech heeft dit seizoen alle wedstrijden gewonnen waarin hij startte. Aernouts en Stybar werkten samen om de achtervolgers op afstand te houden, maar telkens Stybar versnelde moest Aernouts enkele meters prijsgeven en het gat weer dichtrijden.

Nys is de winnaar van de vorige vier edities in Ruddervoorde. Hij moest uiteindelijk ruim een halve minuut prijsgeven op de Tsjech. De Fransman Steve Chainel werd vierde voor Bart Wellens en Sven Vanthourenhout. Niels Albert strandde in zijn eerste wedstrijd van het seizoen op de zevende plaats.

Stybar verdedigt dit jaar zijn eindzege in de Superprestige. De tweede wedstrijd is op 31 oktober in Zonhoven.

vandaag.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zdenek Stybar pakt vijfde zege in Ardooie

Wereldkampioen Zdenek Stybar (Telenet-Fidea) boekte donderdag in Ardooie zijn vijfde zege van het seizoen. Sven Nys strandde op de tweede plaats in 16e editie van de Kermiscross. "Ik was nochtans met vermoeide benen naar Ardooie afgezakt", reageerde de Tsjech.

"Na Ruddervoorde laste ik nog enkele fikse trainingen in zodat ik hier niet echt fris aan de start kwam." Stybar sprintte samen met Sven Nys en Klaas Vantornout voor de eindzege. Daarin stond er geen maat op de wereldkampioen, die zo zijn vijfde zege boekte in vijf wedstrijden.

vandaag.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar laat ook in wereldbeker Belgen ver achter zich

Zdenek Stybar gunt de concurrentie dit seizoen niets. Na een haast perfecte start van het seizoen nam de wereldkampioen ook de eerste manche van de wereldbeker voor zijn rekening. In het Zwitserse Aigle reed hij halverwege de koers weg. Stybar heeft nu in alle regelmatigheidscriteria de leiding genomen. Positief is de tweede plaats van Niels Albert, die stilaan zijn vorm begint te vinden.

...Met Kevin Pauwels is het podium van de nieuwe generatie compleet. Al moeten de organisatoren wel nog wat wennen aan het feit dat de Belgen niet alles winnen. Zo begon het op het podium het Belgische volkslied te spelen voor Stybar. Na lang zoeken vonden de Zwitsers toch de Tsjechische hymne, die we wellicht nog vaak zullen horen. Mogelijk volgende week al, want dan rijdt Stybar de tweede manche voor eigen volk in het Tsjechische Plzeň.

P.S. De aankondiging van het Belgische volkslied en de eerste noten van de muziek toverden wel een glimlach op het gezicht van Zdenek. Toen de omroeper melde dat Stybar het volkslied zou zingen verging zijn lach echtervlug. Gelukkig werd enkele ogenblikken later de juiste muziek gestart. Het is steeds leuk dit te mogen aanhoren.

hln.be

Wereldbeker vrouwen:

De Amerikaanse Katherine Compton heeft in het Zwitserse Aigle de opener van de Wereldbeker veldrijden bij de vrouwen gewonnen. De Nederlandse Daphny van den Brand finishte op een halve minuut als tweede, en de Tsjechische Katerina Nash op 38 seconden als derde. (belga/gb)

Zoals hoger gemeld is er volgende week de tweede wedstrijd van de wereldbeker in Plzeň.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Veldrit Gieten eert Radomir Simunek

De Superprestigeveldrit van Gieten gaat vanaf dit jaar verder als de Memorial Radomir Simunek. De organisatoren van de Drentse veldrit eren daarmee de in augustus overleden Tsjechische veldrijder van weleer. Simunek veroverde in 1991 in Gieten de wereldtitel bij de profs.

De beslissing tot de naamswijziging is door de organisatoren in overleg met de familie van Simunek genomen. Bij de komende editie op 28 november zal weduwe Jana Simunek het startschot lossen. De Tsjechische veldrijder werd slechts 48 jaar.

telesport.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar opnieuw ongenaakbaar in Pilzen

De Tsjechische wereldkampioen Zdenek Stybar (Telenet-Fidea) heeft voor eigen volk in Pilzen de tweede manche van de wereldbeker veldrijden gewonnen. Stybar reed in de slotronde weg van zijn medevluchter Kevin Pauwels en veroverde zo zijn zevende zege in het nog prille seizoen. Pauwels werd tweede op 18 seconden, Niels Albert even later derde. De Fransman Francis Mourey (4e) en Belgisch kampioen Sven Nys (5e) maakten de top vijf vol. Op 27 november staat in Koksijde de derde WB-koers op het programma.

Dames Pilzen:

De Nederlandse Sanne Van Paasen heeft in het Tsjechische Pilzen de tweede wereldbekermanche veldrijden van het seizoen gewonnen. Ze haalde het voor haar landgenote Daphny van den Brand en de Tsjechische Katerina Nash.

hln.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Radomir Simunek wint Memorial van zijn vader

Radomir Simunek Jr. (BKCP-Powerplus) heeft donderdag de eerste editie van de Memorial Radomir Simunek gewonnen in Tabor. De Tsjech klopte in de herdenkingskoers voor zijn overleden vader de Duitser Christoph Pfingsten en de Fransman Steve Chainel.
Zdenek Stybar (Telenet-Fidea) won voor de eerste keer dit seizoen niet. De Tsjechische wereldkampioen werd vierde.

Niels Albert, die voor zijn ploegmaat Simunek was overgevlogen naar Tsjechië, eindigde als beste Belg op de vijfde plaats.

gva.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar viert ook in het zand van Zonhoven

Zdenek Stybar heeft zijn 8e cross van het seizoen gewonnen. De wereldkampioen was de beste in het zand van Zonhoven en verstevigt zijn koppositie in de Superprestige. Kevin Pauwels was tweede, Sven Nys derde. Stybar kreeg onderweg bier over zich, Sven Nys had "het gevoel te kunnen winnen".
Stybar was weer te sterk voor de rest. "Ik ben gelukkig dat ik 8 op 9 heb kunnen scoren. Het was wel heel zwaar vandaag. Die laatste ronde was er echt te veel aan", vertelde de Tsjech.
"Ik voelde me goed en wilde heel de koers een goed tempo rijden. Na de laatste keer de kuil, reed ik niet meer "à bloc". Ik wou nog wat overhouden voor morgen (de Koppenberg, red)."
In de slotronde kreeg hij nog een pint bier over zich, toen een fan stond te zwaaien naar de camera. "Dat was heel stom. Ik verloor even mijn concentratie én snelheid, maar gelukkig won toch. De mensen moeten voorzichtiger zijn!"

sporza.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar moet rusten met ontsteking in de knie

Wereldkampioen veldrijden Zdenek Stybar heeft een peesontsteking in de linkerknie. De 24-jarige Tsjech zal een paar dagen moeten rusten en ontstekingsremmers nemen. Zijn team gaat er van uit dat hij volgend weekend weer kan koersen.

Stybar had zondag in Hamme-Zogge bij het lopen pijn in het gewricht. Hij werd pas zesde en speelde zijn leidersplaats in de Superprestige kwijt aan winnaar Sven Nys. Een echografie in het Universitair ziekenhuis van Pellenberg bracht het probleem aan het licht.

hln.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar dicht bij akkoord met QuickStep

Wereldkampioen veldrijden Zdenek Stybar staat voor een overgang naar de Belgische QuickStepformatie. Hij wil zich naast het veldrijden ook op de voorjaarsklassiekers op de weg concentreren.

De verbintenis van Stybar met zijn huidige werkgever Telenet-Fidea loopt in maart 2011 af. „We waren dicht bij verlenging van dat contract. Een aantal zaken moest nog geregeld worden”, aldus de 24-jarige Tsjech tegen de Belgische sportzender Sporza. „Toen kwam QuickStep ineens met een zeer goede aanbieding.”
Vanwege de wens van Stybar ook wegwedstrijden te rijden, wilde Telenet-Fidea over twee jaar met een continentale wielerploeg beginnen rond de Tsjech. Vorige week verklaarde scheidend manager Hans van Kesteren echter dat dat plan voorlopig niet doorgaat.

telesport.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar blijft sukkelen met knie

Veldrijder Zdenek Stybar lijkt maar niet te herstellen van de kniepblessure die hij tijdens de cross in Hamme-Zogge opliep.

De Tsjech krijgt nu twee à drie ijsbehandelingen per dag. "Maar ik kan mijn been nog steeds niet fatsoenlijk plooien", aldus de wereldkampioen op de website van ploeg Telenet-Fidea.

De man vermoedt dat hij het komende weekend wel aan de start zal staan. "Maar daarna moet ik dringend extra rusten. Nu kom ik amper aan één uur per dag op de zetel. Dat is veel te weinig".

vandaag.be
 
Bovenaan