Werk meenemen, vinden, wonen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dank je Marwa! Ik ga eens kijken of ik het boek New Czech ergens kan vinden. Altijd fijn.
Ook het woordenboek zal ik zeker meenemen vanuit Tsjechie.

Wij willen meer rond de bohemen gaan wonen. Maar zoals je zegt het zal per streek verschillen net als in NL of BE en daarnaast zal het ook voor een deel aan jezelf liggen.....
 

dennuzzz

Donateur
Lesexpres is toch een boek die samen met lucie dobesova is geschreven? Ze staat op de cover van het boek in praag. Ze is via dit forum (door mij) aan de andere schrijver gekoppeld. Ze woont nu in praag. Kan vragen of ze tijd heeft voor wat bijles.
 
Bij de cursus van lesexpres leer je goed hoe de taal in elkaar zit. Met name de grammatica wordt goed uitgelegd. Doordat je de oefeningen allemaal moet intypen, leer je ook gelijk goed hoe je ze schrijft. Het spreken komt niet erg aan bod en zal je zelf dus moeten oefenen.
Als eerste cursus had ik de cursus van het LOI. Dit is een cursus voor zelfstudie. Het zijn boeken en cd's. Het is erg gericht op het spreken en om je snel te kunnen redden. De grammatica wordt hier minder uitdrukkelijk behandeld. In Tsjechië zijn we cursus gaan volgen bij een Tsjechische docente. Zij gebruikte de boeken New Czech Step by step van Lida Holá. De uitleg is in het eerste boek in het Engels. Het tweede boek is alleen in het Tsjechisch. Bij deze boeken zitten ook cd's en zijn eventueel ook zonder docent te gebruiken. De boeken gaan ook uit van dingen uit het dagelijkse leven en in elk hoofdstuk wordt een stuk grammatica uitgelegd. Helaas is het voor velen een lange weg om de taal te leren.
Wat zeker een aanrader is zijn de grote woordenboeken van Leda. Nederlands -Tsjechisch en andersom. Maar die kan je beter in Tsjechië kopen, aangezien ze daar veel goedkoper zijn.
http://www.heureka.cz/?h[fraze]=Nizozemsko-český+slovník+český+slovník+=+Nederlands+tsjechisch+woordenboek&m=f&min=&max=&o=3
Bij ons in de buurt wonen gelukkig heel aardige mensen en zeker geen norse en depressieve Tsjechen. Het maakt denk ik wel uit in welke streek je gaat wonen. Maar dat is in Nederland net zo. Daar is de mentaliteit ook per streek verschillend en de ene streek past misschien beter bij je dan de andere.
Perfect uitgelegd!:top:
 
Yup is het ook een ruim gebied ;) Daarom ook zeker zijn van onze zaak voor we ons vastzetten. Ikzelf zou meer richting het Oosten willen terwijl mijn papa liever meer het Westen neemt. Beiden om andere redenen. Man vindt alles prima, zolang hij maar ruimte heeft (lekker handig).

Maar Boya, welk boek zou jij dan aanraden? Lesexpres (die ik ook verder online kan volgen) of Czech step bij step?
 
Beide zijn goed hoor, ook de LOI lessen, maar ik raad je aan om het wel met een docent te oefenen.

Zelf kijk ik elke dag even op Idnes, de krant op Internet.

Ben benieuwd naar je motieven voor de keuze van een gebied!
 

Pelhřimov

Donateur
Wij hadden op de Volksuniversiteit les uit deze boeken
Op de website (van de UvA) wordt veel grammatica behandeld

Mijn voorkeur gaat echter uit naar het boek van lesexpress omdat het in het Nederlands is en omdat alles overzichtelijk in 1 boek staat.
 
Laatst bewerkt:
Pelhřimov deze boeken heb ik ook gezien, ze schijnen veel gebruikt te worden en een fijne lesmethode te zijn. Ook vanuit het Nederlands. Vind dat ergens een voordeel. Wel is mijn Engels goed genoeg om eventueel toch step bij step te nemen.

Boya: Bij mij heeft het Oost bohemen de voorkeur omdat het alle soorten gebergte heeft maar ook vlaktes, het is er toch redelijk toeristisch (oog op mijn toekomstplannen) zonder dat het er te druk is en het is een paardengebied....dit laatste kan dan weer een nadeel zijn.
West bohemen redenen papa: Bekend gebied als eerste al. Het Boheemse woud is hij verzot op. Ergens snap ik hem, je ligt dichter tegen de Duitse grens, het is net iets toegankelijker voor kortere vakanties en je hebt ook trekpleisters zoals de kuuroorden. Het heeft beiden zijn charmes natuurlijk.

In juli zitten we in Moravie, een 30 km van Brno vandaan. Ik ben er heel vroeger geweest en was dol op de rotspartijen. Daar zou ik mijzelf ook wel zien wonen. Maar goed, daar kan ik nu als volwassene geen duidelijk beeld over vormen. Dus vandaar dat we er in juli, bewust in een dorp, een week gaan vertoeven ;) Als ik de omgeving en foto's bekijk dan kriebelt dit bij mij. Dus vandaar mijn omgeving Brno/Oost Bohemen voorkeuren :p
 
Klopt ook, er zit genoeg kaf tussen het koren op internetshopgebied, maar dat is bij hen niet het geval, ken ze persoonlijk en weet dat ze eerlijk zijn.:toppie:
Wij hebben ook zo onze vaste dingen die we daar bestellen, zo is mijn dochter gek op de piskoty, en de kinderen uit haar klas ook trouwens, ze deelt ze vaal zat rond. Zo wordt de Tsjechische cultuur al jong verspreid:ja:
 
Bovenaan