Werk meenemen, vinden, wonen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hai,

Zoals ik al heb aangegeven en sommigen al weten zijn wij serieus aan het overwegen om binnen nu en pakweg 1 jaar naar Tsjechie te verhuizen om hier, in de toekomst, onze droom waar te maken. Nu heb ik een aantal praktische vragen waar jullie misschien antwoord op weten.

1 Ik neem mijn thuiswerk mee, heb hier enkel internet voor nodig. Ik verdien rond de 1200 euro netto. Is dit voldoende om voorlopig mee rond te komen? Mijn man kan dit werk eventueel ook part-time bij doen waardoor de inkomsten hoger zouden liggen. Mijn papa wilt ook mee, hij heeft een vast aow inkomen wat gewoon zou blijven bestaan na navraag en dit ligt hoger dan mijn netto inkomen, kosten van wonen en leven worden dus in 2 derde voor ons en 1 derde voor hem gedeeld (ongeveer he)

2 Werk vinden is voor een Belg, die de taal niet (voldoende tegen die tijd) spreekt, waarschijnlijk niet simpel. Wij willen zelf inkomsten gaan krijgen uit een soort project wat in onze ogen toch wel wat voordelen heeft. Hiervoor moeten wij (later) een pand kopen met voldoende grond eromheen. Land area bij de advertenties, wilt dat zeggen dat dit de grote van de grond is die bij een pand hoort? Hij is wel handig en kan eventueel als klusjesman ect. bijwerken indien er een baan gevonden kan worden, maar de droom is dus een eigen project.

3 Wat is wijsheid, eerst lang sparen, hopen op een voldoende grote overwaarde op ons huis en dan direct een pand kopen? Of is het misschien slimmer om eerst te gaan huren en te proeven van het echte leven in Tsjechie, van daaruit inkomsten hebben als inwoner en pas dan, eventueel met een hypotheek, ons droompand kopen en starten met ons project?

4 Scholen in Tsjechie voor de kinderen, het liefst een Tsjechische school of beter internationaal? Ik ben van mening dat een Tsjechische school beter is voor taal, communicatie, vrienden en een leven van de kids in Tsjechie.

5 Kan je het best via een Makelaar een pand huren (waar vind je deze eerlijke huurpanden voor een gezin van 7?) of is het beter dit pas in Tsjechie te gaan regelen (wij gaan in juli een week rondkijken zo een zin in).

Heel veel vragen maar wij zijn zo zeker van onze zaak dat wij dit willen, toch willen wij niet straks gigantisch in de problemen komen. Voor onszelf misschien niet zo erg, maar voor de kids willen wij toch wel een klein beetje zekerheid hebben :)
 
Ik zou zo zeggen: geweldig dat je je nek uitsteekt!
En dan zou ik zeggen: de taal leren, dan heb je de regie in eigen hand.
En voordat ik uitgesproken ben: huren lijkt mij de beste optie.

Heel veel succes toegewenst!
 
Goed zeg dat jullie dat aangedurfd hebben! Hoe hebben jullie contact gemaakt met de Makelaar? Wij spreken de taal nog niet maar mijn Engels is ruim voldoende eventueel.
Kan je hen gewoon mailen? Er staan een aantal zeer leuke/interessante panden op, alleen de uitleg is in het Tsjechisch wat het wat lastig maakt...
 
Ik heb hem op Engels staan maar krijg dan alleen de beknopte info in het Engels (dus two story properti, land area ect.) niet de gehele uitleg.

Mag ik vragen met welke makelaar jullie in zee zijn gegaan? Mag prive hoor :)
 

kuurgast

Donateur
Misschien dat forumlid PensionRianka nog eens langs komt op het forum, want die woonde in een heel groot huurhuis in de buurt van Jičín.
Het boek Wonen en kopen in Tsjechië staat niet meer gratis online, maar in 2015 komt hiervan een nieuwe volledig herziene uitgave.
Heb je al een idee in welk deel van Tsjechië jullie willen wonen?
Als je man werk wil zoeken, dan kan hij dat best proberen in Praag, zie expats.cz/jobs of jobs.cz/en.
Heb je de rubriek Wonen en werken al eens doorgekeken, want veel dingen over wonen en werken staan daar al in.
Ook is er ergens een topic over een gezin met honden dat naar Tsjechië wilde verhuizen, wat vol staat met info.
 
he kuurgast, dat topic heb ik gisteren helemaal doorgenomen en al veel linkjes van opgeslagen.
De jobs ga ik eens voor zitten, je weet nooit waar het balletje rolt.

West Bohemen of Midden Bohemen heeft toch de voorkeur. Plaatsen die mij zijn bijgebleven en waar ik altijd even terug wil zijn Cheb en Susice. Maar er zijn meer mooie plekken natuurlijk. Klatovy, domeslice en bijvoorbeeld Plzen. Ergens rond die omgeving het liefst. Maar er zijn zoveel mooie plekken :)
 
Ik heb gisteren eens gereageerd op een vacature die precies aansloot bij hetgeen ik zoek. Ze vroegen Nederlands en Engels dus heb ik de sollicitatiebrief in beiden talen geschreven en verzonden.
Vanmorgen vroeg vroegen ze mijn uitgebreide cv omdat ze interesse hadden in mij. Nu net krijg ik een mail of ik een telefonisch sollicitatiegesprek zie zitten omdat mijn cv aansluit bij hetgeen zij zoeken.....

Wat nu? Gaat wel heel snel ineens haha
 
Stoer van je!
Wij hebben ons huis in Zuid-Bohemen en nu kort geleden het huis in Brod u Stribra in West-Bohemen gevonden op SReality.
Daarna hebben we ons bij de koop van het huis laten begeleiden door Radka Hartmanova. Je kent haar misschien wel van dit forum. Perfect hoor!
 
Bovenaan