Werk meenemen, vinden, wonen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb mijn auto meegenomen. Autorijden is hier veel goedkoper. Je betaald geen wegenbelasting, alleen als je op de snelweg wilt rijden koop je een vignet. Ook reparatiekosten in een garage zijn veel goedkoper en keuren hoeft maar één keer in de twee jaar. Hierdoor kan je lang dezelfde auto blijven rijden. De mijne is inmiddels 15 jaar oud. Maar het openbaar vervoer is ook prima en in vergelijking met Nederland zeer goedkoop.
Zelf heb ik ook mijn hele inboedel meegenomen. Er rijden Tsjechische vrachtwagens op Nederland, die graag voor weinig geld je inboedel mee terugnemen naar Tsjechië. Het aanbod in tweedehands spullen is niet erg groot, dus als je alles nieuw moet kopen ben je niet heel goedkoop uit. Daarbij is het de vraag of de Tsjechische smaak jouw smaak is. Zo niet dan kom je al gauw bij Ikea en die is ongeveer net zo duur als in Nederland.
 
Hai Marwa,
Super bedankt :) Invoeren is dus niet te duur en misschien de slimste optie. Dat is fijn te horen :)
Inboedel meenemen vind ik een goed idee. Er rijden hier inderdaad veel Tsjechische chauffeurs. Misschien ze gewoon eens aanspreken (zie ze vaak bij de winkel staan ;) )
Weer een afstreeppuntje bedankt voor het antwoorden!
 
Even alles laten bezinken de laatste week. Ook erg druk gehad met de kids. Dochter moest haar examen afleggen voor dressuur en springen om een officiele startlicentie te krijgen voor haar sport, maar ze heeft het met glans behaald (trots natuurlijk).

Ondertussen niet stilgezeten. Een aantal mails verzonden naar onder anderen Czechhome.nl en wat navraag gedaan in verband met hypotheken. Fijn gesprek gehad met een medewerker van een bank in Tsjechie. Een hypotheek is mogelijk, ook vanuit hier aanvragen, maar hij raadde mij toch aan eerst een half jaartje of zo te huren en zo rustig rond te kijken en de papieren echt op orde te krijgen. Dan zou daarna, met enkel mijn inkomen al, een hypotheek geen probleem moeten zijn (fijn vooruitzicht eigenlijk).

Maar, nu hebben wij zo enorm veel informatie dat ik mijzelf af en toe als een kip zonder kop voel. Ik weet niet meer waar te beginnen. Fijn z'n volledige map, chats, papieren ect. boordevol informatie, maar nu?

Hoe hebben jullie het verder aangepakt toen jullie zeker wisten..... dit is het, we doen het? Want dat staat voor ons eigenlijk volledig vast!
 
Zo, ondertussen de roze bril volledig afgegooid :) Nee we krabbelen niet terug. We gaan het alleen even ietsje anders aanpakken. Eerst voldoende geld sparen (zodat waarborg, eerste maand huur en eerste maand levensonderhoud voorzien is). Dan huis verkopen/verhuren en in de tussentijd de taal voldoende leren.

De wagen hebben we ondertussen en ja, die emigreert mee. ;) Hij heeft weinig km gelopen plus het is een jongere wagen en ook veiliger. Stap 1 dus. Ook ga ik een soort van marketingplan maken, zodat ik wat meer overzicht heb ivm de to do dingen en de kosten plus vermoedelijke inkomsten/uitgaven (even berekend op mijn loon en een deel van mijn vaders loon, man hoopt uiteraard werk te vinden).

Toch staat op de planning volgend jaar rond mei over te gaan. :) Dat zal snel genoeg daar zijn dat moment.
 
Dobry den.....ano ;)
De basis zijn wij al aan begonnen. Kan toch al heel wat woordjes en begrijp ook advertenties al beter. Net als plannen van woningen hahaha.

Maar daar blijven wij mee doorgaan en dan ondertussen de rest eens allemaal duidelijk op papier gaan zetten. Ik kreeg een tip duidelijke mappen te maken. Dat helpt.
 
Zo weer even geleden dat ik reageerde. Wij hebben wat contacten gehad ivm woningen ect. Maar het is lastig om nu al een woning vast te gaan leggen als we nog een jaar hier in BE te gaan hebben. Althans, dat is mijn mening. Loop daar een beetje tegenaan eigenlijk. Een woning vinden is niet echt een probleem, maar volgens mij moet dat toch ergens stap richting laatste zijn.

Momenteel:
- taal aan het leren
- aan het bedenken wat wij nu eigenlijk willen (huren en daar gaan kopen als we er wonen bijvoorbeeld)
- sites voor werk voor man in de gaten aan het houden (al zou hij ook zelfstandig willen beginnen)
- blijven kijken naar woningen, reageren erop maar vaak geen antwoord terug...frustratie
- werken en sparen hier :)
- aan het kijken of en hoe we onze eigen woning verkopen en wat wij eventueel over zouden houden (wat nu gemiddeld een 11.000 euro zou zijn na aftrek belastingen ect.)
- ons aan het voorbereiden op onze week Tsjechie in juli en misschien nog een weekend eerder.
- Banken aangeschreven, maar je moet (logisch) in Tsjechie zijn om een bankrekening te openen, dus dat is zeker voor juli, misschien eerder.

Eigenlijk nog niet echt zoveel verder gekomen dus. Ik zou bijna zeggen, verkoop mijn huis en vertrek gewoon ;) Maar ja zo werkt het niet, zeker niet als je vijf kids hebt. Maar het lijkt zo stil te staan allemaal.
Helpt ook niet mee dat mijn gezondheid al eventjes sukkelt, niks ernstig, moet kleine operatie ondergaan, maar is wel weer ff een domper, anders waren we deze maand al eens een weekend op en neer gegaan....
 
Ik snap je gewoon niet, Belgie is toch zo een mooi spannend en vriendelijk land! Wat wil Je in Tsjechije tussen al die depresieve norse Tsjechen waar men als een aspirant-misdaadiger bekijken word. Ze doen aleen dan leuk als ze wat van je verwachten , geloof me, ik woon hier al 12 jaar.
 
Ik zou zeggen: Kom terug naar Belgie en ervaar het zelf ;)

Belgie is niet mijn thuisland, dat is Nederland maar dat voelt ook niet als thuis. Daarbij vind ik de natuur en rust in Tsjechie prachtig en wil ik dat mijn kinderen nog wat natuur kunnen voelen, meemaken en beleven. Maar dat zijn natuurlijk niet de enige redenen ;)
 
Ja, maar geloof Jij echt dat het hier anders is als Je hier je geld verdienen moet? Wij zijn verkast omdat wij niet van een uitkeering in een achterstandswijk leeven wilden maar van eigen kracht en eigen ideen van het huis wat wij hadden verkoopen MOETEN.DE buurvrouw hier werkt bij de koeienstal als melkster voor 13 000 kroonen per maand, 7daagen in de week a minstens 6 uur daagelijks en het is heel hard werken. Dat houd ik niet vol....En in en om Praag is toch net zo veel natuur of zelfs minder als in ieder andere Belgische stad.
 
Ik wil zeker niet naar Praag dus dat is al handig :) Ik neem mijn werk mee, doe dit werk al 12 jaar en kan het makkelijk nog een hele tijd volhouden. Overigens heel wat meer dan 13.000 kronen per maand. Eveneens gaat mijn papa mee die zijn pensioen meeneemt en waar hij perfect van kan leven.
Wij lopen dus niet ergens voor weg, kunnen hier ook rondkomen, maar willen de rust, ruimte, natuur en cultuur van Tsjechie voor altijd hebben in plaats van enkel tijdens vakanties. En ik heb er geen enkel probleem mee om een gewone Tsjechische middenklasse te zijn hoor...werken moet iedereen.
 
Thx Boya en ja, niet alleen ik sta met beiden benen op de grond maar mijn man en papa ook ;) Soms even een roze bril mag prima maar daarna weer realistisch zijn haha.

Ja eigenlijk redelijk goed. Zet nu regelmatig Tsjechische tv op (toevallig gevonden via onze schotel haha). Helpt wel met woordjes verstaan. Best leuk ook! De muziekuurtjes zijn hier bij de kids favoriet dus zij hebben er ook iets aan. Zoek eigenlijk nog een goede cursus. Ben nu bezig via Lesexpres en overweeg het boek aan te schaffen, maar weet niet of dit voldoende zal zijn. Heb er nog geen ervaringen over gehoord (boek dan).
Daarnaast heeft NHA ook wel een cursus maar ik ben niet zo gecharmeerd van hen....weet niet goed of die cursus Tsjechisch wel de moeit zal zijn. misschien heb jij tips?
 
Wij volgen lessen thuis bij Renata Hrebrinova. Zij is Tsjechische. Lesexpres is wel goed, maar je hebt toch wel persoonlijke les nodig, is onze ervaring.
Het meeste steken wij nu op in Tsjechie zelf: onze buurman spreekt alleen Tsjechisch, dus we moeten wel! Maar zonder de lessen van Renata hadden we het niet gered hoor!
 
Bij de cursus van lesexpres leer je goed hoe de taal in elkaar zit. Met name de grammatica wordt goed uitgelegd. Doordat je de oefeningen allemaal moet intypen, leer je ook gelijk goed hoe je ze schrijft. Het spreken komt niet erg aan bod en zal je zelf dus moeten oefenen.
Als eerste cursus had ik de cursus van het LOI. Dit is een cursus voor zelfstudie. Het zijn boeken en cd's. Het is erg gericht op het spreken en om je snel te kunnen redden. De grammatica wordt hier minder uitdrukkelijk behandeld. In Tsjechië zijn we cursus gaan volgen bij een Tsjechische docente. Zij gebruikte de boeken New Czech Step by step van Lida Holá. De uitleg is in het eerste boek in het Engels. Het tweede boek is alleen in het Tsjechisch. Bij deze boeken zitten ook cd's en zijn eventueel ook zonder docent te gebruiken. De boeken gaan ook uit van dingen uit het dagelijkse leven en in elk hoofdstuk wordt een stuk grammatica uitgelegd. Helaas is het voor velen een lange weg om de taal te leren.
Wat zeker een aanrader is zijn de grote woordenboeken van Leda. Nederlands -Tsjechisch en andersom. Maar die kan je beter in Tsjechië kopen, aangezien ze daar veel goedkoper zijn.
http://www.heureka.cz/?h[fraze]=Niz...ands+tsjechisch+woordenboek&m=f&min=&max=&o=3
Bij ons in de buurt wonen gelukkig heel aardige mensen en zeker geen norse en depressieve Tsjechen. Het maakt denk ik wel uit in welke streek je gaat wonen. Maar dat is in Nederland net zo. Daar is de mentaliteit ook per streek verschillend en de ene streek past misschien beter bij je dan de andere.
 
Bovenaan