Werk meenemen, vinden, wonen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wauw de beste man belde net, eerst in het Engels gesproken, daarna in het Nederlands. Hij is net als ik brabander haha best grappig. We hebben een tijd getelefoneerd en hij wilt dat ik aan de slag ga voor een huurwoning/koopwoning want hij vroeg mij of ik serieus over zou gaan....nou ja dat is de bedoeling he ;)
Aangezien januari wat vroeg is vroeg hij of ik oktober zou kunnen redden aangezien zij meerdere Nederlandstalige functies open hebben staan en deze moeilijk in te vullen zijn. Precies zoals sommigen al zeggen, veel dagdromers maar weinig die echt de stap durven te zetten :)
...ja als ik er 100% voor ga zou ik dat kunnen inderdaad maar dan moet ik wel zeker zijn van werk (eerlijk antwoord toch). Hij gaat mij een mail sturen waarin hij mij vraagt in juli (onze vakantie) een ochtend langs te komen en dan alles verder te bespreken. Hoe ver wij zijn, waar ik ga wonen ect.

Zij bieden full-time of part-time baan, 60.000 CZK startloon bij full-time in dienst. Direct vast contract. Gratis openbaar vervoer, gratis fitness, opleiding en doorgroeimogelijkheden (waaronder vervolmaking Tsjechische taal hij raadde mij net als jullie aan de basis thuis te leren). Volgens mij helemaal niet zo een slecht aanbod wel?
 
Serieus? Ik vond het al veel eigenlijk maar het is een Nederlands bedrijf met een onderneming in Tsjechie, voornamelijk call center ivm vluchten vertrekkend van Praag (en anderen) naar Nederland...Hij zei wel dat het moeilijk was een Nederlandstalige te overtuigen om het leven in Nederland (mijn geval Belgie maar ben Nederlandse) op te geven voor een nieuwe start in Tsjechie....dus misschien daarom?

Ik overweeg alles RoJo....had zelfs al gekeken wat een vlucht heen en terug kost, en durf niet in een vliegtuig haha. Moet trouwens voor 2 personen toch tellen op 180 euro of ik kijk verkeerd
 
Serieus? Ik vond het al veel eigenlijk maar het is een Nederlands bedrijf met een onderneming in Tsjechie, voornamelijk call center ivm vluchten vertrekkend van Praag (en anderen) naar Nederland...Hij zei wel dat het moeilijk was een Nederlandstalige te overtuigen om het leven in Nederland (mijn geval Belgie maar ben Nederlandse) op te geven voor een nieuwe start in Tsjechie....dus misschien daarom?

Ik overweeg alles RoJo....had zelfs al gekeken wat een vlucht heen en terug kost, en durf niet in een vliegtuig haha. Moet trouwens voor 2 personen toch tellen op 180 euro of ik kijk verkeerd

Ja nu moet je overwegen of je die investering wilt doen. Maar als je echt wilt, weet je vast zelf het antwoord al. :top:
 
Sluit me helemaal aan bij de reactie van Jan.
Heb je enig idee hoeveel betaald wordt in Belgie of Nederland voor werken in een callcenter.
Wil deze droom niet graag laten uiteenspatten, maar pas op je tellen (spreek uit eigen ervaring)
 
Niet echt van Nederland, van Belgie wel, daar hield ik 11.80 euro netto over per uur dus dat zal een goede 1800 euro zijn geweest netto full-time. Nu zou ik met 1500 euro ook tevreden zijn :p maar ruim 2000 lijkt mij ook vreemd, wacht zijn reactie af heb gemaild :)
 
Jee ik wist dat zij minder verdiende, natuurlijk zijn de levensmiddelen ook wel minder duur, maar dan nog denk ik dat zij serieus moeten tellen elke maand. Niet dat dit direct erg is natuurlijk maar ik dacht dat ze toch wel rond de 900 euro per maand zouden hebben :) Maar dan zou ik zeker moeten kunnen rondkomen met het werk wat ik nu al heb en kan meenemen, ook wel heel prettig om te weten.
 
Dat is een feit, vlees is sowieso al een duur product, maar ik zou toch niet zonder kunnen :) Maar stel nu dat ik van de 1200 euro (ongeveer 33.000 CZK) een woning zou huren van pakweg 13.000 CZK zou ik dan normaal rond kunnen komen?
Ik zoek namelijk nog steeds op wat bijvoorbeeld zorgverzekering, school ect. per maand ongeveer in CZK kost of is hier ergens een interessante website over te vinden?
 
Naar mijn weten is het gemiddelde maandloon hier iets van 15000, terwijl de kosten stevig aan het stijgen zijn. Het was ooit goedkoop maar komt aardig dichtbij het Nederlandse niveau, zeker als je in verhouding tot het gemiddeld tsjechische salaris kijkt. er is een website over war de europese landen vergeleken worden.
Sommige beroepen zijn nog steeds goedkoop maar al wel verdubbeld in 10 jaar in prijs.
Maar deze site vertelt je misschien iets meer

https://ec.europa.eu/eures/main.jsp...&lang=nl&parentId=7806&countryId=CZ&regionId=
 
Bij die huur gaat het wel om een heel duure wooning, er schijnen veel goedkoopere te zijn maar daarvoor moet men naar een klijnere plaats verder van Praag of Plzen of Brno ezv. toe. En vlees? Dat kost : 1 kg varkenvlees 130 Kc, 1 kg lammvl. 350 Kc, 1kg rundvl. 200 Kc, 1kg kippenborst 130 Kc maar in de praktijk zijn er aanbiedingen en die die koomen in het algemeen 2 Euronen per kilogram goedkooper uit. Hier in Lomnice zijn er 3 slaagerijen bij een inwoonergetal van 7 duizend dus er is altijd wel wat om uittekiezen.
 
Dat klinkt wel goed moet ik zeggen dat betaal je hier bij wijze van voor 500 gram. Maar ik besef dat niet alles goedkoper is en dat hoeft ook niet. We hoeven geen luxe leven maar wel een vrij leven om het zo maar te zeggen :)

Woningen zijn er zeker goedkoper, probleem is dat ons gezin uit 7 bestaat en dan mijn papa. Daar moeten wij rekening mee houden in verband met leefruimte natuurlijk :)
 
Zo ben ik weer....vast de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar :)

Ik zat net te denken, hoe zit het met een auto in Tsjechie? Hebben jullie deze laten invoeren of thuis verkocht en in Tsjechie een andere gekocht? Of misschien helemaal geen auto meer? Toch ook weer iets om over na te denken.

Krijg steeds meer de neiging om de boel hier allemaal te verkopen, inclusief inboedel en enkel kleding en voor ons emotioneel belangrijke spullen mee te nemen. Maaarrr ik besef heel goed dat dit mijn roze bril is die de overhand neemt ;) Al zou ik dit best wel leuk vinden om te doen....
 
Bovenaan