Wandelen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Kan iemand me meer vertellen over de wandelmogelijkheden in de buurt van Piscecna (buurt van Zamberk) in Oost-Bohemen?

Ik hou van sportieve wandelingen in de bossen of bergen.

Heb 4 sledehonden, maar 4 aan de lijn is wat te veel van het goede. In Piscecna is een logement waar ik overdag 2 honden kan achterlaten, zou dus een goede uitvalsbasis zijn.

Alvast bedankt!

Renée
 
Dag Renee, Omgeving Piscecna is inderdaad prachtig en door de toerist nog niet echt ontdekt. Dat heeft voordelen. Bij VVV in Usti nad Orlici zijn detailkaarten met hoogtelijen te koop. De wandelroutes zijn overigens in het terein zeer goed aangegeven. Kaart bijna niet nodig. Veel plezier!
 
Heb gisteren bij onze vrienden met de sledehonden een westerrit gemaakt en na de paarden in de trailer te hebben geladen een paar km verder in Sopotnice gezadeld en hierna met zijn drieen op pad.
Jirka een Tsjech die bevriend is met de eigenaren was onze gids deze dag want hij had deze rit al 5 jaar gedaan.
Startbewijs gehaald want dit was een jaarlijks gehouden evenement voor wandelaars / mountainbikers / paarden.
Al snel reden we door de zeer uitgestrekte bossen langs vele beekjes en grote rivieren,steengroeves,en een kasteel.
We reden op een gegeven moment zo hoog op een nogal smal pad met beneden een grote rivier met bijbehorende boemeltrein dat ik blij was dat de paarden heel braaf waren.
Het was schitterend weer en na een kleine stop mochten de Tsjechische kinderen een ritje op de paarden maken,we zijn deze dag in ieder geval heel veel gefilmd en gefotografeerd...onderweg werd er zelfs aan het water een vuurtje gestookt waar de lekkerste worstjes boven hingen...mmmm.
Ook weer leuke Tsjechische mensen met Ijslanders leren kennen,zij vonden het heel erg interressant dat wij hier woonden,op deze stop natuurlijk heerlijke vers geroosterde worstjes met rohliky gegeten.
Oa de plaatsjes Potstejn en Litice gezien en er werd zelfs al geraft op de rivier.
Overal zaten de mensen buiten,gewoon in het gras of lekker op een terrasje,ook bij de Chata's was het een drukte van jewelste...de natuur is hier nu ook zo vreselijk mooi,alles staat vol in de bloei en bloesem.
Na een kleine 5 uur waren wij weer terug bij de trailer(deze rit maken wij de volgende keer direkt vanuit het pension) en oh...oh..wat heb ik nu een spierpijn,maar wat was het gisteren een dag om nooit te vergeten;)
 
Dat lijken me wel interessante dingen, maar om dat met honden te doen??? Hoe zit het met wandelingen in de pure natuur? Is er veel volk? Eén van mijn honden is heel bang van mensen. 3 jaar geleden was ik in Polen, o.a. in het Reuzengebergte. Er was daar zoveel volk dat het een echte hel voor haar was...
 
Ik ga eind deze week naar Harrachov op vakantie en ik heb er zin. Ik vind het altijd wel leuk om wandelingen langs de bergen enzo te maken.. Helaas was dat in Noorwegen niet zo geslaagd, heel veel losse stenen waar je overheen moest en ik ben al niet zo goed in evenwicht bewaren op losse dingen :deuk: veel slecht begaanbare routes.

Hoe zit dat in het Reuzengebergte? Zijn die wandelroutes wel goed begaanbaar over het algemeen?
Wij zijn van plan een bepaalde route doen waar om de 3KM ofzo een cafetje of zoiets zat, stond in een reisgids ben alleen vergeten hoe die heet :(

Kortom moet ik bergschoenen meenemen of kan het ook op mn sneakers:deuk:
 
Wie weet of je ook gemarkeerde wandelroutes hebt bij Trebon? Ik heb het forum al doorzocht maar iedereen heeft het alleen over fietsen bij Trebon (hoe is de omgeving?).
Nog een vraag: zijn er bij zo'n meer 's zomers niet ontzettend veel muggen?
Groetjes,
Yolanda
 
Treboň is in de zomer werkelijk prachtig..het stadje is niet al te groot, maar heeft wél een eigen brouwerij en een mooi klein park bij het kasteel...en inderdaad er zijn fantastische fietsroutes omdat het merengebied zo uitgestrekt is. Je kunt zelfs begeleide fietsroutes doen; wij gaan dit zelf in het voorjaar doen met de eigenaar van de lokale boekhandel (die overigens erg goed Engels spreekt en voor ons de fietsen verzorgt !).

Nb muggen hebben je overal...ook waar wij wonen (landelijk)..dus gewoon goed insmeren als het gaat schemeren...
 
trebon is super in de zomer. misschien omdat ik daar mijn woning heb....:?:
ja rond het meer zijn wel muggen maar dit is alleen in de avond merkbaar. en elke apotheek verkoopt goede beschermings-chemikalien.
ps ga met meer personen, is de kans statistisch kleiner dat je gestoken wordt;)
 
het is super mooi bij trebon een wandeling bij trebon vind je in het anwb boekje met wandelingen in tsjechie hij begint niet in trebon maar bij chlum. je loopt langs meren en nog langs 2 dorpjes
in het eerste dorpje is een restaurant en in het tweede dorpje zijn erg veel restaurantjes en die is ook erg toeristisch.
 
Bedankt voor de snelle reacties! Ik weet het nu zeker: de eerste week in Tsjechie wordt Trebon. Ik heb ook al een hotel op het oog, "Bohemia".
Verleden jaar zijn we de 1e week in Beroun geweest en de 2e week in Splind.Mlyn. We hebben daar geweldig kunnen lopen. Het nadeel van Splind. vonden wij dat het toch wel een paar graden kouder was dan aan de voet van het gebergte. Ik zoek nu nog een bestemming voor onze 2e week Tsjechie. Weet iemand een goed hotel bijv. aan de voet van het Reuzengebergte? Verleden jaar hebben we Vrchlabi en Trutnov al bezocht, dus ergens anders lijkt me leuker. Of een ander mooi natuurgebied?
Yolanda
 
Hebben we verleden jaar ook gedaan. Het lijkt erop dat die kaarten en bewegwijzerde wandelingen in heel Tsjechie te vinden zijn! In welk ander land heb je dat ?! Geweldig.
 
Muggen. Inderdaad kan je bij warm weer bij een meer behoorlijke last hebben van muggen.

Klamboe mee. Muggenkaars ook. En dan zorgen dat de laatste de eerste niet in de fik zet, want dan heb je nog meer last.
 
Bovenaan