Wandelen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

zoals gezegd de lift doet het wel misschien niet op maandag en niet constant in de zomer doen ze het nl maar 1 keer per uur en met de voorjaars vakantie hebben wij ook al een keer mee gemaakt dat hij het maar 1 keer per uur deed. alle gasten naar boven bracht en dan weer op het hele uur open ging. de bovendste lift doet het regelmatig niet in de winter ivm de wind.
leuke wandeling is om via de top naar velka upa te lopen, je kunt via de lift daar dan weer naar beneden maar je kunt ook naar beneden lopen.
ook leuk schijnt te zijn op via janske lasne naar pec te lopen die gaat een beetje dalend en je komt niet op de snezka uit. hier staat al meer over geschreven op dit forum.
petra
 
Je kunt bij vvv's een klein, dik, rood boekje kopen. Soms in het duits,
soms ook in het engels. Hierin staat geweldige wandeltochten met afstanden en rustpunten. Een een aanrader!

veel wandelplezier,
Nanja

tip: omgeving Prasily, Kasperske Hory, Srni, dal van de Kremelna. Allemaal half uurtje rijden ongeveer.
 
We gaan in juli voor de eerste keer naar Tsjechië voor 10 dagen. We verblijven in Landal Marina Lipno. Zijn er in de omgeving wandelingen te maken met kinderen (bijna 4j en 7j)? De oudste stapt al goed, maar de jongste heb ik verleden jaar de laatste maal in een rugdrager gezet...
Iemand enkele voorstellen? Ik schat de maximale duur van een wandeling met de kinderen op 3 à 4 uur (rustpauzes niet inbegrepen).
 
Deze wandeling hebben wij meivakantie 2007 gewandeld met onze kids, de jongste, destijds net 5, heeft 'm helemaal meegelopen. Aan het eind lekker iets gedronken en terug bij het begin in een simpel restaurantje gegeten.

Pravcicka Brana

act_wand_bp_C.jpg


De grootste zandstenen brug van Europa, Pravcicka Brana, is de grootste attractie van Boheems Zwitserland. Wanneer u Boheems Zwitserland aandoet, kunt u er eigenlijk niet omheen. Van heinde en verre ziet u de brug boven alles uitsteken. En eerlijk is eerlijk, dit natuurwonder maakt niet allen op postkaarten, maar vooral in het echt een verpletterende indruk.

Naast de Pravcicka Brana kunt u een voormalig kasteel vinden, Falcons Nest. Tegenwoordig is er een restaurant in gevestigd waar u lekker kunt bijkomen van een fikse wandeling en de bijna onwerkelijke uitzichten die u heeft in de hele omgeving van de Pravcicka Brana.
 
We verblijven in Landal Marina Lipno. Zijn er in de omgeving wandelingen te maken met kinderen?
Redelijk in de buurt ligt het oerbos van Boubin, vlakbij Lenora. Hier heb ik zelf wel eens een wandelingetje gemaakt, mooi bos waar al twee duizend jaar niets aan gedaan is zegt men.
Wij vonden het de moeite.

Verder ben ik eens achter Loucovice richting Vyssi Brod gefietst, je kan daar ook prima een stukje wandelen over het stille fietspad langs een rivier en spoorbaan.
Ik vond het een van de mooiste stukjes van Tsjechie die ik heb gezien.

succes, Arie
 
Meerdaagse wandeltocht in reuzengebergte

Hallo, weet iemand wat de mogelijkheden zijn om met kinderen een meerdaagse wandeltocht door het reuzengebergte te maken. Wat is een leuke route? Welke overnachtingsmogelijkheden zijn er onderweg?

Dank voor alle suggesties.
 
ja bij boubin is wel een mooie route, die staat in het boekje van de anwb met wandelingen van tsjechie erin.

boekjes hierover kun je kopen via internet, of in de boekhandel of anwb winkel, en anders ff kijken in de bibliotheek of die daar te huur is. er staan trouwens nog veel meer mooie wandelroutes in
 
Wandelen in het Reuzengebergte

Wij plannen in september een vakantie naar de Krkonose. Heeft er iemand een idee welke plaats het best als uitvalsbasis kan gekozen worden voor wandelingen van 1/2 dag en volledige dag, zonder veel verplaatsingen te moeten doen met de wagen.
of zijn er wel meerdere plaatsen geschikt als uitvalsbasis?
Heeft er iemand ook eventueel tips voor overnachtingen in een 'privat' of pension of hotelletje (waar ook onze hond welkom is als het even kan)
 
Pensionnetjes of hotels zijn er voldoende in het Reuzengebergte, of misschien vind je een overnachting in een berghut leuk. Misschien is het leuk om een routes en overnachtingen vooruit te plannen? Ik las afgelopen week ergens op internet hier iets over, maar kan het nu niet terug vinden zo gauw. Ik plaats het zodra ik het weer tegenkom. Mocht je na je vakantie leuke routes hebben voor een halve/hele dag, ik houd me van harte aanbevolen.
 
Wij hebben in mei verbleven in Benecko. Dat is de buurt van Vrchlabi. Dat is knal het midden van het reuzengebergte en we hebben zowat alle wandelingen gedaan zowel in Harrachov in westen en Janske Lasne in oosten en alles wat ertussen ligt. Wij huurden wel een huisje dus op gebied van logement kan ik je geen raad geven. Maar er is keus genoeg, aan jullie om te zeggen wat je wilt : iets rustigs, een stadje, een stad...Zelfs in Benecko, dat toch maar een klein dorp is, zijn zeker drie of vier hotels en nog pensions.
Veel plezier
 
Bovenaan