Wandelen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In de eerste helft van september gaan wij naar het Bohemer woud (1 week) en naar het Reuzengebergte (1 week). Weet iemand waar ik beschrijvingen kan vinden van wandelroutes (tot 20km) in de Nederlandse, Engelse of Duitse taal?
dance.gif
 
S

San

Guest
In een goede kaartenwinkel vind je voldoende wandelkaarten, als je kunt wachten kun je ze beter in Tsjechie kopen. Daar zijn ze een stuk voordeliger en ook verkrijgbaar in het duits of engels. Zowiezo, staan de wandelroutes in Tsjechie goed aangegeven en zijn de kaarten zeer duidelijk. Wij zijn net terug en hebben gewandeld in de buurt van Ceske Budejovice. Heel mooi!
 
Heb geen boekje, maar wel een hele mooie tocht voor je in Reuzengebergte, startpunt Spindleruv Mlyn. Volgens mij de mooiste! Tocht is wel iets over 20 km; hooguit 25 km. In jouw vakantie zal 't er niet meer zo druk zijn (op zaterdag in zomervakantie lijkt't wel het amsterdamse bos), vooral Polen en Tsjechen. NL'ers kennen deze route niet zo goed.

OK. De basis is: het pad Cesko-Polsko Bratrstvi, de grens tussen Tsjechie en Polen, die precies over de bergrug loopt. Aan beide kanten prachtig uitzicht (weinig tot geen bomen).
Wij zijn gestart bij Spindlerova Bouda; je kan daar met de bus vanuit het busstation Spindleruv Mlyn komen (rijdt elk uur, je hoeft niet te reserveren, kost zo'n 30 kc). Het lange stijgen heb je dan al meteen gehad! Dan over Petrova Bouda, Vysoke Kolo, genieten van de mooie met mos aangegroeide rotsen. Verder richting Pramen Labe (bron van de Elbe). je komt dan langs een Pools radio/tv zender (kan je helaas niets te drinken/eten krijgen...), dat vlak langs een prachtige kloof staat. Vanuit Pramen Labe naar Labska Bouda, een jaren '70 berghotel dat wordt gerenoveerd voor de komende winterseizoen. Vlak daarna heb je leuke waterval: Pancovske Vodopady. Dan door richting Medvedin. Daarvoor heb je de keuze: naar beneden lopen (laatste stuk is over de ski/langlauf helling, da's wat minder mooi) of door tot Medvedin en dan met kabelbaan naar beneden (laatste rit om plm. 18.00 u? Informeer eerst!). En dan ben je weer op je thuisbasis!
Ook vanaf de Snezka (Pec pod Snezkou) is het pad Cesko-Polsko Bratrstvi een echte aanrader.
 
V

Vroeffie

Guest
Ter aanvulling: mocht je vanaf de Snezka starten en je wilt het het eerste deel met de lift naar boven, zorg dan dat je voor 09.00 uur bij de lift bent, anders heb je kans dat je anderhalf tot twee uur moet wachten voor je naar boven kunt. Maar als wandelaar wil je misschien wel lopend naar boven.
 
Van het boheemse woud is er een duitstalige Rother Wanderfuhrer, :
2. Auflage 2003
144 Seiten mit 77 Farbabbildungen
50 Wanderkärtchen im Maßstab 1:50.000 und 1:100.000, eine Übersichtskarte im Maßstab 1:625.000
Format 11,5 x 16,5 cm
ISBN 3-7633-4011-4
11,90 Euro

en van het Reuzengebergte ook :
2. Auflage 1996
144 Seiten mit 54 Farbabbildungen
50 Wanderkärtchen im Maßstab 1:50.000 und 1:100.000, zwei Übersichtskarten im Maßstab 1:750.000
ISBN 3-7633-4222-2
9,90 Euro

Handige kleine boekjes, duidelijk aangegeven. Te koop in betere kaartenwinkel, anders te bestellen. Ook in Tsjechie te koop.

@Bartiko, In 1998 zijn wij ook gelopen naar de Pramen Labe , maar gestart met de kabelbaan, omdat de jongste (toen 3 jaar) niet zo hard liep, konden we niet dezelfde weg terug,dus terug door het Elbedal, in totaal 18 km. We waren kapot! Het was onze eerste lange wandeltocht, maar voor onze Aukje veel te lang.

groetjes Saskia
 
In lipno aan het lipnomeer zijn er uitstapgidsen te verkrijgen in het nederlands, frans, engels en duits. Wij hebben er zelf info opgehaald voor onze volgende vakantie. succes!!!!
bye.gif
 
In het ANWB boekje (verkrijgbaar wij de ANWB)over Tsjechië staan ook diverse wandel-/autoroutes door Tsjechië. In dit boekje stond een mooie tocht vanaf de Sneska van zo'n 13,5 km. Wij hebben 'm met de kinderen gelopen (3 pubers) en die waren ook heel enthousiast. Je moet inderdaad op tijd bij de stoeltjeslift zijn en op een mooie dag gaan, uitzicht is fantastisch. Succes.
 
bijna overal in CZ kan je bij de boekhandel wandelkaarten kopen op de schaal 1:50 000. deze zijn goed gedetailleerd met huizen, hoogspanning, skiliften, hoogtelijnen, enz.
 
Peter

Kaarten kun je beter in Tsjechie kopen, gedetailleerder en goedkoper.

Ik heb er een paar en waarschijnlijk Jolanda ook nog, dus mocht je ze eerder nodig hebben ........

Henk
 
R

rob.goverde

Guest
Ken in Nederland een adres die ze zeker net zo gedetailleerd heeft als in Tsjechie: De Atlas in Tilburg.
Toch zou ik ervoor kiezen ze bij een plaatselijke boekhandelaar te halen, alleen al qua prijs en waarschijnlijk heb je dan ook de meest recente uitgave, daarbij komt dan ook nog dat je al in het gebied bent en selectiever kunt kopen.
Wees gerust, de goede wandelkaarten in Tsjechie zijn uitstekend gedetailleerd.
 
De wandelkaarten kun je het beste ter plaatse kopen. Ze zijn heel goed. Een ander voordeel is dat de wandelroutes bijzonder goed zijn gemarkeerd. Je kunt bijna niet verdwalen.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Nou, ik ook nog even, wandelkaarten van het reuzengebergte zijn bij vele gelegenheden te koop, zelfs in restaurants.
Ze zijn goed gedetailleerd, de wandelroutes staan er gekleurd op, rood, blauw, geel groen. In het wandelgebied staan regelmatig wegwijzers met de corresponderende kleuren en de afstand. De Pivonist is nog nooit verdwaald, kopen ter plaatse dus. vr. gr. Macek.
 
Misschien heb je hier iets aan: http://www.mapycabalka.cz/ramy.php?druh=1
in combinatie met deze: http://landkarten.mittelosteuropa.com/

Op de eerste site zie je heel CZ onderverdeeld in nummers, en bij de tweede kun je onder andere deze kaarten bestellen, hoewel ik moet toegeven dat ik daar zelf (nog) niets heb besteld...

Maar ik heb wel een aantal kaarten van dit 'merk' gekocht in Tsjechie en ik ben er heel blij mee. Er staat echt alles op, behalve hoe laat we gaan eten.
grin.gif


Succes, Peter
 
S

SjoerdM

Guest
Hoi,

ik ga eind mei op vakantie in de omgeving Litomerice/Terezin en ik ben op zoek naar degelijke kaarten om te kunnen wandelen. Wie kan mij hierover meer informatie verschaffen?

Bedankt,

Sjoerd
 
je kan ook een wandelkaart kopen en zelf een wandeling uitzetten.

een mooie is bij splinderluv mlyn. in de kabelbaan omhoog en dan lopen naar de bron van de elbe.
als je daar bent, kan je via polen lopen, maar je kan ook terug gaan. als je via polen loopt, is het best wel saai, maar het einde is dan wel mooi. dan moet je een heel steil pad af met allemaal haarspeldbochten en dan kom je langs de elbe te lopen terug naar splinderluv mlyn. het is ongeveer 21 km als je via polen gaat, maar dat hoeft natuurlijk niet.
 
Bovenaan