Voetbal

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

red bul salzburg

Stuttgart versterkt selectie met Zwitser en Tsjech

02 april 2008


Co Adriaanse heeft volgend seizoen bij Red Bull Salzburg niet de beschikking over Clemens Walch. De 20-jarige jeugdinternational vertrekt transfervrij naar VfB Stuttgart, waar hij een driejarig contract tekent. De Duitse kampioen laat het talent eerst rijpen bij het filiaal in de Regionalliga.


Sportdirecteur Horst Heldt van Stuttgart bevestigde woensdag ook dat de transfer van Jan Simak in een afrondende fase is. De Tsjechische international van Carl Zeiss Jena is persoonlijk al akkoord. Als zijn huidige club degradeert mag de 29-jarige spelbepaler voor slechts 250.000 euro weg.

Stuttgart heeft daarnaast de transfersom van Mario Gomez verhoogt. De aanvaller heeft nu een prijskaartje van liefst 50 miljoen euro om zijn nek hangen.
 
Jarolim

Greep in kruis kost Jarolim vier wedstrijden

02 april 2008

David Jarolim is vier competitieduels geschorst door de Duitse voetbalbond. De middenvelder van Hamburger SV greep zaterdag tegen Arminia Bielefeld tegenstander Markus Schuler bij zijn genitaliën. Jarolim moet ook een boete van 10.000 euro betalen.

De 27-jarige Tsjech heeft inmiddels bij trainer Huub Stevens excuses aangeboden voor zijn opmerkelijke actie. "Hij heeft in duidelijke woorden gezegd dat mijn overtreding hem verbaasde. We hebben echter respect voor elkaar en dat blijft zo", aldus Jarolim.
 
Cech na operatie niet tegen Fenerbahçe

07 april 2008

Petr Cech doet komende dinsdag niet mee in de Champions League-terugwedstrijd tussen Chelsea en Fenerbahce. De Tsjechische doelman van Chelsea heeft een operatie moeten ondergaan, nadat hij tijdens de training zijn kin en lip openhaalde.

Wanneer Cech weer terug kan keren tussen de palen, is onduidelijk. "We hopen dat Petr zo snel mogelijk weer kan spelen", schrijft Chelsea op haar website.
 
Pavel Nedved

Nedved mag weer gaan trainen

08 april 2008

Pavel Nedved mag weer gaan trainen van de dokter. De ervaren Tsjech werd in het ziekenhuis onderzocht, aangezien hij afgelopen weekend tijdens het duel met Juventus tegen Palermo ongelukkig in botsing kwam met Roberto Guana.

Artsen maakten een MRI-scan en onderzochten de conditie van zijn hersenen. Ook een chirurg keek Nedved na om kwetsuren uit te sluiten. De doktoren hebben besloten dat de routinier weer mag trainen, mits hij voorlopig rustig aan doet. Woensdag zal hij weer present zijn bij de eerstvolgende training van 'de oude dame'.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Cech: 'Ben Haim scheurde mijn gezicht open'

'Ik weet niet hoeveel hechtingen ik heb, dat heb ik niet gevraagd. Voor mij is het resultaat veel belangrijker, dat is geweldig. De plastisch chirurg heeft prachtig werk verricht', vertelt Petr Cech over zijn nieuwe blessure.

Zondag kwam de doelman van Chelsea tijdens een training nogal onzacht in aanraking met Tal Ben Haim. 'We wilden allebei een doelpunt voorkomen. Hij wilde de bal wegschieten en tegelijkertijd dook ik ernaar. We botsten op elkaar en hij scheurde mijn gezicht open. Het was pure pech, dit soort situaties komt vijftig keer voor tijdens elke training.'

Cechs gezicht lag flink open. Hij onderging een operatie van twee uur, waarbij de plastisch chirurg vijftig hechtingen in zijn gezicht naaide. 'Ik heb een litteken van mijn lip naar mijn kin. De plastisch chirurg heeft goed werk verricht, het lijkt nu op een kleine blessure. Het kan niet worden vergeleken met de staat van mijn gezicht toen ik het ziekenhuis in kwam.'

Cech draagt al een jaar een helm sinds hij vorig seizoen een schedelbreuk had opgelopen. De kans is groot dat hij binnenkort extra bescherming draagt. 'Mijn gezicht is genaaid, dus we moeten een manier zien te vinden het te beschermen. Zodra dit probleem is opgelost, zal ik de training hervatten. Maar hoe lang dat duurt, weet ik niet. De club zegt dat ik binnen twee weken terug zal zijn, ik denk het ook', aldus de Tsjech op de website van zijn club.

vi.nl
 
Marek Jankulovski is voornemens na het EK van komende zomer te afscheid te nemen als international. De speler van AC Milan wil zich dan volledig gaan richten op zijn club, meldt de Tsjechische krant Sport Wednesday.

De 30-jarige international spreekt in het dagblad de wens uit meer tijd met zijn familie door te brengen en bovendien niet meer averij op te lopen aan zijn knie. Dit seizoen kwam de verdediger slechts tien keer in actie voor de Italianen.

Ook het aanstaande afscheid van bondscoach Karel Brückner speelt een rol in het beëindigen van zijn interlandcarrière. Jankulovski debuteerde in 2000 in het national elftal van Tsjechië en speelde tot dusverre 62 interlands.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Nedved niet met Juventus tegen AC Milan

Pavel Nedved zal niet met Juventus aantreden in de topper tegen AC Milan. De ervaren Tsjech heeft nog steeds last van de hersenschudding, die hij vorig weekend opliep in het duel tegen Palermo.

Nedved botste in dat duel met Roberto Guana en liep een lichte hersenschudding op. Deze week mocht hij weer gaan trainen, mits hij rustig aan zou doen. Nu blijkt dat hij toch nog teveel last heeft van de kwestuur. Juventus-trainer Claudio Ranieri kan overigens ook geen beroep doen op Cristiano Zanetti. Hij is geblesseerd.

fcupdate.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Cech: 'De dokter was niet blij dat ik al speelde'

Petr Cech stond verrassend snel alweer in het doel van Chelsea. Maandagavond keepte de Tsjech alweer, ook al was hij vorige week nog geopereerd. 'De dokter was niet echt blij.'

'Het was een beetje een risico dat ik had besloten te spelen', blikte Cech via de eigen website van Chelsea terug op het 1-1 gelijkspel tegen Wigan Athletic. Vorige week was hij nog geopereerd aan zijn gezicht, dat met vijftig hechtingen was opgelapt na een botsing met ploeggenoot Tal Ben Haim. Hij zou er minstens twee weken uitliggen, vertelde de medische staf.

Het was nog geen week. 'Ik had al té lang niet gespeeld', oordeelde Cech, die door een enkelkwetsuur al sinds 1 maart niet meer in het doel had gestaan. 'Toen ik uiteindelijk de bescherming voor mijn gezocht had, vroeg ik de dokter of hij me wilde laten spelen. Hij was niet echt blij, maar respecteerde mijn beslissing.'

Cech keepte met dubbele bescherming. Hij droeg niet alleen de bekende rugbyhelm, maar ook een beschermende kap voor zijn kin. 'Het was een beetje vreemd dat masker te dragen, maar ik was blij weer op het veld te staan. Ik wilde spelen, ik werd niet gedwongen. En ik was niet bang, omdat ik wist dat de wond beschermd zou zijn. Toch, ik heb het hele seizoen al pech gehad, dus ik hoopte maar dat er niets zou misgaan.'

Met Cech zelf liep het goed af, maar de doelman moest in blessuretijd wel een gelijkmaker toestaan waardoor de achterstand op koploper Manchester United is gegroeid tot vijf punten. 'Nu moeten we maar hopen dat iemand Man United kan verslaan', aldus Cech, die op 26 april met Chelsea nog wel gastheer is van The Mancunians.

vi.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Petr Cech speelt met een nog straffere helm

Vanavond spelen Liverpool en Chelsea voor de 19e keer in vier jaar tegen elkaar. En voor de vierde keer op rij in de Champions League. Liverpool trok altijd aan het langste eind in het kampioenenbal.


In 2005 en 2007 speelden Liverpool en Chelsea ook in de halve finales tegen elkaar. Liverpool won toen telkens.

Het verschil met toen is dat Liverpool nu eerst in eigen huis speelt. Dit seizoen speelden ze al drie keer tegen elkaar: twee keer werd het een gelijkspel, Chelsea won een keer.

Bij Chelsea staat Petr Cech met een nóg straffere helm dan anders in de goal. Na een botsing met ploegmaat Ben-Haim op training was zijn kin opengescheurd.

"Ik heb een litteken van aan mijn lip tot aan de rechteronderkant van mijn gezicht", zegt Cech. "Aan mijn normale helm is nu een onderstuk bevestigd dat ook mijn kin beschermt."

sporza.be
 
Nedved heeft opties

Opnieuw Japanse belangstelling voor Nedved
Het is nog altijd niet zeker of Pavel Nedved zijn loopbaan vervolgt bij Juventus. De Tsjechische middenvelder staat in de belangstelling van het Japanse Jubilo Iwata, dat van zijn transfervrije status wil profiteren.
"We hebben al met Juventus gesproken over zijn komst. Als het aan ons ligt wordt de transfer van Nedved in mei beklonken", zegt Yoshio Mabuchi, voorzitter van Jubilo tegen Sports Nippon. Uit het land van de rijzende zon zou ook FC Tokyo belangstelling hebben voor de Tsjech.

De 35-jarige Nedved kan ook in Turijn een nieuwe verbintenis tekenen. Financieel gezien is een overstap naar Japan aantrekkelijker voor de oud-international.

bron: voetbalprimeur.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Petr Cech aast niet op vertrek bij Chelsea

Petr Cech ontkent stellig te azen op een vertrek. Eerder berichtgevingen meldden dat een vooralsnog anonieme Europese club bereid is een transferbedrag van ruim veertig miljoen euro op tafel te leggen.

De 25-jarige doelman van Chelsea zou het niet naar zijn zin hebben op Stamford Bridge, en zou tevens een beter salarisstrookje willen zien. Eentje die gelijkwaardig is aan die van John Terry en Frank Lampard.

''Wegens de berichtgevingen in de media van de afgelopen periode wil ik bij deze duidelijk maken absoluut niet te willen verkassen naar een andere club'', stelt Cech de Chelsea-fans gerust. ''Ik heb nog twee resterende contractjaren en ik zie een contractverlenging wel zitten.''

voetbalcentraal.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Nedved verlengt contract

Pavel Nedved heeft zijn contract bij Juventus met een jaar verlengd, tot medio 2009. De geroutineerde Tsjechische middenvelder, 35 inmiddels, is sinds 2001 in dienst van de Italiaanse club. Hij speelde in die periode 282 wedstrijden en scoorde daarin 58 keer.

"Nedved langer binden is de beste manier om onze selectie voor volgend seizoen te versterken”, lichtte Juve-directeur Jean-Claude Blanc toe. „Pavel is altijd een integraal deel van de Juventus-story geweest. Hij voegt karakter en kwaliteit toe aan het team en zal dat blijven doen.”

telesport.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tjechische keeper krijgt kans bij Rotterdamse Sparta

David Bicik meldt zich deze week op Het Kasteel. De 26-jarige doelman krijgt een week de gelegenheid een contract te verdienen bij Sparta Rotterdam.

Mocht
Bicik in de smaak vallen en naar Rotterdam verkassen, verandert er qua clubnaam weinig voor hem. De Tsjechische goalie staat sinds 2003 onder contract bij het Praagse Sparta. Veel kwam hij niet in actie voor die club. Bicik deed vooral wat ervaring op bij Viktoria Pilzen en SK Kladno als huurling.

vi.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Cech toont MRI-scan van schedelbreuk

Doelman Petr Cech heeft bij de BBC een MRI-scan van zijn schedelbreuk laten zien. De sluitpost van Chelsea liep de gruwelijke blessure in oktober 2006 bij een keiharde botsing met Reading-aanvaller Stephen Hunt op. Cech kan zich niets herrinneren van de aanvaring.

Kijk hier voor de scan
... en hier voor een filmpje van de botsing.

Op de foto's is te zien hoe metalen plaatjes de schedel van de doelman bijeen houden. "De breuk heelt nog steeds, dat kan ik voelen. Het hele gebied er omheen is nog stijf", aldus de doelman tegen de BBC. Zolang het herstel duurt moet Cech de bescherming blijven dragen.
Cech, die na maanden van herstel nu met een soort boksersbescherming onder de lat staat, speelt woensdag in Moskou de Champions Leaguefinale tegen Manchester United.

telesport.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Westerlo volgt Tsjechische spits

Na het vertrek van Bart Vanden Eede en Nabil Dirar kijkt Westerlo uit naar nieuw aanvallend geweld. Jan Holenda maakt kans op een contract. De 22-jarige centrumspits is eigendom van Sparta Praag. Westerlo heeft met Lukas Zelenka al een Tsjech in huis.

Jan Holenda is 1m86 en weegt 86 kilogram. Hij speelde eerder bij FK Drnovice, Slovan Liberec en Ceské Budejovice.
Trainer Jan Ceulemans zag de spits aan het werk samen met zijn assistent Danny Vlayen.

voetbalbelgie.be
 
Doelman Cech blijkt bijziend

Bron: www.ad.nl

BAD KLEINKIRCHHEIM - Doelman Petr Cech van Tsjechië heeft twee weken voor het Europees kampioenschap voetbal zijnzwakke plek prijsgegeven. De keeper van Chelsea is bijziend en draagt sinds enkele maanden lenzen.

cech_156609a.jpg
Doelman Petr Cech. FOTO EPA

,,In het najaar merkte ik dat ik sommige situaties verkeerd inschatte. Zo dacht ik tijdens de wedstrijd tegen Arsenal dat ik een bal onder controle had, maar dat bleekniet zo te zijn,’’ bekende de international tegenover het Tsjechische persbureau CTK.

,,Ik heb meteen een serie testen laten doen. Daaruit bleek dat ik bijziend was,’’ aldus de 26-jarige doelman. Cech meldde zich pas vrijdagavond in het trainingskamp van Tsjechië in het Oostenrijkse Bad Kleinkirchheim. Hij verloor woensdagavond met Chelsea de finale van de Champions League van Manchester United na strafschoppen.

Tsjechië is op het EK in Zwitserland en Oostenrijk ingedeeld bij Zwitserland, Portugal en Turkije. (ANP)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjech Frantisek Straka nieuwe trainer OFI Kreta

De 50-jarige Tsjechische trainer Frantisek Straka zal gedurende één seizoen aan het hoofd staan van de Griekse voetbalclub OFI Kreta. Dat meldde de Tsjechische Voetbalbond (CMFS) in Praag. 'Het is voor mij een nieuwe, interessante ervaring, in het land van de huidige Europese kampioen', vertelde Straka in een persbericht op de website van CMFS. De oud-trainer van FK Teplice, Sparta Praag, Viktoria Pilsen, FC Tirol en Innsbruck, vervangt Giorgos Paraschos.

Hugo Broos werd eerder ook genoemd als kandidaat-trainer van de Griekse club, die afgelopen seizoen twaalfde werd in de Griekse competitie.
mcu

standaard.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjech voor RBC

RBC Roosendaal heeft zich versterkt met de Tsjech Filip Chlup. De 22-jarige middenvelder heeft een contract getekend voor een twee jaar met een optie voor nog een seizoen. RBC heeft dat woensdag bekendgemaakt.

Chlup komt over van FC Brno. Hij was eerder dit jaar op stage bij RBC.

telesport.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Jankulovski gekozen tot beste Tsjech

Marek Jankulovski is woensdag in Praag door spelers en trainers gekozen tot Tsjechisch Voetballer van het Jaar. De 31-jarige linksback van AC Milan bleef in de verkiezing Arsenal-middenvelder Tomá? Rosický en Chelsea-keeper Petr Cech voor. De keuze voor Jankulovski is opmerkelijk, want hij speelde dit seizoen slechts veertien Serie A-duels.

Jankulovski en Cech maken allebei deel uit van de Tsjechische EK-selectie. Rosický moet het toernooi vanwege een hamstringblessure aan zich voorbij laten gaan.

Martin Fenin gaat ook mee naar het EK. De 21-jarige spits van Eintracht Frankfurt werd gekozen tot Talent van het Jaar. Bondscoach Karel Brückner mag zichzelf Trainer van het Jaar noemen.

sport1.nl

idnes.cz
 
Bovenaan