Vegetarisch/biologisch eten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tofu is in de grote supermarkten te krijgen,maar ook gedroogde sojabrokken.Ik weet niet of je ook biologische prdukten zoekt,maar mijn kinderen vonden vorig jaar bij Tesco het een en ander.Ook soja- en rijstemelk,sojaroom e.d.Vleesvervangers zoals die van Tivall hebben we nog niet gevonden.
Wat je als vegetarier in een restaurant kunt eten is natuurlijk vis en verschillende soorten gebakken kaas.Ook (gevulde) omeletten en in een deeg gebakken bloemkool en champignons en natuurlijk diverse salades.
Bij een pizzeria zijn er altijd wel een paar vleesloze pizza's te bestellen,dus er valt genoeg te eten voor vegetariers.Smakelijk eten.
 
Tinkelbel, er is in Tsjechie volop vegetarisch eten te verkrijgen. Niet alleen in de restaurants maar ook volop in de supermarkten. Je hebt volop keus uit diverse kaasprodukten en groentesticks en vooral ook veel noten en linzen. Ik vind het assortiment daar zeker niet minder dan in Nederland
 
Tisova, ik wil ff reageren op de uitspraak, Je kan ook vis eten. :deuk:
Ben zelf vegetarisch, eet dus ook geen VIS!
Ben 2 jaar terug in Tsjechie geweest en je hoeft er als vegetarier echt geen honger te lijden.
 
Redunzel, er zijn vegetariers die wel vis eten, zoals mijn zoon. Mijn dochter daarentegen zal dit beslist niet doen en neigt naar het veganisme. Ik weet dus echt wel waar ik over praat en als mensen hier vragen naar de mogelijkheden om vegetarisch te eten tijdens een vakantie, vermeld ik volledigheidshalve de mogelijkheid om vis te eten, ok?
 
bedoel er verder niks mee hoor :bloem:

Maar zover ik weet = een vegetarier iemand die geen vlees en geen vis eet, een veganist gebruikt ook geen andere dierlijke producten, maar was niet boos bedoeld :oeps:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Van Dale:

ve·ge·ta·ri·ër (de ~ (m.), ~s) 1 iem. die zich uitsluitend met plantaardige spijzen voedt of die zich alleen onthoudt van spijzen die door het doden van dieren zijn verkregen.
ve·ga·nis·me (het ~) 1 streng vegetarisme, waarbij men zich ook van zuivelproducten onthoudt
n.gif
.

Wikipedia:

Vegetarisme is eenlevenswijze waarbij de consumptie van dierlijk voedsel wordt vermeden. Een vegetariër is een persoon die een vegetarisch dieet volgt. Een vegetariër eet dus geen vis, geen vlees en geen gevogelte.

Veganisme is een levenshouding waarbij men geen producten gebruikt afkomstig van dieren. Een veganist eet geen voedsel van dierlijke oorsprong en draagt bijvoorbeeld ook geen kleding of schoenen gemaakt van dierlijke materialen.
 
Hij wil waarschijnlijk geen dieren eten die in een hok (dus hele kleine ruimte) zijn gefokt.

(Maar dan weet hij waarschijnlijk nog niet hoe tegenwoordig zalm en paling worden gekweekt!!)
 
Ik ben ook vegetarier en ik eet ook geen vis, dat zijn tenslotte net zo goed dieren als varkens en koeien enzo. Maar ja, er zijn volgens mij best veel vegetariers die wel vis eten... In ieder geval wordt mij bijna altijd gevraagd als ik zeg dat ik vegetarisch eet of ik dan wel of geen vis eet...

Zijn er eigenlijk ook typisch tsjechische gerechten die gewoon vegetarisch zijn?
 
In Tsjechië kun je prima vegetarisch eten. De oplossing: KAAS. :) Geitenkaas, balkany (soort feta??), gerookte kaas...
Maar als je 't seizoen treft, kun je ook meerdere soorten (en lekkerder) paddestoelen kopen op marktjes en in de supermarkt (en er een lekkere ostranka van maken, maar ik weet niet of dat Tsjechisch is).
Verder: deegwaren (zoals knedliky) met zure room en veel jam (maar dat is zoet, en de vraag was natuurlijk hartig).

In restaurants is vegetarisch eten geen probleem, er is genoeg ander lekkers, al moet ik je wel waarschuwen voor de 'paddestoelen-schnitzel' (zie bericht van Smajlík), want je ziet door 't laagje paneer niet wat je krijgt en 't kan héél vreemd/taai smaken. :(
 
Mijn vriendin had toen in de restaurants de keuze uit gekookte ei, omelet, spiegelei, "scrambled eggs" of alleen aardappels. Dan is de keus voor een vegetariër niet zo moeilijk, maar daar is alles mee gezegd. Nu kan dochterlief lekker iets vegetarisch uitkiezen, terwijl wij ons tegoed doen aan een stuk vlees.
 
Let trouwens wel op, dat niet alles vegatarisch is wat op de menukaart staat. Dit jaar waren wij in de buurt van Karlovy Vary en daar worden heel veel vegatarische kaasgerechten opgevoerd op de menukaart waar schinken door zit (ham dus) en als je hier een opmerking over maakt dat dit niet iets is voor vegatariërs dan weet men niet hoe hier op te reageren, behalve met: er zit toch bijna geen vlees in
 
Eltjored, we hebben dat ook wel eens gehad, en toen namen ze het terug en zagen we ze de ham met hun vingers ertussen uit pikken.. en even later weer met zo'n pokerface bij je tafel komen en het "nieuwe" gerecht serveren.. als je er later weer bij denkt moet je dr om lachen, maar toen was dat echt niet leuk, haha :)

Maar, smazeny syr is toch wel de oplossing denk ik, al vaker genoemd..? Of je hebt ook vaak gerechten met brocolli en kaas ofzo, en bij sommige restaurants heb je ook pasta :).
 
Vegetarische en biologische producten in Praag/Tsjechie

ik heb nog een vraagje over de levensmiddelen in Tsjechië:
ik ben namelijk vegetarisch en mij is op vakantie al opgevallen dat de Tsjechiese keuken daar niet echt op ingesteld is. maar hebben ze in de supermarkten wel vegetarische (zoals burgers) en biologische producten?
 
wel frappant, dat je als vegetarier altijd iets moet hebben wat op vlees lijkt ("burgers") :deuk:

maar even serieus (ook ik eet meermalen per week vleesloos, dus voor wat betreft alternatieven letten we daar zelf ook op); ja, je kunt in de meeste supermarkten tofu of andere vleesvervangers krijgen.
er zijn ook wel wat bio-winkels, hoewel ik ze zo niet 1-2-3 uit mijn hoofd zou weten te vinden (in Praag), maar keuze genoeg - ook daarbuiten.
 
Bovenaan