Vegetarisch/biologisch eten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Vegetarisch eten hoeft in heel Tsjechie niet een probleem meer te zijn. Maar het blijft een land van vlees, veel met name varkensvlees en ik zou persoonlijk Praag niet de beste vegetarische stad willen noemen.
Overigens ziet men momenteel veel verbetering in de grote supermarkten als het gaat om aanbod van vegetarisch voedsel of b.v. dieet voedsel.
 
Vind Tsjechië over het algemeen nogal moeilijk wat dat betreft. Ik spreek dan wel niet over Praag maar over het binnenland in het algemeen. Onze oudste zoon is vegetariër, en kan moeilijk zijn gading vinden. Buiten gefrituurde bloemkool, broccoli, en smakeloze kaas, is er niet zoveel keuze.
Dit wordt vervelend bij een langdurig verblijf...
Dikwijls wordt er dan ook met de borden geschoven, en,- of voedsel uitgewisseld, zodat de ene een dubbel portie vlees (en ze zijn al zo groot), en de andere alle groenten heeft ( en met groenten zijn ze zo zuinig).
In al de jaren dat we in Tsjechië geweest zijn, hebben we slechts 1 maal een bio-winkeltje gezien, waar ze ook veggie- produkten hadden.
Maar ik moet toegeven dat er wel verbetering is, af en toe, tref je wel eens enkele vegetarische gerechten aan op het menu.
 
Sinds enige tijd verkopen ze bij Albert zakken met vegetarische producten. Stukken die lijken op stukjes (gepaneerde) kip of stukjes rundvlees, maar dan met een heel andere smaak. Ze liggen bij de diepvries groente. Ook Kaufland verkoopt pakjes vegetarisch "vlees", Groene bakjes met schnitzels en een soort "gehakt"balletjes. Andere supermarkten verkopen vaak gedroogde sojaproducten. Ik kan me ook haast niet voorstellen, dat er weinig bio-winkels zijn. We hebben er zelfs één hier in Polička. Via internet is er ook van alles te bestellen.
In restaurants kan je vaak alles los bestellen, zoals aardappels, rijst en groente. Soms hebben ze ook weleens een bonenschotel. Als je bij een gerecht vraagt om bijvoorbeeld het spek weg te laten, dan is dat meestal ook geen probleem. Eet smakelijk de volgende keer.
 
Als we in Tsjechië zijn, profiteren we van de voordelige prijzen in de restaurants, dus echt speciaal ervoor gaan winkelen doen we niet. Het probleem is ook al wel eens opgelost, met ergens pizza te gaan eten, als tussendoortje.
Dit vind ik dan echter heel jammer, want ik houd wel van de Tsjechische keuken.
 
Ik was net bij de Ahold in Svitavy en daar zag ik voor het eerst vleesvervangers van Vivera liggen. Ze hadden 4 verschillende soorten. In Tsjechië moet je de vleesvervangers wel bij de groente zoeken en niet bij het vlees. Misschien ook wel logischer.
 
Ach mensen toch.

Als carnivoor zijnde, heb ik twee nazaten die besloten hebben verder als vegetarier door het leven te gaan.
Het kan dus verkeren, en het heeft nooit aan de afkomst en kwaliteit van de beesten gelegen.
Als zij ons bezoeken, gedurende enige weken, dan is er een keur aan Vegaspullen te koop bij de Kaufland en Tesco.

Onderzoekt alles en behoud het goede sprak mijn vader destijds.

Natuurlijk bak ik er zelf ook wel wat van met de bestaande produkten.

Tot mijn verbazing zijn er zowaar, best smakelijke "onderdelen" te verkrijgen.
Zelfs van de gedroogde Vitana soya brokken valt nog iets smakelijks te maken.
De lokale Tofu zou ik................
eh, niet doen.
Zorry

Oh,
nog één advies:
NIET op de BBQ
Zelfs dat is een brug te ver voor een Vega.
Dobrou Chut!
 
Bij de tesco ben ik buiten de tofu, die er inderdaad niet erg smakelijk uitzag, alleen maar van die gedroogde producten tegengekomen. Veel werk, weinig smaak. Dan zijn de Vivera producten toch een stuk eenvoudiger. Even bakken en klaar.
 
Bovenaan