Vegetarisch/biologisch eten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In de reisgidsen lees ik dat vegetarisch eten in Praag tegenwoordig goed te doen is. Maar hoe zit dat buiten Praag? Ik heb begrepen dat de Tsjechische keuken traditioneel gezien niet erg vegovriendelijk is. Kent iemand traditionele vegetarische gerechten? Heeft iemand als vegetarier ervaring met het eten in de 'normale' eethuizen en restaurants? Is het concept 'vegetarisme' bekend in de minder toeristische gebieden? Wat is het verschil tussen 'bezmasa' en 'vegetarianska'? Een hoop vragen zeg...

Groeten,

Jan
 
Re: Vegetarisch eten buiten Praag?

Hoi Jan,

Buiten Praag zal het niet zo eenvoudig zijn om vegetarisch te eten, ten minste dat is mijn ervaring. De meeste Tsjechen die ik ken zijn echte vleeseters en als iemand geen vlees op z'n bord wil gaan ze er dus van uit dat ie ziek is. Is het niet lichamelijk, dan toch zeker geestelijk.
30.gif
Desalniettemin kom je met de kreet vegetarianska een heel eind. (Bezmasa heb ik nog niet eerder gehoord.)

In de gewone restaurants staan wel wat vegetarische gerechten op de menukaart. Wat ik lekker vind is gebakken kaas (smazeny syr), omelet met kaas (omeleta se syrem) en de absolute aanrader is gebakken bloemkool (smazeny kvetak). Vaak staat er ook nog wel "iets" op de kaart met Niva (s Nivou) dat is een blauwe kaas maar let op, hier wordt net zo vaak wat ham (sunka) doorheen gedaan.

En als er echt niets zonder vlees op de kaart staat kun je altijd nog je toevlucht nemen tot de dessertkaart en kiezen voor pannenkoeken (palacinky). Dit wordt vaak met fruit geserveerd.

fijne vakantie,
groetjes,
Judith
 
Re: Vegetarisch eten buiten Praag?

Hallo,

Wat ik weet in Morava zijn wel wat vegetarische restaurants maar waar weet ik niet echt precies. Je kan ook gewoon een lekker zeleninova polevka nemen. Dat is groente soep. Is echt lekker in Tsjechie. En je wordt echt lekker wol van. Ook Cesnekova polevka (knoflooksoep) is lekker.

Kvetinka
 
Re: Vegetarisch eten buiten Praag?

Judith noemde al de meest bekende gerechten op zonder vlees en deze zijn vrijwel overal te krijgen in Tsjechie. Ook lekker zijn ´´smazene zampiony´´ (gefrituurde champions), niet te vergeten ´´bramboraky´´ (gefrituurde aardappel-knoflook ´dingen´ heeeeeeerlijk)
Er zijn tegenwoordig ook best veel salades te krijgen, die ook lekker zijn en inderdaad een van de soepen zonder vlees, cockova (linzen) bramborova (aardappel) houbova (paddestoelen) en bovengenoemd heerlijk knoflooksoepje.

Op steeds meer plekken hebben ze een groter assortiment aan vegetarische gerechten, ale dan niet met vleesvervangers zoals soya.

Een fijne vakantie en ´´dobrou chut´!´´
smile.gif
 

Pasqual

Forumleiding
Administrator
Re: Vegetarisch eten buiten Praag?

Beste Jan,

In de bijlage bij dit bericht tref je een menukaart aan met daarop de meest voorkomende Tsjechische gerechten + Nederlandse vertaling ervan! Daar heb je zeker wel wat aan
wink.gif


Cau,

Pasqual
 

Bijlagen

  • 21095-menukaart.xls
    32,5 KB · Bekeken: 162
Re: Vegetarisch eten buiten Praag?

Ik ken een Brit, die een jaar studeerde in Brno, en al heel lang vegetarier, en die heeft het daar opgegeven, de smazeny syrs kwamen zijn neus uit, kmoet het toegeven, niet echt gezond als je daar dag in dag uit moet van leven. in brno is er een vegetarisch reastaurantje op Mendlak, en die geven iedere avond happy hour, dan kun je daar voor 30 kronen een gans menu krijgen en ze geven je een superbord vol, dat je nauwelijks kan dragen. MAAR je moet er niet iedere dag naartoe gaan; iedere dag is het wel iets anders, maar ze smijten der 1 of ander kruid in dat het wel elke dag hetzelfde smaakt.
confused.gif
 
Ik ken Frydek - Mistek heel goed = mijn geboorte stad, maar de laatste 10 jaar is er toch heel veel veranderd wb de restaurantjes etc.

Ik ken wel een ander leuk restaurant, heel authentiek ook, kijk naar: www.krcma-stredovek.cz Frydek...
Ik ga zondag a.s. weer eens die kant op, dus als ik een vegetarisch restaurant tegenkom laat ik het hier weten.
 
Hoi,
Er zijn in / rond Praag wel wat vegetarische restaurants (of restaurants met veg. dingen op de kaart) maar ik vroeg me af waar ze vegetarische ingredienten verkopen om zelf te koken.
In NL. gebruikte ik veel Quorn in allerlei gerechten of vega gehakt. Weet iemand of dit soort producten te koop zijn en waar ? Ik kom bij supermarkten niet verder dan een pakje tofu. Dom vraagje; hoe leg ik de verkoopster uit dat ik scharreleieren zoek ? Ik heb al eens een hele voorsteling gedaan om uit te beelden hoe 'happy chickens' eruit zien ... :-)

Grts
 
Quorn ben ik nog niet tegengekomen, en ik krijg tsjechen er ook niet echt warm voor door er een uitleg over te geven
laugh.gif
.
Biologische eieren heb ik alleen nog maar bij de bio-winkel gezien. Kijk s bij Albio, ze hebben een winkel en restaurant in Truhlarska (bij nam. republiky) en een winkel in Smichov (ben het adres ff kwijt, bij arbesovo namesti).
Verder niet veel vesela kurata in CZ :(, zelfs in Carrefour kan je alleen de nejsmutnejsi eieren kopen, de iets blijere hebben ze wel bij Delvita, maar bio dus volgens mij alleen bij Albio etc.
 
In de winkel maken ze geen verschil in eieren.

Mijn moeder koopt ze vaak op de markt, waar mensen hun eigen producten verkopen, zoals groenten en fruit. Deze eieren zijn van kippen die buiten lopen.

Misschien is er zoiets ook in Praag?
ahum.gif
 
quorn ben ik nog nooit tegengekomen, wel sojabrokken die je eerst moet weken en kant en klare vegetarische gerechten met een soort quorn bij Carrefour.Bij Tesco laatst veel bio sojamelk- en roomprodukten gezien.
 
als je graag zo 'blij'mogelijk wil eten, kun je idd. het beste naar de markten, denk ik. In Tsjechië de een-na-vorige-zomer wel een soort kikkererwtjes-falafelidee gegeten, dat is ook in de winkels te koop (die erwten dan) en is ook 'vleesvervangend'.
Happy-chicken-imitatie moet echt hilarisch zijn geweest
grin.gif
laugh.gif
 
Ah, ik zie het net staan op de lijst met kde nakoupit op de site www.vegetarian.cz die je aangeeft.
Zelf ga ik niet vaak naar bio=winkels in Praag... heb de indruk dat ze allemaal dezelfde producten verkopen, en dat deze producten voor 70% afkomstig zijn uit Nederland (peperkoek, stroopwafels,..).
 
Leuke discussie, maar klaarblijkelijk een moeilijke vraag ;-). Ik heb me laten vertellen dat de supermarkten in wat grotere plaatsen (Broumov) groot zijn en vegetarische producten verkopen. Wie heeft hier ervaring mee, boodschappen doen dus en dan met name het vegetarische aanbod?
Graag verneem ik ook niet-zoete maar wel vegetarische gerechten die je gangbaar op een menu-kaart kunt aantreffen. Iedere feedback is welkom.
hartelijke groet,
Emily
 
Bovenaan