Vegetarisch/biologisch eten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik denk dat je tijdens een vakantie zeker zonder dat soort 'kunstmatige' eiwitvervangers best kunt overleven. Zeker daar er naast diverse groentes overal eieren te krijgen zijn (en die zijn niet slecht voor je cholesterol - zoals het oude volksgeloof is - je mag ze meerdere keren per week eten, ze bevorderen je cholesterol vaak zelfs gunstig, dwz dat het daalt).

De restaurants waar ik graag kom en dat zijn heel eenvoudige op boerendorpen hebben tegenwoordig altijd wel een vegetarisch gerecht en daarnaast een divers aanbod aan salades. Eventueel kan er iets in overleg bereid worden.
 
hoewel ik al een paar keer in Tsjechië ben geweest kan ik er geen hoogte krijgen vand diervriendelijkheid van dit land. ik weet dat ze hun hondjes vreselijk verwennen en dat er een enkele biologische winkel in Praag is.

maar hoe zit het met de rest van Tsjechië? zijn daar vegetarische producten net zo normaal als in Nederland (lijkt me niet aangezien wat ik te eten kreeg in het Hotel)?

misschien kan iemand mij hier mee informatie over verstrekken...
 
De Tsjechen die ik ken zijn verschrikkelijke hondenliefhebbers. De honden worden verwend en krijgen lekker en goed te eten.
En deze personen zijn ook enorme vleeseters. Een goede maaltijd bestaat voornamelijk uit vlees met aardappels en soms (heel soms) wat groente. Wat er overblijft verdwijnt in de etensbak van de hond.
Dus, van honden houden en ze vertroetelen staat voor hun los van hun eigen liefde voor een flink stuk vlees op hun bord. Ik zie het verband ook niet zo tussen het één en het ander :?: .
Biologische winkels zul je buiten Praag zelden tegenkomen. En vegetarische restaurants ook niet. Maar niet getreurd in ieder restaurant kun je lekker vegetarisch eten.
 

Macek

Geroyeerd Lid
O ja, nog even dit voor onze vegetariërs, vooral veel kaas eten. Is het u bekent dat in kaas het maagje van een nuchter kalf wordt verwerkt om het stremmen te bevorderen, eet smakelijk!
 
ik ben namelijk vegetarisch en mij is op vakantie al opgevallen dat de Tsjechiese keuken daar niet echt op ingesteld is. maar hebben ze in de supermarkten wel vegetarische (zoals burgers) en biologische producten?
wij hebben wel eens vegetarische burgers gekocht. ze lagen niet bij het vlees zoals in nederland ze lagen geloof ik ergens bij de groente, best rare plek eigenlijk. de burgers waren wel redelijk lekker en die keer dat we terug in de supermarkt kwamen kochten we ze maar weer. en biologische producten zijn er ook wel. vorig jaar was er in de terno in cesky budejovice zelfs een apparte afdeling voor.
 

Macek

Geroyeerd Lid
O ja, nog even dit voor onze vegetariërs, vooral veel kaas eten. Is het u bekent dat in kaas het maagje van een nuchter kalf wordt verwerkt om het stremmen te bevorderen, eet smakelijk!
ja dat weet ik als echt ras vegetarier al eeuwen. maar je kunt gewoon biologische kaas kopen ( bij de albert heijn of de groene passage) die met plantaardig stremsel is gebonden (per kilo €9.05)
Maar meestal niet in een restaurant in Tsjechië als je een gebakken kaasplak hebt besteld. Maar ook dat weet jij vast wel. :) ;)
Ja hoor vegetariërs gewoon een kaasmaaltijd in Tsjechië bestellen van biologische kaas, liefst van de Albert Heijn, ik wens u veel suk6 en eet smakelijk!
 
Ik weet dat er in Turnov en Jihlava een biologische winkel zit. Van die laatste weet ik zeker dat die een vrij groot assortiment heeft waar je eigenlijk al je boodschappen zou kunnen doen.
 
Is Tsjechie aardig voor vegetariers? Zijn er ook restaurants met een vegetarische kaart? Ik herinner me van eerdere bezoeken de magere hoeveelheid groenten en de enorme lap vlees.

Zolang je geen huisje hebt is zelf koken toch wat moeilijker, zeker als je rondreist.

Iemand een idee?
 
Op de meeste kaarten wordt wel aandacht besteed aan vegetarische schotels maar echt uitgebreid is het niet. Wel zijn er lekkere salades en wat vleesloze gerechten en kaasgerechten.
Het lukt wel vegetarisch te eten maar het is nog mondjesmaat.
 

spookycat

† In Memoriam
Mila wat wij ondervonden voor vegetariers vind je toch wel wat hoor
Op de kaart vind je de gebakken kaas ;champions en bloemkool,en er zal nog wel meer zijn,ik kijk niet zo naar menus voor vegetariers,maar je vind zeker wat,honger ga je echt niet hebben :cheers:
 
In Praag is 1! echte veg. restaurant, met indiaas eten. Heerlijk. Buiten Praag kan je vleesloos in Chinese en Italiaanse restaurants terecht. In kaas zitten magen van kalfjes. Vegatarisch kaas is daar niet te krijgen, dus smazeny syr, feta enzv kun je liever laten liggen. In Tsjechie noodgedwongen - iedere dag = balans dag. Is wel goed voor de lijn.:slik:
 
Over het algemeen valt het niet mee om lekker vegetarisch te eten in Tsjechië. Maar net zoals er steeds meer groente wordt gegeten zal dat langzaamaan misschien ook wel veranderen.
 

Vodnik

† In Memoriam
nou slchts 1! ? Dat valt wel mee hoor, hier zijn er een paar:

crazy daisy vinohradska 142 p3
govinda soukenicka 27 p1
jerusalem břehová 5 p1
medúza belgická 17 p2
radost fx bělehradská 120 p2
u golema maislova 8 p1
u vladaře maltézské nám. 10 p1

Ik sta er niet voor in dat ze nog allemaal bestaan!!

P
 
In Nederland aten wij vooral biologisch,echter in Tsjechie was het een tijd lang zoeken naar de juiste adressen,het meeste van onze dagelijkse boodschappen bestel ik sinds een jaar gewoon on-line op www.biosfera.cz 2 dagen later wordt het netjes met de post afgeleverd.
Verleden week zijn wij naar de Hypernova afgereisd waar voor het eerst biologisch rundvlees in het koelvak lag,goulash,gehakt en hamburgers voor een uiterst nette prijs,het beetje vlees wat wij nog eten heeft in ieder geval een fatsoenlijk leven gehad.
Ook bij de Plusmarkt hebben ze (h)eerlijke biologische produkten.
 
Bovenaan