Tuinen en tuinieren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wens me maar sterkte!!

de bloeiwijze van zevenblad
Dit zijn dan schermen met kleine witte bloempjes.
Deze bloempjes zijn soms ook roze gekleurd.
Deze kunnen goed als droogbloemen gebruikt worden .

voortplanting
Deze is vooral ongeslachtelijk , via rhizomen
(wortelstokken).

bestrijding
Het zevenblad wordt tot het ergste onkruid gerekend.
Dit zijn de methodes om zevenblad te bestrijden:
1 De beste methode om het Zevenblad te verwijderen is door de grond met de hand om te spitten en de grond dan te ontdoen van de witte wortelstokken. Daarna dient dat stuk grond goed gecontroleerd te worden op nieuwe uitlopers.
2 Chemische bestrijding: glycolfosfaat helpt allen in een korte periode na bespuiting maar heeft geen blijvend effect: zowel de bovengrondse plant als de wortelstokken blijven intact.
3 Het planten van sommige gewassen : deze verdringen het zevenblad : aardappelen , mais en graan.
4 De grond twee jaar bedekken met zwart folie. Dit is de methode wanneer nets helpt.
5 Eindeloos schoffelen: Op den duur verdwijnt het zevenblad dan.
6 Bij een gazon: vaak maaien, gras verdingt dan zevenblad op den duur.
7 maak een haag tussen de grond waar het zevenblad groeit en je eigen moestuin. Kies hiervoor de haagbeuk.
8 kippen zijn dol op de wortel van zevenblad en zorgen ervoor dat het helemaal verdwijnt.
9 Zevenblad groeit alleen in zure grond. Voeg dus kalk toe, op den duur verdwijnt het zevenblad.

suc6

Joop
 
Zevenblad hoeft geen "RAMP" te zijn.

Soms wordt de tuin eetbaar zonder dat het echt de bedoeling is, het gevreesde onkruid zevenblad (hanepoten) is als jong blad prima tot sla te verwerken (en anders lusten cavia en konijn het wel). Een tot enkele jaren oogsten en het zevenblad probleem is verdwenen, uitputting schijnt de beste manier te zijn om ervan af te komen.

suc6

Joop
 

kuurgast

Donateur
Is er iemand die ooit asperges heeft verbouwd in zijn tuin?
Het is een van mijn lievelingsgroentes vandaar mijn vraag, hebben ze die in Tsjechië.
Na wat googelen vond ik het volgende over Chřest=asperges, vroeger groeiden ze in Bohemen en Zuid-Moravië maar de communistische regime vond het overdreven daarom is het verdwenen.

*edit* ze zijn vrij eenvoudig te zaaien en na 2 á 3 jaar heb je de eerste asperges.
 
Gazon

Naar aanleiding van de berichten over onkruid in het gazon, heb ik het volgende artikeltje geschreven op mijn website,
Een mooi gazon maken van een verwilderde, vol met (on)kruid staand grasveld.(zo heb ik het gedaan) Lees hier verder
Hoop dat je er wat aan hebt, er zijn natuurlijk ook andere manieren dit was en is mijn manier.

Met vriendelijke groet JTMT (Jan)
 
Wat heb je toch een schitterende tuin. Hoeveel uur per week ben je daarin aan het werk en heb je een handgrasmaaier of een tractor?

Deze zomer gaan we ons grasveld onder handen nemen, dus jouw tips komen goed van pas. Bedankt!
 
Gras maaien

Gras maaien doe ik met een mulch machine, (1,20 m breed) die gooit het gras kleingemaakt terug, moet het wel dikwijls doen anders zie je het liggen. Ik doe het ongeveer 2 keer per week (duurt ongeveer een uur).

Knipsel12.JPG Knipsel13.JPG Knipsel.JPG

Als het nog vochtig is in het voorjaar, dan is de machine te zwaar dan gebruik ik een paar keer de kleine machine en dan lopen.
De groene machine is de verticuteermachine electrisch. Dit doe ik maar een keer per jaar in het voorjaar, is wel een volle of twee kleine dagen werk.
Als je zin hebt om langs te komen, welkom, even tevoren berichtje.

JTMT Jan
 
in bericht 98, heb ik een vraag over catalpa-boompjes gesteld!
ik wilde ieder bedanken, die hierop gereageerd hebben en mij hebben gerustgesteld. de boompjes zijn allemaal uitgelopen, evenals de rozen en de lavendel!:top:
 
Asperges

Asperges heb ik in Nederland wel in de tuin gehad, de grond moet er een beetje geschikt voor zijn. Je kunt de planten opkweken uit zaad in een broeikastje gaat dat prima.

Asperges vragen veel mest, een greppel graven, daar een flinke lading mest in, laagje zand erover, plantjes erin, naarmate de asperge groeit steeds aanaarden totdat je een heuveltje krijgt. De jonge scheuten, datgene wat wij eten, groeit bij de wortel, dus voor mooie lange asperges moet je steeds aanaarden. Je moet losse grond hebben, zand dus. Ik denk dat asperges ook wel op andere grondsoorten groeien maar je moet ze ook kunnen steken en in kleigrond is dat bijna niet te doen, veel te hard.

Succes. :top:
 
Het is heerlijk weer om te tuinieren en dat doen we dan ook met overgave! De planten groeien weeldig dank zij de regen eerder deze maand en dus is er weinig onkruid te wieden. Wat mij opvalt is dat de bloei van sommige planten erg laat is. Planten die normaal in juni bloeien staan nu nog in de knop. Zal wel door het koude voorjaar komen. Het gras is gemaaid, planten doen hun best dus nu zitten en genieten van de tuin. Hoewel.....met een tuin kan je eigenlijk niet stilzitten, loop maar eens langs de borders en je ziet weer grassprietjes, zevenblad en planten die andere planten overweldigen en dus gekortwiekt moeten worden, mesten, water geven, de potplanten hebben ook hun verzorging nodig. Maar goed ook anders gaan we ons hier vervelen! Iedereen veel tuinplezier!
Groetjes Carla
 
Over het algemeen is tuinieren ontspanning, zo te lezen hebben jullie het prima naar de zin! De laatste keer dat we in Tsjechië waren zat er twee weken tussen onze bezoekjes, ik schrok me rot hoe snel alles, en dan vooral het onkruid, in die korte tijd gegroeid was. Geen idee wanneer we nu weer gaan maar zoals het nu lijkt wordt dat pas eind juli,
...dan zijn we 7 weken niet geweest. :lmfao: Ik vrees zoiets:

Zoiets.jpg
 
Maak je borst maar nat, ja of die van Gorrit, ik weet niet wie bij jullie achter de grasmaaier loopt.

Wij hadden de hoogte van de foto in vier weken afwezigheid in mei.

Trouwens, het gejatte denneboompje vertoont leven! Omdat de bandieten de boom niet helemaal beneden hadden afgezaagd heeft Wim één van de overgebleven takken aan een stok omhoog gebonden. Deze tak loopt nu uit in een ronde vorm in plaats van plat zoals normaal de takken. We hebben dus goede hoop dat er over een jaar of zeven weer een blauwsparretje staat. Maar op advies van Semabyt gaan we de andere dennen komende kerst wel met verf bespuiten! Ja op drie na, die zijn zo'n 20 meter hoog.....
 
Eindelijk de tijd om wat foto's te plaatsen. (Het duurde wel even hé Keesi ;) )
Het viel reuze mee met het hoge gras moet ik bekennen Carla, niets vergeleken met het plaatje wat ik eerder plaatste. Op het talud van het toekomstige terras wel veel (mooi!) onkruid, het was een beetje zonde van het ommaaien van die prachtige klaprozen, maar het was even niet anders.

IMG_299500.jpg

Gorrit, de harde werker, had in een mum van tijd alle vliegende beesten naar het nabijgelegen luzerneveld verjaagd met zijn bosmaaier. Gelukkig konden we daar verder genieten, het veld grenst aan ons grond.

DSC_40970.jpg DSC_41220.jpg

Bram vond het heerlijk in de tuin en hoe dichterbij het geluid van de grasmaaier, hij meer lawaai hij maakte.

IMG_30080.jpg

Na al het vliegende te hebben verjaagd maakten ook alle kruipende beesten dat ze weg kwamen toen na de bosmaaier de grasmaaier in beeld kwam. Dat zouden ze het liefst onopgemerkt doen, fantastisch hoe deze beestjes in de omgeving opgaan!

DSC_40420.jpg IMG_30890.jpg

En als na afloop ook nog eens de boel in de fik gestoken wordt...

IMG_30440.jpg

...kiest zelfs "onze eigen Beun" het hazenpad! :lmfao:

DSC_40510.jpg

Eén voordeel, de buren wisten gelijk dat wij er weer waren! :stout:
 
We gaan over twee weken weer naar ons stekkie, dus lange dagen werken in de tuin. Onze dochter is nu in ons huis en heeft net op tijd de fuchsia's en calla's van de vorst gered. Weet iemand of het erg is als de dahliaknollen nog twee weken blijven zitten? Het lijkt me dat het nu toch niet zo hard gaat vriezen dat zij daar in de grond last van hebben?
 

MartinaK

Moderator
Weet iemand of het erg is als de dahliaknollen nog twee weken blijven zitten? Het lijkt me dat het nu toch niet zo hard gaat vriezen dat zij daar in de grond last van hebben?

Goede middag,

Over de vraag met verbant van Dahlia’s. Ik heb Dahlia’s nog in bloem. De regel is even blijven staan tot eerste nacht forst. Als de bladeren door de eerste nachtforst beschadigt zijn, dat is de juiste tijd de knollen van de grond uit te halen.
 
Bovenaan