Tuinen en tuinieren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Přírodní zahrady bez hranic/natuurlijke tuin zonder grenzen.
prirodni_zahrada_1.jpg

In het kader van de grensoverschrijdende samenwerking Tsjechië - Oostenrijk wordt door de Europese Unie medegefinancierd het project natuurlijke tuin zonder grenzen. Het project heeft tot doel het milieu intact te houden door het bevorderen van natuurlijke habitat tuinen en het stimuleren van milieuvriendelijke planten zorg. In regio's die betrokken zijn bij het project zal het creëren van een netwerk van demonstratie tuinen ondersteund door regionale natuurlijke en duurzame "tuin" toerisme.
Men kan een certificaat verdienen als je oa geen pesticiden of gemakkelijk oplosbaar minerale meststoffen gebruikt. Een van de eerste en grootste projecten in Tsjechië is het dorp Mutišov waar door de inwoners samen gewerkt is om zo natuurlijk mogelijke tuinen te maken.
De website bevat veel informatie over natuurlijk tuinieren cz.natur-im-garten.at/.(in meerdere talen)

Er is ook een Tsjechische tuinierders association de Český zahrádkářský svaz o.s. die op hun website een handig overzicht van bloemen en planten-shows ,tentoonstellingen en andere aanverwante evenementen hebben staan. zahradkari.cz.
 
Nog even en dan gaan we weer naar ons stekkie in Jirikov. Ik kan haast niet wachten om te zien hoe de planten in de tuin de barre winter hebben doorstaan. Zoveel vragen: zijn er veel planten dood, moeten de klimrozen tot beneden worden terug gesnoeid, heeft de nieuwe rozenaanplant het doorstaan?
Hoe staat het met andere tuinen? Komen de narcissen al uit? Wordt het al een beetje groen? Wat zijn jullie plannen voor dit jaar met de tuin?
 
Hoe staat het met andere tuinen? Komen de narcissen al uit? Wordt het al een beetje groen? Wat zijn jullie plannen voor dit jaar met de tuin?

Op dit moment ben ik bezig om eenjarige klimplanten binnen in potjes te zaaien. De bomen zijn hier nog niet groen, maar bij sommige zie je al een heel aarzelend begin. Het gras begint van bruin wel weer wat groener te worden, maar vanmiddag heeft het weer gesneeuwd en is alles weer wit.
 
Ja, hoera! De lente komt er aan en wij gaan binnenkort weer richting Jirikov. Ik ben reuze benieuwd hoe het met de tuin is en dan vooral met mijn rozen. Hoe is het bij anderen hebben de planten in jullie tuin de winter goed doorstaan of welke planten hebben het niet overleefd? We hebben al weer vol op ingekocht, ik kan het gewoon niet laten om bij het tuincentrum op zoek te gaan naar planten en struiken die we nog niet in onze tuin hebben of naar leuke aanbiedingen en al dat moois staat nu in onze Hollandse tuin. Planten in potten en zakken met zomerbollen die we straks moeten zien mee te krijgen in de auto die toch al vol zit met onze hond, kat en bagage. Maar we hebben er zin in. Lekker de lente zon en wroeten in de tuin, wat is er nou mooier?!
 
Nu hier de sneeuw weg is, wordt het gras van een 'bruine massa' per dag steeds groener, maar de rozen en andere planten/bomen doen hier nog weinig, maar met de komende hoge temperaturen zal dat wel snel gaan. Dus is het nu voor ons nog te vroeg om te kijken of alles het heeft overleefd. Wel heb ik een zeer winterharde ananasplant die de afgelopen zeer strenge winters heeft overleefd.
 
Nou Jan, hier is de sneeuw nog niet weg, maar we zien wel een bruine massa tevoorschijn komen en met hier en daar een groene waas.
Er valt in onze tuin nog weinig te wroeten, alles is even nat en drassig, de beek beneden staat vol en heeft nog nooit zo hard gestroomd.
We kunnen nog net door de blubber over het weggetje naar ons huis, het water komt op diverse plaatsen zo de berg uitlopen.
De tuin was gisteren net een zwembad, nu staan er gelukkig nog niet zo veel planten in.
Ik doe al 3 jaar een poging om op de helling achter, wilde en weide bloementjes te krijgen, heb er al kilo's zaad op gestrooid maar we hebben nog niets zien bloeien....de kippen van de buurman leggen wel lekkere eitjes.
Ben wel benieuwd of er onder de sneeuw nog bollen vandaan komen, hebben in het najaar zo'n 500 bollen de grond in gedaan.
Nu schijnt er een heerlijk zonnetje, de sneeuw zal nu wel binnen een paar dagen verdwenen zijn, zodat we ook snel buiten weer aan de slag kunnen.
 
Wij zijn al vanaf vanmorgen vroeg in de tuin bezig (nu even koffie....) en voor de rozen is het nog wel erg vroeg, maar peer, perzik en kers lopen prachtig uit; ook heel veel vaste planten zijn al weer hard aan het groeien (helaas het speenkruid ook....). De narcissen schieten de grond uit en ook daar hebben we de eerste bloemen al van. Ook scilla's, puschkinia's, anemone blanda's en sleutelbloemen bloeien al! En dat op plekken waar tot vier dagen geleden nog sneeuw lag. Inderdaad, HEERLIJK!
 
Weer iets geleerd over Clematis.
We waren gisteren in het tuincentrum en zagen daar een schitterende witbloeiende Clematis (ik weet het niet zeker of ik het goed schrijf, maar de naam was met dubbel i) Amenii? Het is een bladhoudende soort en ruikt heerlijk, lijkt veel op Jasmijn. Volgens de tuinman daar is hij redelijk winterhard, maar bij strenge vorst vriest hij in. De plant komt wel weer op, maar volgens de tuinman bloeit hij dan dat voorjaar niet omdat het een vroegbloeier is. Heeft iemand ervaring met deze Clematis??
 
Vanavond hebben we ruim tweehonderd slakken uit de planten geplukt. Onze hosta's worden finaal opgevreten. Op een plant zaten tweeëndertig slakken! De slakkenkorrels helpen niet meer, nu maar iedere avond op slakkenjacht. Jammer dat ze niet eetbaar zijn, zou een leuke bijverdienste zijn.

20130630_205157.jpg
 
Ja ook potten met bier hebben we geprobeerd helpt goed maar we moeten iets bedenken om de potten . Die iedere avond geleegd moeten worden, op een makkelijke manier steeds in te graven. We denken aan een stuk plastic pijp waar de pot in past zodat we niet steeda de pot in de grond moet graven omdat het gat instort als de pot er uit gehaald wordt. We hebben ook een bord met bier geprobeerd maar dat werkt niet.
 
Vanavond samen met Wim op slakkenjacht gegaan. Zelf heb ik honderdachtenveertig slakken opgeraapt. Wim heeft de zijne niet geteld maar ik denk dat we het aantal nog kunnen verdubbelen. Waar komen al die slakken vandaan? Morgen gewoon weer op jacht.
 
Iets heel anders: ik heb in mei een gele magnolia gezien bij Bauhaus. Was nogal prijzig, heb hem laten staan. Natuurlijk heb ik daar nu spijt van! Mijn vraag is: wie heeft ervaring met een gele magnolia? (winterhard en zo):confused:
 
Tot nu toe heb ik voornamelijk witte en rose/lila magnolia's gezien en een enkele gele. Weet niet of de gele net zo winterhard zijn als zijn witte en roze soortgenoten. De winterhardheid verschilt van streek. Rozen die bij mij invriezen doen het bij een vriendin die op de hoogte van Praag woont, heel goed.
 
Morgen na vijf weken Nederland weer terug naar ons Vlinderhuis. Ik ben ontzettend benieuwd hoe de tuin de hitte heeft doorstaan. In het voorjaar hebben we een hortensia geplant die bloeit op eenjarig hout. Dit zou voor ons een oplossing zijn omdat in de winter de gewone hortensia's invriezen en geen bloemen geven omdat zij op tweejarig hout bloeien. Helaas werd de plant direct al op de proef gesteld bij de gigantische hagelstenen in juni die op een na de knoppen heeft afgebroken.
Ik ben benieuwd of er tuinliefhebbers zijn met deze nieuwe hortensia en of deze inderdaad op eenjarig hout bloeit.
In ieder geval jeuken mijn handen om in de tuin aan de slag te gaan.
 
Waar blijft die voorspelde regen? Het is zo vreselijk droog er valt gewoon niet tegenop te sproeien. De droogte is goed te merken in de borders maar ook bij de bomen. De herfst treedt vroeg in dit jaar, de berken hebben al gele blaadjes en van andere bomen drogen de bladeren uit . Het gras ligt al vol bladeren. Wel een contrast met het voorjaar toen de tuin was overstroomd en er dertig centimeter water stond. Tuinieren is erg frustrerend op deze manier. Zo even mijn hart gelucht
 
Om nog even terug te komen op de slakken:schelpen. De botanische tuinen in Utrecht hebben schelpenpaadjes als buffer tegen de slakken. We hebben nu rondom slak-gevoelige planten schelpen gelegd. Ben heel benieuwd of dit gaat werken.
 
Bovenaan