Tuinen en tuinieren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

bedankt voor de reakties!

rozen heb ik vorig najaar ook geplant! het is hier kleigrond en van mijn rozenleverancier in nederland, www.1000islands.nl kreeg ik het advies, de grond, waar de rozen moesten worden gepoot, 1/2 mtr diep af te graven en er de uitgegraven grond, vermengd met rivierzand, in de verhouding 1/3 zand en 2/3 uitgegraven grond, terug te storten, daar de rozen in te planten, vóór de winter goed af te dekken met mulch en eventueel gevallen sneeuw en in het voorjaar, als de dooi intrad, te bemesten met organische mest.
zo gezegd, zo gedaan!
het resultaat is, dat ondanks de koude winter, met sommige nachten -29° c! alle rozen beginnen uit te lopen.
 
trompetboom

Kees Fijneman heeft gelijk de trompetboom is niet zo vroeg,half mei,
ongeveer. Wij kunnen uit ervaring niet anders zeggen dan dat die het in Tsjechie heel goed doet. Vorig jaar zaten er 21 bloemen in een pracht gezicht. Wel geven we hem ieder voorjaar gedroogde koemest.

Chinto
 
Wat ik mij afvraag is of alleen Lina, Mila en ik zo gek zijn om graag in de Tsjechische aarde te wroeten. Het lijkt mij leuk om hier verhalen te lezen en foto's te zien van andere tuinliefhebbers in Tsjechië.

Bij het surfen op het forum kwam bij tuinen en tuinieren en heb de artikeltjes gelezen, ook ik ben een tuinliefhebber en werk dagelijks wel enige uren in de tuin.
In Nederland vroeger ook maar sinds 1992 in Tsjechië, eerst in de Orlické hory en sinds 1999 in de streek Podzvičinsko en wel in het dorpje Kal u Pecky.
Jaarlijks komen er vrij veel Tsjechen op bezoek om de tuin bekijken, maar als iemand van het forum interesse heeft om langs te komen, Welkom, wel even tevoren een mailtje of berichtje op mijn website, zodat we thuis zijn.

Om een impressie van mijn tuin te krijgen klik hier

Met vriendelijke groet JTMT (Jan)
 
Bij het surfen op het forum kwam bij tuinen en tuinieren en heb de artikeltjes gelezen, ook ik ben een tuinliefhebber en werk dagelijks wel enige uren in de tuin.
In Nederland vroeger ook maar sinds 1992 in Tsjechië, eerst in de Orlické hory en sinds 1999 in de streek Podzvičinsko en wel in het dorpje Kal u Pecky.
Jaarlijks komen er vrij veel Tsjechen op bezoek om de tuin bekijken, maar als iemand van het forum interesse heeft om langs te komen, Welkom, wel even tevoren een mailtje of berichtje op mijn website, zodat we thuis zijn.

Om een impressie van mijn tuin te krijgen klik hier

Met vriendelijke groet JTMT (Jan)

Prachtig wat een mooie tuin, tuinen.
Kostelijk hoor, dat is genieten.
En werken .
 
Tjeetje, wat PRACHTIG.

Woon 35 km van jullie vandaan en kom zekers langs om dit alles te bewonderen.

En................ mochten jullie in omgeving Jicin zijn, kom dan ff een bakkie doen .

Malmug
 
Geweldig zeg, het lijkt wel een park en het gras ziet er zo mooi glad uit zonder onkruid! Misschien maken we wel eens een tochtje die kant uit. Ben erg benieuwd waar je al die stenen (rotsen) vandaan hebt. Doe zelf veel moeitje door te zoeken naar stenen langs bijna onbegaanbare weggetjes en in het bos en als we er een zien, dan stoppen en in de kofferbak. Maar het gaat véél te langzaam!!!

Even over onze rozen (als we in Tsjechie zijn schrijf ik op Wimber), we geven ze regelmatig mest, ze hebben goede grond gekregen en ze worden met compost en dennen takkenafgedekt. De New Dawn's staan er al een jaar of vijf zes maar hebben nu echt een klap gehad, ze lopen inmiddels wel uit op onderste delen van de takken die hier groen zijn, maar op de zwarte delen en zelfs hele zwarte takken, zie ik nog niets.
We hebben een roos die al 15 jaar in de tuin staat en die nergens last van heeft, hij loopt nu dan ook weer als eerste uit.

Onze kleinzoon heeft een baantje bij een rozenkweker en gek genoeg hebben de teer uitziende stekken die we van hem kregen de winter overleefd!!

Onze vroege Clematis heeft volgens mij ook de geest gegeven want de late loopt al uit en de vroege doet niets! Weet iemand waar dit aan kan liggen? Krijgt ook steeds mest en is afgedekt.....?
 
Prachtig ,maar wat een werk om zo iets bij te houden .Ben zelf ook met de tuin bezig maar probeer hem vrijwel onderhoudsvrij aan te leggen door te werken met rotsen grind en veeeeeel worteldoek .Ben zeker het komende jaar nog bezig voordat het uiteindelijke doel bereikt is .
 
Geweldig zeg, het lijkt wel een park en het gras ziet er zo mooi glad uit zonder onkruid! Misschien maken we wel eens een tochtje die kant uit. Ben erg benieuwd waar je al die stenen (rotsen) vandaan hebt. Doe zelf veel moeitje door te zoeken naar stenen langs bijna onbegaanbare weggetjes en in het bos en als we er een zien, dan stoppen en in de kofferbak. Maar het gaat véél te langzaam!!!

Even over onze rozen (als we in Tsjechie zijn schrijf ik op Wimber), we geven ze regelmatig mest, ze hebben goede grond gekregen en ze worden met compost en dennen takkenafgedekt. De New Dawn's staan er al een jaar of vijf zes maar hebben nu echt een klap gehad, ze lopen inmiddels wel uit op onderste delen van de takken die hier groen zijn, maar op de zwarte delen en zelfs hele zwarte takken, zie ik nog niets.
We hebben een roos die al 15 jaar in de tuin staat en die nergens last van heeft, hij loopt nu dan ook weer als eerste uit.

Onze kleinzoon heeft een baantje bij een rozenkweker en gek genoeg hebben de teer uitziende stekken die we van hem kregen de winter overleefd!!

Onze vroege Clematis heeft volgens mij ook de geest gegeven want de late loopt al uit en de vroege doet niets! Weet iemand waar dit aan kan liggen? Krijgt ook steeds mest en is afgedekt.....?

probeer eens: www.in-de-tuin.dds.nl/nl-tuinen/FAQfaq17.htm
 
Geweldig zeg, het lijkt wel een park en het gras ziet er zo mooi glad uit zonder onkruid! Misschien maken we wel eens een tochtje die kant uit. Ben erg benieuwd waar je al die stenen (rotsen) vandaan hebt. Doe zelf veel moeitje door te zoeken naar stenen langs bijna onbegaanbare weggetjes en in het bos en als we er een zien, dan stoppen en in de kofferbak. Maar het gaat véél te langzaam!!!

Even over onze rozen (als we in Tsjechie zijn schrijf ik op Wimber), we geven ze regelmatig mest, ze hebben goede grond gekregen en ze worden met compost en dennen takkenafgedekt. De New Dawn's staan er al een jaar of vijf zes maar hebben nu echt een klap gehad, ze lopen inmiddels wel uit op onderste delen van de takken die hier groen zijn, maar op de zwarte delen en zelfs hele zwarte takken, zie ik nog niets.
We hebben een roos die al 15 jaar in de tuin staat en die nergens last van heeft, hij loopt nu dan ook weer als eerste uit.

Onze kleinzoon heeft een baantje bij een rozenkweker en gek genoeg hebben de teer uitziende stekken die we van hem kregen de winter overleefd!!

Onze vroege Clematis heeft volgens mij ook de geest gegeven want de late loopt al uit en de vroege doet niets! Weet iemand waar dit aan kan liggen? Krijgt ook steeds mest en is afgedekt.....?

Over de clematis, geef hem tot half juni de kans, dat geldt trouwens voor alle planten, wacht met weggooien tot juni, is er dan nog niets, kun je hem wel wegdoen.
Het doodgaan van planten is soms toch onverklaarbaar, ik heb hier en daar lonicera pilata staan, ijzersterke plant wordt door gemeentes gebruikt in openbaar groen en langs de wegen, doen het bij mij veel tegoed groeien eigenlijk te hard, nu zijn er 5 helemaal dood, en nog een paar, die overleven het wel, maar met dode stukken erin.
Maar in juni ga ik ze pas eruit halen.
Het is levend materiaal en de natuur is soms onvoorspelbaar. Lonicera Pilata.JPG hier de lonicera pilata.
Over de rozen is al wat gezegd en een URL gegeven,
De rotsen in mijn tuin, 60a70 ton heb ik uit een steengroeve met vrachtvervoerder laten komen, zou teveel zijn met mijn kofferbak.

Met vriendelijke groet JTMT (Jan)
 
Doen wij ook altijd, is zelfs gebeurd dat een sering het ene jaar dood leek en het jaar daarop uit liep.

Zoals ik al eerder schreef hebben dieven een van onze blauwsparren omgezaagd met de kerst. Ze hebben hierbij het onderste deel van de stam laten staan met nog een aantal takken er aan. Die takken lopen gewoon uit en nu heeft Wim één van die takken opgebonden en we hopen dat hij zo opnieuw de vorm van een spar gaat krijgen. je kunt het altijd proberen toch? Wij zeggen altijd: "Geef het tijd, weggooien kan altijd nog"
 
Eind mei gaan we weer naar Porezaky, ik kijk nu al met angst en beven uit naar het zevenblad, wat zal het weer doorgewoekerd zijn. Met Pasen begon het alweer driftige pogingen te doen om een groeispurt in te zetten. :(
 
Eind mei gaan we weer naar Porezaky, ik kijk nu al mer angst en beven uit naar het zevenblad, wat zal het weer doorgewoekerd zijn. Met Pasen begon het alweer driftige pogingen te doen om een groeispurt in te zetten. :(

Als je het op een milieu vriendelijke manier wilt verwijderen, het is
arbeidsintensief, iedere keer als het ongeveer een centimeter of 3-5 hoog is tot de grond afmaaien, het duurt even maar daar kan het niet tegen en zal afsterven.

Normaal in weidegronden wordt het 2 a 3 keer per jaar gedaan, voer voor de beesten. Dat overleeft hij goed.

Je kunt ook met roundup spuiten en als het in je gras zit na 6 weken omspitten en opnieuw gras zaaien.(maar dat zal geen optie zijn.)
groet JTMT (Jan)
 
Het zevenblad zit niet tussen het gras, maar in de siervoortuin, waar we houtsnippers hebben gestrooid. Dus handmatig uitroeien dan maar!

Ok gewoon in de gaten houden iedere 3-5 cm lang zeer kort afmaaien, bij droog weer duurt wat langer, maar bij vochtig weer wel om de 3 dagen. De wortels putten uit en gaan dood.
Gr Jan
 
images
Ok gewoon in de gaten houden iedere 3-5 cm lang zeer kort afmaaien, bij droog weer duurt wat langer, maar bij vochtig weer wel om de 3 dagen. De wortels putten uit en gaan dood.
Gr Jan
http://www.brienenbeugen.nl/content/pages/ambrogio_robotmaaiers.html


Hier wel aan gedacht?

Gemak dient de mens.
 
Bovenaan