Tuinen en tuinieren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hortensia's hebben we nog helemaal niet geprobeerd, bij ons oude huis in Strazkovice zijn ze bijna allemaal dood gegaan, :( ondanks dat ze de hele winter afgedekt waren.
Lina, je hebt gewoon wat geduld nodig.
De kleine boompjes lijden onder de zware sneeuwval. Ook de kleine berkjes van de buren hebben hun top verloren deze winter. De seringen op de erfafscheiding doen het wel super, ze zijn in een jaar tijd al best gegroeid.
We hebben geduld hoor en wachten af wat er nog opkomt/uitbot.
 
hortensia's zijn maar matig winterhard, met zo'n winter, als we gehad hebben, moet je geluk hebben, als ze overleven! maar even wat anders, de zuurgraad (pH-waarde) van de grond is heel belangrijk! zo moeten rodondendrons een zuurdere grond hebben dan menig andere vaste plant. kalk strooien, is voor zure grond heel slecht, maar voor een mooi gazon, juist weer heel goed! op internet is daar veel over te vinden! google maar eens naar "goede grond voor vaste planten"!
 
Wat het bij ons goed doet zijn de Hydrangea Annabel, lijken op Hortensias', maar kunnen blijkbaar goed tegen de kou.
De narcissen en andere planten momenteel even stil. Het is hier koud en nat.
 
Ook wij hebben een tuin in cz(jaja met woning)Tuin vorig jaar helemaal onkruid vrij gemaakt.Kom je na een tijd terug.Alles weer onkruid!!!! Grrrrrrrrr Ok wie moet onderhouden? onze huismeester is daar denk ik te oud voor, dus ander oplossing zoeken/lijkt me zo mooi om er te komen en alles bloeit etc........Als we er woonden zou ik er zelf voor zorgen maar helaas we wachten tot onze kids eigen weg hebben gevonden
 
Ook wij hebben een tuin in cz(jaja met woning)Tuin vorig jaar helemaal onkruid vrij gemaakt.Kom je na een tijd terug.Alles weer onkruid!!!! Grrrrrrrrr Ok wie moet onderhouden? onze huismeester is daar denk ik te oud voor, dus ander oplossing zoeken/lijkt me zo mooi om er te komen en alles bloeit etc........Als we er woonden zou ik er zelf voor zorgen maar helaas we wachten tot onze kids eigen weg hebben gevonden



Eigenhandig onkruid bestrijden is een behoorlijke klus.
U kunt het onkruid krabben, wieden of schoffelen, bodembedekkers planten, de bodem met schors bedekken of een combinatie van die manieren toepassen. Maar u weet uit eigen ervaring dat onkruid altijd weer de kop opsteekt.

Met Clear-up van Bayer Garden verwijdert u onkruid veilig en grondig!
 
wie heeft ervaring met de catalpa (trompetboom)

ik heb najaar 2009, 5 catalpa-boompjes geplant, uit een container, maar nu lopen deze nog niet uit!! ofschoon de site over catalpa beweerd, dat de catalpa goed winterhard is. heel graag advies/reakties.
 
Geen idee. Maar het is hier kouder dan winterhard! Sommige van mijn rozen krijgen nu rode puntjes waar ze gaan uitlopen, maar een aantal zien er erg dood uit. Ik heb me voorgenomen geen rozen meer te planten, ze doen het een paar jaar goed en als er dan weer zo'n koude winter komt, is het over! Eén New Dawn loopt uit, de andere doet niets.
 
Geen idee. Maar het is hier kouder dan winterhard! Sommige van mijn rozen krijgen nu rode puntjes waar ze gaan uitlopen, maar een aantal zien er erg dood uit. Ik heb me voorgenomen geen rozen meer te planten, ze doen het een paar jaar goed en als er dan weer zo'n koude winter komt, is het over! Eén New Dawn loopt uit, de andere doet niets.


Heb je er wel goede voeding voor rozen in de bovenlaag gestrooid?

Het beste bij het uitlopen, en in het hoog seizoen, voor dit type roos.

In in klei of leem gepoot om vocht vast te houden?
 
Bovenaan