Tuinen en tuinieren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat ik mij afvraag is of alleen Lina, Mila en ik zo gek zijn om graag in de Tsjechische aarde te wroeten. Het lijkt mij leuk om hier verhalen te lezen en foto's te zien van andere tuinliefhebbers in Tsjechië.
 
Wij hebben een tuin van 2400 vierkante meter die we in drie delen hebben opgesplits. Het eerste deel is rondom het huis en is in het voorjaar en zomer een zee van bloemen. Rondom borders in het grasveld tegen het huis en tegen het hek. We houden van een romantische tuin met rozenbogen begroeid met Rozen en Clematis, blauwe regen enz. Dan hebben we een prieel-achtig hoekje gemaakt bij de waterput en een zitje bij de hoge sparren. In de tweede tuin is het zwembad en dit deel is afgescheiden door een hek zodat de kleine kinderen er niet bij kunnen komen. In deze tuin hebben wij bloeiende struiken afgewisseld met coniferen langs het hek. Daarvoor een border met hosta's en daglelie's. Aan de andere kant ook bloeiende struiken en daarvoor een tulpenboom, jasmijn, nou ja genoeg te zien en te ruiken. Trots ben ik op het stekje van de yuka die ik van mijn zwager kreeg en die twee jaar geleden voor het eerst heeft gebloeid. Het is nu een giga plant geworden en we hopen dat hij dit jaar weer gaat bloeien. Dan de derde tuin, dat is de grootste en was 10 jaar geleden nog een veld. Nu grasveld met fruitbomen, bessenstruiken en moestuin met ondermeer heerlijke aardbeien. En natuurlijk ook hier weer langs de zoom van de tuin bloeiende struiken en sparren, dennen en coniferen. Wij zijn gek op ons parijdijsje en kijken al weer uit naar maart om de tuin onder handen te nemen.
 
Berendse waar ik dan weer benieuwd naar ben, is op welke grond staan de planten?

Ik bedoel dan: is het klei of zand of rotsachtig?

Is het op de vlakte of in een dorp, veel wind of beschut.

Heb je de planten uit Nederland meegenomen of in Tsjechië gekocht?

Ik heb namelijk al eens coniferen zien staan op kleigrond, maar het is eigenlijk een plant voor zandgronden(arme grond)

Gebruik je mestkorrels?

Gezien de foto doen de planten (Hosta)het uitstekend.
 
tuin

wat een mooie tuin ik ben jalours...:ja::ja:
we wonen midden in de natuur en alles wat wij in de grond stoppen word opgegeten door de herten.
dus wij hebben een bosmaaier tuin.......als we aankomen is het vroummm vroummm en we kunnen in de tuin zitten

groet Loek
 
Wat ik mij afvraag is of alleen Lina, Mila en ik zo gek zijn om graag in de Tsjechische aarde te wroeten.
:lmfao: Mijn tuinkunsten zijn helemaal niets vergeleken met die van jou Carla, en zal het ook nooit worden. De tijd en liefde en vooral ook je kundigheid die jij (jullie) in je tuin steekt is geweldig. En dat zie je ook aan jullie tuin, het is prachtig! Wij houden het simpel, omdat we van simpel houden, maar natuurlijk het meest vanwege het onderhoud en de tijd die dat gaat vergen. We hebben dit jaar wel veel aan de tuin gedaan om het te egaliseren, inmiddels een aardig grasveld ( met onkruid ertussen, maar dat vinden we prima) kunnen creëren en wat boompjes geplant, maar dat was het dan ook wel. De pinussen hebben al scheef gehangen, een aardige storm deze zomer was daar debet aan, maar vooral ook omdat we ze niet vast hadden gezet. De top uit de rode beuk is er ook uit, door dezelfde storm. De fruitboompjes van Jan en Akkelien hebben het zwaar omdat ze zijn aangevreten door wild. En ondanks de korrels zijn de kleine hostas opgegeten door de slakken. :oeps: Hoezo groene vingers? ;) Ik zal nog wel wat fotootjes plaatsen tzt.
 

Marcel

Moderator
onze grond is 2400 m2. als we de opp van het huis + terras +parkaarplaats eraf halen, houden we nog steeds zo'n 2000m2 over.
hierop staat een tiental fruitbomen en verder wat struikjes en gras, veel gras. we zijn er te weinig om er echt een fraaie onderhouden tuin van te maken (helaas).
zevenblad groeit er dus in overvloed. er waren ook wel brandnetelhaarden, maar die zijn omzeep geholpen met Garlon E.
 
Wij hebben kleigrond en in het voorjaar is de grond erg drassig. De coniferen doen het prima en we geven gedroogde koemest, 12-10-18 en natuurkalk en natuurlijk kompost van de komposthoop.
Ook bij ons zijn planten verdwenen, je hebt even tijd nodig om te kijken wat er wel en niet kan in je tuin. Sommige planten die ik in Nederland kocht hadden het etiket "winter hard", maar 20 graden onder nul konden ze niet aan.

Lina wat zonde van de rode beuk, maar hij gaat wel weer een nieuwe top ontwikkelen en vaak is het juist leuk als een boom een wat grillige vorm heeft.

Wij hebben in de eerste jaren ook last gehad van herten die de jonge aanplant aanvraten, wij hebben toen een hek geplaatst.
Wim heeft in het begin een paaltje bij de jonge bomen gezet en met een brede reep oud zeil de stam van de boom vastgezet aan de paal, onze fruitbomen staan ondanks de wind goed recht. Verder heeft hij een koker van kippengaas om de stam en paal gemaakt zodat de herten er niet bij konden.
 
ons "tuintje" is uitstekend geschikt om er een tent of caravan neer te zetten, water en elektra buiten, en och........ als je er dan toch staat..............:slapen:
909827.jpg
 
blanco regels verwijderd

Ook wij zijn gezegend met een tuin.

Voortuin, zijtuinen, achtertuin.

Gras, veel gras.
Oh wat haat ik dat gras.
Bij aankomst de motormaaier starten en als een debiel van links naar rechts lopen en omgekeerd.
En maar lopen, gras opvangen, in kruiwagen, de berg oplopen, gras eruit kieperen en weer opnieuw beginnen.
Waarom, oh waarom is dit lot mij beschoren?
En overal kunnen de mollen naar boven komen.
Vele kilometers in de omtrek.
Maar natuurlijk uitgerekend komen ze lucht happen in mijn pas geschoren grasperkie.
Wie oh wie deed mij dit aan?
Langzaam, heel langzaam is het beeld aan het veranderen.
Vele vrienden veranderen constant de tuin in Nederland en dan kom ik langs om de planten eruit te scheppen.
Doe ze in een vuilniszak en neem ze mee naar Tsjechie.
Ik plant ze ongeacht het jaargetijde en voila: ze doen het.
Beetje bij beetje schep ik het verdoemde gras weg en voorzie de tuin van vaste planten.
Veel bodembedekkers tegen het onkruid, hier en daar een bloeiertje en zo rotzooit heer Kukel in zijn tuin.
Een mooi terras gelardeerd met een stoere tafel en banken (home made)
Waarop gezeten kan worden om een overheerlijke pivo te drinken en een machtig mooi maal tot je te nemen.
Aan het schitterende uitzicht hoeft niets gedaan te worden.

Onze tuin, het paradijs op aarde!
 
Wij hebben voor een piepklein tuintje, maar wanneer dit vol met zevenblad staat, lijktie ineens veeeel groter!

Rond het huis en achter het huis hebben we wel een grote tuin. Veelal gras en coniferen. Dit jaar gaan we rozen en bessenstruiken planten.
 

Bijlagen

  • DSCF0285.JPG
    DSCF0285.JPG
    117,7 KB · Bekeken: 6
Oh ja, ik vergat nog te vertellen dat ik een muurtje heb gemaakt van opeen gestapelde stenen.
Op een grotere steen heb ik op de vlakke kant het woord "klaagmuur" in geslepen en de letters met bloedrode verf ingevuld.
Want er zijn mensen die altijd wat te klagen hebben.
Nu hoeven ze alleen maar naar buiten te lopen en....................
 
Wat heeft men in Tsjechië nu nog te klagen? Maar leuk bedacht Kukel. Misschien een fotootje?

Jullie (voor-?)tuintje CP ziet er leuk en gemakkelijk in onderhoud uit, maar schijn bedriegt dus vanwege het zevenblad?
 
Dank je,

en tussen de stenen hebben we rotsplantjes gedaan, ben zo benieuwd hoe alles er komend voorjaar bij zal staan! de kruiwagen zit vol met bloembollen en op de vensterbanken komen hele brede plantenbakken. Maar wel met een hekwerk vastgezet, anders kiepen ze zo naar voren!
 
De beste ontspanning, heerlijk wroeten in de grond, ik doe niets liever. Ik heb bloemen, bloemen en nog eens bloemen. Niet alleen in de tuin, maar ook in huis, het hotel, op kantoor en quaafmetingen, ik kan nog jaren vooruit, nu een kleine hectare beplant, zeg elk jaar dat ik struiken ga planten en dat het echt groot genoeg is, maar jah. Kan het niet laten, het is een verslaving...en oh wat is het mooi, wanneer alles in bloei staat.
 
Ik hou ook van mooie bloemen en een mooie tuin is voor mij super, maar als je niet elke dag in Tsjechië ben is het in een mum van tijd een wildernis, en alles door een andere te laten doen is korstbaar, ik heb gekozen om de gehele tuin te voorzien van gras, wel heb ik van huis wat noten en kastanjer bomen mee genomen en hoop in de toekomst te kunnen oosten.
Als ik wil genieten! Ga ik de vrije natuur in , in Tsjechië is dat echt super
 
Wij hebben dezelfde mening als ArieCZ. We hebben in Nederland al een tuin die onderhoud vraagt. Dus in Tsjechië alleen gras en wat bomen. Minimaal onderhoud en maximaal genieten ! :top:
 
Bij ons doen ze het prima, in de grond en in de bakken.
We hebben nl. een oud zuurkoolvat gevonden op een van de zolders en dat gebruiken we afwisselend voor de bollen en daarna gaan de geraniums er in!:top:
 
Bovenaan