Tuinen en tuinieren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Prachtig al die foto´s en ideeen. Maar wanneer onze tuin er uit ziet zoals op de foto´s dan kun je begrijpen dat het haast onmogelijk is om een mooi gazonnetje te krijgen.
 

Bijlagen

  • PICT0011.jpg
    PICT0011.jpg
    115,1 KB · Bekeken: 6
  • PICT0369.jpg
    PICT0369.jpg
    131,9 KB · Bekeken: 7
  • PICT0307.jpg
    PICT0307.jpg
    75 KB · Bekeken: 6
Op de foto's lijkt ons grasveld heel wat, maar als ons "gazonnetje" hoger wordt dan 10cm zie je ineens ook dat het vol staat met onkruid hoor Ben en lijkt het op dat van jullie. Bovendien zie je ook nog eens waar het oude stugge gras regeert en het frisgroene nieuwe gras staat met grote plukken ertussen. :D Wij hebben slechts de kale plekken gezaaid, maar zijn dik tevreden zo.
Regelmatig kort maaien helpt ook om het onkruid uiteindelijk tegen te gaan, maar dan zul je ook regelmatig in Tsjechië moeten zijn.
 
met maaien ben ik twee dagen bezig (tuintrekker), maar toch speel ik met de gedachte om geitjes het werk te laten doen. ondanks de Q-koortsepidemie!

Ik `loop´ met het idee om de buurman te vragen om een paar van zijn schapen bij ons rond te laten hobbelen. We zijn echter bang dat de jonge aanplant dan ook wordt opgegeten en om daar overal gaas omheen te zetten trekt ons niet.
 

kuurgast

Donateur
Als ik in het najaar in Tsjechië ben dan zijn ze bezig met de tuinen winterklaar te maken.
Zo wordt er met wat hout een soort driehoek frame gemaakt over de kleinere struiken zoals rodondendrons.Dat is ter bescherming voor de sneeuw dat ze niet beschadigen.
In NL heb ik dit nooit gezien en nu hebben we deze winter wel veel sneeuw.
Zullen de planten hier dan veel schade daardoor krijgen?:denk:
 
Grote coniferen kunnen door de sneeuw uit elkaar buigen of breken. Daarom worden ze in Tsjechie in de herfst met touw dicht gebonden. Wij doen compost over de wortels van planten en leggen daar ook nog eens sparrentakken op tegten de vorst. Sommige planten pakken wij in met vliesdoek of bobbeltjes plastic. Maar bij min 28 is er geen houwen aan, dan maar hopen dat de plant niet teveel wind vangt of tegen een muur staat die hem beschermt, want o.a. rozen vriezen kapot bij deze extrema kou.
 
Frambozenplanten groeien als onkruid. Nieuwe planten groeien op wortels. Het is dus belangrijk om zowel de frambozenplanten te verwijderen, als het wortelstelsel.

Je kunt de frambozenplanten in dichte emmers ingraven, de plant die vruchten gegeven heeft verwijderen en in het voorjaar krijg je weer nieuwe, en ze kruipen niet meer door de hele tuin!
 
Hebben jullie ook zo'n zin in de lente?

Er ligt nu vast nog sneeuw maar ik ben benieuwd of er al sneeuwklokjes staan en ik popel om de eerste groene puntjes van de narcissen in onze tuin te zien opkomen.
In april is het weer zo ver, dan kunnen we een maand lang in de aarde van onze tuin wroeten.
De dahlia's moeten worden gepoot, rozen gesnoeid, planten afsteken of scheuren om nieuwe stekken te krijgen en natuurlijk voorzaaien.
En dan het gras maaien en de randen afsteken, onkruid wieden, dus hard werken: lekker!
 
Voor de liefhebber: vandaag bij de Lidl rozen gekocht voor 1,45 euro. Er zijn struikrozen en klimrozen in alle kleuren. We hebben in het verleden ook rozen en fruitstuikjes bij Lidl gekocht evenals vaste planten in plasticbakjes en alles doet het prima!
 
Ook bij de Lidl in Tsjechië zijn ze in de aanbieding : de rozen zijn hier Kc. 32,90 per stuk. Afgelopen week ook fruitbomen en klimplanten gekocht.
Planten lukt nog niet, dus ik heb ze in wat grotere potten geplant. Nog even wachten tot de temperaturen omhoog gaan.
 
het kan zijn, dat de lente zich in nederland al aankondigt, maar hier is "ie" nog ver te zoeken! als ik de weersverwachting mag geloven, wordt er hier met pasen nog een elf-steden-tocht gereden (b.w.v.s)!:confused:
 
planten en bomen

Wist u dat je via het postorderbedrijf Bakker in Hillegom planten etc. kunt bestellen en in Tsjechie kunt laten leveren voor dezelfde bezorgkosten als in Nederland.

Barend
 
vrachtwagen grind

Ik heb een paar keer het gras bij het het huis gemaaid en daar was ik dan 3 dagen mee bezig:tong::kwaad: .
Zagen we bij de dagbouwmijn in Susice allemaal gedelft grijs steen liggen in diverse groottes .
50 ton van het spul besteld [kostte helemaal niks ] worteldoek over het gras ,grind erover,wat bamboe [doet het goed in de Cz ],rotsplantjes wat grote keien en .......klaar is de rotstuin .
Deze zomer gaan de granieten troggen die beneden in de stallen stonden de tuin in plantje erin en de [bijna] onderhoudsvrije tuin is een feit:dank2:
 
Zag vanavond het weerbericht: In Nederland wordt het lente!
Nu maar hopen dat dit ook in Tsjechië het geval is. Over twee weken gaan we weer en dan willen we in de tuin wroeten, koffie drinken in het prieeltje en als het kan een zonnetje er bij. Tsja en al is de zomer dan nog een eindje weg, ook het zwembad moet klaargemaakt na zijn winterslaap.
 
Bovenaan