Tuinen en tuinieren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De beste ontspanning, heerlijk wroeten in de grond, ik doe niets liever. Ik heb bloemen, bloemen en nog eens bloemen. Niet alleen in de tuin, maar ook in huis, het hotel, op kantoor en quaafmetingen, ik kan nog jaren vooruit, nu een kleine hectare beplant, zeg elk jaar dat ik struiken ga planten en dat het echt groot genoeg is, maar jah. Kan het niet laten, het is een verslaving...en oh wat is het mooi, wanneer alles in bloei staat.

Tsjechie_2009_Nancy_border1078.jpg


En Nancy, jullie kostelijke border, Heel natuurlijk.
Met een oude stam en wat plantjes kun je heerlijk combineren.
Een lust voor het oog, om iedereen van mee te laten genieten.
 
Ik heb ervaring met bloembollen.
En met muizen.
Die vreten ze op.
De bloembollen eten de muizen op, grapje.
Niet bij ons gelukt dus, inderdaad vreten de muizen de bollen op.

Groet.
 
Narcissen zijn "giftig" en worden - normaliter - niet opgegeten. Onder de tulpen hebben wij vorig jaar eerst gronddoek gedaan en de tulpen in een bollenmandje geplaatst. Resultaat was 100% bloei en niets opgegeten. Tegen vraat van muizen hebben wij om de meeste borders deze zomer groene plastic rolborder ingegraven (van 20 cm. hoog, te verkrijgen bij elke tuinart. zaak in Tsjechie en in Nederland). Verder heb ik dit najaar alles met verdroogd blad en dennetakken afgedekt tegen eventuele zware vorst.
Vorig jaar was onze eerste echte winter in Tsjechie en van mijn oude nederlandse bollen - akonieten scilla's, sneeuwklokjes, crocussen, tulpen, boshyacinthen, blanda's, narcissen etc - is eigenlijk alles opgekomen en heeft gebloeid.
Bijna al mijn vaste planten hebben het ook overleefd en zijn vorig voorjaar/zomer zo uitbundig gaan groeien, dat er al een aantal tuimen hier in de omgeving met "Nederlandse" vaste planten zijn verrijkt.
We genieten nu van de winter maar kunnen haast niet wachten op het voorjaar om te kijken hoe het er dan weer uit zal zien, waarbij gezegd, dat succes niet verzekerd is.
 
De narcissen doen het bij ons prima. Tulpen en andere bollen worden inderdaad opgevreten door muizen, een bollenmandje van het tuincentrum, of fijn kippengaas om de bollen biedt uitkomst.

Toen wij nog allebei werkten en 4x per jaar op vakantie naar onze tuin konden gaan, hadden wij ook een makkelijke tuin. Gras, fruitbomen, dennen,sparren,coniferen en bloeiende struiken gaven uitgezocht op bloeitijd en kleur in najaar en winter gaven opns heel veel plezier. Toen we stopten met werken (nou ja stopten...) hebben we borders aangelegd met vaste planten. Genieten kan je altijd van je tuin en als je geen tijd hebt maak jer toch een wilde tuin van?
 
Bloembollen in de grond gaan bij mij goed, alleen de bloembollen die ik in bloembakken, potten heb worden door de muizen opgevreten.... ook al doe ik er gaas over, dek ik ze af, alles geprobeerd. Uiteindelijk resultaat geen bloembollen meer in de bakken.
 
Voor het huis staat een wig, bestaande uit 3 stammen.
Een ervan heb ik omgezaagd.
Kukelin heeft er gaten in gehakt, de stam op stenen gelegd en de gaten gevuld met wat plantjes.
Weinig investeren en veel terug krijgen.
Voor de wilgentakken heeft mijn dochter een goede bestemming gevonden.
Ze heeft een aantal houten palen in de grond geslagen en de takken daar horizontaal ingeklemd zodat je een hele natuurlijke scheiding met andermand perceel verkrijgt.
Leuk gedaan, dochter.
 

Bijlagen

  • IMG_3723.JPG
    IMG_3723.JPG
    330,8 KB · Bekeken: 12
Voor het huis staat een wig, bestaande uit 3 stammen.

Een ervan heb ik omgezaagd.

Kukelin heeft er gaten in gehakt, de stam op stenen gelegd en de gaten gevuld met wat plantjes.

Weinig investeren en veel terug krijgen.

Voor de wilgentakken heeft mijn dochter een goede bestemming gevonden.

Ze heeft een aantal houten palen in de grond geslagen en de takken daar horizontaal ingeklemd zodat je een hele natuurlijke scheiding met andermand perceel verkrijgt.

Leuk gedaan, dochter.


Goed gedaan Kukel en gezin.
Er zijn veel natuurlijke materialen te gebruiken zonder dat het geld kost.
En energie is bijna gratis.
En het resultaat mag er zijn.
 
Onze tuin in Tsjechie is groot en ligt tegen een bos aan, heuvelachtig én op hoogte, dus veel wind. En dan die frambrozenstruiken. Heerlijk als ze vruchten dragen (mmm.. lekker vers fruitje) maar verder wel heel lastig. Wie heeft er ervaring met het (definitief) verwijderen ervan? En hoe krijg je ook al weer brandnetels op 'biologische' wijze weg?
 
Wie heeft er ervaring met het (definitief) verwijderen ervan? En hoe krijg je ook al weer brandnetels op 'biologische' wijze weg?

Frambozenplanten groeien als onkruid. Nieuwe planten groeien op wortels. Het is dus belangrijk om zowel de frambozenplanten te verwijderen, als het wortelstelsel.

Overgiet brandnetel met kokend water (of pure azijn). Het zou daarna makkelijk weg te halen zijn.
 
Ja de tuin nu prachtig wit van de sneeuw een genot om naar te kijken.Maar inderdaad zou ik ook wel weer heerlijk met mijn handen in de aarde willen om het voorjaar in te luiden met nieuwe zaailingen :confused:maar nee zo ver is het jammer genoeg nog niet .Afgelopen voorjaar hebben we onze schuine hellingen met rots stenen gelegd en de tulpen bollen zijn er mooi in op gekomen.Voor in de tuin narcissen en die deden het ook mooi voor het tweede jaar. Twee jaar geleden hadden we allemaal coniferen geplant als afscheiding voor het zwembad maar die waren goed kaal gegeten door de herten en konijnen :slik:dus afgelopen jaar een flink hek om de tuin en nu maar afwachten hoe de boompjes nu door de winter komen.
 

Bijlagen

  • www.tsjechievakanties.com tuin 004.jpg
    www.tsjechievakanties.com tuin 004.jpg
    107,1 KB · Bekeken: 8
  • www.tsjechievakantie.com tuin 002.jpg
    www.tsjechievakantie.com tuin 002.jpg
    91,9 KB · Bekeken: 15
Kukel schreef:
Weinig investeren en veel terug krijgen.
Voor de wilgentakken heeft mijn dochter een goede bestemming gevonden.
Ze heeft een aantal houten palen in de grond geslagen en de takken daar horizontaal ingeklemd zodat je een hele natuurlijke scheiding met andermand perceel verkrijgt.

Het zou een mooie natuurlijke oplossing zijn Coos.

Hoe hoog kan een hert springen?
 
Mooi tuin Coosnaampje en wat een origineel prieel. Zijn er nog meer mensen met foto"s?

Een hele mooie Coosnaampje! De foto is wat klein, groeit er iets aan/langs de stokken zodat je in de zomer bescherming hebt tegen de zon?

april 2009.jpg juli 2009.jpg
Foto boven is van Pasen 2009, we hebben de grond geëgaliseerd, graszaad gezaaid en wat bomen geplant. De twee bolesdoorns hadden we in 2008 al gepoot. De tweede foto is van afgelopen juli, ziet er toch alweer heel anders uit met gras.

juni 2007.jpg juli 2009 (2).jpg
Links in de zomer van 2007 hoe het was zonder huis en tuin,
rechts is de achterkant met een afscheiding van seringenstruiken.
Rondom het huis hebben we een verhoging aan laten leggen om het hoogteverschil op te vangen. Hier komt een terras op en aan de blinde muur zit inmiddels al een carport maar die staat niet op de foto.
 
Bovenaan