Tuinen en tuinieren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het is nu echt lente! De narcissen in onze tuin staan dik in de knop en overal komen de planten op. De rozen zien er helaas niet best uit, toch te koud geweest vrees ik. Opvallend is dat de klimroos New Down, de strenge winters hier het beste doorstaat. Ook zijn er deze winter weer een aantal planten verdwenen. Ik hoop dat ze alsnog op komen maar....(zucht). Helaas is onze rozenboog in oktober bezweken onder de sneeuw. Omdat de klimplanten hun blad nog niet hadden laten vallen, was de vracht sneeuw zo vroeg in het jaar te veel voor de oude rozenboog. Wim werkt nu aan een nieuwe boog, zij het dat het er meer uitziet als een flinke pergola van stevige houten balken, zonder de romantische bogen. De klimroos hebben we tot een meter boven de grond gesnoeid, het schijnt dat het goed is om dit af en toe te doen. Om de kale plekken op te vrolijken heb ik optimistisch geraniums gekocht en in bakken gezet, te vroeg. Vannacht heeft het gevroren en de planten zien er niet al te goed uit. Morgen wordt het 17 graden, dus weer aan het werk! Het liefst zou ik meteen de dahlia's en andere zomer knollen in de grond stoppen, maar ik wacht nu toch maar even.
Groeten Carla (C.Berendse)
 
jammer van die geraniums, carla! geheugensteuntje? in de periode van 11 - 15 mei, vallen de naamdagen van katholieke heiligen, ook wel IJSHEILIGEN genoemd (in tsjechie Ledoví muži), volgens "bartje", zou het na deze ijsheiligen niet meer gaan vriezen en kunnen planten als geraniums en zaden b.v. als sla- snij- en tuinbonen geplant worden! (maarja, ik ben bartje niet!)
 
Dat zei mijn schoonvader ook altijd pas plantjes zetten na de ijsheiligen.
Meestal houden wij ons daar aan.
Wij hebben in Dolni Lanov met de herftsvakantie (sept. 2009) knolletjes in de grond gedaan we zijn dan ook heel benieuwd of er iets uitkomt. Het kan ook heel goed zijn dat de muizen ze hebben opgegeten.
 
Rodondendrons doen het over het algemeen prima in Tsjechië. Als ze klein zijn inderdaad de wortels beschermen, kan ook met compost. Later hoeft dat niet meer. In onze rodondendrons zitten al dikke knoppen, de natuur staat echt op springen!
 
Onze kleine rodo's ook, ik dacht dat ze dood waren maar dat is gelukkig niet zo. Wat ik me dus afvraag waarom ze zowel s'zomer als s'winter geen mooie groene kleur hebben? :denk: Ze zien er uit alsof ze op streven na dood zijn. :lmfao: Te droog, te koud bij ons op de heuvel?
 
Nee camyl, deze site ken ik niet. Ze hebben de juiste grond, dus dat kan het niet zijn.
We zullen zien hoe ze zich dit voorjaar ontwikkelen, als het niet gaat bij ons dan geven we ze weg aan iemand die minder koud "woont" in Tsjechië.
 
Lina, je hebt gewoon wat geduld nodig. De eerste paar jaar doen planten het hier vaak niet echt goed, het is alsof ze wegkwijnen. Wij denken dat dit komt omdat het groeisiezoen hier veel korter is en ze daarom meer tijd nodig hebben om te wortelen (aarden) en misschien ligt het aan de grond, wie zal het zeggen. Het valt ons op dat na een jaar of drie, vier, niets doen de struiken opeens als een tierelier gaan groeien. Hoewel ik een jasmeijn heb staan die al zo'n vier jaar staat te verpieteren, nieuw scheutje er bij, oud takje er af. Hij is in al die tijd nog geen centimeter gegroeid! Maar wij laten alles staan, je kan het er altijd nog uitspitten als het echt niet gaat! En ik weet zeker dat de jasmijn dit jaar gaat groeien.
 

Vodnik

† In Memoriam
De eerste jaren hadden de rodedonders het even moeilijk om aan de tsjechische grond te wennen maar inmiddels lukt het aardig. Ik had m'n buurvrouw Danuska gevraagd regelmatig een woordje met ze te wisselen, maar ja, die tsjechische taal hé!
 
Bovenaan