Tsjechische gebruiken met Kerst

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Vanmiddag was er in Trutnov een speciale activiteit.

Op het Krakonošovo náměstí werden om 14h40 honderden blauwe ballonnen opgelaten in het kader van het project "Engelse kerst met Jezus"; een van de activiteiten die gericht zijn op het versterken van het Tsjechische Kerstfeest en de Tsjechische tradities, de onderlinge solidariteit en de vreugde van het geven van geschenkjes.
 

Bijlagen

  • truttnov 9-12.jpg
    truttnov 9-12.jpg
    76,9 KB · Bekeken: 7
Mijn indruk is dat er jaarlijks steeds meer mensen in de kerk komen de vierëntwintigste december. Ze zoeken elkaars nabijheid, denk ik. Even weg van al dat geploeter. Het moet wel een beetje "show" zijn. Ballonen oplaten, samen kerstliederen zingen, in kerkjes komen die verder nooit open zijn.
 
Ik was een beetje verbaasd dat de kerken nooit open zijn.

Bijna elke kerk die ik tegen kom wil ik zien.

Gewoon uit interesse.

En de meeste zijn open.

Soms kom je niet verder dan het voorportaal maar door de getraliede deuren heb je een goed zicht in de kerk.

Groet van Kukel die heeeeeeeel in de verte kerstmis ziet aankomen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Op het Krakonošovo náměstí werden honderden blauwe ballonnen opgelaten in het kader van het project "Tsjechische kerst met Jezus"; een van de activiteiten die gericht zijn op... de Tsjechische tradities...

Ten eerste stond er een foutje in het bericht: Het moet zijn Tsjeschische kerst en niet Engelse...

Verder was het een nationaal gebeuren want in niet minder dan 268 plaatsen, ook op het Praagse Staroměstského náměstí, werden blauwe ballonnen opgelaten. Precies om 15h40 werden de 188000 ballonnen los gelaten. Meer dan 10000 mensen hebben een petitie ondertekend voor het behoud van hun Ježíšek en andere kersttradities.
De petitie werd gestart door een groep studenten die vrezen dat Tsjechische kinderen meer de figuur van Santa Claus worden opgedrongen, die echter geen traditie is in dit land.

novinky.cz

149945-article-rzpmw.jpg
 
Geweldig dat de Tsjechen hun eigen tradities willen behouden. Applaus! Alles waait over uit Amerika en europa staat te trappelen om deze kitsch over te nemen. Het verschrikkelijke nep kerstfeest en de coca colaman. Kunnen we in Nederland ook een protest houden tegen de kerstman? Hij kan niet in de schaduw staan van de Nederlandse traditie: Sinterklaas.
 
Nee. Die keuze heb ik al gemaakt. Wij hebben Sinterklaas gevierd met pakjes en alles wat er bij hoort. Kerst wordt gewoon gevierd zoals wij dat al jaren doen in aloude familietraditie zonder pakjes onder de boom. Ik sta achter de Tsjechen die voor hun tradities gaan. Prima! Laten we alsjeblieft onze identiteit bewaren. Ieder land is uniek, maak daar alsjeblieft geen eenheidsworst van.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Bethlehem vredeslicht in Praag aangekomen

Vrijdagavond brachten padvinders het vredeslicht, Betlémské světlo, vanuit Wenen naar Praag. Het waren kardinaal Miloslav Vlk en de echtgenote van de Tsjechische president, Livia Klausová, die het symbolische licht in de St Vituskathedraal van de scouts overnamen. Tot op Kerstavond kan men het licht in de kathedraal zelf gaan halen. Vandaag reed de ganse namiddag een speciaal tramstel, met het vredeslicht, op verschillende routes door gans Praag. Op diverse halteplaatsen konden de Pragenaars hun zelf meegebrachte lantaarns en kaarsen aansteken. De Tsjechische spoorweg bracht het licht inmiddels met 14 sneltreinen in alle delen van het land.

idnes.cz

betlemskesvetlo.cz
 

Bijlagen

  • vredeslicht.jpg
    vredeslicht.jpg
    325,9 KB · Bekeken: 4

Freddy2005

† In Memoriam
Nog een traditie gevonden in Praag.

Daags voor kerstmis wordt door de burgemeester van Praag vissoep aangeboden aan het publiek. Rond 11 uur gingen, naar jaarlijkse traditie op het Staroměstské náměstí, honderden liefhebbers aanschuiven voor een bord vissoep. Het is de burgemeester die deze normaal met zijn helpers uitdeelt. Burgemeester Pavel Bém, die op vakantie is, waarschijnlijk in de Antarctische wateren, werd echter vervangen door zijn vrouw en twee zonen. Ook oud-burgemeester Jan Koukal was erbij. Tussen het publiek ook een bijna onherkenbare premier Mirek Topolánek. In sportieve kleding en met de wandelwagen met zijn jongste zoon kwam hij kort een groet brengen aan de collega's om terug onopvallend tussen het publiek te verdwijnen.

novinky.cz

151494-article-er4p2.jpg


151498-article-jbdyn.jpg
 
Bovenaan