Tsjechische gebruiken met Kerst

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Waar komt die traditie vandaan?

Is de vissoep oorspronkelijk voor de armen bedoeld?

De restjes vis van de rijken een dag later soep van gemaakt.

Weet je het Freddy?

Prettige dagen toegewenst.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Waar komt die traditie vandaan?
Pavel Bém zou alvast de vorige zes jaar steeds present geweest zijn om aan de verdeling mee te helpen.

Is de vissoep oorspronkelijk voor de armen bedoeld?

De restjes vis van de rijken een dag later soep van gemaakt.
Die soep wordt waarschijnlijk gemaakt van de restjes van de dagen ervoor verkochte karpers op diverse plaatsen in de stad. Ik heb nog gevonden dat er een kwart meer was dan vorig jaar en dat er 2500 porties beschikbaar waren. Verder dat er ook op Kampa een verdeling plaats vond.

Ook is er een videoreportage van ct24: http://www.ct24.cz/domaci/39965-na-staromestskem-namesti-se-rozdavala-tradicni-rybi-polevka/video/
 
Nee hoor, ik heb het zelf gezien in Svitavy op het plein en ook bij de grote supermarkten, daar stond zelfs aangegeven welke dagen ze aanwezig waren. Ik denk alleen dat ze snel uitverkocht waren want ze hebben maar eventjes gestaan en het liep daar storm.
 
Ook in Frydlant was een speciaal verkooppunt opgericht. Het was er ongekend druk. Zelf durfden we ons er nog niet aan te wagen.
Ook in de kleine plaatselijke dorpswinkel was het mogelijk karper te bestellen.
We durfden het zelf niet aan. Wel hebben we mogen ruiken en kijken naar de bereiding van de vissoep bij een van onze buren.
Helaas geen plaatjes geschoten.


:zwaai:Hilde
 
Nog wat kersttradities:

De mannen die zich op kerstavond met honing insmeren worden in het nieuwe jaar door iedereen aardig gevonden.

Een appel doormidden snijden en als je mooie pitjes ziet brengt dit ook weer geluk.

Halve notendoppen met een kaarsje erin,drijvend in een schaal water

Zout op uienschillen.

Iets met kerstbrood,ben de uitleg vergeten.

En nog meer wat op het volgende filmpje staat:Kerst in Lubnik.
Was heel erg leuk en werd voor de eerste keer georganiseerd.
Onze oude buurvrouw staat er ook op,zittend op een stoel met lichtgrijs haar...wij konden net op tijd vluchten voor de camera.
http://www.youtube.com/watch?v=QoLyEX0Gjzw
 
Ook in Rumburk stond er dit jaar weer een grote bak waarin de karpers zwommen. Een paar jaar geleden wilden wij meedoen aan de traditie en kochten een levende karper die door de kleinkinderen in het babybadje in leven werd gehouden. Twee dagen zwom het beest daar rond, lekker peuzelend op stukjes brood en andere lekkernijen waarmee de kinderen hem verwenden. Toen de vis uiteindelijk uit het water werd gehaald om als voer voor de kinderen te dienen werd in koor gehuild en geschreeuwd. Ons kerstmaal verdween in de afvalbak, want niemand, ook de volwassenen niet, konden een hap door hun keel krijgen.

Wat een leuk filmpje. Is dat in het dorpshuis? Voor zover ik weet wordt er in ons dorp niet zo veel aangedaan. Hoe is dat in andere dorpen weet iemand dat?
 
Arme karper....wij slaan ook even over.
Net buiten ons dorpje zit een grote forel(pstruh)kweker en nadat ik er 2 jaar geleden een paar forellen had besteld werden deze uit een van de vijvers gevist en op de kant kregen ze een klap met een stuk hout op hun kop......slik!!.... de vis ging uiteindelijk dus naar de honden ;)

C.Berendse schreef:
Wat een leuk filmpje. Is dat in het dorpshuis? Voor zover ik weet wordt er in ons dorp niet zo veel aan gedaan. Hoe is dat in andere dorpen weet iemand dat?
Was in ons dorpshuis, de eerste keer dat dit werd gedaan.
 
In Trutnov waren ook verschillende plekken waar je karper on kopen. Wij hadden geluk. Onze tsjechische vrienden hadden al 1 voor ons gekocht en "geslcht".
Dus op kerstavond hoefden we de karper alleen maar te bakken.Ook samen een aardappelsalade gemaakt......
Ben geen vis eter.Maar heb voor het eerst dus wel karper gegeten(geprobeerd :lmfao:)Zo ben ik ook wel weer :lmfao:alles proberen.
 
ik had gelezen over een traditie met karper rond de kerstdagen
nu wij hebben geen karper gezien niet in RnJ en ook niet in Liberec
karpers misschien op??

In de week voor Kerst werd er idd. karper verkocht op het marktplein in Rokytnice. Er stond een groot vat met levende karper die ook ter plekke werd klaar gemaakt en gebraden. De mensen stonden in een lange rij te wachten.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Oranje ballonnen voor recordpoging

Vandaag werden er opnieuw ballonnen opgelaten op het plein in Trutnov. Een recordpoging om zoveel mogelijk ballonnen gelijktijdig op te laten. De actie was weer gericht om de kerstman te weren en het Tsjechische Ježíšek te "promoten" bij de kinderen. De kinderen konden hun wensen naar de kerstman laten "vliegen" met de ballonnen. Een duizendtal personen waren van de partij in Trutnov. Ook op andere plaatsen in het land was er dezelfde actie.

trutnovinky.cz(video)

image.php
 
Oke, wel in het Engels:

Chritmas Dinner is Served with Flair
Christmas dinner in Czech Republic is served on December 24th, Štědrý den! The people of the Czech Republic have many superstitions about destiny, love and life and have many "rules" to follow for a successful Christmas Dinner. Christmas dinner in the Czech Republic traditionally is not served until sundown, or after the first star appears in the sky. It is tradition to fast until Christmas dinner is served, and is said the person will then see the golden piglet-zlaté prasátko (a bearer of good fortune) on the wall. Fish soup, fried carp, and potato salad are the main foods eaten for the Christmas dinner in the Czech Republic. Carp is the center and very important traditional part of the traditional Christmas dinner in Czech Republic. As a matter of fact, one of their superstitions is that they must put a scale from the carp under each plate to bring good fortune for the year.
 

Bijlagen

  • kapr.jpg
    kapr.jpg
    2,5 KB · Bekeken: 130
  • jablicka.jpg
    jablicka.jpg
    3,2 KB · Bekeken: 128
  • svicky.jpg
    svicky.jpg
    1,5 KB · Bekeken: 130
Bovenaan