Tsjechische gebruiken met Kerst

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

baret

† In Memoriam
En vooral in de kleinere plaatsen, denk erom dat de winkels op de 24e december of niet open zijn of heel vroeg gesloten. (elf uur).
De kerstavond, dus de 24e is de meest heilige dag van het jaar. De moeders en dochters hebben handen vol werk om alles voor de avond voor te bereiden. Zeker restaurants en kroegen zijn 's avonds dicht.

SJORS
 
tjechische gebruiken met de kerst

bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e48310i20061220

poolse en tsjechische milieu- en dierenactivisten protesteren tegen de bloederige kersttraditie van het "slachten" van de karpers.
op 20 december zijn er in polen, slowakije en tsjechie protestacties gehouden tegen de karpermoorden. (praag, brno, pisek, bratislava, warschau)
de karpers die op straat verkocht worden, worden op ondierlijke wijze in tonnen gehouden met slecht water en krijgen amper te eten.

:kwaad:Als echte vegetarier protesteer ik hier in nederland dus mee!!
:snotter:kan dan helaas niet in tsjechie zijn !
 
Kerstbomen

Nu de kerstdagen er weer aan komen, ben ik benieuwd naar het volgende:
Hebben de Tsjechen nu ook volop Kerstbomen in huis staan zoals dat in Nederland gebeurd.
Welke soort bomen zijn dit dan, omdat je in Nederland tegenwoordig zoveel (dure) soorten bomen kunt kopen.
Kopen Tsjechen ook bomen of worden ze massaal "geleend" uit het bos.
 
Ook in Tsjechie zijn in de huizen volop kerstbomen aanwezig.
Vaak "geleend" uit het bos maar uiteraard ook vaak gekocht.
Het zijn eigenlijk de zelfde soorten boom als je in Nederland koopt.
Wij kopen meestal de blauwe Nordhorn boom , deze is hier stukken goedkoper als in Nederland!
 

Freddy2005

† In Memoriam
En ook de karpers zijn weer in het straatbeeld verschenen.

60798-article-pnftd.jpg
 
Ik zag afgelopen week bij de Kaufland in Trutnov en stand(vijf parkeerplaatsen) vol met kerstbomen iedere boom verpakt in een net, dus ik denk dat er meer bomen worden verkocht dan "geleend".
 
Waar het idee ineens vandaan komt dat in CZ de kerstbomen intergraal uit het bos worden gejat snap ik niet, zal wel een aanname zijn. De kerstbomen worden (net als in NL) gewoon gekocht. Dit kan op veel plaatsen. Natuurlijk zijn er wel mensen die een boom uit het bos pikken maar dat is een zeldzaamheid en zeker geen "normaal" ding.

Erger nog, mocht de boswachter of de politie je betrappen krijg je een zeer hoge boete dus men laat het wel uit hun hoofd dit te doen (behoudens toeristen). Wel kan je vaak bij zo'n boswachter een boom kopen. Mijn buurman is boswachter en die heeft meest wel een paar honderd bomen, die worden gekapt om ruimte te maken, die hij verkoopt aan huis.
 
Zo dan! Dat ziet er meer uit of ze die boom gelijk in de hens gestoken hebben! :stout:

Ik weet niet hoe ze het daar doen, maar toen ik jong was deden we het met schietkatoen.

In de kerk stond een kerstboom van een meter of 5-6 met een paar honderd (schat ik?) echte kaarsen.
Deze kaarsen werden onderling verbonden met schietkatoen, geknoopt om het lontje van de kaars. Dat lontje was eerst in de boenwas gedrukt om snel te gaan branden.

Op het moment supreme werd onderaan de boom 1 kaarsje aangestoken en het vuur verspreidde zich via het schietkatoen razendsnel van kaars naar kaars door de hele boom.
30 seconden later brandden alle kaarsen in de boom.
(De vrijwillige brandweer zat er wel bij hoor, maar heeft nooit echt hoeven in te grijpen)

P.S. Volgens mij kwam de helft van de kerkgangers voor dit spektakel naar de kerstdienst.
 
Waar het idee ineens vandaan komt dat in CZ de kerstbomen intergraal uit het bos worden gejat snap ik niet, zal wel een aanname zijn. De kerstbomen worden (net als in NL) gewoon gekocht. Dit kan op veel plaatsen. Natuurlijk zijn er wel mensen die een boom uit het bos pikken maar dat is een zeldzaamheid en zeker geen "normaal" ding.

Ik heb ooit eens gevraagd aan de eigenaars van de vakantiewoning die wij huurden waar zij hun kerstbomen kochten. Zij keken me toen lachend aan en wezen naar het dichtbijnde bos.:bells:
 

Freddy2005

† In Memoriam
De stad Trutnov organiseert een eigen kerstboomverkoop van 4 tot 18 december. Verkoop heeft plaats in Úpická 469. Dagelijks van 9h00 tot 16h00 en in het week-end van 9h00 tot 14h00.

trutnov.cz

Straatje komt bekend voor hé Gorrit.
 
Bovenaan