Tsjechische gebruiken met Kerst

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marcel

Moderator
wij hebben al diverse malen kerstversieringen in Polen bij de DHZ markten gekocht. met name de OBI heeft een groot assortiment. vanaf begin november is er van alles volop te koop.
wat specifiek daar is : grote beschilderde kerstballen (tot zo'n 20-25 cm doorsnede) hangend aan een standaard (1 bal per standaard).
 
De hele bliksemse boel, ratjetoe, romantiek, inclusief de valse romantiek is daar te koop.
Gelijk hier.

Het enige wat anders en echt mooi is zijn de echte, handgeblazen en geschilderde kerstballen.

Alleen met mooie kaarsen wil het nog niet echt lukken.

Groet van een niet in kerststemming verkerende Kukel.
 
Wij kijken in de zomervakantie al vaak naar kerstballen, vooral in de bazaars en secondhandshops zie je ze dan al liggen, maar ja, dan heb je dus wel van die soort die ze hier jaren terug al weggegooid hebben.Maar dat vind ik dus juist weer mooi.
 
Ik had in Nederland altijd of een zilveren boom of een lila.
Vorig jaar heb ik dus al mijn lila versieringen in de boom gedaan.
Nou, dat hadden ze nog nooit gezien, ze stonden zelfs door de ramen naar binnen te kijken!
Wat je hier hoofdzakelijk in de winkels vind is toch meestal blauw, rood ,zilver en goudkleur.
Vaak zijn het ook erg harde kleuren.
Vorig jaar heb ik voor het eerst wat paarse versierselen gevonden, alleen was dat ook zeer overheersend!
Moet je van houden dus.
 
Bedankt voor alle tips. Ik hou van nostalgische kerstversiering dus dat gaat wel goedkomen denk ik. En glasgeblazen kerstballen, dat lijkt me prachtig.
Alleen dat gedoe met die karpers, daar ben ik nog niet helemaal uit. Zeker het feit dat je ze dan levend mee krijgt, daar heb ik toch wel moeite mee denk ik. Ben bijna geneigd ze dan in het meer bij Ceska Skalice weer los te laten :bloos2: . Of is dat meer bevroren in de winter :sneeuw: ???
 
Ik heb van mijn tsjechische lerares gehoord dat je ook dode of stukken karper kan kopen. En je moet zeker geen levende karper in een meer teruggooien (als deze al niet bevroren is) omdat de vis dan alsnog dood gaat vanwege de te grote temperatuur verschillen, deze kan niet meer acclimatiseren.
 
zeker geen levende karper in een meer teruggooien (als deze al niet bevroren is) omdat de vis dan alsnog dood gaat vanwege de te grote temperatuur verschillen, deze kan niet meer acclimatiseren.

Volgens mij leeft een bevroren vis, nooit meer. Wat ze misschien bedoeld heeft is dat de betreffende karpers gekweekt zijn en als deze in de natuur worden teruggezet, levert dit gevaar op voor de natuurlijke populatie.
 
Ik wil ook wel iets kwijt over kerstavond. Onze 1e ervaring was, dat je dus bijna nergens kunt eten,als je niet gereserveerd hebt.Alles is dan vol(gereserveerd) of dicht
Dus het jaar erop--> reserveren. Werkt prima
Dat kerstavond belangrijker is dan 1e kerstdag--> kwamen we achter 2 jaar geleden. We kregen een lekke band bij aankomst in Lanov,bij een ski-verleih. Anwb gebeld(nederland),zouden het regelen via tsjechie. Prima! Wachten,wachten en nog eens wachten,bellen weer wachten. Het vriest,sneeuwt....kids bij ons
tsjechiese "anwb"zat in trutnov, dus een heel eind rijden volgens die mensen:snotter: Eindelijk kwamen ze, met een hele oude band( we hadden net voor de wintersport nieuwe banden opgezet) Waar we heel veel voor moesten betalen. Verder wilden ze ons niet helpen ivm kerstavond. Niet afslepen naar ons pension
Wij vonden het gigantisch veel geld,hebben dus de auto laten staan in centrum. De dag na kerst een prop in laten schieten voor 3 euro
Als je dat soort dingen maar weet van te voren dat er op die avond bijna tot niks gedaan krijgt bij de tsjechen is het geen probleem
 
Haha, grappig misverstand :lache: . Ik koop wel gewoon karper die al dood is, dat maakt het een stuk gemakkelijker.

Heidi bedankt voor jouw ervaring. Wij vertrekken naar Tsjechie het weekend voor de kerst, dus zullen we van dat soort zaken geen last hebben. Maar het is wel handig om te weten. Je weet maar nooit wat er "op kan doen" met kerstavond.
Ik kijk er trouwens wel heel erg naar uit. Jullie ook?
 
Ja zekers kijken we ernaar uit. Nu al :lache: En het is nog lang geen kerst :snotter:
Maar 1 geluk we gaan met herfstvakantie dr naar toe om een huisje te bekijken of meerdere...... Dat scheelt al weer,das nog maar 3 weken :lmfao:

Is het de 1e keer dat jullie met de kerst gaan?
 
martimmie schreef:
Ik kijk er trouwens wel heel erg naar uit. Jullie ook?
HeiDi schreef:
Ja zekers kijken we ernaar uit. Nu al :lache: En het is nog lang geen kerst :snotter:
Maar 1 geluk we gaan met herfstvakantie dr naar toe om een huisje te bekijken of meerdere...... Dat scheelt al weer,das nog maar 3 weken :lmfao:

Is het de 1e keer dat jullie met de kerst gaan?
Ahum, dame en heer, dit lijkt me meer een gezellig babbeltje voor de chatbox. Kunnen we hier verder met de kerstgebruiken. ;)
 
kerst

Hallo allemaal,

We ga dit jaar met ons gezin van 22 dec tot 2 jan op wintersport in Vrchlabi.
Mijn vraag is: hoe vieren ze kerst en oud en nieuw in cz? Zijn de restaurants en winkels wel open, en de skipistes???

Je kan maar beter goed voorbereid zijn toch.....

We zijn nu al een paar jaar geweest maar als ik onze vrienden (zijn ongeveer 80 jaar) vraag wat ik voor ze mee mag nemen, weten ze nooit wat. Een kadootje is toch wel leuk!

:koud:groetjes Sibbel
 
Bovenaan