Tsjechië en de EU

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De Tsjechen waar ik hier mee spreek willen ook helemaal niet uit de EU, maar wat ze zeker niet willen is dat hun een "vluchtelingen" quotum door de strot gedouwd wordt. Bij het bepalen van deze quota hebben de oost Europese landen ook tegengestemd, het is gebruikelijk dat dit soort zaken unaniem worden aangenomen. Nu wordt dit de oost Europese landen tegen hun wil opgelegd, waartegen ze zich verzetten. Ik vind ook dat Brussel hierin te ver gaat, dit moeten landen voor zich bepalen. De PM van de V4 landen hebben inzake deze dan ook een verdrag getekend. Ik denk dat als Brussel deze zaak door gaat douwen er zeker wel een gerede kans bestaat dat de V4 landen de EU gaan verlaten. Een politicus in Tsjechië die van mening is dat Tsjechië toch vluchtelingen moet opnemen pleegt politieke zelfmoord en zal dit dan ook niet doen. De president van de republiek die nog steeds bij een groot gedeelte van de Tsjechen populair is heeft zich hierover ook zeer duidelijk uitgesproken in een vergadering van de Verenigde Naties.
 
5292015503-thumb1.jpg


Wat zijn vluchtelingen?
Bron: U.S. Navy / Wikimedia Commons

Een vluchteling kan worden omschreven als iemand die zijn woongebied is ontvlucht omwille van vrees voor geweld of zijn leven. Vluchtelingen komen vooral uit gebieden waar oorlog heerst of waar er een permanente dreiging van oorlog heerst. Ook komen vluchtelingen meestal uit staten waar er schending van de mensenrechten plaatsvinden.

De definitie van “vluchtelingen” werd op 28 juli 1951 gedefinieerd in het eerste artikel van het “Internationaal Vluchtelingenverdrag”. De definitie, volgens artikel 1.A , stelt dat vluchtelingen (degenen met gegronde vrees voor vervolging om redenen van ras, godsdienst, nationaliteit, het behoren tot een sociale groep of politieke overtuiging) niet mogen worden teruggestuurd naar een land waarin zij vervolging te vrezen hebben (verbod op refoulement). Landen die dit verdrag ondertekend hebben moeten vluchtelingen asiel verlenen.

Wat is het Vluchtelingenverdrag?
Een verdrag van de Verenigde Naties, aangenomen in 1951. De officiële naam is ‘Verdrag betreffende de status van vluchtelingen’ (Convention relating to the Status of Refugees). Het verdrag is bindend: een staat die het verdrag heeft erkend (‘bekrachtigd’) moet zich aan de regels van het verdrag houden. Het Vluchtelingenverdrag bepaalt dat vluchtelingen en asielzoekers niet mogen worden teruggestuurd naar een land waar ze gevaar lopen. Het verdrag schrijft echter niet voor hoe of door welk land vluchtelingen moeten worden opgevangen.

Wat is gegronde vrees?
Gegronde vrees voor vervolging is er bijvoorbeeld voor iemand die al eerder vanwege zijn of haar overtuigingen in de gevangenis heeft gezeten en nu weer dreigt te worden opgepakt. Voor leden van een minderheid die voortdurend worden bedreigd met gevangenschap of ontvoering of moord. Voor degenen die zwaar worden gediscrimineerd omdat ze homoseksueel of vrouw zijn.

Welke staten zijn aangesloten?
Er hebben zich inmiddels zo’n 150 staten bij het verdrag aangesloten. Nederland sloot zich in 1956 aan. Alle landen van de Europese Unie zijn nu partij en ook grote landen zoals de Verenigde Staten, Rusland en China. Enkele landen hebben een voorbehoud gemaakt. Zo heeft Turkije het voorbehoud gemaakt dat het land alleen mensen uit Europa als vluchteling erkent. Maar ook Turkije mag geen vluchtelingen van buiten Europa, zoals Syriërs, terugsturen naar het herkomstland waar ze gevaar lopen. Dat is in strijd met het Europees Mensenrechtenverdrag, waarbij Turkije is aangesloten.
 
Een vluchteling kan worden omschreven als iemand die zijn woongebied is ontvlucht omwille van vrees voor geweld of zijn leven. Vluchtelingen komen vooral uit gebieden waar oorlog heerst of waar er een permanente dreiging van oorlog heerst.

Niet alle "vluchtelingen" vallen onder dit begrip, verder wil ik er niets over zeggen want anders krijgen we hier hetzelfde gedoe als op een ander topic en daar pas ik voor.
 
Door alleen al dat te zeggen, lok je "hetzelfde gedoe" al uit, Jan. :stout:

Ik zeg er maar één ding over: als de Tsjechische vluchtelingen in 1968 in Nederland net zo'n hartelijk welkom (of beter gezegd: géén welkom) hadden gekregen als nu in Tsjechië, hadden we ons met z'n allen rot geschaamd.
Behalve jij misschien, Jan? :fluit:
 
Door alleen al dat te zeggen, lok je "hetzelfde gedoe" al uit, Jan. :stout:

Ik zeg er maar één ding over: als de Tsjechische vluchtelingen in 1968 in Nederland net zo'n hartelijk welkom (of beter gezegd: géén welkom) hadden gekregen als nu in Tsjechië, hadden we ons met z'n allen rot geschaamd.
Behalve jij misschien, Jan? :fluit:

Beste Punkenstein, die vergelijking gaat manco. Ten eerste waren er slechts een handjevol Tsjechen die naar Nederland kwamen (in relatie tot de huidige vluchtelingenstroom). Ten tweede is de Tsjechische cultuur niet heel erg anders dan de Nederlandse.

Dat de Tsjechen in het licht van de huidige geweldadige fascistische Islamterreur liever geen moslims willen toelaten is ook nog wel te begrijpen. En aangezien het merendeel van de vluchtelingen Moslims zijn, tja... Christenen zijn blijkbaar meer dan welkom. Joden ook, aangezien die heden ten dage nogal eens moeten vluchten wegens de genoemde Islamterreur. Kwestie van inpassen in een bestaande cultuur.

En ja, veel Tsjechen zijn xenofoob, ook naar Hollanders toe overigens, en ja, er zitten zeer onfrisse elementen in de Tsjechische samenleving en politiek. Maar dat gemiddelde Jirka en Jana huiverig zijn voor Moslims en de Islam, dit allemaal over een kam scheren, kan ik wel deels begrijpen.
Dat de Tsjechische politiek dit gebruikt als stok om richting de EU te slaan, dan weer niet.

Vergeet daarbij ook niet dat de nieuwsvoorziening in Tsjechie vaak ronduit slecht is. Weinig buitenlands nieuws, veel over Tsjechie zelf, weinig buitenlandcorrespondenten en weinig diepgang in het nieuws.
Uiteraard kun je zelf informatie zoeken, maar als je je afhankelijk laat zijn van Prima TV en NOVA kom je niet ver in je beoordelingsvermogen.
 
Denuz, ik dacht het niet, maar ik ken de aantallen niet precies. De aantallen zijn niet groot, maar te groot in de ogen van de Tsjechische politiek.

Onderschat daarbij ook niet dat Tsjechie dit "door de strot geduwd" kreeg. En als ik na 8 jaar wonen in Tsjechie een ding heb geleerd, is dat je als buitenlander (lees de EU) een Tsjech niet moet vertellen wat hij moet doen....
 
Beste Olivier,
De "stroom" vluchtelingen naar Tsjechië is vrijwel nihil. Zou kunnen dat dat komt door de ontvangst, want degene die er wèl zijn worden als criminelen opgesloten. Ik weet niet of je daar als land trots op moet zijn, als je vluchtelingen zo ontvangt/wegjaagt. Of eigenlijk weet ik dat wel: ik vind het schandalig.
De aanslagen in Europa zijn overigens voor het leeuwendeel gepleegd door "allochtone" inwoners van de EU-landen die hier geboren en getogen zijn, niet door vluchtelingen.
 
En toch heb je weer gemeend te moeten reageren op een persbericht. Uitlokken tot discussie noem ik dat. Heel jammer, want je beloofde iets anders.
Waarom schrijf jij dan berichten als er niemand op mag reageren, schijnbaar zijn alle reacties welkom behalve die van mij. Doet me denken aan een bekende uitspraak, willst du nicht mein Bruder sein....... Mensen verschillen nu eenmaal van mening. Artikeltjes copy past kan ik ook. Deze artikelen kan ik overal op het internet lezen, heb ik Tsjechië.net niet voor nodig. Ik maak niemand in een discussie af, respecteer een ander zijn mening en verwacht datzelfde terug. Er zijn hier schijnbaar mensen die zich wat meer gelijk voelen dan een ander. We zijn allemaal gelijk nietwaar, alleen de een wat meer dan de ander. Als je er een gezellig clubje gelijkgezinden van wilt hebben die het overal over eens is en overal dezelfde mening op na houd dan ga dat even vermelden in het reglement. Als je een topic politiek opent kun je verwachten dat je een politieke discussie krijgt. Als je een topic opent van Tsjechië in de EU kun je verwachten dat er op recente ontwikkelingen gereageerd wordt. Maak dan alleen een topic Hospoda en ga de verschillende biermerken beoordelen hoe of het smaakt. Ik laat me niet voorschrijven hoe ik moet denken en wat ik van iets moet vinden. Ik laat me niet voor dom uitmaken alleen omdat ik een mening heb die iemand misschien niet past. Ik weet wel hoe de vlag er zo'n beetje bijhangt in Nederland, als je maar iets negatiefs over Islam of vluchtelingen problematiek te melden hebt wordt je meteen neergezet als faschist, islamofoob, nazi, haat zaaier en meer van dat fraais. Nou sorry mensen, er zijn gewoon grote problemen, daar wordt over gepraat en daar hebben mensen een bepaalde mening over. Mijn tijd zal het wel duren, ik heb geen kinderen, geen kleinkinderen en tegen de tijd dat er problemen komen in Tsjechië lig ik al lang onder de groene zoden. Na mij de zondvloed. Mensen met kinderen en kleinkinderen moeten maar eens heel goed gaan nadenken in wat voor wereld hun nakomelingen straks opgroeien en of dat nog allemaal wel zo leuk en gezellig is als ze moeten opgroeien onder omstandigheden als b.v. in Iran.
 
Laatst bewerkt:
Sommigen zijn in 68 niet aleen naar Nederland maar ook wel naar Zwitserland gevlucht niet alen puur uit angst om hun leven en dat is hun en hun kinderen heel erg slecht bekomen hoewel de Zwitsersen heel erg tevoorkomend voor die tijd geweest zijn.Het was te moeilijk om zich aan de Zwitserse norm aantepasen en dat bracht natuurlijk onvrede en onlustgevoelens met alle gevolgen van dien voort.En zo is het ook tegenwoordig met al de mensen die hun problemen meenen op deze manier optelossen.
 

Ad Verschoor

Donateur
verder wil ik er niets over zeggen want anders krijgen we hier hetzelfde gedoe als op een ander topic en daar pas ik voor.
Ik heb slechts je eigen uitspraak aangehaald. Direct geef ik toe dat ik iets vriendelijker had kunnen reageren, maar je schrijfstijl "dat quotums door de strot gedouwd worden" vraagt ook om zo'n reactie en zetten m.i. een discussie direct op scherp. Dat is waar ik dan moeite mee heb. Zelf zal ik mij niet snel mengen in discussies en dat wil ik graag zo houden.
 
Hoe wil je het dan noemen zoals Brussel met de V4 landen omgaat? Het besluit is niet unaniem genomen wat gebruikelijk is. Deze quota zijn de Oost Europese landen inderdaad tegen hun wil door de strot geduwd, door Brussel, onder aanvoering van Merkel Duitsland, wat in Europa de dienst uitmaakt. En ik heb hier een bepaalde mening over, een mening die gedeeld wordt door een groot aantal inwoners van Tsjechië, Hongarije, Polen en Slovakije, om maar niet te zeggen de meerderheid van die inwoners. Ik voel mij hier veel meer thuis dan ik mij in Nederland lange tijd gevoeld heb, hier hebben de mensen tenminste nog een bepaalde mate van zelfbewustzijn en trots op hun vaderland en tradities. Als je hetzelfde gevoel uit in Nederland wordt je al scheef aangekeken en als het even tegenzit als nazi bestempeld. Je moet multiculti toejuichen, je moet de norm neergezet als zijnde politiek correct omarmen, anders deug je niet. Nu, ik hou van het Europa uit mijn jeugd, ik hou van Europese tradities, ik hoef niet zo nodig multiculti, als ik exotische geuren wil opsnuiven ga ik wel op vakantie naar exotische landen. Een van de redenen dat ik in Tsjechië woon is dat het mij herinnert aan het thuis van mijn jeugd. Het thuis wat me in Holland is afgenomen door een aantal mensen met macht, die er baat bij hadden zoveel mogelijk vreemde culturen binnen te halen. Nu ben ik te oud om nog een keer te verhuizen, ik wil hier rustig mijn levensavond slijten, en ja, als die rust bedreigt wordt schaar ik me aan de zijde van de burgers van dit land die me liefdevol hebben opgenomen en die bang zijn dat hun land in dezelfde ellende verzeilt raakt als vele andere landen in West Europa.
 
Jan, natuurlijk mag jij je eigen mening hebben en natuurlijk hoeft die niet aangepast te zijn aan wat anderen ergens van vinden. Maar eerder schreef je zelf in dit topic dat je er verder niets meer over zou zeggen. Ik zie dat dat je niet echt lukt (kost mij ook altijd moeite! :bloos2:), dus Ad's reactie was niet zo vreemd toch? ;)
 
Dat was inderdaad in het topic nieuws en actualiteiten onderwerp politiek, dat wou ik verder laten rusten omdat ik in dat onderdeel in een bepaalde politieke hoek werd gedrukt en de aanvallen tamelijk persoonlijk werden, daar ben ik niet van gediend. Dit is het onderwerp Tsjechië in de EU wat mijn belangstelling heeft. Dat men daar ook liever niet mijn aanwezigheid heeft had ik niet zo gauw in de gaten. Het valt mij op dat mensen die in Nederland wonen en Tsjechië alleen gebruiken als een vakantieadres zich aanmatigen beter te weten hoe de mensen zich hier te gedragen hebben ten opzichte van de EU dan de Tsjechen zelf of mensen die hier al jaren wonen. Geen wonder dat Tsjechen een beetje een hekel beginnen te krijgen aan Hollanders als die Hollanders met het opgeheven vingertje gaan vertellen wat zij moeten doen. Daar hebben onze politici nogal een handje van. En van deze houding wil ik niet de dupe worden. Ik woon hier, ik voel me hier thuis, de Tsjechen hebben voor wat mij betreft met hun beslissing om niet te buigen voor de dreigementen van de EU het grootste gelijk van de wereld en ik distantieer mij van de Nederlandse politici en de Nederlanders die een andere mening zijn toegedaan, die mogen ze wat mij betreft best hebben, maar ventileer dat fijn in Holland en niet in Tsjechië. Ik wil er in ieder geval niet op aangekeken worden als zijnde één van die Hollanders.
 
Laatst bewerkt:
Er is inderdaad een groot verschil of je in Tsjechie een paar weken per jaar vakantie viert of dat je hier al jaren woont. Als vakantievierder heb je een heel ander contact met de Tsjechen dan dat je hier al jaren woont. Het is inderdaad opvallend, dat mensen die hier niet wonen, zich vaak het gelijk aanmeten over het land, de politiek en de bevolking.
Dat kan soms erg storend overkomen, los van het feit dat iedereen recht heeft op en zijn/haar mening en deze zeker moet geven! Maar het is inderdaad erg Hollands....
 
Bovenaan