Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië verzoekt Rusland om leveringen Spoetnik V-vaccin

Bron: ANP Buitenlands Nieuws - 28 februari 2021

PRAAG - De Tsjechische president Milos Zeman heeft de Russische president Vladimir Poetin gevraagd om leveringen van het Russische coronavaccin Spoetnik V. Hoewel het vaccin nog moet worden goedgekeurd in zijn land, denkt Zeman dat Tsjechië het vaccin kan gaan gebruiken.

428677499.jpg


Zeman meent dat goedkeuring door het Tsjechische staatsinstituut voor medicijncontrole genoeg is om de bevolking te kunnen gaan inenten met Spoetnik V. Premier Andrej Babis zegt echter dat officiële goedkeuring van het Europese Medicijnagentschap EMA ook nodig is om dit te kunnen doen.

In Tsjechië klinkt steeds meer kritiek over het te trage vaccinatieprogramma in het land. Van de 10,7 miljoen inwoners zijn er tot nu toe bijna 650.000 gevaccineerd met inentingen van Moderna, AstraZeneca en Pfizer/BioNTech.

Rusland keurde het eigen vaccin afgelopen zomer goed voor gebruik. Uit onderzoek, gepubliceerd in het vakblad Lancet, zou zijn gebleken dat Spoetnik V 91,6 procent effectief is tegen het coronavirus. Het land beweert dat het Russische vaccin al in dertig landen wordt gebruikt. Hongarije begon het middel deze maand te gebruiken, als eerste lidstaat van de Europese Unie.
 
Beste vrienden,

ik leef als Belg al ruim 10 jaar in Praag met mijn gezin.
Binnenkort moet ik om "humanitaire redenen" naar Belgie met het vliegtuig voor een 3-tal dagen.

Ik volg nauwgezet alle voorschriften om naar ginds te gaan.
- PCR test niet ouder dan 72 uur
- PLF niet ouder dan 48u
- Verklaring op erewoord

Maar wat moet ik nu doen als ik terugkeer?

Moet ik opnieuw een PCR test laten afnemen in Belgie om terug te keren naar Tsjechie?
Tussen aankomst en vertrek liggen er juist geteld 69 uur.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Erik
 
Dat betekent met andere woorden een test voor vertrek (1600 CZK) en een test bij terugkeer (67 euro). Men zou er zo al ziek van worden. Hier moet toch enorm veel geld mee gemoeid zijn en dan begin ik mij vragen te stellen. Maar goed als er geen ontsnappen aan is...
 
Ja, ik vind het ook belachelijk. Zeker bij een zeer kort bezoek. Maar ik ben bang dat het niet anders kan. Het is qua tijdspanne ook ingewikkeld, want je moet 2x op tijd de mogelijkheid hebben voor de test.
 
ik heb al een werkgeversverklaring voor mijn woon-werkverkeer naar Teplice.
Er zijn 2 formulieren, 1 voor woon-werkverkeer, die ondertekend moet zijn door de werkgever.
De andere is een formulier voor reizen naar een andere okres met verschillende andere redenen, bijv. dokter bezoek, dierenarts bezoek, dringende zaken, begravenis etc etc.

Beide formulieren moet wel volledig ingevuld zijn.
Reis je zonder geldige reden van de ene naar de andere okres, dank kan je dit 20.000 Kc kosten.
 

Ad Verschoor

Donateur
Duitse deelstaten staan vaccins af aan Tsjechië

Drie Duitse deelstaten staan samen 15.000 doses coronavaccin af aan buurland Tsjechië. In de Tsjechische grensregio verspreidt het Sars-CoV2-virus zich razendsnel. Het aantal besmettingen per 100.000 inwoners per zeven dagen gaat richting de 800, de hoogste incidentie van de EU.

Ook in de regio's aan de Duitse kant van de grens stijgt is het aantal besmettingen relatief hoog. Veel mensen uit Tsjechië werken in Duitsland. Saksen, Thüringen en Beieren hebben de Tsjechische regering vaccins aangeboden. Tijdens een persconferentie maandagmorgen zei minister-president Kretschmer van Saksen dat het aanbod grif werd aangenomen en de doses deze maandag al worden opgehaald in Leipzig. "Dat laat zien dat de nood hoog is."

Minister-president Söder van Beieren zei over de schenking: "Het is niet zo veel, het is een gebaar, een symbolische maatregel, maar wel eentje die nut heeft. Wij hebben er profijt van als in de Tsjechische grensregio meer mensen gevaccineerd zijn. En we moeten de EU ook bij elkaar houden in deze tijden."

Omdat Tsjechië geldt als virusmutatiegebied, zijn de grenscontroles zeer streng. Grenspendelaars mogen alleen met een negatieve test de grens over en niet-noodzakelijk verkeer wordt tegengehouden.

Bron: duitslandinstituut.nl
 
In je link staat:
Opgemerkt moet worden dat de Duitse autoriteiten sinds 14/02 de toegang tot hun grondgebied vanuit Tsjechië hebben verboden, zelfs niet voor doorvoer, over land. Dit maakt het onmogelijk om vanuit Tsjechië via Duitsland terug te keren naar België, mits...

Nou gaat dit over België (Rood) en mijn geboorteland is Nederland (Oranje) dus daar kan een verschil in zitten.
Voor zover mij bekend mag ik vanuit Tsjechië echt wel naar Nederland, mits een negatieve Antigeen/PCR test en een ingevuld locator formulier.
 
Je moet -terug naar Nederland- een PCR-test niet ouder dan 72 uur EN een Antigeentest niet ouder dan 4 uur hebben. Dat wordt gecontroleerd bij de incheckbalie, ook als je geen bagage hebt. Als je de tweede PCR-test, te doen in CR, een beetje "uitstelt", kan je deze ook voor de terugweg gebruiken, lijkt me.

Onlangs terug van Praag met het vliegtuig.
Antigeentest niet ouder dan 24 uur, gedaan in NL: 69 euro.
Bij aankomst, dezelfde dag (10 uur later !) in Praag, PCR-test gedaan: 1750 kronen.
Terugreis, PCR-test in Praag: 1750 kronen.
Terugreis, Antigeentest op vliegveld in Praag: 800 kronen.
Totale kosten 240 euro.

Vreemd genoeg alleen controle in Tsjechië.
Bij aankomst in Praag voor binnengaan van de bagagehal: PLF en Antigeentest (NL).
PLF en eerste PCR-test(CZ) opsturen naar lokale hygiëne-station.
Tweede PCR-test(CZ) en tweede antigeentest(CZ) bij terugreis overhandigen bij check-in, digitale boardingpass wordt niet verstrekt.

Althans, mijn ervaring vanuit en terug naar NL.

Zie voor testen in Praag: https://www.ghcgenetics.cz/covid/covid-en/
Er zijn ook andere test-straten, alleen niet op het vliegveld. Dus dat is krap als de Antigeentest niet ouder mag zijn de 4 uur.

Er is overigens nog nooit iemand geweest die mij gevraagd heeft of ik residentie heb. Of dat mijn reis noodzakelijk is.
 
Ik verschoot vanmorgen ook even van kleur toen ik mijn creditcard bekeek. Vlucht met KLM, 168 euro plus die 240 euro aan testen. Dat is veel meer dan de gebruikelijke 80 tot 100 euro die ik bij Easyjet gewend was betalen. En dan mocht ik bij Easyjet nog gratis voorin zitten. Hopelijk gaat Easyjet in april weer vliegen; tot zover geen annuleringen. :)
 

kuurgast

Donateur
Een jaar coronapandemie in Tsjechië, cijfers blijven hoog

Maandag was het precies een jaar geleden dat in Tsjechië de eerste coronagevallen werden bevestigd. Sindsdien zijn er in het land in totaal meer dan 1.240.000 besmettingen geregistreerd. De cijfers waren het hoogst in oktober, toen 264.000 mensen de hele maand besmet raakten. Dit wordt gevolgd door januari en februari van dit jaar, die elk ongeveer een kwart miljoen nieuwe gevallen zagen. In totaal zijn in dit land al 20.469 mensen overleden aan een coronabesmetting.

Zondag registreerden de Tsjechische laboratoria 4.557 positieve tests. Dat waren er 500 meer dan de week ervoor. Er zijn momenteel bijna 149.000 besmette mensen in het land. Van de meer dan 7.000 patiënten die in het ziekenhuis moeten worden behandeld, hebben er ruim 1.500 intensieve zorg nodig.
De PES-risico-index is 79 punten. Het R-getal is R 1,15.
Het totale aantal vaccinaties 653.206.
Personen met voltooide vaccinatie (twee doses) 239.799.

------------------------

Beperkte bewegingsvrijheid in Tsjechië sinds vandaag

Vanwege de verslechterende epidemiologische situatie zijn er nu verdere beperkingen op het vrije verkeer van kracht in Tsjechië. Mensen mogen hun okres (district) niet verlaten, hoewel er uitzonderingen zijn voor woon-werkverkeer en het bezoeken van een dokter of kantoor. De maatregelen zijn drie weken geldig, dus tot 21 maart.
30.000 agenten en soldaten gaan de naleving willekeurig controleren.
Alle kleuterscholen en scholen die nog open waren, zijn ook gesloten met enkele uitzonderingen. Alle medewerkers in bedrijven en worden voortaan regelmatig getest op het coronavirus, in eerste instantie op vrijwillige basis. Adembescherming, d.w.z. ten minste één chirurgisch masker, moet ook op de werkplek worden gedragen. Ook de overgangsregeling voor de verscherpte masker-eis in de openbare ruimte, waar nu alleen FFP2- of nano-maskers zijn toegestaan, eindigt vandaag.

-----------------------

Verplichte COVID-tests in bedrijven kunnen op 5 maart starten

De Tsjechische regering zal vandaag een voorstel bespreken voor verplichte tests voor COVID-19 in bedrijven met meer dan 250 werknemers vanaf 5 maart, zei premier Andrej Babiš. Bedrijven die deze plicht schenden, kunnen onder het ontwerp een boete krijgen van maximaal CZK 500.000. De testplicht is van toepassing op bedrijven met 50 tot 250 werknemers vanaf 12 maart.
Er is geen datum vastgesteld voor verplichte tests voor bedrijven met maximaal 50 werknemers, maar het kan later nodig zijn.
Werknemers zouden een boete van CZK 50.000 krijgen voor weigering om zich te laten testen. Bedrijven die niet voldoen aan de voorwaarden voor het dragen van beschermende maskers en het testen van werknemers, moeten worden gesloten, zei Babiš.
Bij testen in grote bedrijven zouden 2.400 werkgevers en 1,3 miljoen werknemers betrokken zijn. De meeste van dergelijke bedrijven bevinden zich in de maakindustrie.
Naast het gezin is werk de meest voorkomende besmettingsplaats.

--------------------

Verplichte quarantaine verlengd tot 14 dagen

De verplichte quarantaineperiode voor mensen met een positieve coronavirus-test en voor degenen die met hen in aanraking zijn gekomen, wordt vanaf vandaag verlengd van 10 naar 14 dagen. Dit komt door de verspreiding van meer besmettelijke mutaties in het coronavirus. Ook vanaf vandaag hoeven mensen die al beide doses van een COVID-19-vaccin hebben gekregen, niet in quarantaine te gaan na contact met een besmette persoon, als er ten minste 14 dagen zijn verstreken sinds de tweede dosis. Ze moeten een vaccinatiebewijs hebben of de gegevens moeten in het centrale systeem worden geregistreerd. Ze mogen ook geen symptomen van de ziekte hebben na contact met de besmette persoon.
Mensen in verplichte quarantaine krijgen volledig ziekteverlof, keurde de regering goed.

--------------------------------
Overheid bijeen om sluiten van grenzen te bespreken

De beperkingen zouden met Pasen nog strenger kunnen worden als de blokkering van drie weken de coronavirus-situatie in Tsjechië niet verbetert. Babiš sloot het sluiten van de Tsjechische grens niet uit, en zei dat de regering het idee maandag opnieuw zou bespreken.

---------------------------

Mensen ouder dan 70 kunnen worden ingeënt

Als u zich in de praktijk wilt laten vaccineren, meld u dan niet aan in het systeem.
Mensen die zich bij hun huisarts willen laten vaccineren, hoeven zich echter niet bij het centrale systeem te registreren. Als ze dat doen, krijgen ze volgens huisartsen een vaccinatie in een vaccinatiecentrum.
Het is vaccinatie bij hun huisarts waar sommige senioren de voorkeur aan geven. Ze moeten rechtstreeks contact opnemen met hun arts, die ze zelf zal registreren.

----------------------

Eerste zending Sputnik V kan in maart in Tsjechië aankomen

Geschat wordt dat de Tsjechen tot een half miljoen doses Spoetnik zouden kunnen krijgen, wat voldoende zou zijn om 250.000 mensen te vaccineren.
President Miloš Zeman en premier Andrej Babiš dringen er opnieuw bij het drugsinstituut op aan om het Russische Spoetnik V-vaccin toe te staan, maar het kantoor van Irena Storová kan geen toestemming geven.
Het Staatsinstituut voor Drugscontrole (SÚKL) begon zich te buigen over het Russische Spoetnik V-vaccin, maar beschikt echter over slechts een beperkte hoeveelheid informatie waaruit geen conclusies kunnen worden getrokken.
"Vaccins tegen covid-19 kan volgens de huidige wetgeving alleen centraal binnen de EU worden geregistreerd. De tweede optie is de uitzondering van het ministerie van Volksgezondheid voor het gebruik van een niet-geregistreerd geneesmiddel. Daarom kan SÚKL zelf geen vaccins tegen covid-19 registreren'', schreef het bureau zondag op Twitter.
Blatný heeft deze weg echter al lang afgewezen en wil de Europese toezichthouder niet omzeilen.
Het is echter niet mogelijk om het kantoor van Blatný te omzeilen, alleen zijn ministerie kan uiteindelijk beslissen over een uitzondering waardoor Spoetnik in de Tsjechië in omloop kan worden gebracht.
Premier Andrei Babis was de afgelopen dagen zelfs van mening dat het Europees Geneesmiddelenbureau groen licht moest geven voor het gebruik van het Russische vaccin.

------------------
Blatný wil Tsjechische vaccinproject nieuw leven inblazen; vraagt 250 miljoen kronen voor verdere ontwikkeling

De ontwikkeling werd vorig jaar stopgezet vanwege de beschikbaarheid van commerciële vaccins.
Het Tsjechische project heeft in het verleden kritiek gekregen van experts. In plaats van een geïnactiveerd virus, selecteert het micro-organismen die een immuunreactie kunnen opwekken en voegt de genetische informatie van het virus erin.
Het ministerie van Volksgezondheid stelt nu voor om het Tsjechische vaccinproject voort te zetten vanwege de verspreiding van coronavirusmutaties. "Het project kan worden bijgewerkt door de huidige virusstammen op te nemen om een vaccin te creëren met een hoge mate van bescherming tegen mogelijke nieuwe mutaties."

-----------------

Andrej Babiš: In maart komen er meer dan een miljoen doses vaccins en in april bijna 2,6 miljoen

------------------------------

Het Chcípl PES-initiatief is van plan om zondag een grote demonstratie te houden op het Oude Stadsplein van Praag, ondanks de beperkingen van de overheid op het verkeer tussen districten.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + expats.cz + seznamzpravy.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko.

------------------------------------------------
Opnieuw chaos bij overheid: open industrie vs. gesloten burgers. De maatregelen werken niet!

De anti-epidemische maatregelen die vrijdag zijn goedgekeurd, zullen volgens het Centrum voor Modellering van Biologische en Sociale Processen (BISOP) niet voldoende zijn om de situatie aanzienlijk te verbeteren. Volgens zijn berekeningen zal het aantal gevallen na drie weken strengere maatregelen hoogstens het niveau van de vorige week bereiken, namelijk 10 duizend tot 15 duizend nieuw bevestigde gevallen per dag.

013933.png


Volgens de experts is de enige manier om het aantal nieuwe gevallen in april terug te brengen tot duizend per dag, het verminderen van de productiecontacten.
"Als we binnen afzienbare tijd van vier tot acht weken ziekenhuizen willen ontlasten en kinderen naar school willen terugbrengen en winkels, restaurants en andere diensten willen openen, hebben we geen andere keus dan de contacten in de industrie te verminderen", zegt BISOP.
BISOP waarschuwt dat verplichte testen bij bedrijven nog niet voldoende zijn voorbereid, evenmin als andere maatregelen die het risico op contacten in de industrie effectief kunnen verkleinen. "We zijn bang dat de enige optie een sluiting van één tot twee weken is van niet-essentiële operaties totdat deze maatregelen klaar zijn", zeggen experts. Ze geven toe dat de kosten van dergelijke strenge maatregelen hoog zouden zijn, maar ze moeten worden vergeleken met de verliezen die andere sectoren van de economie lijden als ze de contacten op de werkplek niet verminderen en bestaande maatregelen vele malen langer moeten duren.
"Verliezen als gevolg van werkplekbeperkingen zullen natuurlijk lager zijn als gebiedsbeperkingen zo snel mogelijk worden vervangen door alternatieve maatregelen die dezelfde of vergelijkbare functie vervullen", benadrukt BISOP. Ook regelmatig testen van werknemers is verplicht.
BISOP stelt voor dat het de verantwoordelijkheid van het bedrijf is om de effectiviteit van alternatieve maatregelen te verzekeren. "Laat het een vrije beslissing van het bedrijf zijn over welk alternatief te beslissen (inclusief het verlaten van de sluitingen), maar dan zou het verantwoordelijk zijn voor de werking", suggereren de modelleerdeskundigen.

Volgens sommige bedrijven zal de sluiting van de industrie de verspreiding van het virus niet vertragen. Volgens econoom Lukáš Kovanda werken testen in bedrijven die de strijd tegen de pandemie in deze situatie aanzienlijk zullen verbeteren. Als sommige bedrijven zouden sluiten, bestaat het risico op aanzienlijk economisch verlies.
De toenmalige vrijwillige beperking van de industrie had een groot aandeel in de succesvolle succesvolle vermindering van het reproductieaantal in het voorjaar.

Bron opojisteni.cz + bisop.eu.
 
Laatst bewerkt:
Naast het gezin is werk de meest voorkomende besmettingsplaats.

Vreemd, dat de werkplaatsen zo geviseerd worden, in België lijkt het wel of de meeste besmettingen zich afspelen in de familiale sfeer, en onder vrienden, er van uitgaande dat alle zogenaamde onbekende plaatsen dat ook wel zullen zijn (maar niet eerlijk toegegeven)? Volgens mij is dat overal zo, dus in Tsjechië niet anders...

Naamloos.png
Sectoren en beroepen
Mensen die banen hebben met fysiek contact, lopen het grootste risico op COVID-19. Naast werknemers in de gezondheidszorg en de woon- en thuiszorg, zijn het essentiële werknemers die een verhoogd risico lopen, bijvoorbeeld degenen die betrokken zijn bij de voedselvoorziening en de kleinhandel, afvalinzameling, nutsbedrijven, politie, veiligheid en openbaar vervoer.

Net zoals sommige landen het werk in sommige sectoren eerder hebben beperkt dan in andere - meestal eerst het onderwijs, de vrije tijd en ontspanning, en als laatste de industrie en de bouw - kan de terugkeer naar het werk na de versoepeling van de maatregelen evenzeer gespreid zijn, maar dan in omgekeerde volgorde. Sectorspecifieke richtsnoeren rond COVID-19 zijn beschikbaar uit verschillende landen en hieronder vindt u een selectie daarvan.

bron: oshwiki.eu

Ik vind hier weinig terug over de industrie!
Volgens mij is de werkplek niet de grote boosdoener, maar wel de manier van vrijetijdsbesteding en de contacten buiten de werkplek!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan