Tegeltjes kachel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Kukel schreef:Koud in Sindelova​

Ik zie dat het vannacht minus 19,4 graden wordt.​

Mijn kachel staat op de winterstand: +7 graden.​

Dus de cv moet ruim 26 graden bijstoken.​

Dat wordt een eigen kerncentrale voor de deur, plek zat.......
............
Alleen al om de houtkachel aan te houden.​


Heer Kukel toevalig een Kachlová Kamna of de Bullerjan?;)
 
Bullerjan

...plaatjes, plaatjes...

Bijgaand dan een Bullerjan "in bedrijf" bij ons in de Holandsky Hostinec te Tasnovice.

Warme groetjes uit het winderige Zuid-Westen,

Natelka
:eten2::cheers::groet:
T4-bar 01 150309 b.jpg
 
Hierbij onze kachel:


Foto-8QAHBX4V-D.jpg


Wij vinden de kachel superhandig als:
  • verwarming tot in de ochtend!
  • wasdroger
  • luchtbevochtiger (bak sneeuw er op)
  • hand- en theedoek rek
  • boven het ovengedeelte liggen de voorverwarmde handschoenen en moonboots
alleen zorgen dat je sokken niet op de kachel vallen, dan passen ze accuut niet meer ;-)

Hij ruikt zelden maar de schoorsteen trekt ook enorm goed. Moet deze zomer wel wat aan het binnenwerk herstellen, de platen liggen niet zo netjes meer omdat het cement wat is afgebrokkeld.

gr.
 
Heeft iemand wel eens een gedeelte van een tegelkachel afgebroken?
Daarmee bedoel ik het liggedeelte van de kachel verwijderen en de rest laten staan.
Of druk ik me nu onduidelijk uit?:(
 
Hierbij onze kachel:




Wij vinden de kachel superhandig als:
  • verwarming tot in de ochtend!
  • wasdroger
  • luchtbevochtiger (bak sneeuw er op)
  • hand- en theedoek rek
  • boven het ovengedeelte liggen de voorverwarmde handschoenen en moonboots
alleen zorgen dat je sokken niet op de kachel vallen, dan passen ze accuut niet meer ;-)

Hij ruikt zelden maar de schoorsteen trekt ook enorm goed. Moet deze zomer wel wat aan het binnenwerk herstellen, de platen liggen niet zo netjes meer omdat het cement wat is afgebrokkeld.

gr.

super mooi!

daarvoor gebruiken wij onze tegelkachel ook.

maar vind je hem dan ook niet handig als fornuis/oven ??
 
super mooi!

daarvoor gebruiken wij onze tegelkachel ook.

maar vind je hem dan ook niet handig als fornuis/oven ??


geen flauw idee, we hebben ons huis pas sinds dit jaar en er ook een gasfornuis en combi-oven staan. Oven nog niet anders gebruikt dan voor heel natte handschoenen (met deurtje open zo droog!).

Er op gaan koken gaan we beslist een keer proberen! Geen idee welke temperatuur hij haalt. Zal eens een thermometer meenemen.
 

kuurgast

Donateur
Tsjechischhome wat leuk dat je dit plaatje van jullie tegelkachel hier laat zien.:top: En er wordt in ieder geval goed gebruik van gemaakt. Laat je het ons weten als je er op gekookt of in de oven wat lekkers gemaakt hebt?Vooral stoofschotels lijken me hier heel geschikt voor te zijn.:lekker:
 
Het zijn stuk voor stuk prachtige nostalgische plaatjes.

En dan te bedenken dat ik dat (inruil) spul heb gedumpt.
Franse, Duitse, Bulgaarse, Poolse en Nederlands/Belgische fornuizen.

Enkele kook kachels heb ik nog staan, maar de rest: oud ijzer of voor weinig weggedaan, in de vorige eeuw.

Zo zie je maar, weer de geschiedenis herhaalt zich.:afwachten:
 
Onze westminster inbouwhaard gaat eruit.er passen bomen van 1.20m in .vermogen 25 kw:ja: en daarom gaat hij ook weg.Het is in no-time 26c binnen in onze toch niet kinderachtige huiskamer van 11x6 m. De uitlaat is wel 210mm ,je hebt een flinke schoorsteen nodig . Iemand intresse? Hij is eigenlijk bedoeld om kasteelzalen te verwarmen
 
Ja die verzamel ik, maar strijken houd ik niet zo van hoor. Hoewel ze op het fornuis wel goed heet worden. Die dingen zijn loodzwaar, dat de vrouwen daar vroeger stapels wasgoed mee moesten strijken. En dan dat fornuis iedere ochtend as uithalen, aslade legen en weer een vuurtje maken en dan steeds maar kolen bijvullen en naar de kelder om kolen te halen in emmers die ze dan weer naar boven zeulden. Mooi die antieke spullen , maar ik heb toch liever dat er een stekker aan zit!
 
Onze kachel lijkt op die van Carla, maar dan groter: 2 x 2 m ongeveer. Mooi, maar neemt veel ruimte in beslag..

Zal kijken of ik een foto kan plaatsen, als daar interesse voor is.
 
Bovenaan