Tegeltjes kachel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Ach wat maakt het uit,als Jozef zijn westminster inbouwhaard uiteindelijk een mooi plekje krijgt
en niet op de schroothoop wegroest.De buitenkant van de oude Hospoda ziet er veelbelovend uit met
die mooie kleuren.Als het ooit af is zal het daar lekker warm zijn in de winter bij de westminster.
 
Ach wat maakt het uit,als Jozef zijn westminster inbouwhaard uiteindelijk een mooi plekje krijgt
en niet op de schroothoop wegroest.De buitenkant van de oude Hospoda ziet er veelbelovend uit met
die mooie kleuren.Als het ooit af is zal het daar lekker warm zijn in de winter bij de westminster.
Zoals jij het zegt:confused:

Onderkonstructie klopt helemaal Freddy
 

kuurgast

Donateur





Deze mooie foto kwam ik tegen in de fotogalerij.
Hij is gemaakt door Keesi in het openluchtmuseum van Kouřím.
Let vooral op de aankleding er om heen.
Keesi bedankt dat hij hier mag staan.:groet:



Voor grotere foto,even aanklikken.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tegelkachel uit Horní Planá, traditioneel verwarmingstoestel uit het "Boheemse woud"

Met deze titel wordt een reportage bij een kachelbouwer in radio.cz onder de aandacht gebracht.

Sinds 2006 is de vermelding "Šumava Original Product", een door een onafhankelijke commissie toegekende aanduiding van herkomst, die de bedoeling heeft om regionale producenten en producten te populariseren en de lokale ondernemingen te steunen. Onder deze unieke producten behoren ook de tegelkachels uit Horní Planá.

De reporter tekende een aantal bijzondere verhalen op, uit de mond van Martin Čermák, de kachelbouwer van dit unieke familiebedrijf. De familie maakt tegels sinds de 80er jaren. Moeder was een keramiek-kunstenares en vader was architect. Toen woonden ze nog in een oude molen in Český Krumlov. Op een dag kwam er een Duits-sprekende man aan de deur die vroeg of ze ook tegels voor zijn kachel kon maken. "Waarom niet, dit is een mooie uitdaging voor mij" was moeder haar antwoord. Iedereen zette zich aan het werk en er volgden de eerste ontwerpen van tegels en kachels.

Een tegelkachel moet echter ter plaatse aangepast en gebouwd worden, dus moest er ook naar Duitsland gereisd worden. Destijds, in de communistische tijd, geen alledaagse gebeurtenis. Via het nationale kunstbureau en met ettelijke toelatingen werd het uiteindelijk de start van het bedrijf. Het harde werk resulteerde in een gelukkige klant en tot op vandaag staat er de kachel tot grote tevredenheid van de eigenaar.


Martin Čermák werkte zelf in een landbouwbedrijf maar had van zijn moeder het artistieke mee gekregen en de aanleg tot keramiek. Na de "omwenteling" in 1989, toen privé ondernemingen opnieuw mogelijk werden, besloot hij samen met zijn broer om de kachelfabriek op te richtten. gestart werd in de oude molen maar in 2004 vertrok men naar Horní Planá wegens het steeds groeiende bedrijf.

In 2008 kregen de produkten de beschermende titel "Šumava Original Product". Tot op vandaag werden 800 modellen gebouwd en heeft men de keus uit 65 verschillende glazuren.

Zo was er eens een dame die met een gele ondertas kwam en vroeg of men voor haar tegels in deze kleur kon maken. Met de slagzin "klant is koning" begonnen we eraan. Tot wel twintig diverse schakeringen werden aan haar voorgelegd maar ze kon niet tot een besluit komen. Toen hebben we haar voorgesteld om het ergens anders te proberen, een kachel die nestwarmte en huiselijke sfeer moet brengen is niet te vergelijken met een ondertas die eerder koud aanvoelt.

Het volledige verhaal staat hier, wel in het Duits.

mkprofi.cz

09.jpg
 

kuurgast

Donateur
Wat goed dat ze de vermelding hebben gekregen en de tegelkachel zelfs tot in Chicago plaatsen.
Ter verduidelijking;de ondertas is een schoteltje.
En wederom een pracht exemplaar tegelkachel.:)
 

kuurgast

Donateur
Misschien wonen daar wel hele warme mensen en geeft de tegelkachel extra veel warmte.;)
Smaken verschillen,dit was ook een voorbeeld wat er nog meer mogelijk is.
Zelf vind ik de oude tegeltjes ook veel mooien.:ja:
 
Ja ik vind die ook wel mooier maar dan toch meer voor een museum dan thuis.
Corrie, de kachel van foto 84 geplaatst door kuurgast, moet ook ooit in ons huis hebben gestaan..
een deel van deze "kachlova kamna "vonden wij tijdens graafwerk in de tuin achter ons huis terug..
zo een kachel hoooort gewoon bij zo een oud huis..
ze worden nog steeds gemaakt, een tsjechische kennis van mij heeft er onlangs een in haar gerenoveerde chalupa laten plaatsen..
kosten all-in 70.000 kc, een groot bedrag maar wat een beauty!!
fijne dag nog...
 
Met "thuis" bedoel ik ook meer mijn eigen huis in Nederland, laat dat duidelijk zijn, maar een antieke boerderij is toch ook bijna een museum?

Zoals iedereen hier op het forum al wel weet wil ik geen huis in Tsjechië en dus ook geen kachel! :D
 
“Tegelkachels” worden nog steeds gemaakt in Tsjechië, firma REHULKA in Ohrozim
levert kachels, ovens etc. volgens tekening op maat en in de gewenste kleur.
Ohrozim ligt ongeveer 180 km van Nova Paka , via de E422 is dat min. 3 uur 13 min. rijden
http://www.rehulka.cz/galerie.htm gemaakt werk
“Tegelkachels” worden nog steeds gemaakt in Tsjechië, firma REHULKA in Ohrozim
levert kachels, ovens etc. volgens tekening op maat en in de gewenste kleur.
Ohrozim ligt ongeveer 180 km op ongeveer 180 km van Nova Paka , via de E422 is dat min.
3 uur 13 min. rijden

http://www.rehulka.cz/galerie.htm gemaakt werk
http://www.rehulka.cz/ukazky_kovani.htm opbouw van een kacheloven
http://www.rehulka.cz/ukazky_kovani.htm leverbare deurtjes voor kachels

Wetende hoeveel werk het is om een kacheloven te maken moet rekening worden gehouden
met een lange bouw tijd en ook voor Tsjechië begrippen een stevige prijs, maar daar koop je
dan ook vakwerk voor.

Een bestaande oven afbreken, transporteren en weer opbouwen is een hele zware klus.
Een alternatief kan zijn een hout- of gasgestookte oven zijn.
www.kvs-ekodivize.cz


Veel suc6

Joop
 

kuurgast

Donateur
Waar dit topic al niet goed voor is,weer twee mensen gelukkig.
Dick en Pes succes met het weghalen en inbouwen van de tegelkachel.:puzzel:
Ennuh.....Pes komt hier later nog een foto als je klaar bent?
Tully bedankt voor de aanvullende links.:top:
 
Wat een mooie site Tully, die sla ik gelijk op want wij willen onze tegelkachel in de toekomst laten renoveren met de juiste tegels.
Nu is het een rommeltje daar men bij herstelwerkzaamheden niet de oorspronkelijke tegels heeft gebruikt.
Ook de deuren die op de site staan hebben we nodig voor de rokerij die aan de andere kant in de hal zit.
Ik kan helaas geen foto's plaatsen want mijn camera is kapot, wellicht later.
 
@ Kuurgast

Dick en Pes succes met het weghalen en inbouwen van de tegelkachel

Dat gaat niet door omdat Pes tot een andere optie heeft besloten. Daarom blijf ik echter best gelukkig en misschien duikt er een andere gegadigde op, wie weet....:)
 

kuurgast

Donateur
Dick jammer dat het niet doorgaat.Als je hier een foto plaatst kunnen mensen die geïnteresseerd zijn
zien wat ze gratis af kunnen halen.;)

Het gaat om de tegelkachel van #19.
 
Bovenaan