Tegeltjes kachel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
ksporaky4_4.jpg


Nu de winter serieus wil doorzetten las ik toevallig in de novinky.cz over de Tsjechische tegelkachel.Die vind ik zo mooi en het lijkt me leuk om die echt te gebruiken.Wie heeft zo'n kachel in zijn/haar huis?Gebruik je hem ook om te koken en bakken :kok: of alleen voor warmte en de sier?Ik hoop dat jullie hier wat over willen vertellen en ik durf het bijna niet te vragen maar mag er een foto bij?
Op het forum is niet zoveel hierover,op wat leveranciers na.Maar de praktijkverhalen zijn veel leuker.
 
Wij hebben een tegelkachel, maar dan het andere model. (hij staat op onze website) Zo'n grote witte, met een plateau erachter waar je op kan liggen.
We hebben er wel soep op laten trekken, heerlijk!
 
Ook wij hebben een tegelfornuis. Toen dat een paar jaar geleden op instorten stond, heeft Wim een tekening gemaakt en de tegels allemaal een nummer gegeven dat correspondeerde met de nummers van de tegels op de tekening. Daarna heeft hij het binnenwerk opnieuw opgebouwd en vervolgens alle tegels weer volgens schema terug gemetseld. Het fornuis doet het weer perfect. De tegels zijn wit en de bovenkant is plat en afgedekt met een grote ijzeren plaat, daaronder aan de voorkant zit het deurtje waar je de kolen en eventueel hout in doet, daaronder het deurtje naar de aslade. Het fornuis/kachel is aan de achterkant hoger maar niet groot genoeg om er op te gaan liggen. In het hoge deel is het deurtje van een oventje.
De overdracht van het huis 15 jaar geleden, was vlak voor kerst. Het kerstdiner werd in de gasoven bereid maar halverwege bleek de gasfles leeg. Omdat het fornuis werd gestookt om de keuken warm te houden, was dit loeiheet. We hebben de eend dan ook in het oventje van het fornuis gezet en de groenten en aardappelen op de plaat, dit ging prima! Omdat we nu elektrisch koken en de elektriciteit wel eens uitvalt hebben we in de winter wel water gekookt voor de koffie of de afwas. Ook eieren bakken gaat prima op ons mooie tegelfornuis. Het is onze trots, sfeermaker en middelpunt in onze keuken. :top:
 

kuurgast

Donateur
11495d1249998145t-verwarming-3602830825_9cf73c1d87-jpg


Jozef hoe is het eindresultaat geworden?

C.Berendse wat leuk dat hij echt gebruikt wordt.Lijkt me erg gezellig.Stook jij de kachel maar heerlijk warm.Niet iedereen heeft er zo'n grote kachel als C.P. om erachter te liggen.:s_wave:
 
Het fornuis in de keuken ziet er zo uit:

11501d1250019703-verwarming-3811698322_97b600a561-jpg


wordt inderdaad ook loeiheet, wat ook wel nodig is a.s. zaterdag! Er zit geen oven in. En let niet op de rest vd keuken, die moet ook nog aangepakt worden...

Gelijk wordt dus ook de woonkamer verwarmd (zie andere plaatjes en tekst in eerder genoemde link naar topic over o.a. onze tegelkachel):
 
Onze buurman in Porezanky heeft ook zo'n kachel als wij en moemt het achterste deel (om op te liggen), zijn fysiotherapeute!

Wanneer je oudere huizen te koop ziet staan, hebben ze vaak nog deze kachels.
 
Nou ja, wij kunnen er ook wel op gaan liggen hoor, maar dan wel met de benen opgetrokken, dus niet erg comfortabel. Mooi die blauwe kachel. Ik hou van huizen die weer in oude stijl worden gerenoveerd.
 
Nou, die van ons is groot hoor!
Wij hebben de sjoelbak er op liggen, handig !

Wij proberen ook zoveel mogelijk originele spullen te gebuiken. We hebben ook al leuke dingen in de schuren en op de zolders gevonden.
 
Voor degenen die interesse hebben; ik heb in Twist, Duitsland een grote tegelkachel die na dit stookseizoen vervangen gaat worden.

Kleur oker, foto bij interesse per mail. Vanaf april zelf te demonteren i.v.m. wederopbouw.
 

kuurgast

Donateur
Wat een leuke reactie's en voor de liefhebbers zelfs eentje over te nemen.:top:En Paula dat slaapt wel lekker,hebben jullie er geen meer?Maar er wordt tot nu toe alleen soep op getrokken,weten jullie niet hoe je hier het beste op kan koken of is het gewone fornuis gemakkelijker?:eitje:
 
Bovenaan