Tegeltjes kachel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat een leuke reactie's en voor de liefhebbers zelfs eentje over te nemen.:top:En Paula dat slaapt wel lekker,hebben jullie er geen meer?Maar er wordt tot nu toe alleen soep op getrokken,weten jullie niet hoe je hier het beste op kan koken of is het gewone fornuis gemakkelijker?:eitje:

Nee, we hebben nu een bullerjan, is ook een geweldige kachel!

Hier in het dorp kookt bijna iedereen nog op zo'n kachel, ze koken er alles op wat en in het ovengedeelte wordt nog gewoon gebakken!
 

kuurgast

Donateur
images


Paula,dit is zo'n Bullerjan?Die geven zeker lekker veel warmte.
Wat stoken betreft kunnen de Tsjechen er wat van.
Als we op kuurreis gaan dan is het eerste wat ik doe de verwarming lager zetten.Is het buiten 15 graden hebben ze het binnen 24 graden.:tohot: De kranten wijden er nu wel artikelen aan,omdat alles duurder wordt en de mensen meer moeten bezuinigen.
 
Wij hebben er twee, bullerjans dus, 3 tegelkachels enne het is heerlijk warm in het hele gebouw. De grote Bullerjan verwarmd in het voor en naseizoen ons hele gebouw. Tsjechen houden inderdaad van warmte...
Enne nederlanders vinden het leuk om hout op het vuur te gooien, zodat zij ervoor zorgen dat geen Tsjech het bij ons koud heeft.
 

kuurgast

Donateur
Vuurtje stoken (in bijna alle vormen :fluit:) is en blijft mooi.Met zo'n groot pand kan je flink stoken en zeker geen cv nodig met die 2 bullerjans.
Maar euh Nancy hoe zit het met koken op 3 tegelkachels?:kok:
En plaatjes,mensen graag plaatjes.
 
meestal steek er nog meer achter.
meestal gelegen in het midden van het huis met verwarming in alle vertrekken incl eventueel boven.

inderdaad het centrum! er wordt alles op/in en mee gedaan.

een nacht slapen op de daarvoor bedoelde plek is een heerlijke ervaring!
 
De tegelkachels in het hotel zijn voor de warmte en gezelligheid.
Maar kook zelf af en toe op een "tegelkookkachel". Wanneer je de bergen in gaat heb je in bijna elke hut een tegelkachel waar je je maaltijden op bereidt en dit gaat prima.

We stoken op olie als basisverwarming.
 
Wij hebben er twee, bullerjans dus, 3 tegelkachels enne het is heerlijk warm in het hele gebouw. De grote Bullerjan verwarmd in het voor en naseizoen ons hele gebouw. Tsjechen houden inderdaad van warmte...
Enne nederlanders vinden het leuk om hout op het vuur te gooien, zodat zij ervoor zorgen dat geen Tsjech het bij ons koud heeft.

Kennen jullie ook de Bullerjan design?
Die is opgesmukt met RVS geperforeerde panelen aan de zijkanten

Met een capaciteit van 6 Kw. kun je 100 M3 warmstoken.
Afhankelijk van de te gebruiken brandstoffen, vochtgehalte, en de trek in de schoorsteen.

H=65 cm.
B=53 cm.
Diep =62 cm.
En er kan hout in van 40 cm.
De afvoer is maar 12 cm dus voor de meeste huizen afvoer geschikt
De prijs nieuw ligt op ongeveer € 1600 in Nederland

bullerjan%2000%20design%20compleet%20basto%20web.jpg



Maar voor een snelle warmte van de kamer adviseer ik de ardenner
 

kuurgast

Donateur
De Design Bullerjan vind ik niet zo mooi dat stuk RVS past er niet zo goed bij.Ieder zijn smaak.Speksteen is wel slim dat geeft lang warmte af.Mijn ouders hebben een houtkachel met speksteen s'ochtends beetje opporren en wat hout erop dan brand die weer als een tierelier.
 

kuurgast

Donateur
Goede middag ben net wakker en als ik dat niet was dan werd ik dat wel van Gorrit.Jij je zin,het hout dus!Enne warm istie zeker er zijn mensen die lekker dicht bij de kachel gaan zitten en na 5 minuten niet weten hoe ze het hebben.:tohot:
 
Goedenmiddag, Kuurgast! Slaapkop!:lmfao:

Toch zou ik wel eens een goede "gebruiksaanwijzing" willen hebben van onze tegeloven/kachel! Ik denk, dat wij hem bij lange na niet gebruiken zoals het zou kunnen.:fool:
 
Goedenmiddag, Kuurgast! Slaapkop!:lmfao:

Toch zou ik wel eens een goede "gebruiksaanwijzing" willen hebben van onze tegeloven/kachel! Ik denk, dat wij hem bij lange na niet gebruiken zoals het zou kunnen.:fool:

Tips voor goed stoken
Zorg dat de schoorsteen goed geïsoleerd is, zodat de rookgassen niet te veel afkoelen en daardoor neerslaan. Let er op dat de aansluiting van kachel of open haard precies past op het rookkanaal, dat het rookkanaal de juiste doorsnee heeft en niet te vochtig is.
Laat minimaal eens per jaar de schoorsteen vegen.
Stook niet met mistig of windstil weer; omwonenden en buren ondervinden dan veel overlast.
Laat het hout minstens één jaar drogen in een overdekte bergplaats. Plaats het zó dat het niet met de grond in contact komt. De wind moet er door kunnen waaien. Gebruik polsdikke houtblokken.
Zorg voor voldoende luchttoevoer: het vuur heeft dan blauwe vlammen en de rook is wit of kleurloos.
Oranje vlammen en grijze of zwarte rook duiden op slechte verbranding en veel luchtvervuiling.
Overlast
Het stoken van een open haard lijkt een onschuldige bezigheid. Toch kunnen houtkachels en open haarden veel luchtvervuiling veroorzaken. Vooral van slecht gestookte houtkachels kunnen omwonenden hinder ondervinden.
Wie last heeft van de houtkachel van de buren, kan allereerst met de buren gaan praten over het stoken. Bezitters van een open haard of houtkachel weten vaak niet hoe die goed kan worden gestookt. Veel overlast wordt dan ook veroorzaakt door het stoken van de verkeerde brandstof, op de verkeerde manier, of bij mistig weer. Soms kan ook een andere (hogere) schoorsteen helpen.
U mag enkel onbehandeld hout: natuurlijk stukhout, schors, spaanders, borstelhout en -stelen, zaagresten,... Ook multiplex, spaanplaten, vezelplaten of ander verlijmd hout mogen de kachel in, voor zover ze geen resten van andere stoffen bevatten of ermee bekleed zijn. Het is natuurlijk niet altijd makkelijk om daar achter te komen. Als u twijfelt, verbrandt u het hout beter niet.
alle hout of houtafval dat op welke manier dan ook behandeld, geverfd, gebeitst, geïmpregneerd, verduurzaamd of bekleed is, mag niet zomaar verbrand worden. Valt dit hout in de categorie "behandeld maar ongevaarlijk", dan moet het naar een verbrandingsinstallatie . Voorbeelden zijn: geverfd, gelakt of veredeld hout, Verduurzaamd hout (treinbielsen, het vaak groenachtige hout van buitenspeeltuigen als schommels, klimrekken
Concreet wil dit zeggen dat u behandeld hout
- ofwel naar het containerpark brengt
Of dit laatste mogelijk is, hangt van de regeling in uw gemeente af. Als u het niet weet, steek dan eens uw licht op bij de milieudienst. Laat hout ook ophalen of breng het weg als u twijfelt of als het hout bekleed is met kunststof of een stof die u niet kent. Gooi het niet zomaar in het vuur!
Heeft u echt enorme hoeveelheden houtafval (b.v. als u een huis verbouwt), dan kan u beroep doen op een containerdienst. Adressen en telefoonnummers daarvan vindt u in de telefoongids

Het aanmaken van de houtkachel

Begin met kleine stukjes droog hout en stapel die in piramide vorm achter het voordraai deurtje.
Doe de klep achter de kachel open.
Leg hier tussen een aanmaakblokje(de witte zijn de beste) steek die aan en doe het voordraai deurtje dicht. Vaak is dit het 2e van onderen ,bij potkachels bovenkant omdat er geen tweede deur aanwezig is.
Onderste deurtje openen(aslade) hierdoor meer zuurstof voor de verbranding.
Als het te hart gaat deurtje van aslade sluiten en het schuifje in het deurtje zover openen dat de kachel lekker door gloeit
Vlammen gaan direct weg door de schoorsteen, van gloed heb je de meeste warmte afgifte.

Gaat het allemaal te gek dan kun je achter de kachel ook nog iets van een "klep" sluiten.

Stook geen harder hout als eikenhout, bij merbau gaat het te heet worden en knapt de vuurvaste steen, je hebt dan in een uurtje grote schade aangericht.
Ook bij de hardere soort meranti gaat het vaak mis.
Beter is dan nog langzaam laten branden op vurenhout.

Meer weten dan bellen of skypen.
 
Als de temperatuur van het vuur goed is, zo ongeveer 800 graden kan er best spaanplaat in gestookt worden. maar het probleem is vaak dat de temperatuur niet op 800 graden kan blijven door dat het afvalhout niet een constante waarde heeft, dan weer vuren en dan weer eiken.
Je weet nimmer wat er voor deze platen gebruikt is, de lijm verbrand best wel snel.
Bij twijfel geen platen afval stoken, je hebt helemaal gelijk hoor.
Zelf stook ik zelden gelijmde materialen omdat ik dan de schoorsteen vaker moet vegen voor mijn gevoel.


Volgens de Vlaamse milieureglementering (VLAREM) mag binnenshuis, naast de wettelijk toegelaten brandstoffen zoals aardgas, stookolie en steenkolen, enkel onbehandeld stukhout verbrand worden in kachels. Ander houtafval, zoals geverfd hout, multiplex of spaanplaten, mag dus niet verbrand worden door particulieren.

Een eenvoudige manier om na te gaan of er correct wordt gestookt, is de rookkleur. Bij een goede verbranding van onbehandeld hout moet er kleurloze of witte rook uit de schouw komen. Wanneer er grijsblauwe, grijze of zwarte rook uit de schouw komt, is er duidelijk iets mis. Wie afval verbrandt, vergiftigt in de eerste plaats zichzelf. De schadelijke stoffen die daarbij ontstaan, komen immers onmiddellijk terecht in en om de eigen woning. Het gebruik van verkeerde brandstoffen, zoals afval of nat hout, kan ook leiden tot schoorsteenbrand.
 
Bovenaan