Snelweg D8 (Dresden - Usti nad Labem)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Kijk eens op http://www.nl.map24.com/ ; even schuiven en zoomen en je bent weer helemaal georiënteerd. Zoals je kunt zien houdt de snelweg vanaf Praag op bij Lovosice en begint de nieuwe snelweg naar Dresden vlakbij Rehlovice. Veel succes!

Jan.
 

Bijlagen

  • Kaartje.jpg
    Kaartje.jpg
    77,7 KB · Bekeken: 84
Hallo Allemaal. Wij gaan altijd naar het Reuzengebergte, richting Liberec. Is het handig om via de nieuwe snelweg, Dresden - Praag te gaan, en dan de afslag Decin te nemen? Volgens de kaart is dat korter. Heeft iemand dit stuk misschien al gereden? vanaf de afslag Decin, vlakvoor Usti tot Decin? Is dit een redelijke weg om te rijden?
Groetjes Margriet Dijk
 
Als men over de nieuwe snelweg wil, vanaf Praag komende.
Moet men niet zoals voorheen aan het einde van de snelweg, bij Lovosice richting Usti na L gaan rijden, maar gewoon rechtdoor richting Teplice, dan komt men vanzelf op de nieuwe snelweg.

Dit is mij verteld door een kennis die zo al gereden is. :)
 
Vašek schreef:
Als je weer thuis bent laat maar horen. Ik ben er benieuwd naar hoe lang je over doet van afslag A17 tot Usti.
Nou, hierbij mijn verslag dan. We hadden een geweldige dag uitgekozen om te vertrekken, zaterdag 23 december, geen kip op de weg. Bij verlaten van Nederland een gemiddelde van 109 km/uur. Voor ons erg snel, laatste keren steeds druk onderweg ongeacht tijdstip van vertrekken. Toen in Duitsland gemiddelde naar 127 km/uur, zonder extreem hard te hoeven rijden. Toen verwonderd gekeken naar de prachtige nieuwe snelweg (+/- half uur naar de grens vermoed ik, niet echt op gelet). Toen de grens :kwaad: :kwaad: :kwaad: twee rijen auto's, weet niet waar die inene allemaal vandaan kwamen, maar toch minstens 40 auto's per rij. En toen: wachten, wachten, wachten. Alle paspoorten werden tot in de puntjes bekeken. Soms door verschillende personen ook nog. Tel uit je winst: 25 minuten wachten aan de grens.....Gemiddelde gezakt naar 110 km/uur... Maar goed we waren nog steeds in 9 en een half uur 1070 km verder (km bij ons geen verschil overigens). Zo snel hebben we dit nog nooit gereden. Volgens Petr, onze CZ vriend verdwijnt deze grenscontrole vanaf 2008, dus daar kunnen wij bijna niet op wachten
 
Voor de weg tussen de 2 stukken van de D8 die nu gereed zijn, kijk:

deze kaart

2 verbindingen:

c1 Langs de Elbe van Lovosice naar Usti v.v.

c2 Over een al eerder gerealiseerd stukje snelweg van Usti naar Teplice tot de nieuwe rotonde in de oude weg Teplice-Praag en dan verder naar Lovosice en dat v.v.
 
dijk schreef:
Wij gaan altijd naar het Reuzengebergte, richting Liberec. Is het handig om via de nieuwe snelweg, Dresden - Praag te gaan, en dan de afslag Decin te nemen? Volgens de kaart is dat korter. Heeft iemand dit stuk misschien al gereden? vanaf de afslag Decin, vlakvoor Usti tot Decin? Is dit een redelijke weg om te rijden?
Hallo Magriet,

Volgens mij is het eigenlijk standaard, dat als je naar het Reuzengebergte wilt, dat je dan gewoon via Polen moet rijden. Via Görlitz de grens over, en dan naar Jelenia Gora en Harrachov.
Voorheen gingen wij ook via Bautzen, Zittau, Liberec, maar dat is zo'n waardeloze route met stoplichten en dwars door dorpjes heen enzo.
Wij gaan ook dit jaar in de voorjaarsvakantie gewoon weer via Polen. En dat bevalt ons prima. We spreken 's mortgens af om 5 uur bij de grens van Nieuweschans, en dan zijn we om 12 uur in Polen en om half drie op de plaats van bestemming. We rijden rustig aan, en moeten iedere 300 km stoppen om te tanken (we rijden op gas namelijk). Dus ook geen gehaast en gewoon rustig je pauzes pakken.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Autobaanvignetten te koop bij tankstations in Sachsen.

Vertegenwoordigers van de Tsjechische en Duitse verkeersministeries zijn tot een overeenkomst gekomen betreffende de verkoop van de autosnelwegvignetten.
De vignetten zullen in alle tankstations langs de A 17 en binnenkort ook bij andere stations te koop zijn die tot op een afstand van 50 km van de grens liggen.
Dit komt er na de Duitse kritiek, de afgelopen weken, dat de vignetten niet te koop waren bij de grensovergang.

radio.cz
 
Ik ben nu heen en terug geweest over de nieuwe snelweg. Heen ging uitstekend, alleen lang wachten bij de grens omdat de toestroom nogal groot was, maar er werd door de beamten keurig een derde rij geformeerd zoat e.e.a. sneller kon verlopen voor alle Tsjechie-gangers.
Ik reed in 9 uur van Ede naar Praag-Vrsovice, scheelt toch een uur.
Terug was de bewegwijziering niet zo duidelijk naar mijn idee en ben ook ik in Velemin richting Usti nad Labem gereden. Ging vrij vlot, alleen ligt deze weg wat hoog dus naar mijn ideen niet erg geschikt als het heeft gesneeuwd.
Bij de grens kon ik direct doorrijden, even mijn paspoort afgeven en ik kon door. Ik was de enige auto die naar Duitsland ging.
Opnieuw 9 uur gereden. Ben benieuwd hoe snel het straks gaat als de snelweg helemaal klaar is.
 
op 2 januari jl. zijn we teruggekomen uit Tsjechië, vanaf Náchod ongeveer. Het is een echte vooruitgang dat de D11 nu van Hradec Králové tot Praag loopt, een prima weg, scheelt veel tijd.
Normaalgesproken reden we altijd vanaf Praag naar Rozvadov (D5) en dan in Duitsland via de 6 naar de 3 over Nürnberg, Würzburg en Frankfurt. Maar nu was de D8 klaar, ik dacht die gaan we proberen! (mede door het feit dat ik praktisch altijd in een file terecht kom, zowel op de heen- als op de terugreis, ergens tussen Frankfurt en Nürnberg)En dit blijkt een heel goed alternatief voor de "oude" route. Het is zelfs iets korter voor ons gebleken, zo'n 50 km. Mooie kwalitatief goede weg, jammer van dat korte stukje wat nog niet helemaal klaar is. De grens is wel enorm saai en de douanebeambtes lijken er iets strenger te controleren, maar dat kun je bij Rozvadov ook treffen.
Mijn conclusie is dat ik deze route in ieder geval vaker ga rijden!
 
Hallo Spongebob,
Wij vertrekken rond 6.00 uur bij Nieuweschans en gaan ook via Görlitz, Frydtland, Liberec naar Rokytnice. Wij zijn nog niet via Jelena Gora gereden. Ik dacht dat het misschien sneller en rustiger zou gaan via het nieuwe stuk snelweg. Hoop dat iemand dit al heeft gereden, vanaf de afslag Decin. We zien nog wel even. Gaan jullie naar Harrachov?
Groetjes Margriet Dijk
 

pepo

† In Memoriam
Voor de Kerstdagen heb ik op de nieuwe D8 gereden, Dresden, Ústí, tweebaansweg langs Labe (Elbe) naar Lovosice, weer de autoweg op richting Praag. Eerder heb ik al een paar woorden over deze route geschreven.
Afgelopen dinsdag reed ik dezelfde route in omgekeerde richting, van Praag naar Lovosice en dan weer langs het water, in Usti weer de autobaan op en verder naar Dresden en NL.
In Lovosice eindigt de autoweg E55/D8 en op dit punt, omringt door rood cirkeltje, kun je kiezen:
- doorrijden richting Teplice en Ústí (pijl Teplice) of
- afslag nemen en naar Ústí rijden (pijl Ústí). Echter, de afslag Ústí is in Lovosice geblokkeerd (was gevaarlijk) en je moet doorrijden. Na plm 1 km is een ruime rust / parkeerplaats aan de rechter kant van de weg, daar kun je keren en op deze terugweg afslag Ústí nemen. Ook grote caravans kunnen daar makkelijk keren.
Ik vond de weg langs Elbe aangenaam en overzichtelijk, is plm 20 km lang. Gewoon Ústi volgen en in Ústi volg je (vrij kleine) gele borden DRESDEN.
De weg Lovosice - Teplice - Ústí ken ik niet en ik weet ook niet of deze beter of slechter is dan de route, die ik in een keer foutloos heb gereden.
 

Bijlagen

  • D8_lovosice.jpg
    D8_lovosice.jpg
    94 KB · Bekeken: 22
  • D8_global.jpg
    D8_global.jpg
    111,4 KB · Bekeken: 20
Lpg

Hai Spongebob
Ik ga ook naar het reuzengebergte met de krokus(Janske Lazne). Vorigjaar voor het eerst en was een beedje een ramp:traan: :traan: . Tot laat door gereden via Polen en de pas willen nemen in het reuzen gebergte. Werd ons door de locale bevolking af geraden toen ik vertwijfeld een plaatsje wilde hebben om te overnachten. Dus heb nu eem navigatie gekocht Mioc710 :D dus het moet nu hoop ik wel wat beter gaan
Maar ik zag dat jullie op gas rijden(ben eek een gas rijder dus) en dus ook moeten stoppen om de 300 km. Ik wilde vorigjaar niet van de snelweg af maar kun je me een aantal adressen geven die dicht op de route geven.

BVD Jeroen :toppie: :toppie:
 
Je kunt ook bij de ANWB een boekje kopen over gasstations in het buitenland, heb je het zelf altijd bij je.
Vooral in Duitsland (omdat ze daar bijna nooit aan de autoweg zitten) is dat erg gemakkelijk vinden wij, ook als er iets onverwachts gebeurd en je moet ergens anders tanken bijvoorbeeld.

Succes ermee.
 
Hallo Jeroen

Ook met navigatie moet je oppassen, ze geven niet altijd aan dat de pas gesloten is. Wij hebben er ook al bijna voor gestaan in Polen. Bij een benzinestation gevraagd en daar zeiden ze dat de pas was afgesloten. Ook stuurde het navigatiesysteem ons soms de bergen in, over wegen die 's winters eigenlijk niet als doorgaande wegen gelden. Het is 's winters dus wel opletten en toch maar even de kaart erbij.
Groetjes Margriet
 
Ook bedankt,

maar die van Dick is makkelijker zoeken met de rondjes op de route, je kan ook nog zoeken wele het voordeligste is. We blijven Hollanders:deuk: :deuk: :deuk:
Maar toch bedankt

groet Jeroen
 
hallo allemaal

ik ben begin januarie naarpraag gereden via dresden. De nieuwe snelweg id echt ideaal. Scheelt heel veel tijd. en de route is ook mooi. Vooral het stuk in tjechie wat nog geen snelweg is. daar rijdt je langs de rivier.

De route is heel logisch opgebouwd, je moet alleen even opletten dat je in tjechie op gegeven moment de afslag neemt naar praag. anders pak je de hoofdweg na teplice.

Na de nieuwe snelweg en kleine stukje tussenweg (20km ongveer gok ik) kom je weer op de oude snelweg.

de 20 km binnenweg zijn goed en overzichtelij. Ik was metmijn zwaar onder gemotoriseerde renault kangoo instaat om de vrachtwagen makkelijk in te halen. (veel zicht)

Ik heb vanuit praag alle mogelijheden al eens gereden.
(via dresden oiude weg (altijd rot vrachtwagens wara je achter komt)

Via chemnitz. opzich leuke route alleen slechte donkere wegen snacht. die niet alte schoon zijn. en stuk in duitsland houd ook via deze route nog aardig aan.

via pilzen autobahn. voordeel allemaal snelweg tot aan de grens en dan klein stukje in duitsland niet. (maar is wel ver om na noord nederland(hengelo en hoger)

En de nieuwe autobahn echt heerlijk.


groetjes Robert
 
Bovenaan