Snelweg D8 (Dresden - Usti nad Labem)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Macek

Geroyeerd Lid
Nou ik heb tot alle tevredenheid bovengenoemde route gereden, alleen op de heenweg heb ik een stuk langs de Labe gereden en later kwam ik weer op de snelweg. Op de terugweg heb ik dit niet gehad, waar ben ik waarschijnlijk ontspoort? Heen 10uur en een kwartier 1064 km, terug 1047 km en precies 10 uur, voortaan ga ik altijd zo, adieu Zittau!
 
nee, je bent niet ontspoord Macek. de 'omleidingsroute' heen en terug verschillen van elkaar. richting Praag rijd je inderdaad langs de Labe en naar het noorden, de Tsjechisch-Duitse grens wordt je langs een andere route geleid.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Nou bedankt, ik begon al aan me eigen te twijfelen, ik dacht, ik word met de dag gestoorder!

Maar waar moet je dan afslaan om heen een soortgelijke route te rijden als op de terugweg, want ik kwam tegemoetkomend verkeer tegen, of reden deze spook!
 
Ha Macek,

Wij vonden het ook wel vreemd toen we opeens langs de Labe reden, maar het was een welkome afwisseling na al dat snelwegasfalt. En inderdaad op de terugweg heb ik verschillende keren op de kaart gekeken of we wel goed uitkwamen bij Dresden. Ik had het idee dat die Tsjechen ons met een kluitje in het riet stuurde,:confused: ook omdat tomtom het niet wist (oude kaarten). Maar niets is minder waar, we waren zo de grens over en weer op een bekend stuk snelweg. :)
 
Macek,
De borden geven op de heenweg naar Praag de route langs de Elbe aan. Op de terugweg de route langs de (vrij nieuwe) rotonde vlak voor Teplice. Dus, zoals je blijkbaar ook bent gereden.
De afslag, waar je op de heenreis bij Lovosice weer op de autobaan uitkomt, is op de terugweg afgesloten om al dat verkeer door Lovosice te vermijden.
Het tegemoetkomende verkeer, dat je op de heenreis langs de Elbe toch tegenkwam, is vanuit Praag gezien 1 afslag voor Lovosice afgeslagen en over het industrieterrein toch door het centrum van Lovosice gereden. Dat is niet de bedoeling, maar dat kunnen ze blijkbaar niet voorkomen.
Een alternatief is om de (gesloten) afslag Lovosice vanaf de autobaan voorbij te rijden en enkele kilometers verder op een parkeerplaats te keren en terug te rijden naar de afslag, waar je op de heenreis uit kwam. Die afslag is die kant wel open.
Maar keren op die parkeerplaats is levensgevaarlijk. Er stond al een file van kerende auto's toen we er enkele keren geleden langs kwamen en de politie stond iedereen door te sturen richting Teplice.
Wij rijden gewoon volgens de borden en dat bevalt prima.
In tijd schelen de beide routes nauwelijks en het stroomt gewoon goed door.
Nog zo'n 3 jaartjes volhouden zegt het Tsjechische verkeersministerie.:grin:
 

Macek

Geroyeerd Lid
Bedankt Keesi, het was alleen opvallend maar met deze wetenschap rij ik wel langs de Labe, een schitterende route en inderdaad even een rustpunt na al die snelweg en dat kwartiertje kan er ook nog wel bij!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Met een symbolische spadesteek zijn vandaag de werken gestart voor het laatste stuk snelweg tussen Dresden en Praag. Het 16,4 km lange stuk tussen Lovosice en Rehlovice is de laatste schakel in de afwerking van de A17/D8.

radio.cz

Hier enkele beelden van de feiten, er was zelfs een kranen- en vrachtwagenballet:

MAF1ee382_143825_4909811.jpg


MAF1ee381_143654_2768840.jpg


MAF1ee382_143916_5543928.jpg


foto's idnes

Met mijn luttele kennis van het Tsjechisch maak uit de tekst op dat het tegen eind 2010 klaar zou moeten zijn.
 
Waar de snelweg op?

Ben morgen (30-12-2007) van plan om naar Nederland te rijden vanuit Jablonné v Podještědí.
Normaal rij ik via Rumburk, Löbau, Bautzen-Ost.
In januari, wegens het succes hier op het forum, de route over de D8 geprobeerd. De 13 naar Děčín gevolgd en toen naar Ústí nad Labem, immers daar begon de snelweg. :fluit: Daar heb ik, na gekronkel door Usti :kwaad: , de D8 genomen om daar de afslag Děčín tegen te komen.
In mei een nieuwe kaart gekocht en daar staan exit 89 en 96 (Petrovice) op. Vanuit Děčín kan ik dus 2 kanten op. Welke is het beste te doen?

@Pepo, Route via Šluknov - Neustadt is die ook in de winter te doen?


Groeten kinderen van Chinto.

PS. In mei vanuit Brno via Praag naar huis gereden over de D8 etc. Prima route, goed aangegeven.
 
Weg gevonden

Het was even goed opletten in Decin. De weg naar Teplice gevolgt en even verderop zag ik een klein bordje wijzen een paadje op naar Dresden. Deze maar rechts laten liggen. De oprit naar de snelweg komt dan vrijsnel in beeld met een goede bewijzering.

Ed (zoon van chinto).
 
Wij hebben voor het eerst ook deze weg genomen en het is veeeeeeeeel beter dan over Zittau, dus inderdaad Bye bye Zittau. :zwaai:
 
Zijn jullie ook boven op de grens gestopt ? En was het toen ook ijzig koud met een gigantisch harde wind ?

Of heb ik weer een toevalstreffer gehad ?
 
Beeld Tsjechië - Duitsland

Onderweg (30-12-2007) werd het wel steeds witter. De omgeving van de snelweg was goed wit. De rijp hing aan de borden en zat op de palen. Gelukkig was de weg goed te berijden. Na een aantal kilometers staat aan de rechterkant dat je in Duitsland bent. Prompt was vanaf daar de omgeving groen ipv wit. Een groter verschil tussen beide landen was op dat moment niet mogelijk.

Ed.
 
Het was inderdaad opeens 8 graden onder nul en alles was wit en het waaide inderdaad heel hard. We wisten niet wat we meemaakten, maar het was wel een bijzondere ervaring. Op de terugweg was het overigens ook weer zo.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Petitie voor D8 door 150 gemeenteafgevaardigden ondertekend

Het verzoekschrift voor een versnelde aanleg van het laatste stuk van de D8 is door 151 gemeentevertegenwoordigers en bijna 7.500 inwoners van de regio ondertekend. Het verzoekschrift is vandaag aan minister Ales Řebíček in Usti nad Labem overhandigd. De aanleg van de snelweg krijgt van milieu-initiatieven kritiek en tegen het besluit werd herhaald beroep aangetekend.

radio.cz
 
Onderweg (30-12-2007) werd het wel steeds witter. De omgeving van de snelweg was goed wit. De rijp hing aan de borden en zat op de palen. Gelukkig was de weg goed te berijden. Na een aantal kilometers staat aan de rechterkant dat je in Duitsland bent. Prompt was vanaf daar de omgeving groen ipv wit. Een groter verschil tussen beide landen was op dat moment niet mogelijk.

Ed.
 
Snelweg Dresden - Praag klaar?

Via de zoekfunctie ben ik verschillende posts tegen gekomen over deze snelweg.
Wij zijn er de laatste keer in 2007 langs gereden, toen was het Duitse deel klaar en moesten we nog een 20-30km over 2 baans wegen in Tsjechié zelf

In een PDF die op deze site te vinden is lijkt te staan dat deze weg (D8) klaar is. Echter op een link die ook genoemd wordt staat nog 16km als 'under construction'

Wie is hier kort geleden nog langs gekomen en kan vertellen hoe de situatie nu is ?

Alvast bedankt
 
vanaf usti moet je inderdaad nog binnendoor, maar vanaf de grens bij Petrovice is het naar Praag nog maar iets meer dan een uur rijden!!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Massa-ongeval op D8

Een massaongeval zorgt voor het blokkeren van de richting Duitsland. De D8 snelweg is geblokkeerd ter hoogte van km 87, aan het dorp Petrovice, door een ongeval waarbij 20 wagens en vrachtwagens betrokken zijn. De hulpdiensten hebben de autoweg in de beide richtingen afgesloten. De redders hebben af te rekenen met zeer slechte "zichtomstandigheden" wat waarschijnlijk ook de oorzaak is van het ongeval. Over slachtoffers kan men zich momenteel nog niet uitspreken.
Er zijn ook nog geen foto's beschikbaar.

idnes.cz

novinky.cz
 
Bovenaan