Rustig in Tsjechië...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Toen wij in 2008 voor het eerst in de buurt van Olomouc waren hebben we 1 Nederlands kenteken gezien, vanaf die tijd is het elk jaar verdubbeld met als uitschieter dit jaar: we hebben nu 12 Nederlandse kentekens gezien en zelfs een hele bus vol bij Stramberk. Hoop niet dat die trent zich voortzet want dan wordt het erg druk.

Effe serieus: ik zie duidelijke prijsverschillen tussen het gebied van Liberec en de omgeving waar wij zitten (Olomouc/Ostrava). Dit komt vooral omdat de Nederlanders daar nog geen campings begonnen zijn en dus de prijzen te hoog leggen, uitzonderingen daargelaten. Ik ken ook een Nederlands gezin die daar een camping heeft en daar nu de functie van dorpskroeg gekregen heeft.
Verder moet ik ook constateren dat de klantvriendelijkheid een groot verschil is in die 2 regio's. Ben al veel in de omgeving Liberec geweest en vindt de service matig te opzicht van de omgeving Olomouc.
Ik heb het al eerder gezegd dat de markt in het Reuzengebergte overvoerd is met campings en pensionen welke te duur aangekocht zijn en dus te dure prijzen door moeten berekenen aan de klanten en nu hiervan de rekening gepresenteerd krijgen doordat de klanten (Nederlanders en andere nationaliteiten) andere regio's en/of landen gaan opzoeken.
 
De gemiddelde Tsjech die wij in het Reuzengebergte ontmoeten is toch wel erg vriendelijk en behulpzaam...
De prijzen voor standplaats op campings in Tsjechie is niet erg duur!
Wij stonden op een oeroude Tsjechische camping waarvan de prijs erg mee viel. Oke het sanitair was niet erg up to date maar schoon en niet slecht..... De prijs die wij voor ons 10 dgs verblijf moesten betalen, 3 volwassenen, caravan en bijzet tent was 4000 ck. Naar ons idee is dat niet erg duur. Ik weet niet wat de prijzen op de NL campings in CZ zijn, maar dat zal wel wat hoger zijn!
We gaan in de winter in het zelfde gebied skiën. Als de trend zich voort zet staan we alleen bij de lift.....:D:D
 
Je zegt het helemaal goed Sibbel, de middelde Tsjech. Wij waren gisteren in Janské Lázně en ik vond de bejegening daar ronduit kortaf, bijna onbeschoft. Zo de ene medewerker mij nog hielp met tillen van de rolstoel in de kabine stond zijn collega aan de andere kant boven ernaar te kijken hoe ik bijna mijn rug forceerde:kwaad:.
Het was overigens de eerste keer dat wij in grote getale nederlanders tegenkwamen;)

11082011898.jpg

11082011899.jpg


Er zijn meer foto's van dit hotel. Maar weet iemand de geschiedenis hiervan? Je kon zien dat er zo nu en dan in wordt geschuild en kon me amper inhouden een kijkje te nemen van binnen

11082011900.jpg
 
Lees toch met enige regelmaat dat sommige "Tsjechiegangers" zich storen aan de "onbeschofte" houding van de Tsjechen. Vraag me dan ook af wat dit soort lieden daar te zoeken hebben. Ik heb deze ervaring dus niet en vind het een belediging voor dit vriendelijke volk. Trouwens, racistisch ook! :kwaad:
 
Wat is dit nu weer voor een vreemde en buitenproportionele reactie:confused:. Laat ik het dan zo stellen en zo was het ook eigenlijk bedoeld: Het viel mij op dat in de echte toeristengebieden, zoals gisteren in Janské Lázně, de bejegening voor het eerst onvriendelijk/ongeïnteresseerd was. M.a.w. tot nog toe alleen vriendelijke mensen ontmoet. Meer heb ik niet gezegd
 
Iedereen heeft een 'mindere' dag, ook Tsjechen, ook in toeristengebieden.
Niet helpen met de rolstoel? Misschien had die man zijn rug al aan een eerdere rolstoel 'geforceerd'.
Soms tref je het en soms niet. Zijn wij altijd jofel en opgewekt of zitten de Tsjechen 's avonds in hun Hospoda over de toerist van tegenwoordig te mopperen? :zwijg:
 
Hotel?

Heb jij dat nu ook, Franky? Soms zie je een verlaten oud gebouw in Tsjechie en daar zou ik dan zó graag eens doorheen lopen, gewoon nieuwsgierigheid en dan zelf de geschiedenis erbij denken....
 
Ben het wel met Franky eens ook wij hebben die ervaring wel eens meegemaakt voor al in de begintijd met het skieën.
Nu eigenlijk niet veel meer maar uitzonderingen blijf je natuurlijk houden.
 
Lees toch met enige regelmaat dat sommige "Tsjechiegangers" zich storen aan de "onbeschofte" houding van de Tsjechen. Vraag me dan ook af wat dit soort lieden daar te zoeken hebben. Ik heb deze ervaring dus niet en vind het een belediging voor dit vriendelijke volk. Trouwens, racistisch ook! :kwaad:
Het is enigszins struisvogelpolitiek om juist te schrijven dat álle Tsjechen (net als Nederlanders, Fransen, Duitsers etc etc etc etc die hier in dit topic ook genoemd worden) allemaal even aardig, vriendelijk en leuk zijn, ook niet dus.:confused: Misschien ben je nog te weinig in Tsjechië geweest, anders zou ik het niet weten.

En dan sluit ik af waarmee ik begon: "Respect", die wij in onze jeugd gelukkig nog hebben meegekregen.
Een beetje respect voor de mening van een ander forumlid zou ook geen kwaad kunnen.;)
 
Ik ben net terug na een vakantie in Nachod :D. 'k moet zeggen dat het er ook beetje rustiger was als vorig jaar :top:. Maar wat me wel opviel, er reden opvallend meer auto's met Nederlandse nummerplaat rond :confused:. En zoals elders in dit topic al vermeld werd, nu en dan een paar zinnen in het ( gebrekkig) Tsjechisch er tussen gegooid en het personeel was super vriendelijk en behulpzaam!!
 

kuurgast

Donateur
Er zijn meer foto's van dit hotel. Maar weet iemand de geschiedenis hiervan? Je kon zien dat er zo nu en dan in wordt geschuild en kon me amper inhouden een kijkje te nemen van binnen
Sokolská Bouda was een soort hotel en in de oorlog was het onderkomen van de rijks-jeugd. Het staat ongeveer 10 jaar leeg na wisselingen van eigenaar. is niet veel over te vinden en wordt misschien wel gesloopt mits het niet afbrand zoals onlangs met een andere berg"schuur" is gebeurd.
Deze panden zijn gewoon niet te beveiligen tegen vandalisme. Als ze de boel dichtspijkeren is het binnen
een paar dagen weer open gebroken.
 
Lisci Farma of Camping 2000 ....

Voor het 10e jaar in de zomer naar Tsjechie. (met 2 gezinnen) Eerst (ook voor de 10e keer) aangekomen bij Lisci Farma. Daar was het erg rustig. Voor het eerst geen leeftijdsgenoten voor onze kinderen. Daarom doorgereden naar Camping 2000. Daar hebben wij een week gestaan. Toen gingen ook daar de leeftijdsgenoten van onze kinderen weg, werd het ook daar rustig en dus toch maar weer terug naar Lisci Farma.

Beide zijn leuke campings, maar het grote voordeel van Lisci Farma is het stadje Vrchlabi. Even de camping aflopen en je hebt verse broodjes, heerlijke goedkope pizzastukken, leuke winkels, en enkele verschrikkelijk goede restaurantjes in de buurt. Uiteraard weet je die na 10 jaar wel te vinden.
Bij Camping 2000 moet je helaas al snel naar Liberec voor een supermarkt, winkeltjes etc. Je zit daar toch van alles verlaten. Ook het nivo van het vlakbij gelegen restaurant van de golfclub kan niet tippen aan de restaurants in Vrchlabi. Op Camping 2000 kan je wel een heerlijke Nederlandse snack bestellen.

Gelukkig werd het wat drukker op Lisci Farma, en met wat mooier weer had het heerlijk geweest. Zelfs op Vejsplagy (volgens de webcam schrijf je het zo) stonden weer enkele tenten!

Lisci Farma is inderdaad overgenomen. De live optredens op zaterdag en de karaoke op woensdag zijn niet meer. Verder is er niets veranderd. Wel wil de nieuwe eigenaar de prijzen voor campingplaatsen gaan verlagen. De prijzen voor de blokhutjes zijn flink verhoogd, maar die zaten wel allemaal vol.
De nieuwe eigenaar is aan het sparen voor een nieuw zwembad. Ik ben benieuwd of dat er gaat komen.
Wat wel smerig is dat de aanwezige Tsjechen het normaal vinden om hun kleine kinderen gewoon ongegeneerd overal te laten plassen. Lekker naast het zwembad in plaats van 20 meter verderop in een normaal toilet. Van sommige ouders mochten ze het zelfs laten lopen door de badkleding heen!

Beide campings gaan wij zeker nog naar terug. Het mag echter wel wat drukker worden. Toen wij 4 augustus vertrokken bij Lisci Farma waren er nog ca. 15 campingplaatsen bezet. Waaronder veel tenten dit jaar.
 
....Rustig in Tsjechie......
Ben vandaag vrij en ja..met net een wandeling achter de rug zet je
je in je luie stoel,doe de tv.aan en zie je .....tuig....dat de straten van steden in Engeland onveilig maakt.Hoor je op het nieuws dat..
de jeugd naar Lloret de Mar vertrekt om..te vechten.Oorzaak...ik zou het niet weten..Gelukkig.. heb ik dit in Tsj.helemaal niet meegemaakt.Zoals ik al in eerdere berichtgeving melding maakte van het feit dat Tsjechen waarschijnlijk ingetogen en
en een grotere beschaving zijn en hebben dan de doorsnee Nederlander.Waarschijnlijk en met een zeer grenzende waarschijnlijke zekerheid zou je kunnen stellen dat het pas afgeschafte communisme daar een oorzaak van zou kunnen zijn,en dan druk ik me voorzichtig uit....Het kapitalisme
daarentegen....tja,kijk maar naar het journaal...:nee:En die rust??...weinig toeristen...Heerlijk!!

Ja dan gaat het er hier toch wat gemoedelijker aan toe.... Ze schrijven Rusland, maar "plechy" is Tsjechisch of Slowaaks toch? Heb je nog de tijd voor een slokje extra. :ja:

http://www.dumpert.nl/mediabase/1650411/ab7f0717/ondertussen_in_rusland.html
 
Btw. Net even mijn schoonouders naar het vliegveld gebracht. Aardig score qua Nederlanders.

- Grijze Octavia sedan
- Zilvere Transporter T5 met dierenarts reclame
- Zilvere Mercedes CLK cabrio
- Donkerblauwe Peugeot 206
- Zilvere Opel Astra station

Op een stukje vanaf Lysa naar het vliegveld een aardige score toch?
 
Een beetje respect voor de mening van een ander forumlid zou ook geen kwaad kunnen.;)

......Heb ik toch Lina...zeker voor jou en die wereldvent van je..en
natuuuuurlijk ook voor Franky...laat daar geen misverstand over bestaan.....Ik ben nu eenmaal soms erg direkt,maak van m'n hart geen moordkuil...En ja,je mening geven stuit wel eens op onbegrip...
Maar ik vind wel dat je je mening moet kunnen geven...Ze hebben
mij op dit forum ook voor alles uitgemaakt...Mogen ze van mij..
Heb ik geen moeite mee...:DGroet van Franko!
 
Ligt er maar een beetje aan wat je zoekt op je vakantie.
De meeste Nederlanders gaan gelukkig nog steeds naar die nare Fransen zodat wij lekker de ruimte hebben in Tsjechie.
Als je verwacht om voor de prijzen die je betaald in Tsjechie dezelfde accomodatie's te krijgen als in Frankrijk waar je drie keer zoveel betaal ben je zelf een beetje uit koers is mijn idee.
Maar goed wij gaan morgen fijn voor 10 dagen, en heb het al heel wat jaren prima naar mijn zin in Tsjechie.

wij gaan voor het eerst naar tsjechie en kan dus nog geen mening geven, maar wij hebben er nu al zin in , enne Frankrijk in geen 2000 jaar dat ik daar ooit op vakantie ga, mooi land hoor maar dan zonder Fransen
 

Tabe

† In Memoriam
....................Ik ben nu eenmaal soms erg direkt,maak van m'n hart geen moordkuil...En ja,je mening geven stuit wel eens op onbegrip...
Maar ik vind wel dat je je mening moet kunnen geven...Ze hebben
mij op dit forum ook voor alles uitgemaakt...Mogen ze van mij..
Heb ik geen moeite mee...:DGroet van Franko!

Volgens mij heb je een ontieglijke plaat voor je kop.
 
Bovenaan