Rustig in Tsjechië...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We zijn net terug uit het mooie Tsjechië waar we weer een super vakantie hebben gehad, we hebben 10 dagen op camping Farma Holman(Procesne) gestaan. We waren met 2 gezinnen en stonden 10 dagen alleen......op zich niet erg, privé camping!:) Maar wat ons opviel was dat het erg rustig overal was...bijvoorbeeld voor de lift van de Sneska geen wachtrij. Twee jaar terug was dat nog 1,5 uur wachttijd!!
Meerdere campings gezien die zo goed als leeg stonden, alleen die enkele NL camping stond redelijk vol .......
Is het de economische misère of is iedereen thuis gebleven???
Jammer, want het blijft een fantastische bestemming voor niet te veel geld.
 
Topic over teruggang Tsjechie als vakantieland

Je moet onderstaand topic er maar eens op na lezen. Persoonlijk kan ik mij er ook wel iets bij voorstellen dat mensen niet meer gaan. We leven in zo'n kant en klare maatschappij en dan moet je maar net de fut op kunnen brengen om op vakantie moeite te moeten doen je verstaanbaar te maken in een land als Tsjechië waarin niet iedereen vanzelfsprekend Engels spreekt bijv. Zelf vind ik het nu al superleuk als enige Nederlander hier rond te hangen, maar zoals gezegd, dat moet je liggen:ja:

http://www.tsjechie.net/board/f21/populariteit-tsjechi%EB-vakantiebestemming-neemt-30952.html
 
Het is niet alleen de moeite van het verstaanbaar maken... Moet je eens kijken op hoeveel toeristische plekken je onvriendelijk wordt geholpen met het liefst nog een diepe zucht erachteraan.... In andere landen begrijpen ze dan toch beter dat er op zo'n manier geld in het laatje komt. Daarbij zijn de meeste campings, voor de meeste NLse kampeerders, qua sanitair en comfort gewoon dramatisch te noemen.

Afgelopen week op de camping in Horni Plana geweest... Gras niet gemaaid, zooitje etc, terwijl die camping gewoon potentieel heeft. Direct aan het water, mogelijkheid tot een leuk strandje etc. Daarbij moet ik ook moet ik ook zeggen dat de dorpjes uitstraling missen. Kijk eens in Frankrijk rond een meer hoe de dorpjes zijn. Leuk, gezellig en automatisch komen daar toeristen.. Rondom het Lipno alles dood, behalve in het dorpje Lipno zelf, mooie boulevard etc, maar dit is dan weer niet bedacht door een Tsjech..

Geef de vakantieganger maar eens ongelijk, dat ze het ergens anders opzoeken.
 
Ligt er maar een beetje aan wat je zoekt op je vakantie.
De meeste Nederlanders gaan gelukkig nog steeds naar die nare Fransen zodat wij lekker de ruimte hebben in Tsjechie.
Als je verwacht om voor de prijzen die je betaald in Tsjechie dezelfde accomodatie's te krijgen als in Frankrijk waar je drie keer zoveel betaal ben je zelf een beetje uit koers is mijn idee.
Maar goed wij gaan morgen fijn voor 10 dagen, en heb het al heel wat jaren prima naar mijn zin in Tsjechie.
 
Je moet onderstaand topic er maar eens op na lezen. Persoonlijk kan ik mij er ook wel iets bij voorstellen dat mensen niet meer gaan. We leven in zo'n kant en klare maatschappij en dan moet je maar net de fut op kunnen brengen om op vakantie moeite te moeten doen je verstaanbaar te maken in een land als Tsjechië waarin niet iedereen vanzelfsprekend Engels spreekt bijv.

Wie spreekt er in Frankrijk dan een buitenlandse taal, behalve de buitenlanders. De ervaringen die ik heb in Bretagne en Normandië is dat men daar ook alleen maar Frans verstaat en de enige andere taal is euro's :lmfao:
 

kuurgast

Donateur
Komt door de weersvoorspellingen want in het zuiden is het juist drukker geworden met toeristen ,daar was het weer beter volgens de voorspellingen.
Vandaag zijn de nieuwe cijfers uitgegeven van het Český statistický úřad/Tsjechische bureau voor de statistiek waarin dit verschil te zien is.
Overal steeg de bezettingsgraad behalve die van de regio's Liberec en Pardubice.
Bron:financninoviny.cz/.
De cijfers kan je zien bij CSU onderaan bij "Table 1 t/m 5".
 
De meeste Nederlanders gaan gelukkig nog steeds naar die nare Fransen

Wat weer heerlijk generaliserend. Ik kan je zeggen dat ik al jaren naar die nare Fransen ga en het over het algemeen best plezierige mensen vind en dat ik al jaren naar Tsjechië ga en het over het algemeen ook plezierige mensen vind. Het één hoeft het ander echt niet uit te sluiten.....denk en vind ik.
 
Er is al eerder over gesproken, maar volgens mij heeft het idd te maken met de gekleurde, niet genuanceerde weersverwachtingen.

In de 13 jaar dat wij nu in Tsjechie komen, hebben wij van de 3 weken dat we daar zijn, 1 week stralend, 1 week goed en 1 week matig tot slecht weer.
Helaas vermeldt men alleen noodweer uit Tsjechie, met mooi weer hebben de weersvoorspellers het vaag over "midden Europa", dus dan leg je niet direkt de link naar Tsjechie.

Toen wij in juli in Tsjechie waren hebben wij sporadisch Nederlanders gezien, ik vind het best, maar het is wel tekenend.

Tja, dus blijft Tsjechie echt iets voor de liefhebbers!:D
 
Over de wereld heb je rotzakken en lieverds ,ligt ook aan je eigen houding ten opzichte van anderen.
Zo is het maar net. Wij hebben net gegeten in Trutov in restaurant Dubova waar het personeel nauwelijks iets over de grens sprak. Kennelijk is het meer op toerisme ingesteld m.b.t. de wintersport want de kaart was wel meertalig. Niettemin deed de bediening niet problematisch over ons gebrek aan de taal. Leuk is dan weer ook dat de enkele woordjes uit het woordenboekje (van de Action) heel erg op prijs worden gesteld:wow:
 
De meeste Tsjechen brengen volgens een onderzoekje het liefst hun vakantie door aan zee maar ook dit jaar brengen weer meer Tsjechen hun vakantie door in eigen land. Hoofdredenen zijn de financiële middelen om een vakantie te betalen. Dan zou je toch zeggen dat het wel drukker moet worden met Tsjechische kentekens op campings etc in de vakantie....
 
Wij zijn vandaag hier weer in ons vakantiehuisje in Tsjechie aangekomen :D hiervoor 2 weken met een camper door Frankrijk doorgebracht. Taal is voor mij in zowel Frankrijk als Tsjechie lastig, maar we zijn er toch steeds uitgekomen. Ik denk dat de Fransen uberhaupt geen moeite willen doen om een andere taal te praten, maar of dat bij de Tsjechen ook zo is, :denk:

Allebei de landen hebben hun charme's :top: zou ik zeggen, maar voor ons was de reden om naar Frankrijk te gaan toch de zekerheid mbt het mooie weer. Sanitair is ook op sommige campings in Frankrijk schrikbarend t.o.v. de prijs die je dan voor een camping betaald. Onderweg In Frankrijk gezellige Tsjechische familie tegengekomen die heel goed engels sprak :ja:
 
Op het gevaar af dat ik stigmatiserend overkom vind ik de Fransen (door de bank genomen) arrogant en lang niet altijd zo vriendelijk als de reclame en wat dies meer zij doet geloven. Tsjechië ken ik pas 1 dag en ben nog maar een paar van de vele inwoners tegen gekomen en die vallen mij bepaald niet tegen.
 
Ik denk dat je het ook niet moet zoeken bij de bevolking van desbetreffend landen.
Wij zitten nu al 13 jaar in Tsjechie en hebben er veel aardige mensen leren kennen.
We wilden hier gaan wonen en gasten gaan ontvangen in een luxe landelijke entourage, we hebben toch met enige spijt in ons hart dit plan laten varen, omdat het toerisme een zeer onvoorspelbare bron van inkomsten is geworden.
Wij gaan dus nu wel naar Frankrijk met dezelfde plannen, tijdens onze zoektocht daar hebben we ook weer prettige fransen ontmoet.
Ik denk dat het ook veel met je eigen instelling heeft te maken hoe je mensen uit verschillende landen ervaart.
 
Back on topic

Het was idd erg rustig in Cz. Op camping Brozany stonden we de tweede dag alleen op de camping. De dagen erna druppelden mensen tegen de avond binnen, maar meestal vertrokken ze de dag erna. Slechts een enkeling bleef een paar dagen. Op camping Slunecna (Cista) stonden 8 tenten/caravans. Het middenveld was al lange tijd niet bezet geweest :geen afdrukken van (voor)tenten. Van Jan Nijman hoorden we dat op Lisci Farma slechts 7 tenten/caravans stonden.........
Tja.....
 
Frankrijk - Tsjechie, Tsjechie - Frankrijk

Het is zoals ik het beleef erg rustig in Tsjechie. We komen er nu al 10 jaar, vooral in de winter en ja dan is het drukker dan in de zomer. Maar wat me in het Reuzegebergte deze zomer is opgevallen, is dat er zo weinig Nederlanders (en andere) te zien zijn. Heeeerlijk! Je loopt in de bossen, de hele dag bijna niemand tegengekomen...Dat is nou vakantie. Ik moet wel bekennen dat je voor de goedkoopte inderdaad niet meer naar Tsjechie hoeft te gaan. Albert is Albert Heijn qua kwaliteit en prijzen. Huisjes zijn behoorlijk duurder van een aantal jaren terug. Uit eten gaat nog wel uitstekend. Maar goed, als je nog mooier wilt en goedkoper, dan even doorrijden naar Slowakije (niet allemaal natuurlijk, anders wordt het daar te druk).
Over de Tsjechen? Geen problemen, vaak aardig en behulpzaam. We spreken een paar woorden en dan is het ijs vaak gebroken. De rest in Duits Of Engels en anders met handen en voeten, we komen er altijd uit! En, vergeet niet Horken heb je overal, ook in Tsjechie, Nederland en Frankrijk. Als we er een treffen, dan denken we maar, ach:tong:
 

kuurgast

Donateur
Tot nu toe gaat het over de terugloop van toeristen in het Reuzengebergte ,maar hoe is het in het zuiden? Volgens de kranten moet het daar juist drukker zijn geworden vooral ook door de betere weersverwachting daar. :confused: Wie is in de Zuid Bohemen of Moravië op campings geweest en kan daar meer over vertellen?
 
Toen wij in juli in Zuid-Bohemen waren (camping Kostelec), was de bezetting daar goed, vertelden de eigenaren.
Wij hebben, in vergelijking met de voorgaande jaren, ook geen enkele moeite om ons huis verhuurd te krijgen. Zelfs voor volgend jaar hebben we al boekingen.
Toch zagen we maar bar weinig Nederlanders rondrijden.!
 

spookycat

† In Memoriam
Back on topic

Het was idd erg rustig in Cz. Op camping Brozany stonden we de tweede dag alleen op de camping. De dagen erna druppelden mensen tegen de avond binnen, maar meestal vertrokken ze de dag erna. Slechts een enkeling bleef een paar dagen. Op camping Slunecna (Cista) stonden 8 tenten/caravans. Het middenveld was al lange tijd niet bezet geweest :geen afdrukken van (voor)tenten. Van Jan Nijman hoorden we dat op Lisci Farma slechts 7 tenten/caravans stonden.........
Tja.....

Er was een belgisch koppel van acsi op de camping in kutna hora en die vertelden dat lisci farma gesloten en fait is,een tsjech zou het opgekocht hebben om er een sportgebeuren te maken
Keesi en Cor zijn getuigen ze waren toen per toeval bij ons
 
Bovenaan