Rustig in Tsjechië...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij gaan op vakantie om van omgeving te veranderen, andere dingen te zien etc. De taal niet spreken en moeite ervoor moeten doen hoort daarbij. Dat maakt het juist leuk. Voor mij is het lastig te begrijpen dat mensen over het niet verstaanbaar klagen. Er zijn mensen die bewust een Nederlandse camping zoeken, wij niet, wij zoeken een camping die ons bevalt, met of zonder nederlanders. Het sanitair op sommige camping is duidelijk niet voldoende en daar kan ik me wel aan ergeren. Ik heb geen wc pot van Villeroy en Boch nodig, maar het moet wel schoon zijn. Wij hadden deze zomer een camping in de buurt van Ceske Skalice dat beheert wordt door Nederlanders.( fam Boekhout). Het sanitair was echt wel schoon en netjes.
Als je gewoon een beetje zoekt , fora doorneemt vind je echt wel iets leuks.
En de reden dat het rustiger was? Misschien toch die sombere weersvoorspelling. Wij hadden uiteindelijk elke dag ongeveer 25 C en 3 nachten onweer met regen. Prima dus.
 
Misschien hoog tijd uit te kijken naar een ander reisbureau. Wij huren altijd mooie huizen. Onze kennis uit Tsjechië heeft vorig jaar weer een andere ervaring in Nederland gemaakt, hij verwachtte namelijk dat in Nederland alle accommodaties op topniveau waren maar was redelijk teleurgesteld.
Gelijk heeft Roland, ongezellige buurt rond Lipno, want dit is juist de streek die tientallen jaren bewoond werd door "Heimatlose" dus volk uit Roemenie, zigeuners en ook de uiteindelijke verdrijving van de Duitsers heeft de streek nog troostlozer gemaakt (Duitsers waren ws. de enigen die dit stuk land als hun Heimat beschouwden). Ja, waarom gaan jullie dan naar Lipno zou ik zeggen, het binnenland is veel gezelliger.
 
Het was dit jaar i.d.d. wat rustiger in Tsjechië. Ook m'n vaste pension in Praag was onderbezet en we konden voor een zacht prijsje de grootste kamer huren. 75% van de normale prijs en al blij dat er weer iemand was.

Maar goed, het gaat overal wat slechter in Europa en de USA. Dus dat heeft direct weerslag op de vakantieboekingen.

Kwa land maakt het mij niet uit. Ik kom overal goed terecht: Frankrijk, ook prima (mits je de taal beheerst :) )
Tsjechië, met Engels, Russisch en wat Tsjechisch nooit een probleem. Maar ik red me ook wel in de Oekraïne waar eigenlijk uitsluitend Russisch/Oekraïns gesproken wordt. Kwestie van een beetje aanpassen ....... (Maar dit geldt natuurlijk ook voor Frankrijk, wat natuurlijk ook een fantastisch vakantieland kan zijn). :D
 
En de reden dat het rustiger was? Misschien toch die sombere weersvoorspelling. Wij hadden uiteindelijk elke dag ongeveer 25 C en 3 nachten onweer met regen. Prima dus.

Da's een waarheid als een koe: de weersvoorspellingen over Tsjechie zijn vooral bij RTL (maar Ned 1 kan er ook wat van) zo negatief en bezijden de waarheid, dat zo toeristen weggejaagd worden, jammer hoor!
Wij zijn in het voorjaar 9 weken in Tsjechie geweest en hebben daar 2(!) Nederlandse auto's zien rijden...
 
Dan maar niet op RTL of Ned. 1/2 vertrouwen maar op,het net kijken.
Er zijn nu zoveel mogelijkheden voor plaatselijke berichten.
Vandaag ten oosten van Praag een reeks buien maar hier in het westen prima "doe" weer en droog
 
De Nederlander die voor de tv zit en vaak slechte weerberichten over Tsjechie hoort, zal dit meenemen in zijn overweging wel of niet naar CZ te gaan. Mooi weer wordt vaak niet vermeld, maar bij overstromingen of gewoon wat minder weer zetten ze het land wel op de kaart. ( dit is een konstatering van 4 jaar de berichtgeving volgen)
 
Ja, zo werkt dat nu eenmaal met berichtgeving: Geen nieuws is goed nieuws en rampen worden breed uitgemeten. Toevallig tijdens de start van de zware regenval op weg van Budapest via Bratislava, Praag naar Nederland. Het eerste stuk bijna weggespoeld van de autosnelweg maar ik reed met een aanhangwagen dus alles kalmpjes aan. Op de heenweg prima overnacht in Tsjechië, goed en goedkoop in Kacov (http://www.hotelkacov.cz) een stukje voorbij Praag, richting Brno. Op de terugweg net voorbij Bratislava overnacht (Slowakije), duur, maar ook goed. Sinds de invoering van de Euro is alles wel 8x zo duur geworden in dit land. Die laatste factor 2 zal in Tsjechië ook wel gebeuren als de Kroon wordt verlaten en de Euro wordt ingevoerd.
Dit jaar op vakantie geen Tsjechië maar naar de Zwarte Zee (Oekraïne). Mijn Russisch is knap waardeloos maar goed ik heb een vaste tolk altijd aan mijn zijde. :sterretjes: Gelukkig kan ik wel de borden en stadsnamen lezen in het Cyrillisch en met kaart en kompas gaat het verder prima.
 
Het gaat erover, dat er minder mensen naar Tsjechie gaan op vakantie.

Er wordt nu eenmaal sneller negatief over CZ geschreven:confused:en daardoor minder toeristen. Duidelijk toch?:zwijg:
 
Wij gaan gewoon hoor, eindelijk weer na 2 1/2 jaar wachten:wow:
Zeven nachten Praag, dan via Terezin naar Dresden, daarna komen we vrolijk weer terug voor 4 nachten Hostinne om via Berlijn terug te reizen. We gaan de Tsjechische economie goed stimuleren, dochter heeft al een waslijst aan wensen klaarliggen (varierend van shirts van Pat&Mat en Krtek tot Piskoty en trdelniks) Komt helemaal goed!:top:) .
 
Rianne, Terezin zou ik met kind een andere bestemming voor kiezen.
Op mij heeft het een onuitwisbare indruk achtergelaten, de barakken, verbrandingsovens, ontluizingsketels, kerkhof, waar ik in films al veel gezien had maar om er zelf een rondgang te maken ben ik niet vrolijk geworden.
Cees
 
Terezin zou ik met kind een andere bestemming voor kiezen.
Dat weet ik, ik ben er zelf al zeer regelmatig geweest, heb er zelfs gelogeerd bij Tsjechische vrienden. We doseren de info naar haar toe goed, maar ze weet al een tijdje dat het bestaat en wat er globaal gebeurd is (ze is niet helemaal gemiddeld qua interesses voor haar leeftijd zeg maar). Het crematorium is sowieso gesloten die dag, dus dat laten we haar ook niet zien.
 
Wij zijn met onze zoon van toen 6 jaar in Terezin geweest en ook in andere kampen. Het heeft toen erg veel indruk op hem gemaakt, maar nu gaat hij dezelfde dingen samen met z'n vriendin uit Albanië bezoeken.
 
L wordt volgende week 7 en heeft ook al het een en ander gezien. Met bijna 4 was ze in Lidice en dat weet ze idd nog, het heeft wel indruk gemaakt maar ze heeft er geen nacht minder om geslapen. In Terezin alleen nog maar het huis van onze vrienden, maar ze is slim genoeg om het verschil tussen toen en nu te begrijpen. Foto's heeft ze al gezien, en ze weet wat er in de oorlog gebeurd is. De tekeningen van Helga Weiss in Deventer heeft ze ook aandachtig bekeken. Natuurlijk is ze jong, maar ja, als ze mijn studeerkamer binnen wandelt wandelt ze Tsjechie binnen, en haar stuur je niet met een kluitje in het riet. Dus kiezen wij er voor om simpel uit te leggen wat er in de geschiedenis daadwerkelijk is gebeurd. Daar is ze dan even van onder de indruk, en als ze daarna een mier door het gras ziet lopen krijgt die haar onverdeelde aandacht;)
 
Ik denk dat het altijd rustig zal bkijven.
Vele mensen zijn een keer in Tsjechie geweest en gaan om wat voor reden niet meer terug.
Ik kan wel een aantal redenen bedenken.
Wat je wel nu veel ziet zijn de toeristen van ver buiten Europa die een paar dagen Karlovy Vary doen.
Het is er wat drukker dan anders.

Groet.
 
Bovenaan