Rokytnice nad Jizerou

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Maria

Geroyeerd Lid
volgens mij moet je surfdj hebben (voor Hak)
en als je app. Horni Rokytnice uitloopt en je steekt heel iets schuin naar links over, dan heb je daar een best OK restaurant zitten (een soort galerij waar allerlei winkels aanzitten en dus ook dat restaurant, kweet niet meer hoe het heet, gewone hap maar prima te doen, in elk geval vers en aardige bediening).
 
dit jaar zaten wij in het huis Trejbal II.
Dit ligt aan de hoofdweg net voor het plein.
Wij keken recht op de kruising waardat je naar boven moest rijden voor de skipiste.
En dat is een smal slinger weggetje naar boven en dan kom je langs een hotel dat aan de rechterkant ligt en een stukje verder ligt er links een bowlingbaan.
Of heet dat skigebied geen studenov?
 
er ligt ook een roddelbaan en die ligt als je die weg omhoog gaat aan de linkerkant en volgens mij bij een manege.
Het ligt niet in de bocht,je krijgt op een gegeven moment een bocht naar recht en in die bocht moet je gewoon mee naar rechts.
Als je daar recht door rijd kom je op een heel smal weggetje.
Het ligt 1 of 2 straatjes verder aan de linkerkant.
Ik dacht niet dat het bij de bowlingbaan lag.
Maar........!
 
Hallo,

Wij zijn begin dit jaar in Rokytnice geweest, en hebben gelogeerd in Pension Hak. Ook via Otium.nl
Het is een prachtig nieuw huis waar we met 6 man hebben gelogeerd. En dat is prima te doen. Alleen de bovenste twee slaapkamers, dus via de trap omhoog, zijn klein. Hierin kun je niet of nauwelijks staan (ik ben 1.93) en er liggen gewoon matrassen op de grond, dus geen bed. In de twee andere slaapkamers staan wel bedden, en die liggen prima.
Ik raad je ook aan om bij de eigenaars het ontbijt te bestellen. Zij verzorgen dit prima.
Het huis ligt ongeveer 600 meter vanaf de pistes bij Studenov. En dat is een leuk skigebied met meerdere pistes (kort) en een tweetal langere pistes. Hier is inderdaad ook de snowtubing baan te vinden.
Wij gingen altijd met de auto vanaf het pension naar de pistes. Wij zijn namelijk op vakantie, en willen dan niet 600 meter lopen met je ski's op je nek.
Om bij dit huis te komen, moet je inderdaad vanaf de hoofdweg naar rechts het weggetje in die voor de kerk langsloopt. Dan komt je eerst voorbij een hotel, en vervolgens kom je op een T-splitsing. Als je hier links aanhoudt, kom je bij de parkeerplaatsen van de skipistes van Studenov, waar ook de bowlingbaan is enzo.
Als je rechts afslaat, ben je al op de weg richting Pension Hak. Winterbanden is hier absoluut een minimum-eis. De weg voor de kerk langs tot aan de pistes is prima schoon gemaakt, maar de weg richting het pension is een drama. Hier valt in november de eerste sneeuw, en dat ligt er in maart nog. Schoonmaken van de weg doen ze hier niet of nauwelijks. Dus aan het eind van het seizoen rijd je een meter hoger dan in het begin.
Na ongeveer 600 meter heb je aan de linkerkant het pension. Je moet deze even voorbij rijden (Heel even maar) en dan heb je daar een prive parkeerplaats. Wij zijn vorig jaar bij het huis een stukje naar beneden gereden, om te parkeren bij de garage van het huis zelf, en daar kom je dus zonder kleerscheuren niet meer weg. Tenzij je jarenlange ervaring hebt om met een tsjechische auto in de sneeuw te rijden. De eigenaar van het huis deed het zelfs in zijn achteruit. Applausje waard vonden wij.
 
Hallo SpongeBob,
hier heb ik wel iets aan.
Dat is hartstikke fijn om zo'n informatie te krijgen.
Is de afstand echt niet lopend te doen met ski's op je nek?
Wij zaten afgelopen jaar beneden in het dorp vlakbij de kerk en dat is echt niet te doen tevoet.
En hoe ver is het naar het centrum?
En is dat te voet te doen?
Zitten er daar boven ook nog restaurantjes op iets?
Hangen er gordijnen in het huisje? (erg belangrijk)
En wat kost zo'n ontbijtje p.p.?
Ik heb eigenlijk wel erg veel vragen.
Maar het is een stuk gemakkelijker als je een aantal dingen van te voren weet!
Vorig jaar hebben we heel lang moeten zoeken.

Alvast hartstikke bedankt!!!!!!
En doe de groeten aan Patrick
 
wij gingen altijd bij hotel krakonos omhoog,dan kom je bij het begin van de studanov.
als je de afslag neemt die jullie nemen is het inderdaad een hele klim,en je komt dan uit bij de parkeerplaats.
je kan ook wel die afslag nemen,je komt dan bij het sporthotel langs,hier kan je een klein looppad langs en dan ben je ook aan het begin van de studanov,vervolgens ga je dan met de pannekoek lift omhoog en een klein eindje klunnen en je bent ook bij de parkeerplaats.
kost inderdaad zoveel inspanning niet dan dat hele eind omhoog lopen.
heb dat 1 keer met de jongens gedaan en doe het nooit meer.
gelukkig hebben we nu altijd de auto mee
 
Hoi Lisanne,

Uiteraard is die afstand wel te doen met je ski's op je nek. Dat is geen probleem. Alleen het lopen op die skischoenen is niet echt aan te raden. Zeshonderd meter is dan wel veel hoor. Wij gingen gewoon met de auto, koffer op het dak, ski's erin, en stukkie rijden. Is ook nog weer goed voor de plaatselijke economie, want je moet wel betalen voor de P-plaats. Maar dat is echt een schijntje (nog geen euro).
Het voordeel is wel dat je niet hoeft te klimmen vanaf het huis naar de pistes. Het ligt eigenlijk op dezelfde hoogte, alleen het laatste stuk van 50 meter moet je omhoog lopen. Dus als er genoeg sneeuw ligt op de weg, dan kun je ook gewoon op je ski's naar huis. Dit gaat natuurlijk makkelijker op langlaufski's dan op gewone ski's. En het probleem is dat er tamelijk diepe bandensporen op de weg zitten. Dus echt comfortabel naar huis skieën is er niet bij.

Naar het centrum is een stukkie verder, maar je komt uiteindelijk bij de kruising waar de kerk staat op de hoofdweg uit. En dan zit je dus al in het centrum van het dorp. En als je het geen probleem vind op 's avonds lekker naar een restaurant te lopen en weer terug (op gewone laarzen dan he), dan kan dat prima. Wij deden wederom alles met de auto, want we zijn nu eenmaal op vakantie, en dan hoor je je niet in te spannen ;)

Boven, dus op de weg van het huis, zijn geen restaurants, behalve het restaurant bij de skipistes van Studenov. Daar waar ook de bowlingbaan is. En een stukje verder richting het dorp heb je dan nog het sporthotel. Maar die zit altijd vol rond etenstijd. Dus wij aten gewoon ergens in het dorp. Meestal bij de Snek?? ofzo (de slak). Daar zit ook een discotheek aan vast.

In het huisje hangen zeer zeker ook gordijnen. Deze blinderen goed. Als je het huis binnen komt en je gaat de trap omhoog, dan kun je links of rechts naar de slaapkamers, en rechtdoor naar de keuken. Als je links afgaat, dan heb je de slaapkamer waar de zon 's morgens opkomt, en de rechterkamer zie je 's avonds de zon onder gaan. Ook wel logisch eigenlijk he.
De doucheruimtes zijn werkelijk geweldig. Lekker ruim, lekkere douche en allemaal keurig schoon en netjes.

Het ontbijt hebben we de eerste dag zelf verzorgd, maar toen kwamen we er achter dat er geen oven in het huisje zit. Ook geen magnetron trouwens. Dus onze afbakbroodjes van de Aldi konden weer mee terug naar huis. Vandaar dat wij gekozen hebben om het ontbijt te laten verzorgen door de eigenaar. En dit kostte volgens mij, ik weet het niet meer zeker, ongeveer 2,50 of 3,00 per persoon per dag. Maar als je dan kijkt wat je er voor krijgt, dan is dat een prima bedrag. En ook lekker makkelijk, want je komt om 8 uur van je bed af, en dan staat alles al klaar in de keuken. Heerlijk.

Nou, mocht je nog meer willen weten, dan hoor ik het wel. Of anders lees ik het wel.
 
Nou SpongeBob hartstikke bedankt voor de uitleg.:)
Is er toch nog iemand op deze wereld die mij begrijpt!
Kei bedankt, en ik weet zeker dat onze vakantie nu een stuk makkelijker word.
Dank jewel!!!!!!!!!:)
 
rokytnice

hallo,
wij hebben onlangs een vakantie geboekt naar rokytnice nad jizerou
en hebben ook veel zin om daar naar toe te gaan
alleen beginnen we steeds meer te twijfelen of ons reisbureau wel betrouwbaar is

heeft er iemand ooit via mozaiekreizen geboekt
en heeft er iemand ervaringen mee
wij zitten vlak bij het centrum kun je van daaruit goed skieen

alvast vriendelijk bedankt
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
En als je bij de zoekfunctie Mozaiek reizen intikt krijg je daar ook verschillende links waar dit reisburo besproken is, succes. Ik geloof niet dat je je zorgen hoeft te maken hoor
 
Aanvullende informatie vanuit Rokytnice:

Der neue 4-Sessellift sollte die erste Probefahrt gut bestanden und die Arbeiten setzen weiter an der Umgebung fort. Die Wirtschaftsgebäuden und Restaurant sollten noch fertig sein. Das bin ich aber ein wenig skeptisch
 
leuk filmpje,alleen jammer dat ik er niks van vesta.
doen ze die vaten erop om te kijken of het goed gaat met gewicht enz enz,ben dan helemaal gerust als er 6 vatjes op een stoeltje kunnen kan ik er ook in.
mijn dag kan niet meer stuk.
 
Lisanne,

Wij zaten vorig jaar in hotel Krakonos. Het lopen nar de onderkant van Studenov was prima te doen. 2 kleine sleepliftjes nemen (beginnerspiste) en dan stond je onderaan Studenov.
's Avonds terug skien achter het kerkje langs tot bijna aan de achterdeur van het hotel.

Inas kun je ons op de hoogte houden van sneeuwval in RnJ, bedankt.
 
Ik denk dat rokytnice ook grote groeikansen heeft, helemaal als ze op een of andere manier een verbinding naar harrachov kunnen maken je ziet die piste nl liggen vanaf lysa hora.
 
rokytnice

hallo,

wij hebben een huisje geboekt jarmila kent iemand dit toevallig
en ski gebied bahynka heeft iemand daar ooit van gehoord.

ik ben namelijk benieuwd of ik van daaruit goed kan skieen wij zijn namelijk met een grote groep en ik ben de enige die wel kan skieen
moet ik nu alleen met de bus ergens anders heen of niet :traan:

met vriendelijke groet,
 
Bovenaan