Reis hoogbejaarde oom

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo Chip,

Veel sterkte de aankomende tijd. Jammer voor ome Jaap dat hij na 2006 Mila niet meer heeft kunnen ontmoeten.

Geef ome Jaap een dikke kus en dat hij zich taai moet houden.
 
Hoi Allemaal,

Boven verwachting gaat Oom Jaap vooruit!!!! Hij krijgt een prima verzorging. Wij hebben zij kamer een beetje opgefleurd met foto's uit zijn huis, zodat hij zich een beetje thuis voelt. Toen ik vertelde dat jullie erg met hem meeleven en ik hem namens jullie een knuffel gaf, straalden zijn ogen!! Het is echt een "ouwe taaie" :lache: Natuurlijk krijgen jullie de hartelijke groeten!! Hoewel wij ons nog zorgen maken om zijn toestand, lijkt het er op dat het ergste voorbij is.

--wordt vervolgd--

Groetjes,

Jaap
 
Update 2010

Goeiemiddag Allemaal!!

Ik heb lang niets laten weten, maar ik schreef al eerder: "Beste mensen, Ik had de laatste tijd niet veel te melden. Omdat ik vind dat het hele verhaal met Oom Jaap en Mila "zuiver" moet blijven heb ik maar even "gezwegen". Het is nu weer tijd voor een update. Oom Jaap is op 30 juli 97 jaar geworden. Hij heeft een kwakkelend jaar achter de rug wat zijn gezondheid betreft. Elke dag komt er iemand van de thuiszorg even op bezoek. 's Ochtends en 's avonds. Na het overlijden van Mila, is langzaam aan zijn plezier in het leven eigenlijk verwenen. De eenzaamheid heeft fors toegeslagen. De momenten dat mijn schoonzus en zwager en wij langs komen, doet hem wat opleven. Zoals altijd bellen Agnes en ik hem elke avond op voor een praatje, dan kan hij "even zijn ei kwijt". Doordat hij erg beeft kan hij zijn hobby (postzegels uitzoeken) bijna niet meer doen. Mijn schoonzus is met Oom Jaap naar een arts geweest omdat hij erg vergeetachtig is geworden. Hij stelt steeds dezelfde vragen en dat dan binnen een paar minuten.( Is vaak ook wel komisch hoor...:zwijg:) Oom Jaap is niet aan het dementeren, maar zijn korte termijn geheugen is "versleten". Om de eenzaamheid wat te verdrijven en om te zorgen dat hij eet, heeft mijn schoonzus geregeld, dat hij een paar dagen bij het zorgcentrum in de buurt, waar hij een tijdje heeft gelogeerd ( zie eerdere berichten) mee mag eten. Hij geniet er van om samen met andere mensen te kunnen eten en om lekker te kunnen praten (want dat doet hij nog steeds heel erg graag en vooral véél :ja:). Hij wordt gehaald en gebracht door vrijwilligers. Er worden nu pogingen gedaan om te zorgen dat hij daar een aantal dagen in een soort dagopvang mag komen. Ook gaat hij ergens anders af en toe naar een soort koffieochtend, dat is voor hem echt een uitje! Maar ja...:(hij mist het telefonisch contact met Tsjechië. Hij spreekt geen Tsjechies en de familie daar spreekt geen Nederlands of Duits. Met de kerst heeft hij wel een email uit Tsjechië ontvangen met een paar foto's. Als het over Tsjechië gaat, vraagt hij vaak: "Spreek je op je computer al die mensen nog"? Gisteren was dat weer zo, dus ik dacht: "Laat ik al zijn computervrienden en vriendinnen even laten weten hoe het met Oom Jaap gaat. Daar hebben jullie recht op, want samen met jullie hebben wij nu eenmaal veel meegemaakt!! Jullie moeten de hartelijke groeten hebben!!!! Als er weer iets is zal ik jullie zeker weer "bezoeken"!! Hartelijke groet, Chip:groet:
 
Dankjewel voor je uitgebreide verhaal. Jammer dat oom Jaap zo eenzaam is, dat moet moeilijk zijn voor zo´n gezelligheidsmens als hij is. Petje af voor jullie goede zorgen om hem. Doe hem de hartelijke groeten!
 

Pelhřimov

Donateur
Wat toevallig dat je een berichtje schrijft over hoe het gaat met ome Jaap. Ik zat een paar dagen geleden nog aan hem te denken omdat er op rtv Rijnmond een hele oude voetbalwedstrijd te zien was.
Doe ome Jaap de hartelijke groeten maar van mij.
 
Sow,wat een verhaal.Ook ik heb het meerdere keren gelezen en regelmatig een traantje weg moeten pinken.Voor mij is dit verhaal het voorbeeld hoe een hele grote wereld soms toch superklein gemaakt kan worden.Ook is het geweldig om te lezen hoe (eigenlijk) wildvreemde mensen elkaar helpen,alleen door de voorliefde voor een bepaald land :top:

En voor oom Jaap ... U bent mijn held :bloos2:
 
Er worden nu pogingen gedaan om te zorgen dat hij daar een aantal dagen in een soort dagopvang mag komen.

Hallo allemaal, Het is gelukt!! Oom Jaap gaat 3 dagen per week naar een "dagopvang". Hij brengt daar, met een aantal andere ouderen, de dag door in een gloednieuw gebouw. Hij is daar in een gezellige woonkamer en kan daar van alles doen, zoals spelletjes, lezen en vooral veel kletsen. Ook krijgt hij daar een warme maaltijd met alles er op en er aan. Oom Jaap geniet met volle teugen en je ziet hem opknappen!!:top: Ik wilde dit toch even aan zijn fans laten weten. Jullie krijgen de meest hartelijke groeten van hem.:ja:

Groetjes,

Chip:groet:
 
Bovenaan