Reis hoogbejaarde oom

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi Allemaal!! Ik zal jullie even bijpraten over Oom Jaap.Oom Jaap is ernstig in de war en heeft geen besef meer van wat er allemaal gebeurd. Hij is inmiddels definitief opgenomen in een verpleeghuis (vlakbij mij). Wij hebben als familie (zus van Agnes, Neef en wij) de moeilijke beslissing moeten nemen om hem op te laten nemen in een verpleeghuis en dan ook nog op een "gesloten afdeling". Het is vrij nieuw gebouw en hij wordt daar omringd door bijzonder lieve verpleegkundigen, die in staat zijn om niet alleen hem, maar ook de andere bewoners in hun "oude" waarde te laten. Onze bijna dagelijkse bezoekjes vind hij "grandioos", maar is hij helaas direct na ons vertrek al weer vergeten Elke keer komt de vraag: "Hoe weten jullie dat ik hier ben?" Inmiddels is zijn gezondheid hart achteruit gegaan. Wij hebben al meerdere keren gedacht, dat het binnen een dag "afgelopen"zou zijn. Hij wordt in zijn laatste periode erg verwend. Bijvoorbeeld: wil hij een wijntje? Hij krijgt het. Ondertussen is het tot hem doorgedrongen dat hij 30 juli HONDERD JAAR wordt en het lijkt er op dat hij dat persé wil halen!!! Hij is de oudste bewoner van het huis en het wordt natuurlijk een feestje en daar ga ik natuurlijk verslag van doen! Tot de volgende keer!
 
Hoi Chip, fijn dat je ons op de hoogte houdt. Jammer dat het zo achteruit gaat met hem, maar wel fijn dat hij omringd wordt met goede zorgen. Vertel oom Jaap maar dat ik binnenkort een boekje met verhalen over Tsjechië uitgeef en dat het verhaal van hem en Míla (van mijn blog) er ook inkomt. Doe hem onze hartelijke groeten!
 
Hoi Lisa! Ik heb inmiddels een andere computer. Helaas heb ik bij het overzetten van gegevens iets verkeerd gedaan. Daardoor ben ik o.a. jouw emailadres kwijtgeraakt. Ik zou het fijn vinden als ik dat weer van je krijg, zodat ik je (privé) op de hoogte kan houden. Geweldig, dat je een boek uitgeeft. Mag ik je eerste klant zijn? *smile* stuur mij je banknummer en ik maak het verschuldigde bedrag naar je over! Zo heb ik nog een mooie herinnering aan jou en het land waar ik helaas zelf nooit ben geweest... natuurlijk doe ik hem de hartelijke groeten! Morgen gaan wij weer naar hem toe.
 

kuurgast

Donateur
Ondertussen is het tot hem doorgedrongen dat hij 30 juli HONDERD JAAR wordt en het lijkt er op dat hij dat persé wil halen!!!
Niets meer gehoord ,ga er van uit dat Oom Jaap de respectabele leeftijd van 100 jaren heeft gehaald.

978551_100%20jaar_528x296.jpg

Chip feliciteer Oom Jaap van harte met deze mijlpaal. :bloem:
 
Hoi Allemaal!!! Het was vandaag écht feest voor Oom Jaap! Er waren behalve wat familieleden ook oud-buurtjes aanwezig. Het hoogtepunt was de komst van de loco-burgemeester (burgemeester was op vakantie). Oom Jaap kreeg niet genoeg van de prachtige ambtsketen. Het was écht een waanzinnig mooi verjaardagsfeestje!!!! Omdat hij alles vanavond al vergeten zal zijn, hebben wij veel foto's gemaakt en heb ik een videofilmpje gemaakt. Ik hoop dat snel gemonteerd te hebben, zodat wij nog vaak de herinnering aan deze fijne dag levend kunnen houden.
Hartelijke groeten,

Agnes en Jaap

P.S. Hij heeft ook aan de pers ook zijn reizen naar Tsjechië verteld. Hartverwarmend!
 
Hoi allemaal....

Ik wil jullie laten weten, dat Ome Jaap vorige week de leeftijd van 102 jaar heeft bereikt.
Ome Jaap woont nog steeds in hetzelfde verpleegtehuis, waar hij het erg goed heeft. De verzorging kan niet beter.
Hij wordt door het personeel heel erg verwend. Wij gaan nog steeds elke week bij hem op bezoek.
Omdat ik jullie nog steeds dankbaar ben met je hulp, dacht ik er goed aan te doen om je dit te laten weten.
Tegelijkertijd denk ik aan zijn volgers, waarvan er inmiddels al een paar zijn overleden .
iets wat Agnes en mij erg raakt, pijn doet, maar er ook vrede mee hebben..

Sinds een paar weken weet Ome Jaap wél dat wij familie zijn, maar hij weet niet meer hoe wij heten...
Zoals altijd reageert hij nog steeds heel erg blij als wij er zijn. Normaal noemde hij dan ook onze namen, nu niet meer.
Hij zegt dan : “wat ben ik blij dat jullie er zijn...mijn eigen familie....hoe weten jullie dat ik hier woon..”
Hij is dan intens blij en geniet vervolgens van ons “uitstapje” naar de begane grond, met de vijver en de palmbomen.( vandaag in het zonnetje buiten in de prachtige tuin)

Hartelijke groeten, Agnes en Jaap

Ome Jaap 102 jaar ...jpg Ome Jaap 102 jaar.jpg
 
Beste Fans van Ome Jaap....

Agnes en ik delen jullie mede, dat Ome Jaap is overleden. Hij zou op 30 juli a.s. 103 jaar zijn geworden.

Het kon natuurlijk niet uitblijven.... Een markante persoonlijkheid is overleden.... Onze Ome Jaap Zandboer. Ome Jaap werd geboren op 30 juli 1913 en is overleden op 16 juni 2016. Ome Jaap heeft, Goddank, lichamelijk geen lijdensweg gehad. Hij is rustig in zijn slaap heengegaan. Vorig jaar zei hij nog: "Als ik 102 wordt, dan is het genoeg... dan haak ik af. " Hij hield zijn woord en werd nét geen 103 jaar.

Dit betekent dat het boek over Ome Jaap, nu helemaal áf is. Met veel plezier heb ik in de tijd dat ome Jaap nog actief was, op dit forum van zijn avonturen melding gemaakt. Ik wil jullie allemaal oprecht dankzeggen voor jullie hulp, bij o.a. vertalingen. Maar natuurlijk óók voor jullie meeleven met hem én met ons toen het af en toe niet goed ging met Ome Jaap.

Het is voor de familie, maar vooral voor Agnes en mij een zware week geweest.
Leeftijd maakt niks uit... Wij rouwen oprecht voor onze Ome Jaap.
Dinsdag heeft hij een mooie uitvaart gehad. Heel stijlvol.
Wij zijn in een klein gezelschap naar Uitvaartverzorging Van der Spek op de Fascinatio Boulevard gegaan om daar Ome Jaap op te halen.

Agnes heeft samen met de uitvaartleiders een stukje vóór de stoet gelopen. Vervolgens nam ze plaats in de rouwauto. Het was de wens van Ome Jaap om vanaf zijn huis in Nieuwerkerk uitgedragen te worden. Dat kon nu natuurlijk niet meer, maar we zijn wel. met de rouwstoet, naar zijn “oude” flat gereden. Ook hier liep Agnes voor de rouwauto. Daarna zijn wij naar Crematorium Schollevaar gereden. Nadat belangstellenden de mogelijkheid hadden gekregen om afscheid van Ome Jaap te nemen, hebben twee neefs, Agnes en ik de kist gesloten.
Agnes heeft tijdens de plechtigheid een, door haar geschreven, "in memoriam" voorgelezen. Er werd prachtige muziek gedraaid en er werden een paar prachtige foto's van Ome Jaap "vertoond". Na "de broodjes" hebben de twee neefs, Agnes en ik Ome Jaap opgehaald uit de aula en hebben wij hem begeleidt tot aan de oven. Daar hebben Agnes en ik het Onze Vader gebeden.........
Je zult begrijpen dat dit alles heel erg emotioneel was...het geeft Agnes en mij wel een goed gevoel, dat alles is verlopen, zoals Ome Jaap het gewild zou hebben.

Maar...pfff wat heeft dit alles ons aangegrepen... Wij zijn blij dat Ome Jaap geen ziekbed heeft gehad en rustig in zijn slaap is overleden maar man, man... Wat zullen wij die ouwe baas missen. Rust in vrede Ome Jaap.

4.JPG

(De foto is genomen in 2008 op zijn 95ste verjaardag. Hij geeft jullie een dikke duim, voor alle kaarten die hij toen van jullie kreeg. Beschouw de foto nu maar als afscheidsgebaar * smile* )
 

Bijlagen

  • Rouwkaart Jaap Zandboer.pdf
    1,1 MB · Bekeken: 19
Laatst bewerkt:
Prachtige man was het, een eer om hem een heel klein beetje gekend te mogen hebben. Nogmaals veel sterkte (we hebben natuurlijk al contact gehad). Veel mensen op dit forum hebben enorm meegeleefd met oom Jaap en zijn Míla. Een verhaal uit duizenden.
 
wat heb ik genoten van dit verhaal vol passie en emotie en menig traantje heb ik gelaten..
als dit verfilmd was had het een absolute topper geweest!
Dank je Chip dat je dit met ons hebt willen delen..
en uiteraard sterkte met het verlies...
 
Bovenaan