Reis hoogbejaarde oom

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi Allemaal, Ik zal maar gelijk op de "noodkreet"van Pasqual reageren. :D
Ik had zojuist het volgende, ook al Privé naar hem gemaild.
"Je zult het niet geloven, maar ik vertelde gisteren nog tegen Agnes, dat het tijd werd om de “liefhebbers” van het verhaal van Oom Jaap eens bij te praten. Om niet te saai te worden, dacht ik, dat één of twee keer per jaar wel oké is.
Ik ben dit jaar echter zelf ernstig ziek geweest en twee keer werd voor mijn leven gevreesd.
Ik had daarna te weinig energie om iets anders te doen dan alleen maar aansterken. Ik ga nu de goede kant weer op.

Inmiddels is Oom Jaap 99 jaar geworden. Het is helaas een futloze stokoude man geworden, die wegkwijnt van eenzaamheid. Triest om te zien. Mijn schoonzus, Agnes en ik komen nog trouw elke week bij hem.
Helaas is zijn korte termijn geheugen totaal van slag. Hij kan binnen 5 minuten, steeds dezelfde vragen stellen.
Het antwoord er op is hij dan al weer vergeten. Het zorgt er ook voor, dat hij onzeker en paniekerig is."

Oom Jaap gaat nog twee keer per week naar een dagopvang. Hij heeft het daar redelijk naar zijn zin, maar de uitstraling van vreugde is er bij hem helaas wel af . Op zijn verzoek is er een poging gedaan om hem in een zorgcentrum te plaatsen. Helaas is er een grote wachtlijst. Het aanvragen van een hogere urgentie levert een groot probleem op. Hij zou dan in afwachting van de plaatsing, alle huidige hulp, die hij nu heeft, in moeten leveren. Dat betekent, dat de thuiszorg, die nu 2 keer per dag bij hem op bezoek komt, om hem te helpen met zijn medicijnen en het klaarmaken van de maaltijden, ingetrokken wordt. Ook zijn uitje naar de dagopvang wordt dan ingetrokken. Te gek voor woorden, maar zo zijn op dit moment de regels.....:sterretjes: Oom Jaap kreeg begin dit jaar nog een email van de familie uit Novy Bor. Daar was hij erg blij mee, op dat moment komen de herinneringen weer boven. Op zo'n moment vraagt hij dan ook of ik nog wel eens wat van jullie hoor. Een dag later is hij dan helaas alles alweer vergeten. De brief ligt dan nog wel enkele weken binnen handbereik en hij leest die dan een paar keer per dag door. Ook kaarten die hij met zijn verjaardag kreeg, fleuren hem op en hij geniet daar van. Ik zal morgen aan Oom jaap vertellen van dit contact. Ik ben benieuwd hoe hij er op reageert. Ik laat dat natuurlijk snel weten! Sorry, dat het zolang geduurd heeft voor ik weer iets op het forum schreef!

Nog even dit:
Wat ik erg vervelend vind is dit: Dit jaar is er bij mij een kaart binnengekomen van één van de “fans” van Oom Jaap.
In de hectiek rond mijn gezondheid, is de kaart zoek geraakt, zonder dat ik antwoord heb kunnen geven.
Ik vind dit ontzettend vervelend. Ik zou het fijn vinden als diegene, die mij een kaart heeft gestuurd, dat even laat weten! Ik kan dan netjes antwoord geven. Hartelijke groeten, CHIP
 

Pelhřimov

Donateur
Hé Chip,

Fijn om weer wat te horen. Doe hem maar weer de hartelijke groeten.
Het zou zomaar kunnen zijn dat die kaart van mij was, maar ik weet het ook niet meer, dus ik vergeef je het.

Ik hoop dat ook jij weer helemaal de oude wordt.

groetjes
Jeanne
 
99 jaar, ongelofelijk! Wel erg jammer dat hij zo vereenzaamd is, het was zo´n kwieke man. Maar het is ook alweer een jaar of 7 geleden dat ik hem heb ontmoet. Doe hem de hartelijke groeten van ons.
 
Hoi Allemaal, Ik had deze week een bericht geplaatst, maar kennelijk heb ik het niet goed gedaan. Nieuwe poging. Het gaat niet goed met Oom Jaap. Nadat hij een onsteking had opgelopen, kon hij niet meer uit bed. Hij is daardoor opgenomen in een "logeerkamer" van een zorgcentrum bij hem in de buurt van zijn huis. (Hij logeerde daar een paar jaar terug ook al even). Tijdens zijn verblijf kwam de verpleging er achter, dat er veel meer aan de hand was. Oom Jaap was/is helemaal de kluts kwijt. Hij is door een geriater onderzocht en die stelde de diagnose "Altzheimer". Dat betekende dus direct, dat hij niet meer naar huis mocht. Er moest een definitieve plaats voor hem gevonden worden. Die heeft hij inmiddels gekregen in een verpleeghuis vlakbij ons. Het is erg moeilijk voor hem, maar ook voor ons als familie. De schaarse momenten, dat hij alles weer even beseft, zijn verdrietig voor hem. Hij is wel dankbaar, dat wij (Agnes, haar zus en een neef) hem niet in een "gesticht" (zoals hij dat noemt) hebben "gestopt". Het is een vrij nieuw verpleegtehuis, waar hij wel bewegingsvrijheid heeft, maar waar hij niet van de (gesloten) afdeling af kan. Dit ter bescherming van hem en zijn "lotgenoten", zodat zij niet gaan dwalen. Hij wordt goed verzorgd en wij gaan regelmatig even op bezoek. Wij nemen hem dan mee naar beneden in een binnentuin. Hij kan daar nog echt genieten van een wijntje. Overdag is hij soms bezig met het afweken van gebruikte postzegels van enveloppen en kaarten. Dat deed hij thuis ook graag. Wij hadden gelukkig enveloppen en kaarten in overvloed na de kerstperiode. Wij hopen dat hij snel zal wennen......
 

Ad Verschoor

Donateur
Chip, bedankt voor je bijpraten. Ik kan uit ervaring (eigen vader) huidige situatie met je delen. Vooral beginfase is moeilijk, als ze zelf nog vaststellen, dat het niet helemaal goed gaat. De goede momenten heb ik gelukkig aan deze periode overgehouden en die zijn om te koesteren en te onthouden. Sterkte voor jullie en hoop dat het ook met jullie gezondheid goed gaat.
 

kuurgast

Donateur
*Vind ik leuk* past hier niet helemaal ,maar het is wel fijn te lezen dat hij nu een gezellig plekje met rondom zorg heeft gekregen. Als je bijna 100 bent mag je wel wat vergeetachtig worden en genieten van zijn wijntje en postzegels. :toppie:
 
Beste Pelhřimov en alle anderen!! Heel erg bedankt voor het sturen van post en postzegels voor Oom Jaap. Hij was er erg blij mee. Oom Jaap is erg in de war, maar hij raakte opgewonden, toen hij de kaarten en postzegels in handen kreeg. Zijn ogen glommen weer, hij was weer (voor even helaas) de ouwe Oom Jaap! Jullie hebben een goeie daad verricht!!
Dank, dank, dank!!:dank2:
 
Bovenaan