Politiek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

Zo lang Nederlanders niet gaan eisen dat Tsjechische kinderen op school Nederlands moeten leren, zo lang niet 60 procent van de misdadigers in Tsjechie Nederlands is, zo lang Nederlanders Tsjechische vrouwen niet voor hoer uitschelden omdat ze Tsjechisch zijn, zo lang Nederlanders zichzelf niet in de Praagse metro opblazen, zo lang zal Klaus geen problemen hebben met ons.
 

miehiepie

Guest
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

Vestiggen zoveel Nederlanders zich momenteel dan in Tsjechie zodat er sprake is van een Nederlandse invasie?Laat ik hopen voor de Tsjechen dat de meesten na een vakantie weer terug gaan en pas na een jaar ofzo weer terug komen.
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

Behoefte aan arbeidskrachten was ten dele het probleem. Met het teruglopend aantal kinderen drong het gevaar zich op van een tekort aan consumenten.

En veel Nederlanders zijn bij een constante aanvoer van nieuwe consumenten gebaat (en vooral diegenen die het hardste vechten ze uit hun buurten te houden): want denk maar eens wat een huis nog waard is als het aantal mensen in dit land terug zou lopen en er geen tekort aan woningen meer zou zijn... Dergelijke waardevermindering van huizenbezit leidt tot grotere instabiliteit.

Het was natuurlijk wel iets handiger geweest als het consumententekort uit meer matchende culturen was geïmporteerd.
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

volgens mij zijn de terroristen gewoon nijdig om alles in het westen wat zij in hun cultuur niet hebben
underground metro, WTC building, highways
en dat ze daarom zo terugvallen op hun eigen cultuur, en dat is eigenlijk niet veel meer dan. . . de koran
mijn idee: bouw een WTC building in Kabul
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

Nou Beruska, je gaat er wel stevig in. Het terrorisme is dus terug te brengen tot materiele afgunst ? Bij mijn weten staan er b.v. op Groenland ook geen 300 meter hoge wolkenkrabbers, rijdt er geen metro, en zijn geen echte ´highways´. Daarom denk ik echter nog niet dat wij iets te vrezen hebben van de Eskimo´s, die afgunstig zouden zijn op onze materiele welvaart. Hetzelfde geldt ook wel voor de Hottentotters en honderde andere volkeren. Ik denk bovendien niet dat de metro, wolkenkrabbers en autosnelwegen echt met cultuur te maken hebben. Ik denk dat anderzijds de geschiedenis afdoende bewijst dat Iran, Irak, zeg maar Mesopotanie, Turkije, e.a. een zeer rijk cultureel verleden heeft en de bakermat van de beschaving vormde, waar wij in West-Europa op dat ogenblik behoorlijk achterna hinkten. Het is natuurlijk een discussie op zich, wat dan wel de oorzaak is van de frustratie, die deze aanslagplegers tot zulke gruwelijke daden leidt. Dat het Westen een dubbele meter gebruikt heeft in Midden-Oosten, en zich eerder opportunistisch heeft ingesteld volgens wat ons in het kader van de actuele politiek het best uitkwam, wordt denk ik niet betwist. Maar dat is een hoofdstuk op zich.
 

Marcel

Moderator
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

ot.gif

een turkse collega van mij (hij is moslim, maar dat even terzijde) en hij vertelde mij de volgende verhaal :
"een arabier geeft zijn oude totaal stukke fiets aan zijn buurman. de buurman repareert de fiets netjes. nu eist de vorige eigenaar de fiets terug. want die fiets was toch ooit van hem !?!?"
is zoiets ook niet in israel gebeurd ? de palestijnen verkochten de waardeloze dorre grond aan die gekke joden. de palestijnen lachten zich rot. totdat de nieuwe eigenaren er iets vruchtbaars van maakten. toen kwamen de verhalen van de palestijnen dat het allemaal niet eerlijk verlopen was.......
dit drukt een beetje de mentaliteit uit van het midden-oosten. Inshallah ... defaitistiser kan het toch niet ?
maar elke godsdienst fanaticus van welke godsdienst dan ook is een potentieel gevaar (in welke vorm dan ook) voor zijn omgeving.
ot.gif
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

carmarnkp schreef:
de palestijnen verkochten de waardeloze dorre grond aan die gekke joden. de palestijnen lachten zich rot. totdat de nieuwe eigenaren er iets vruchtbaars van maakten. toen kwamen de verhalen van de palestijnen dat het allemaal niet eerlijk verlopen was.......
Ik zie het al: geschiedvervalsing kunnen we wel aan jou overlaten.
smiley20.gif


Maar on-topic: meneer Klaus heeft duidelijk een erg simplistisch wereldbeeld. Gelukkig hoeven we het niet aan hem over te laten om het terrorisme aan te pakken, want dan voorzie ik nog heel veel meer ellende...
 

Marcel

Moderator
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

ot.gif

ik had het over de periode de britten palestina gingen verlaten (net na WO II). ik weet ook wel dat de israeli's sinds de jaren 60 ook niet geheel vrij zijn van enige smet.
wel frappant dat waar de britten hebben gezeten het een rommeltje is geworden : irak - india/pakistan enz enz
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

carmarnkp schreef:
ik weet ook wel dat de israeli's sinds de jaren 60 ook niet geheel vrij zijn van enige smet.
Nou, ga gerust nog maar een paar decennia verder terug, hoor... Maar de grote ellende is natuurlijk begonnen toen na WO II enorme stukken land door de internationale gemeenschap aan de Joden zijn toebedeeld zonder noemenswaardige zeggenschap van de oorspronkelijke bewoners. Dat is een enorme blunder geweest waarvan we tot op de dag van vandaag de rotzooi nog cadeau krijgen. En daar ligt een belangrijke bron van het internationale terrorisme. Met name de Westerse landen zijn daar zelf schuldig aan (en zullen het dus ook moeten oplossen).

Ziezo... Zijn we toch weer netjes terug bij het onderwerp
grin.gif
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

simplistisch wereldbeeld? wat is er simplistisch aan? worden deze aanslagen gepleegd
door autochtone europeanen? ja, er zijn rechts extremistische christenen op de veluwe,
maar die vormen niet 50% van de bevolking in amsterdam, rotterdam en den haag zoals de arabieren. turkse vrienden van mij vinden amsterdam de oninteressantste stad van europa, omdat er zo weinig oorspronkelijke bevolking rondloopt (en met oorspronkelijk bedoel ik niet wit - christelijk, maar mensen met de Nederlandse cultuur).
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

Dewaerd schreef:
simplistisch wereldbeeld? wat is er simplistisch aan?
Klaus doet alsof het terrorisme alleen maar veroorzaakt wordt door jaloezie op de Westerse welvaart. Hij suggereert dat we de terreur hebben binnengehaald met het toelaten van moslims en allochtonen. Dat is dus van een triestmakende simpelheid. Ik krijg er eenzelfde gevoel bij als vroeger Hans Janmaat en Joop Glimmerveen. Gooi de allochtonen en moslims eruit en je bent verlost van alles wat fout is en van de terreuraanslagen. Niet dus.

Je kan onmogelijk buiten beschouwing laten hoe het Westen (en dan met name Amerika) zich al decennialang opstelt in het Midden-Oosten en andere regio's waar vet geld valt te verdienen.
Komt het ons toevallig goed uit, dan poten we daar een dictator neer die zonder problemen z'n eigen volk mag terroriseren en uitmoorden. Zolang bij ons de winst en olie maar binnenstroomt, is het goed. Maar o wee als dat dictatortje niet doet wat de grote baas zegt; dan wordt ons in geuren en kleuren vertelt wat een schoft het is en dat hij in naam van de democratie verjaagd moet worden.

Sadam Hoessein is vroeger aan alle kanten gesteund door de Amerikanen omdat hij de ayatollah's in Iran wilde bestrijden. En dat deed Hoessein ook. De oorlog die hij tegen Iran begon, heeft een miljoen mensen het leven gekost. En laten we maar zwijgen over de tienduizenden Iraki's en Koerden die hij onder het toeziend oog van de VS en andere Westerse landen op gruwelijke wijze heeft uitgeroeid.

Osama Bin Laden had nooit zo machtig kunnen worden als de Amerikanen hem niet (financieel) gesteund hadden tijdens de bezetting van Afghanistan door de Sovjet Unie.

Israel, Irak, Iran, Afghanistan, de Palestijnen; allemaal volken die zuchten onder de willekeur van de Westerse geldwolven. Ze voelen zich verraden. Dat heeft een hoop kwaad bloed gezet en dat krijgen we nu over ons heen.

Nu duidelijk waarom Klaus' uispraken simplistisch zijn?
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

Juist, Punk, ik kan me enkel aansluiten. Het is niet het terrorisme dat we moeten bestrijden met geweld, maar eerst en vooral moet het voedigsbodem van het terrorisme worden aangepakt. Trouwens, na de aanslagen in Londen (nogmaals, uiterst verwerpelijk, natuurlijk), heeft ook Blair zich voor het eerst in die termen uitgelaten. Hebben onze forum-leden, die hiermede niet akkoord gaan, zich al afgevraagd waarom na de aanslagen in de States niet de oorlog aan Saoudi-Arabie werd verklaard, terwijl 90 procent van de 18 kapers uit dat land afkomstig was ? En Beruska, ik had begrepen dat de oorzaak van het geweld in jouw ogen te wijten was aan de materiele welstand van het westen, en ik had het daarom ook over Eskimo´s. Nu echter heb ik pas afdoende door dat je enkel mikt op Arabieren, die jaloers zouden zijn. Niet te vergeten, dat 90 procent van ´s werelds olievoorraden (om het gas in Afghanistan niet te vergeten) in de arabische regio ligt, zodat deze landen in wezen rijker zijn dan wie dan ook, en het rijke westen van hen afhankelijk is. Ik herinner mij nog levendig, wanneer de oliekranen in ´73 werden dichtgedraaid en we autoloze zondagen hadden, zodat we als voetgangers over de autostrade konden wandelen (tenminste in Belgie, maar in NL zal dit wel hetzelfde geweest zijn). Olie is dus een machtig wapen, en dat weet het rijke westen ook, zodat het zorgvuldig zijn partners kan kiezen, die net zolang goed zijn, als het braaf aan het handje meewandelen, zoals Punkenstein terecht opmerkt. Had Koeweit geen rijke olievoorraden, dan had het heus niet in 1991 op zoveel solidariteit mogen rekenen.
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

Maar hoe moet het voedingsbodem aangepakt worden? Heeft de jacht op terroristen dan nog wel zin? En heeft de wereld met de VS als de wereldbaas nog kans?
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

Het is zeker juist, Vlad, dat het midden oosten erg rijk is. Het beste voorbeeld van waar ze dat goed gebruiken is denk ik Dubai, rijk geworden door olie, nu een succesvolle economie, niet alleen meer gebaseerd op olie, maar divers, in allerlei sectoren. Met futuristische skyscrapers, en een 7-sterren hotel (ja 7, niet 5) in de zee, paarderennen, en een golfbaan en een kunstijsbaan in de woestijn. Dus het kan wel.
Als ik een Arabier was, en behoefte zou hebben aan cultuur, zou ik daar graag wonen.
Ik vind het evident, dat Arabieren, net zoals Nederlanders en Vlamingen, niet dermate rationele wezens zijn, dat zij niet zonder wolkenkrabbers kunnen als symbolen van nationale trots.
Irakezen ook niet, denk ik, en daar zijn ze nu boos. Omdat de Amerikanen niets moois hebben gebracht, want dat vinden ze niet cool, als je uit station Bagdad Zuid stapt, en je loopt niet langs een mooie nieuwe kantoortoren, maar je wordt beschoten door een terrorist.
Tot dusver is er geen spoor van pragmatisme. Ik denk dat je dat zowel de Amerikanen als de Irakezen mag aanrekenen. Want de Irakezen hebben veel olie, en de Amerikanen hebben veel geld, dus dat moet toch een goede deal zijn? Ze zouden beter naar Dubai kijken.
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

Beste Beruska,
dus futuristische skyscrapers, een zevensterren hotel (waar een normale sterveling niet komt), paarderennen, golfbanen, kunstijsbaan in de woestijn, ... dat is voor jou het equivalent van cultuur, daar zou je dus, zoals je zegt, willen wonen als je behoefte had aan cultuur. In mijn ogen stelt cultuur evenwel nog iets anders voor. Een dokwerker of een werkloze, die er genoegen in vindt om regelmatig een goed boek in de handen te nemen, is volgens mij meer cultureel onderlegd, dan iemand, die in een Rolls Royce de jet set gaat uithangen. Een tsjechische herberg of een amsterdamse bruine kroeg spreken mij persoonlijk toch meer aan, dan een 7-sterrenhotel a rato van min. 3.000 EUR per nacht, en je kan er volgens mij ook meer levenswijsheid en dus cultuur, opdoen. We zijn echter te ver afgedwaald van het intitiele thema, nl. de multiculturele samenleving kritisch door de ogen van Vaclav Klaus bekeken, en ieder van ons zal toch wel bij zijn waarheid blijven. Maar goed ook, dit toont tenminste aan, dat verscheidenheid in opvattingen toch verrijkend kan zijn.
Vriendelijke groet,
Vlad
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

Dit laatste is zeker waar, want schoot me te binnen dat 't "mooiste gebouw ter wereld" ook een "islamitisch" cultuurwerk is, nl. de Taj Mahal.
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

Punk en Vlad, jullie hebben het erg goed verwoord, vind ik. Kunnen jullie niet eens met Klaus de kroeg ingaan om hem wat wijzer te maken? Hij irriteert me nogal met zijn demagogische uitspraken de laatste tijd. Het is gewoon bij het kinderachtige af wat die man allemaal verkondigt.
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

De rare tegenstellingen van de moslim extremist;
- hij haat het westen, maar gaat er met z'n hele gezin naar toe
- hij haat Amerika en pleegt een aanslag in Spanje
- hij haat de Amerikaanse regering / Amerikaans beleid en vermoordt daarom onschuldige burgers
- hij is anti-Israel, maar gaat niet naar Israel toe om Israelische burgers te vermoorden
- hij vecht voor zijn eigen cultuur en vecht daarom tegen de westerse cultuur IN HET WESTEN

Een moslim die z'n hele leven in Afghanistan gewoon heeft, naar Nederland vliegt en Balkenende (en zichzelf) opblaast uit protest tegen de Nederlandse steun aan de oorlog in Irak noem ik een vrijheidsstrijder.
 
Bovenaan